براساس آمار رسمی ارائه شده از سوی وزارت جهاد کشاورزی، میزان تولید خرما در کشور امسال بین 700 تا 800 هزار تن افزایش یافته است.

به گزارش برات نیوز، دبیر انجمن ملی خرمای ایران اعلام کرد:

میزان تولید خرما امسال 1 میلیون و 320 هزار تن بود که نسبت به سال گذشته میزان تولید حدود 700 تا 800 هزار تن افزایش یافته است.

ایران دومین کشور تولید کننده خرما در جهان

با توجه به اینکه ایران در تولید یک سوم از محصولات کشاورزی جهان جزو 10 کشور اول جهان محسوب می شود خرما نیز یکی از تولیدات کشاورزی کشور است که بسیار پرمتقاضی است.

بیشترین خرمای تازه و درخت نخل مربوط به خاورمیانه، غرب آسیا و کشورهای شمال آفریقاست.

مصر در تولید و کشت خرما، به عنوان کشوری پیشرو در جهان شناخته شده است.

هر ساله، این کشور بیش از یک میلیون تن خرما تولید می کند.

این میزان کمی بیش از 17 درصد از تولید جهانی خرما و 3 درصد از صادرات جهان است.

سهم  7.7 درصدی ایران از کل صادرات خرما درجهان

این در حالی است که پس از مصر، ایران با تولید سالانه بیش از 900 هزار تن در جایگاه دوم قرار دارد.و تقریبا 7.7 درصد کل صادرات جهان را تشکیل می دهد.

 کشورهای عربستان و عراق در رتبه های سوم و چهارم جهان قرار گرفته اند.

در همین راستا، مقداد تکلوزاده در مورد وضعیت بازار خرما در کشور اظهارکرد:

بارندگی‌های خوبی در ابتدا و انتهای سال در مناطق تولید خرما داشتیم.

افزایش میزان تولید خرما در کشور در سال جاری

وی ادامه داد: با توجه به بالا نرفتن خیلی زیاد دما، میزان تولید و کیفیت تولید نسبت به سال گذشته افزایش پیدا کرد.

این مقام مسوول خاطر نشان کرد:

در عین حال کیفیت محصولات نیز نسبت به سال گذشته بهتر بود.

به خصوص در استان‌های خوزستان و بوشهر که میزان آب دچار چالش است.

دبیر انجمن ملی خرمای ایران اعلام کرد:

این اتفاق مثبتی برای کارگران بود اما از طرفی هم با توجه به مشکلاتی که شیوع کرونا به وجود آورد.

تقاضا از سمت مصرف‌کننده نهایی چه در داخل کشور و چه در خارج از کشور تا حدی کاهش پیدا کرد.

تمایل مصرف کنندگان به محصولات فرآوری شده و کاهش میزان مصرف

وی ادامه داد: با توجه به احتمال اینکه کرونا از طریق محصولات فرآوری نشده منتقل شود، مصرف‌کنندگان ترجیح می‌دادند که محصولات فرآوری شده استفاده کنند.

به مرور زمان با استعلاماتی که ما از FAO گرفتیم، عملا احتمال اینکه ویروس کرونا از طریق خرما منتقل شود منتفی شده است.

 چراکه خرما مدت زیادی در سردخانه‌ها باقی می‌ماند.

مدت زمان زیادی هم طول می‌کشد که به دست مصرف‌کننده برسد. ما نیز در این مورد اطلاع‌رسانی کردیم.

افزایش دو برابری صادرات خرمای تولید کشور درصورت نبود کرونا

تکلوزاده با اشاره به کاهش ارزش پول ملی اظهار کرد:

اتفاق دیگری که برای حوزه صادرات مثبت است افزایش نرخ دلار و یورو است.

این مقام مسوول خاطر نشان کرد:

وقتی ارزش پول ملی کشور ما کاهش پیدا کرد تمایل برای صادرات محصولات افزایش یافت.

اگر شرایط کرونا به وجود نمی‌آمد شاید میزان صادرات ما به دوبرابر سال گذشته نیز می‌رسید.

کمااینکه چندسال پیش هم که قیمت دلار افزایش داشت، میزان صادرات ما افزایش پیدا کرد و تا 400 هزار تن صادرات خرما داشتیم.

در حالی که عموما صادرات سالانه ما بین 210 تا 250 هزار تن است.

کشورهای مسلمان عمده ترین مشتری بازار مصرف خرما تولید کشور

تکلوزاده در ادامه تصریح کرد: بازار مصرف ما بیشتر کشورهای مسلمان هستند.

 بخشی از صادرات ما به کشورهای حاشیه خلیج فارس، بخشی به مسلمانان جنوب شرق آسیا مثل اندونزی، سنگاپور و مالزی، بخشی به کشورهای غرب اروپا مثل بلژیک، آلمان و هلند بوده اما بازار اصلی ما برای خرما هند است.

دبیر انجمن ملی خرمای ایران  اعلام کرد:

به علت ارزش بالای غذایی خرما و قیمت مناسب در هند تمایل زیادی برای آن وجود دارد.

وی افزود: کشورهای CIS و روسیه هم از واردکنندگان عمده محصولات ما هستند.

صادرات حدود 300 هزار تن خرمای تولید کشور درسال جاری

تکلوزاده اظهار کرد: در مجموع خرما به 65 کشور دنیا صادر می‌شود. در مناسبت‌های مذهبی مانند ماه رمضان نیز مصرف مسلمانان این کشورها افزایش می‌یابد.

دبیر انجمن ملی خرمای ایران خاطرنشان کرد:

موضوع کرونا و افزایش قیت دلار تعادلی به وجود آورد و با وجود محدویت‌هایی که وجود داشت تولید و صادرات خرما افزایش پیدا کرد.

 صادرات سال جاری ما حدود 300 هزار تن بود.

مصرف 50 درصد خرمای تولیدی کشور در ماه رمضان

تکلوزاده اظهار کرد:

اگر فرض کنیم 20 درصد تولید خرما، خرمای ضایعات هستند و به مصرف فرآورده‌های دیگر مانند شیره خرما و غیره می‌‌رسد و اگر سرانه مصرف داخل کشور را نیز بین 7 تا 8 کیلوگرم درنظر بگیریم، باید حدود 700 هزار تن از خرمای تولیدی ما در داخل کشور مصرف شوند که هرساله این اتفاق می‌افتد.

 50 درصد از این مصرف صرفا در ماه رمضان اتفاق می‌افتد.

 از آنجا که نزدیک به ماه رمضان هستیم، الان بیشترین تقاضا در داخل کشور و حتی صادرات داریم.

زمانی که تقاضا افزایش پیدا کند قیمت افزایش می‌یابد.

به همین علت همه تامین‌کنندگان داخلی و خارجی محصول را الان تامین می‌کنند.

بیشتر بخوانید:آغاز خرید توافقی کشمش از کشاورزان

عرضه خرمای تولیدی در کشور به کشورهای همسایه

در مورد صادرات که بازه زمانی طولانی است از الان باید کار آغاز شود.

اما در مورد کشورهایی مانند امارات، افغانستان و پاکستان تا دو هفته یا یک هفته قبل از ماه مبارک می‌توان صادرات را انجام داد.

تکلوزاده در ادامه بیان کرد: در بوشهر و کرمان که دو تولیدکننده عمده هستند و مصرف‌کنندگان عمده بازار داخلی نیز هستند، هنوز در انبارها خرمای زیادی باقی مانده است.

به گفته وی، با توجه به رویکردی که وجود دارد احتمالا تا یک ماه آینده بسیاری از این انبارها هم تخلیه شود.

افزایش هزینه های تولید خرما و افزایش قیمت عرضه

وی با اشاره به مشکل افزایش قیمت تمام شده محصولات تصریح کرد:

شاید مهمترین موضوعی که در حوزه خرما رخ داد افزایش هزینه‌های تولید بود که در بسیاری از حوزه‌های دیگر کشاورزی نیز اتفاق افتاد.

دبیر انجمن ملی خرمای ایران خاطر نشان کرد:

هزینه‌های تولید شامل نهاده‌های تولید و نیروهای انسانی که برای کاشت، داشت و برداشت و بسته‌بندی و ملزومات بسته‌بندی به شدت افزایش پیدا کرد.

تکلوزاده ضمن اشاره به افزایش میزان تولید خرما در کشور تصریح کرد:

در بعضی از اقلام، حتی تا دوبرابر افزایش قیمت نهاده‌ها را داشتیم.

اما از طرف دیگر قیمت خرما نسبت به سال گذشته تفاوت چندانی نکرده است.

به گفته وی، شاید نسبت به مدت مشابه سال گذشته 10 یا 15 درصد قیمت خرما کمتر بود.

عرضه خرما با قیمت مناسب به نفع مصرف کننده

دبیر انجمن ملی خرمای ایران بیان کرد:

شاید کشاورز نسبت به بقیه کالاها سود چندانی نکرد اما این به نفع مصرف‌کننده بود تا خرما را با قیمت کمتری تهیه کند.

اما این منوط به این است که نظارت در بازارهای توزیع بهتر شود.

بارها دوستان در سازمان حمایت گفته‌اند که قیمت‌های فروش دست کم در مارکت‌های تهران بالا است.

 ما در مبادی تولید این کالا را با قیمت بسیار مناسب در اختیار قرار می‌دهیم.

حضور دلالان دربازار خرما و فروش با قیمت های بالاتر

وی ضمن اشاره به افزایش میزان تولید خرما در کشور افزود:

خرمای مضافتی در مبادی تولید 23 هزار تومان است و هرچقدر که خریدار بخواهد در اختیار او قرار می‌دهیم.

تکلوزاده همچنین اظهار کرد: خرمای کبکاب هم با قیمت بسیار کمتر و در حدود 14 تا 15 هزار تومان وجود دارد.

 اما در مارکت‌های تهران قیمت این خرماها بسیار بیشتر از مارکت‌های مشهد یا تبریز است که این مشکل به خاطر شبکه توزیع است که ناقص عمل می‌کند.

از طرف دیگر سودجویان مزید بر علت هستند.

تکلوزاده همچنین بیان کرد: ما در میادین میوه و تره بار غرفه‌هایی را در اختیار تولیدکنندگان قرار دادیم که اگر تمایل داشتند بتوانند عرضه مستقیم انجام دهند.

 با انجام فروش مستقیم، محصول با قیمت و کیفیت مناسب به دست مصرف‌کننده برسد و سود بیشتری هم به کشاورز برسد.

اشتراک گذاری :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *