نبود دستگاه ایکس ری در 50 درصد گمرکات مرزی موجب مشکلات بسیاری برای کامیون های ایرانی شده است .

به گزارش برات نیوز، این درحالی است که از حدود یک ماه پیش نیز کشور آذربایجان با راننده کامیون های ایرانی به شدت برخورد کرده و عوارض دریافت می کند .

به طوری که کار برای تردد کامیون های ایرانی بسیار سخت شده و این موضوع منجر به درگیری های لفظی میان دو کشور شده است .

اقدامات ایران برای مقابله با آذربایجان

درهمین حال،مسوولان وزارت راه ایران نیز چندروز پیش اعلام داشته اند که درصدد تردد به کشور ارمنستان بدون نیاز ورود به آذربایجان هستند.

اما درکل به جز کشور آذربایجان، سایر کشورها نیز اقدام به کارشکنی هایی درخصوص تردد کامیون های ایرانی می کنند.

به طوری که در اغلب موارد اقدام به تخلیه و بازرسی بار کامیون های ایرانی می کنند.

البته که ضعف این موضوع نبود دستگاه ایکس ری در گمرکات مرزی این کشورها است زیرا درصورت وجود دستگاه ایکس ری همه چیز به طور واضح در این دستگاه رویت می شود.

درهمین راستا، مدیرکل دفتر ترانزیت سازمان حمل‌ونقل جاده‌ای گفته است:

 یکی از بزرگ‌ترین مشکل در مرزها نبود دستگاه ایکس‌ری است و به طور خوشبینانه 50 درصد پایانه‌های مرزی و گمرکات ایران از این تجهیزات برخوردار نیستند و مابقی هم تکنولوژی قدیمی و فرسوده دارند.

نبود دستگاه ایکس ری و یا دستگاه های قدیمی و کهنه مشکل کامیون های ایرانی

جواد هدایتی ضمن اشاره به مشکل نبود دستگاه ایکسری به روز در پایانه‌های مرزی و گمرکات کشور اظهار کرده است:

متاسفانه در بسیاری از گمرکات و پایانه‌های مرزی تجهیزات ایکس‌ری موجود نیست و مرزهایی هم که مجهز به ایکس‌ری هستند، تکنولوژی آنها قدیمی و ضعیف است و بسته به نوع جاسازی مواد، ممکن است وجود آن را در محموله تشخیص ندهند.

هدایت گفت: بنابراین یکی از بزرگ‌ترین مشکل در مرزها نبود دستگاه ایکس‌ری است و به طور خوشبینانه 50 درصد پایانه‌های مرزی و گمرکات ایران از این تجهیزات برخوردار نیستند و مابقی هم تکنولوژی قدیمی و فرسوده دارند.

وی با تاکید بر اینکه از سوی دیگر تجهیزات مرزی و ایکس ری کشورهای همسایه بسیار پیشرفته است و محموله‌های مواد مخدر و غیرمجاز به راحتی شناسایی می‌شوند، ادامه داد:

این مشکل بزرگی برای کشورمان است چراکه این اتقافات علاوه بر اینکه یک اقدام ناپسند است و بدنامی برای تجار و رانندگان در پی دارد، از سوی دیگر؛‌ باعث شده کشورها همواره بهانه‌ای برای بررسی و تفتیش بار ناوگان ایرانی داشته باشند.

بارگیری مجدد 50 درصد کامیون های ایرانی در مرز بازرگان

هدایتی گفت: اخیرا در مرز بازرگان با فعالان بخش حمل و نقل جلسه‌ای داشتیم که این افراد از این اتفاق بسیار گله‌مند بودند و می‌گفتند به بهانه بحث قاچاق 50 درصد کامیون‌های ایرانی  تخلیه و بارگیری مجدد می‌شود.

وی ادامه داد: یعنی یک‌بار خالی و بعد از بررسی به بهانه احتمال حمل مواد،‌ دوباره چیدمان می‌شوند که در این بین کالاها کیفیت اولیه خود را از دست می‌دهند و بسته بندی آنها از بین می‌رود و مشتری دیگر این کالا را خریداری نمی‌کند.  ‌

این مقام مسوول با بیان اینکه از این موضوع بسیار متضرر می‌شویم، ادامه داده است:

 رقبای محصولات ایرانی از این بهانه استفاده می‌کنند و با توجه به اینکه متاسفانه در برخی موارد تجربه کشف مواد از ناوگان ایرانی در آن سوی مرز وجود داشته با همین بهانه‌ها ناوگان ایرانی تخلیه و بارگیری مجدد می‌شوند و ما مزیت رقابتی را از دست می‌دهیم. ‌    

ادعای اذربایجان درخصوص جابجایی محموله توسط دو راننده ایرانی

مدیرکل ترانزیت سازمان راهداری و حمل و نقل‌ جاده‌ای همچنین درباره دلیل بازداشت دو راننده ایرانی که گفته می‌شود عده‌ای به آنها اتهام قاچاق مواد مخدر زده‌اند، اظهار کرده است:

 بازداشت شدن این دو راننده هیچ ارتباطی به کشف محموله قاچاق ندارد و این اتهامات متوجه آنها نیست.

آذربایجان با این ادعا این دو راننده ایرانی را بازداشت کرده‌است که قبلا ( مشخص نیست این قبلا به چه تاریخی برمی ‌گردد) رانندگان ایرانی وارد قره‌باغ شدند و محموله جابه جا کرده‌اند.

هدایتی خاطر نشان کرده است :

 موضوع مهم این است که این دو راننده در چه تاریخی وارد قره‌باغ شده‌اند چراکه درحال حاضر ما قره‌باغ را به عنوان خاک آذربایجان به رسمیت می‌شناسیم اما مشخص نیست رانندگان ایرانی در چه تاریخی از طریق قر‌ه‌باغ وارد خاک آذربایجان شده‌اند. اذربایجان مدعی است که تردد این دو راننده ورود غیر مجاز تلقی می‌شود. 

وزارت امورخارجه ایران پیگیر وضعیت دو راننده ایرانی در آذربایجان

مدیرکل دفتر ترانزیت و بین الملل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای ضمن اشاره به نبود دستگاه ایکس ری در مرزها افزوده است:

آذربایجان هنوز هیچ مدرک و سندی را ارایه نداده است و اگر هم این دو راننده در گذشته به این منطقه ورود داشتند، این منطقه در آن مقطع زمانی در اختیار خاک ارمنستان بوده است و عبور رانندگان ایرانی آن زمان ادعای نقض حاکمیت محسوب نمی‌شود.

هدایتی تاکید کرد: در آن زمان هیچ ایست بازرسی در مسیر وجود نداشته و کسی از این افراد گذرنامه نخواسته‌است بنابراین این گمان بوده که منطقه خاک ارمنستان است. 

وی ادامه داد: از طریق وزارت امور خارجه پیگیر وضعیت دو راننده ایرانی در اذربایجان هستیم. 

اشتراک گذاری :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *