زیر سامانه جدید بیمه بیکاری به منظور تکمیل سامانه جامع روابط کار در پنج استان کشور به شکل آزمایشی کار خود را آغاز کرده است. این استانها عبارتند از فارس، سمنان، قزوین، اردبیل و هرمزگان. با توجه به اعلام اداره کل حمایت از مشاغل و بیمه بیکاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، زیر سامانه جدید درخواست بیمه بیکاری به شکل آزمایشی در ۵ استان قزوین، فارس، سمنان، هرمزگان و اردبیل شروع به کار کرده است و متقاضیان بیمه بیکاری در این استانها میتوانند پس از مراجعه به دفاتر پیشخوان دولت نسبت به احراز هویت و دریافت نام کاربری و رمز عبور خود اقدام نمایند؛ اما نحوه درخواست بیمه بیکاری به چه صورت است؟

افراد متقاضی بیمه بیکاری ابتدا باید به دفاتر پیشخوان دولت مراجعه کرده و نام کاربری و رمز عبور خود را از دفتر پیشخوان مربوطه دریافت نمایند. پس از اخذ نام کاربری و رمز عبور میتوانند به سامانه prkar.mcls.gov.ir مراجعه کرده و مدارک خود را در این سایت بارگذاری کنند.
زمان ورود به این سامانه برای افرادی که پیش از این درخواست بیمه بیکاری خود را ثبت کردهاند و همچنان بیکار هستند، از طریق پیامک به آنها ارسال خواهد شد. انتظار میرود که سامانه جدید درخواست بیمه بیکاری بعد از گذراندن مراحل آزمایشی در این ۵ استان، در سراسر کشور آغاز به کار کند.
زیر سامانه جدید بیمه بیکاری یکی از زیر مجموعههای سامانه جامع روابط کار است. این سامانه در واقع یک طرح ملی است که بیش از ۴۸ زیر سامانه در آن ثبت شدهاند و متولی اجرای این طرح معاونت روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است. بنا بر اعلام معاونت روابط کار وزارت کار، در حال حاضر طراحی و تولید ۴۹ زیر سامانه با توجه به نیازها و اولویتهای ادارات حوزه کار در دست اقدام است و تا تاریخ ۲۲ بهمن سال پیش ۲۲ زیر سامانه در سراسر کشور به اجرا در آمده و برخی از آنها نیز در مرحله اخذ مجوز از دستگاههای نظارتی مربوطه هستند.
شفاف سازی، دسترسی سریع و آسان، ضرورت حرکت به سمت دولت الکترونیک، ثبت درخواست بدون نیاز به حضور فیزیکی از جمله ویژگیها و مزیتهای این سامانه محسوب میشوند.
به منظور استفاده از خدمات این سامانه باید فرآیند احراز هویت کارگران و کارفرمایان با مراجعه حضوری به دفاتر پیشخوان دولت در سراسر کشور انجام شود و پس از ارائه درخواست، دیگر نیازی به طی کردن مراحل اداری نخواهد بود.
هدف اصلی سامانه جامع روابط کار به عنوان یکی از طرحهای بزرگ وزارت کار، شفافسازی و ساماندهی اطلاعات در حوزه روابط کار است. از زیر سامانههای دیگر این سامانه جامع میتوان به زیر سامانه ثبت دادخواست، بیمه بیکاری و حمایت از مشاغل، آموزش ایمنی نیروی کار، ثبت و تایید و پیگیری قرارداد کاری، شناسایی واحدهای دارای مشکل، طبقهبندی مشاغل و بیمه کارگران ساختمانی اشاره کرد. کافرمایان و کارگران میتوانند با مراجعه به این سامانه جامع به شکل غیر حضوری و در کمترین زمان ممکن خدمات خود را دریافت نمایند.