با توجه به مشکلات موجود در حوزه قیمت گذاری مواد اولیه، میزان تقاضای مواد شوینده در سال جاری 25 درصد کاهش یافت.

به گزارش برات نیوز، این درحالی است که کارشناسان و متخصصان فعال در حوزه بازارشوینده معتقدند که درصورت کاهش مصرف مواد شوینده، گسترش بیماری و بهداشت کمتر حاصل می شود.

درهمین حال، افزایش قیمت مواد شوینده نیز درکاهش میزان تقاضا برای این مواد پاک کننده بی تاثیر نبوده است.

براساس این گزارش،چند ماه پیش قیمت مواد شوینده با افزایش قیمتی بین 50 تا 60 درصدی همراه شده بود اما انجمن صنایع شوینده، آرایشی و بهداشتی اعلام کرد که این موضوع را بررسی و فعلا این افزایش قیمت ها اعمال نشده است .

رابطه مستقیم  قیمت مواد شوینده ومیزان مصرف

اما آنچه که مسلم است این که مواد شوینده با افزایش قیمت چشمگیری در بازار همراه بوده و این موضوع موجب شده تا میزان تقاضا کاهش یابد.

درهمین راستا، رئیس انجمن مواد شوینده، بهداشتی و آرایشی ایران اظهار کرد:

میزان تقاضای مواد شوینده نسبت به ابتدای سال حدود ۲۵ درصد کاهش داشته است. وقتی در حوزه مواد شوینده کاهش مصرف رخ دهد به معنای این است که بیماری بیشتر و بهداشت در خطر قرار خواهد گرفت.

ضرورت تصحیح قیمت گذاری مواد اولیه

بختیار علم بیگی در مورد وضعیت مواد شوینده در بازار و اینکه گفته می‌شود این کالا با افزایش قیمت مواجه شده گفت:

ما مدعی افزایش قیمت نیستیم بلکه مدعی این هستیم که پایه قیمت‌گذاری مواد اولیه باید تصحیح شود‌.

وی افزود: با قیمتی که امروز مواد اولیه به ما می‌رسد مانند این است که مواد اولیه را به قیمت جهانی خریداری می‌کنیم .

علم بیگی اظهار کرد: اگر بخواهیم مواد اولیه را به قیمت جهانی محاسبه کنیم یک پودر ماشین نیم کیلویی به قیمت ۲۰۰ تا ۲۵۰ هزار تومان می‌رسد.

وی خاطر نشان کرد: البته تاکید می کنم این در صورتی است که قیمت‌ها به یورو باشد.

 نتیجه این وضعیت غلط است، متقاضی‌ یک بررسی کارشناسی روی پایه قیمت گذاری هستیم تا به قیمت واقعی برسیم.

کاهش چشمگیر سود تولیدکنندگان مواد شوینده

رئیس انجمن مواد شوینده، بهداشتی و آرایشی ایران در ادامه تصریح کرد: پتروشیمی‌های ما بیش از ۱۰۰ درصد سود دارند ولی تولیدکنندگان در وضعیتی قرار گرفته‌اند که با افزایش قیمت ارز یا افزایش هر یک از مواد اولیه در شرایط بسیار بدی قرار می‌گیرند.

وی اضافه کرد: برای پتروشیمی و کالا های بورسی مبنای قیمت گذاری صبح جهانی منهای ۵ ضرب در ارز نیمایی است . زمان این قیمت گذاری تعیین شد که ارز نیمایی ۴۲۰۰ تومان بود اما با افزایش قیمت آن اثر منفی روی کالاها گذاشت.

علم بیگی تصریح کرد: سود پتروشیمی و کالاهای بورسی افزایش و سود تولیدکننده‌ها کاهش چشمگیری داشت و با ادامه روند تولیدکنندگان مجبور می‌شوند که فعالیت خود را متوقف کنند.

این درحالی است که علی رغم تمامی مشکلات تولید کنندگان درخصوص قیمت گذاری مواد اولیه و مواردی از این دست برای تولید در کشور،اگرمواد شوینده به قیمت مناسب به دست مصرف کننده نرسد میزان مصرف بسیار کاهش می یابد.

کارشناسان و فعالان حوزه مواد شوینده براین باورند که درصورت کاهش میزان استفاده از مواد شوینده عواقب نامناسبی در بر خواهد داشت و بهداشت عمومی جامعه در خطر خواهد افتاد.

افزایش قیمت مواد شوینده برابر با کاهش مصرف

علم بیگی در پاسخ به سوالی در مورد میزان تقاضا گفت:

 با افزایش قیمت مسلماً با کاهش مصرف هم مواجه می‌شویم.

 وقتی در حوزه مواد شوینده کاهش مصرف رخ دهد به معنای این است که بیماری بیشتر خواهد شد و بهداشت در خطر قرار خواهد گرفت میزان تقاضای مواد شوینده نسبت به ابتدای سال حدود ۲۵ درصد کاهش داشته است.

عدم رغبت انجمن مواد شوینده به افزایش قیمت

وی با تاکید بر اینکه افزایش قیمتی در مورد مواد شوینده در چند وقت اخیر رخ نداده است گفت:

در تیر ماه امسال بعد از ۹ ماه ۲۵ درصد افزایش قیمت در مواد شوینده اعمال شد.

ما هیچ علاقه‌ای به افزایش قیمت نداریم چراکه این کار به معنای فشار بیشتر به روی مردم و کاهش بازار و مصرف است که منجر به خطر افتادن بهداشت عمومی می‌شود.

امیدواریم سازمان حمایت و ستاد تنظیم بازار در این مورد کارشناسی‌های لازم را انجام دهند.

اشتراک گذاری :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *