به گفته رییس کمیسیون عمران مجلس، ایرلاین‌ها شروط آزادسازی نرخ بلیت هواپیما را رعایت نکردند.

به گزارش برات‌نیوز، محمدرضا رضایی کوچی، رییس کمیسیون عمران مجلس از لغو قانون آزادسازی نرخ بلیت هواپیما می‌گوید.

وی در این رابطه گفت:

قانون آزادسازی بلیت هواپیما لغو شده و نباید در نرخ‌گذاری به آن استناد کرد.

این قانون در برنامه ششم نیامده و ایرلاین‌ها شروط آزادسازی را رعایت نکردند.

لغو قانون فردا در جلسه وزیر به مدیران ایرلاین‌ها اعلام می‌شود.

وی همچنین اعلام کرد شرکت‌های هواپیمایی مدعی شده‌اند که قیمت‌ها را بر مبنای قانون آزادسازی نرخ بلیت هواپیما تنظیم کرده‌اند اما این‌گونه نیست.

او در این زمینه گفت:

به موضوع افزایش نرخ بلیت هواپیما به طور جدی انتقاد داریم.

به تازگی نیز با وزیر راه و شهرسازی در این باره جلسه‌ای برگزار شد.

نمایندگان مجلس مراتب اعتراض و گلایه خود را نسبت به افزایش قیمت بلیت هواپیما اعلام کردند.

متأسفانه در چند روز گذشته شاهد افزایش قابل توجه قیمت بلیت هواپیما بودیم.

با این وضعیت و قیمت‌ها، دیگر بسیاری از مردم امکان استفاده از هواپیما را نخواهند داشت.

در حال حاضر سفر هوایی فقط به بخش و قشر خاصی از جامعه تعلق گرفته است.

درست است که شرکت‌های هواپیمایی هم شرایط سختی را می‌گذرانند؛ اما باید مراقبت باشیم چراکه اگر تقاضا کاهش یابد و پذیرش مسافر هم کمتر شود، این موضوع هم به نفع ایرلاین‌ها نخواهد بود.

جلسه بررسی تعیین نرخ بلیت هواپیما

رییس کمیسیون عمران مجلس همراه با وزیر راه و شهرسازی، به تازگی در جلسه‌ای با حضور مدیران شرکت‌های هواپیمایی، به بررسی تعیین نرخ بلیت هواپیما پرداختند.

رضایی کوچی در این رابطه گفت:

قرار بر این است تا در جلسه‌ای بین وزیر راه و شهرسازی و مدیران شرکت‌های هواپیمایی، بر روی یک قیمت مشخص توافق حاصل شود.

تمام ایرلاین ها مکلف هستند که در همان چارچوب بلیت بفروشند.

وی همچنین از وضعیت نامطلوب سازمان هواپیمایی کشوری انتقاد کرد و افزود:

فردی که به عنوان سرپرست سازمان هواپیمایی انتخاب شده،‌ متأسفانه مبتلا به ویروس کرونا است.

در حال حاضر سازمان رییس ندارد.

البته سرپرست هم محدودیت‌هایی دارد.

اگر همین سرپرست هم نباشد شرایط برای سازمان سخت‌تر می‌شود.

وی در ادامه اظهار کرد:

قانون آزادسازی بلیت هواپیما منتفی است.

تأکید و مطالبه جدی ما از وزیر این است که قیمت‌ها به صورت عادلانه تعیین شود.

سازمان هواپیمایی هم به طور سختگیرانه و جدی بر رعایت این قیمت‌ها نظارت کند.

محمدرضا رضایی کوچی افزود:

قانون آزادسازی نرخ بلیت هواپیما در برنامه پنجم ذکر شده است.

در حقیقت در برنامه ششم از آن نامی برده نشده.

در برنامه ششم نظارت دولت باید ادامه داشته باشد.

باید نرخ گذاری خارج از قانون آزادسازی بلیت هواپیما باشد.

همچنین باید توجه داشته باشیم که در بحث آزادسازی نرخ بلیت هم قرار بود رقابتی بین ایرلاین‌ها شکل بگیرد.

براساس این رقابت نیز کیفیت خدماتی افزایش یابد که این موضوعات محقق نشد.

از سوی دیگر زمانی آزادسازی نرخ بلیت هواپیما باید به اجرا برسد که تعادلی بین عرضه و تقاضا وجود داشته باشد.

اما در شرایط تحریم تعداد صندلی‌ها بسیار محدود است.

و این یعنی تقاضا بیشتر از عرضه است.

قطعاً در این شرایط نمی‌توان نرخ را آزاد کرد و شرایط کاملا به نفع ایرلاین‌ها است.

عدم کارشناسی دقیق نرخ بلیت هواپیما

رضایی کوچی همچنین از عدم محاسبه کارشناسی نرخ بلیت هواپیما تاکنون گله‌مند است.

وی در این رابطه گفت:

بارها اعلام کرده‌ایم که یک بار قیمت تمام شده را به طور کارشناسانه محاسبه و بررسی کنید.

این اقدام کار سختی نیست اما تا کنون یک بار هم قیمت تمام شده را به طور کارشناسی محاسبه نکرده‌اند.

باید دید یک صندلی برای یک ساعت پرواز چه هزینه‌ای دارد و همان هزینه به عنوان قیمت بلیت اعمال شود.  

گرانی سفر موجب نارضایتی آژانس‌دارها

در شرایطی که نرخ تورم سفرهای داخلی به اندازه یک سفر خارجی افزایش یافته است، آژانس‌دارها نیز از این موضوع گلایه دارند.

افزایش نرخ بلیت هواپیما سبب کاهش سفرهای هوایی شده است.

این گرانی حتی کار و کاسبی آژانس‌های مسافرتی را نیز کساد کرده است.

طبق بررسی‌های انجام شده، نرخ سفر در مسیرهای پرمتقاضی، مثل مشهد و کیش گاهی به قیمت سفر به ترکیه و ارمنستان نزدیک شده است.

به گفته مهرسا سبزه‌ها، مدیر داخلی یکی از آژانس‌های مسافرتی در برخی مواقع، همچون تعطیلات پایان ماه تیر و میلاد امام رضا (ع) که عنوان زیارت مخصوص را دارد، فقط قیمت بلیت یک‌طرفه هواپیما برای مسیر مشهد و کیش تا حدود یک میلیون و ۱۰۰ تا ۲۰۰ هزار تومان رسیده بود.

او ادامه داد:

در بعضی از روزها بلیت هواپیما کمیاب هم می‌شد.

قیمت تور کیش برای سه شب و چهار روز با اقامت در هتل پنج‌ستاره برای هر نفر حدود سه میلیون تومان تمام می‌شد.

درحالی که تور پنج‌روزه استانبول کمتر از پنج میلیون تومان است.

تور زمینی ارمنستان با سه چهار میلیون تومان هم انجام می‌شود.

با این شرایط، سفر خارجی مقرون به‌صرفه‌تر از سفر داخلی است.

وی ادامه داد:

نرخ تورها به شدت تحت تاثیر هزینه حمل و نقل شده و قیمت‌گذاری در این بخش طوری ناپایدار است.

حتی نمی‌توان برای آینده پیش‌بینی داشت.

برای نمونه در تعطیلات عید قربان که ترکیه محدودیت‌های کرونا را برداشت و سفر و تردد در این کشور آزاد شد، ناگهان قیمت بلیت پرواز با شرکت‌های هواپیمایی ایرانی به ۱۰ میلیون تومان هم رسید.

با آن‌که بارها به شرکت‌های هواپیمایی اخطار داده‌اند قیمت‌ها را مطابق با تعرفه تعیین کنند، اما در این مدت، قیمت بلیت مسیرهای هوایی گران‌تر شده که ارزان‌تر نشده است.

حداقل ما به عنوان آژانس‌دار شاهد ارزان شدن نرخ‌ پروازها نبوده‌ایم.

تعیین تکلیف نرخ بلیت هواپیما

در جریان جلسه وزیر راه و شهرسازی با سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری و مدیران ایرلاین‌ها که در تاریخ ششم مرداد 1400 برگزار شد، قرار بر این بود که تکلیف قیمت بلیت هواپیما تعیین شود.

محمد حسن ذیبخش در پاسخ به این سوال که تکلیف ایرلاین‌هایی که نرخ پروازهای خود را بدون هیچ توضیح و مصوبه‌ای افزایش دادند چه می‌شود؟ گفت:

با آن‌هایی که نرخ بلیت هواپیما را بالا بردند قطعا برخورد خواهد شد.

دستگاه‌های نظارتی در این زمینه مصمم هستند.

ایرلاین‌ها همچنین باید مابه‌التفاوت این قیمت‌ها را با نرخ مصوب سال گذشته، به مردم بازگردانند.

وی ادامه داد:

تاکنون دو ایرلاین را به سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان معرفی کردیم.

از سوی دیگر شکایات مردمی که از طرق مختلف به دست سازمان هواپیمایی کشوری رسیده نیز به صورت موردی به این سازمان ارسال شده است.

اخیراً مکاتبه‌ای با سازمان حمایت داشتیم مبنی بر اینکه این افزایش قیمت غیر قانونی است و آن‌ها می‌توانند بر اساس ضوابط خود با ایرلاین‌های خاطی برخورد کنند.

سازمان حمایت نیز مسلماً پرونده ایرلاین‌ها را در صورت نیاز به سازمان تعزیرات حکومتی ارجاع خواهد داد.

تعرفه‌گذاری، در برنامه شورای عالی هواپیمای کشوری نیست

وزیر راه و شهرسازی از عدم پذیرش تقاضای افزایش قیمت بلیت قطار توسط شرکت راه‌آهن خبر داد و گفت:

تعرفه‌گذاری، در برنامه شورای عالی هواپیمای کشوری نیست.

این شورا باید اطمینان یابد این وضعیت قیمت بلیت هواپیما، عادلانه است.

محمد اسلامی، از نرخ‌گذاری بلیت هواپیما و تقاضای شرکت‌‌های هواپیمایی برای افزایش قیمت بلیت پروازهای داخلی خبر داد.

وی در این زمینه گفت:

زمانی که موضوع فروش ۶۰ درصد ظرفیت پروازها به دلیل شیوع کرونا مطرح شد.

وزارت راه و شهرسازی و سازمان هواپیمایی کشوری تلاش کرد تمهیداتی برای شرکت‌های هواپیمایی در نظر بگیرد.

در این راستا تسهیلات ارزان‌قیمت در اختیار همه شرکت‌های هواپیمایی مسافری قرار گرفت.

حمایت‌های لازم از این شرکت‌ها صورت گرفته است.

همچنین مرحله دوم تسهیلات حمایتی حاصل از شیوع کرونا برای شرکت‌های هواپیمایی و شرکت‌های حمل‌ونقل هوایی در نظر گرفته‌ایم.

این تسهیلات هنوز به دلیل آنکه گفت‌‌و‌گوها نهایی نشده به دست شرکت‌های هواپیمایی نرسیده است.

افزایش ۴۰ تا ۶۰ درصدی قیمت بلیت قطار کذب است

اسلامی افزایش ۴۰ تا ۶۰ درصدی قیمت بلیت قطار را کذب اعلام کرد.

وی در این رابطه گفت:

به هر حال شرکت‌های ریلی می‌توانند تقاضای هر افزایش قیمتی را داشته باشند و همه جور مدعی شوند.

اما برای ما ۲ موضوع در این حوزه مهم است اول حفاظت از حقوق مسافر و مردم تا در حق آنها اجحافی صورت نگیرد.

دوم حفظ سرمایه حمل و نقل ریلی و اینکه این سرمایه آسیب نبیند و رشد کند و بتواند با کیفیت در خدمت مردم باشد.

وی در پایان گفت:

شرکت‌های ریلی خود می‌توانند همه جور مدعی شوند.

اما ما سعی می‌کنیم ۲ محوری را که ذکر کردم، به صورت همزمان در شورای عالی هماهنگی ترابری مورد توجه قرار دهیم.

به هر ۲ موضوع توجه می‌کنیم و با جامع‌نگری، نسبت به درخواست شرکت‌ها تصمیم‌گیری می‌کنیم.

اشتراک گذاری :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *