مهم‌ترین آزادراه پدافندی کشور تا چند روز آینده افتتاح می‌شود.

به گزارش برات‌نیوز، معاون وزیر راه وشهرسازی در گفت‌وگویی از افتتاح مهم‌ترین آزادراه پدافندی کشور خبر داد.

وی در این زمینه اظهار داشت:

اگر حوادثی برای تهران و البرز رخ دهد با توجه به جمعیت بالای پایتخت و همچنین مجاورت کلانشهر کرج و استان البرز می‌تواند تهدیدی برای مسیرهای خروجی از این استان باشد.

 حال اینکه در این شرایط یکی از مسیرهای پدافندی بسیار مهم آزادراه غدیر است که می‌توان از این مسیر ترافیک شرایط بحرانی را بدون عبور از شهرها تخلیه کرد.

خیراله خادمی مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل، در رابطه با افتتاح آزادراه جنوبی تهران در چند روز آینده گفت:

 آزادراه جنوبی تهران یا همان آزادراه غدیر جزو معدود پروژه‌های عمرانی بزرگی است که طبق زمان بندی اولیه به مرحله اجرا می‌رسد و تکمیل می‌شود.

وی طول این آزادراه را 158 کیلومتر خواند و اظهار داشت:

با احتساب جاده‌های تبادلی طول این آ‌زادراه به 240 کیلومتر می‌رسد و در حال حاضر تمام مسیر آسفالت شده و ابنیه‌ها هم تکمیل شده است.

وی در ادامه سخنان خود تاکید کرد:

آزادراه جنوبی تهران و البرز چند مشخصات ویژه دارد.

همین مشخصات این پروژه را نسبت به سایر آزادراه‌های کشور متمایز می‌کند.

 به همین دلیل است که آزادراه جنوبی تهران را با شاخص‌های بالاتری مطرح می‌کنیم.

مهم‌ترین آزادراه پدافندی کشور، فقط کنارگذر دو شهر تهران و کرج نیست؛ بلکه کنارگذر استان تهران و ا لبرز است که از چهار استان قزوین، البرز ، تهران و مرکزی عبور می‌کند.

مهم‌ترین آزادراه پدافندی لبه جنوبی تهران و البرز را متصل می‌کند

خادمی در رابطه با موقعیت جغرافیایی این آزاد راه گفت:

در این آزادراه لبه جنوبی استان البرز از لبه جنوبی استان تهران عبور می‌کند.

 این یک خاصیت ویژه‌ای است که در سایر پروژه‌های آ‌زادراهی نداریم.

 همچنین این آزادراه به طول 158 کیلومتر مسیر اصلی و 240 کیلومتر مسیر تبادلی و اصلی، چهار استان را دور می‌زند.

به گفته خادمی، آزادراه جنبی تهران، بخشی از کریدور بزرگراهی شرق به غرب کشور محسوب می‌شود.

او در این زمینه گفت:

 آزادراه جنوبی تهران یا همان آزادراه غدیر بخشی از کریدور اصلی جاده تاریخی ابریشم در ایران است که از تهران عبور می‌کند.

 با ساخت آن بخشی از کریدور بزرگراهی شرق به غرب در منطقه استان تهران و البرز تکمیل می‌شود.

خادمی این آزادراه را بخشی از کریدور شمال به جنوب نیز خواند و گفت:

قسمت غربی مهم‌ترین آزادراه پدافندی کشور، به عنوان کریدور شمال به جنوب عمل می‌کند.

 در منطقه تهران، این آ‌زادراه بخشی از شبکه بزرگراهی آسیایی ما تعریف شده است.

 این مشخصات آزادراه غدیر مزایای ترانزیتی شبکه راهی کشورمان را افزایش می‌دهد.

به عقیده خادمی، با افتتاح این آزادراه، بخش عظیمی از ترافیک این ناحیه کاهش خواهد یافت.

او در این زمینه تاکید کرد:

‌ ترافیکی که از شرق به غرب و بالعکس در منطقه وجود دارد  قبل از ورودی استان تهران از مسیر این استان جدا می‌شود و به خروجی استان البرز اتصال پیدا می‌کند.

 به این ترتیب تمام ترافیک عبوری منتهی استان تهران و البرز از طریق این کنارگذر به بیرون از شهرها منتقل می‌شود.

در این صورت، در مبادی ورودی و خروجی این دو استان شاهد ترافیک نخواهیم بود.

وی در ادامه سخنان خود افزود:

به طور قطع با بهره‌برداری از این آزادراه شاهد روانی و کاهش ترافیک و زمان سفر در این مسیر خواهیم بود.

 همچنین باعث کاهش آلایندگی‌های زیست محیطی می‌شود.

آزادراه غدیر مهم‌ترین آزادراه پدافندی کشور است.

تبادلات این آزادراه چگونه خواهد بود؟

معاون وزیر راه و شهرسازی به تبادلات موجود در این آزادراه نیز اشاره کرد و اظهار داشت:

تمام ترافیک‌ قسمت شرق، غرب و جنوب از روی این مسیرها عبور می‌کند.

 یعنی تمام ورودی‌ها به استان البرز و تهران به هم متصل می‌شوند.

این آزادراه ورودی‌ها را به هم اتصال می‌دهد و به عنوان تبادل عمل می‌کند.

 به همین دلیل 20 تقاطع غیرهمسطح در این مسیر وجود دارد.

 هفت تبادل آ‌ن به صورت پل‌های تبادلی بسیار بزرگ است که توانایی انتقال ترافیک از یک مسیر به مسیر دیگر را دارد.

وی همچنین افزود:

برای مثال خودرویی که از محور جنوبی یا قم و کاشان می‌آید و قصد سفر به سمت غرب و مقصدی مانند تبریز را دارد از آزادراه قم به تهران وارد کنارگذر جنوبی می‌شود و از آن مسیر به سمت غرب حرکت می‌کند.

یا اگر خودرویی از سمت غرب یعنی آبیک وارد کنارگذر شود می‌تواند بدون ورود به البرز از طریق تبادلات آزادراه غدیر به شرق تهران برسد.

علاوه بر این‌ها، آزادراه جنوبی تهران یک کنارگذر عبوری هم محسبوب می‌شود و تمام ارتباطات و اتصالات به استان البرز را به عنوان یک مسیر تبادلی به هم اتصال می‌دهد.

آزادراهی که پدافند غیرعامل استان تهران است

معاون وزیر راه و شهرسازی آزادراه غدیر را پدافند غیرعامل استان تهران نامید.

وی در این زمینه گفت:

اگر حوادثی برای تهران و البرز رخ دهد با توجه به جمعیت بالای پایتخت و همچنین مجاورت کلانشهر کرج و استان البرز می‌تواند تهدیدی برای مسیرهای خروجی از این استان باشد.

 حال اینکه در این شرایط یکی از مسیرهای پدافندی بسیار مهم آزادراه غدیر است که می‌توان از این مسیر ترافیک شرایط بحرانی را بدون عبور از شهرها تخلیه کرد.

او همچنین ادامه داد:

 قسمت غربی این آزادراه یعنی از آبیک تا آزادراه تهران – قم توانایی عبور 35 هزار خودرو را دارد.

 همچنین از آزادراه تهران – قم تا شرق هم حدود 20 هزار خودرو امکان عبور دارند.

خادمی در ادامه سخنان خود به ارزش روز این پروژه نیز اشاره کرد.

وی در رابطه با این موضوع گفت:

عملیات ساخت آزادراه جنوبی تهران از سال 94 شروع شد و تا به امروز حدود سه هزار میلیارد تومان در این پروژه هزینه شده است.

 این عدد به ارزش روز به بیش از هفت هزار میلیارد تومان می‌رسد.

خادمی همچنین گفت: آزادراه جنوبی تهران دقیقا طبق زمان بندی پروژه تکمیل و افتتاح می‌شود.

طبق قرارداد اولیه این پروژه پنج ساله تکمیل و افتتاح می‌شود.

وی در پایان گفت:

آزادراه غدیر با طول 158 کیلومتر از آبیک قسمت غرب استان البرز شروع و با کل عبور اتصالی از کرج و تهران به اسلامشهر اتصال پیدا می‌کند و به آزادراه حرم تا حرم می‌رسد.

این آزادراه به صورت شش خطه سه باند رفت و برگشت ساخته شده و شانه سه متری اضطراری دارد.

اشتراک گذاری :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *