گمانه زنی‌ها برای آزادسازی واردات خودرو درحالی تقویت شده که دربودجه 1400 مبلغ 2 هزار میلیارد تومان حق ورودی خودرو تعیین شده است.

به گزارش برات نیوز، به دنبال تقدیم لایحه بودجه 1400 به مجلس و لحاظ مبلغ دو هزار میلیارد تومان تحت عنوان حق ورودی خودرو در این لایحه، گمانه زنی ها برای آزاد سازی واردات خودرو تقویت شده است.

به طوری که حتی کارشناسان و برخی از نمایندگان مجلس از اتمام زمان تاخت و تاز خودروسازان داخلی و ایجاد رقابت با خودروهای وارداتی خبر می دهند.

دراین میان مسوولان دولتی موضوع آزاد سازی واردات خودرو را منوط به بازگشت وضعیت اقتصادی کشور به روال عادی می دانند .

بیشتر بخوانید: خودروهای همکلاس قیمت‌گذاری نمی‌شوند

در این خصوص معاون اقتصادی سازمان برنامه و بودجه در نشست لایحه بودجه ۱۴۰۰ ، آزادسازی واردات خودرودر سال آینده را منوط به این دانست که اگر کشور به روال عادی برگردد و فشار به کانال‌های ارزی وارد نشود، واردات از جمله واردات خودرو به روال عادی برخواهد گشت، در غیر این صورت شرایط فعلی ادامه خواهد یافت.

از طرفی برخی دیگر از مسئولان سازمان برنامه و بودجه  اعلام داشته اند که فعلا در مورد آزاد سازی خودرو تصمیم گیری نشده و این حقوق ورودی مربوط به واردات جدید نیست بلکه برای ترخیص خودروهای دپو شده در گمرک در نظر گرفته شده است.

برای رفع ممنوعیت واردات خودرو تصمیمی گرفته نشده است

همچنین مژگان خانلو سخنگوی ستاد بودجه سازمان برنامه و بودجه نیز تاکید کرده  که اعمال حقوق ورودی حدود 2 هزار میلیارد تومانی در بخش درآمدی دولت در لایحه بودجه به معنی آزادسازی واردات خودرو نیست و همچنان واردات آن ممنوع بوده و در خصوص آزاد سازی واردات خودرو تصمیم جدیدی اتخاذ نشده  است.

اما با توجه به اظهارات مسوولان دولتی مبنی بر اینکه حق ورودی تعیین شده در لایحه بودجه 1400 مختص خودروهای دپوو شده در گمرک است، چنین موضوعی نمی تواند صحت داشته باشد.

زیرا در چند سال گذشته به دلیل ممنوعیت واردات خودرو ، رقم حقوق ورودی صفر بوده و درنظر گرفتن حقوق ورودی برای بودجه سال آینده دراصل حاکی از تصمیمات جدید دولت درخصوص آزاد سازی واردات خودرو است.

با توجه به اینکه مدت مدیدی است بازار خودرو در نابسامانی و تشویش به سر می برد و خودروسازان داخلی خودروهای تولیدی بی کیفیت خود را با افزایش قیمت های پی درپی به متقاضیان واگذار می کنند ، اگر دولت تصمیم به آزاد سازی واردات خودرو گرفته باشد شاید وضعیت بازار خودرو سرو سامانی به خود بگیرد.

اتمام زمان تاخت و تاز خودروسازان داخلی

در خصوص آزاد سازی واردات خودرو، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس نیز اظهار کرده است: با واردات خودرو، عصر طلایی خودروسازان داخلی به پایان می‌رسد و این شرکت‌ها ناچار به افزایش کیفیت و کمیت خود می شوند تا بتوانند با همتایان خارجی خود رقابت کنند.

الله وردی دهقانی درباره موضوع آزادسازی واردات خودرو گفت: مشکل اصلی بازار خودرو در شرایط کنونی کمبود عرضه و تولید است؛ هرچند خودروسازان طی سال‌های گذشته با مشکلاتی روبه رو بودند اما نمی‌توان همیشه منتظر آنها بود که این شرکت‌ها چه آشی برای مردم می‌پزند. 

خودروهای داخلی؛ گران و بی کیفیت

نماینده مردم ورزقان در مجلس شورای اسلامی افزود: در شرایطی که خودروسازان قیمت محصولات تولیدی خود را متناسب با نرخ ارز افزایش داده و درعین حال دم از ورشکستگی می‌زنند، مردم نیز از کیفیت خودروهای داخلی ناراضی هستند زیرا خودروهای داخلی در مقایسه با همتایان خارجی خود بی کیفیت بوده و گران هستند.

وی با بیان اینکه باید با اخذ تدابیر ویژه از زیان خودروسازان جلوگیری شود و از سوی دیگر خودرو را به دست مصرف‌کننده واقعی رساند، اضافه کرد: باید به افرادی که به خودرو نیاز دارند اجازه داده شود، با تعرفه پایین خودرو وارد کشور کنند تا از یک سو نیاز داخلی تامین شود و از سوی دیگر بازار سیاه چهارچرخ‌ها جمع شود.

واردات، خودروسازان را ناچار به افزایش کیفیت می‌کند

این نماینده مردم در مجلس یازدهم ادامه داد: با واردات خودرو، عصر طلایی خودروسازان به پایان می‌رسد، بنابراین این شرکت‌ها ناچار می‌شوند، کیفیت و کمیت خود را افزایش داده و با همتایان خارجی خود رقابت کنند.

ما باید دیر یا زود به این سمت حرکت کرده و در عین حال که از تولید داخل حمایت می کنیم، از حقوق مصرف کننده نیز دفاع کنیم.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه باید خودروی موردنیاز مردم یعنی خودروی به روز و باکیفیت تامین شود، تصریح کرد: باید در برابر آزادسازی واردات خودرو به خودروسازان اجازه صادرات داده شود تا در صورت توان، مازاد تولید خود را به خارج صادر کنند.

رفع ممنوعیت واردات خودرو و کاهش قمیت 

همچنین مهدی دادفر ‌دبیر انجمن واردکنندگان خودروی کشور نیز درباره آزادسازی واردات خودرو گفت: لحاظ کردن ردیفی در لایحه بودجه، حکایت از موافقت ضمنی دولت و وزارت صنعت با واردات احتمالی خودرو است، هرچند باید به انتظار نشست و دید آیا مجلس با این موضوع موافقت خواهد کرد یا خیر؟

وی بیان‌داشت: با در نظر گرفتن متوسط قیمت ۲۵ هزار دلاری هر خودروی وارداتی، رقم دیده شده در بودجه به عنوان حقوق ورودی خودرو، به معنای ورود دست‌کم سه هزار دستگاه خودرو خواهد بود.

دادفر افزود: ‌این تعداد هر چند بسیار اندک، اما گام خوبی در ابتدای کار و قدم مناسبی برای کاهش قیمت‌ها در آشفته بازار کنونی خودروهای خارجی خواهد بود.

سرنوشت سال آینده بازار خودرو درگروی تصمیمات جدید دولت

وی ادامه ‌داد:‌ به نظر می‌رسد نارضایتی اجتماعی، عدم ایفای تعهدات خودروسازان و افزایش قیمت خودرو و ناتوانی خانواده‌ها از خرید خودرو، سبب شد تا دولت راضی به انجام آزادسازی واردات خودرو برای تعادل‌بخشی به بازار شود.

بر اساس این گزارش، با وجود مطرح شدن تمامی این مباحث باید منتظرماند و دید که هیات دولت درواپسین روزهای قدرت خود با بازار پر مخاطب خودرو چه خواهد کرد و آیا این بازار با تصمیمات جدید دولت سرو سامان می گیرد و یا اینکه وضعیت از شرایط فعلی هم نامناسب تر می شود.

زیرا تا پیش از شروع کاهش قیمت ها و انتشار اخباری مبنی بر آزادسازی واردات خودرو و کاهش قیمت ارز ،قیمت خودرو در بازار به حدی نجومی افزایش پیدا کرده بود که بعد از مسکن مردم حتی توان خرید خودروهای داخلی سطح پایین را هم نداشتند.

اشتراک گذاری :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *