پدرام سلطانی، نایب رئیس سابق اتاق بازرگانی ایران گفت: به واسطه قطع سرویس‌های شرکت‌های خارجی از بنادر ایرانی در تجارت دریایی، تجارت ما به حمل و نقل کالا توسط شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی و چند شرکت کوچک محدود شده که این شرکت‌ها به حمل و نقل کانتینرها کمک می‌کنند. به همین دلیل نرخ حمل و نقل دریایی تقریبا با سه برابر افزایش روبه‌رو شده که بسیار نامتعارف است یعنی اگر در شرایط عادی بودیم این هزینه‌ها یک سوم می‌بود.

به گزارش برات نیوز، پدرام سلطانی در رابطه با مشکلاتی که تجارت ایران با آن‌ها دست‌وپنجه نرم می‌کند اظهار داشت: در ابتدا مهم‌ترین مشکل ما ارتباطات بانکی با سایر کشورهاست که مجبوریم از راه‌های نامتعارف مانند صرافی و شرکت‌های کاغذی مبادلات خود را ادامه دهیم و همین موضوع هزینه صادرات و واردات را به شدت بالا می‌برد. به دلیل وجود تحریم‌ها تمایل و رغبت خریداران و فروشندگان نسبت‌به کالاهای ایرانی به ویژه در مورد خرید تجهیزات و ماشین‌آلات کاهش یافته است. همچنین از صادرات به اروپا، ژاپن و کره جنوبی یا محروم بوده‌ایم و یا از طریق واسطه مبادلات انجام شده است.

سلطانی در ادامه سخنان خود افزود: شرکت کشتیرانی به بهانه تحریم و محدودیت‌ها از شرایط پیش آمده سوءاستفاده می‌کند تا هزینه‌ها را سه برابر کند و هیچ مسئولیتی را هم نمی‌پذیرد. اما شرکت‌های کوچک علیرغم توان کمتر، هزینه به مراتب کمتری را مطالبه می‌کنند. این موضوع را از این باب گفتم که بدانید تنها مشکل ما شرکت‌های خارجی نیستند بلکه برخی شرکت‌های داخلی نیز از شرایط سوءاستفاده می‌کنند.

بیشتر بخوانید: طرح مدیریت یکپارچه مناطق ساحلی کشور

در گفتگو با سلطانی، این پرسش مطرح شد که راه‌اندازی خطوط دریایی برای عمان یا کویت و عراق چه تاثیری می‌تواند در حجم مبادلات ایران داشته باشد؟ وی در پاسخ به این سوال گفت: ابتدا باید تعیین کنیم حجم عمده تجارت دریایی ما با کدام کشورهاست. در شرایط کنونی مقصد اول امارات است که بیشترین کالاهای ما از طریق این کشور صادرات مجدد می‌شود یعنی شرکت‌های اماراتی واسطه تجارت ما با سایر کشورها هستند که این موضوع خود باعث افزایش هزینه می‌شود. درمقابل حجم بزرگی از تجارت دریایی ما خارج از خلیج فارس و با کشورهایی مانند چین صورت می‌گیرد که بزرگترین دارنده مواد اولیه و خام مانند مواد پتروشیمی و مواد معدنی و فرآورده‌های نفتی‌ست. همچنین بیشترین تجارت ایران با هند و چین صورت می‌پذیرد از همین رو، راه‌اندازی این خطوط دریایی کمک چندانی به حجم تجارت ما نخواهد کرد.

وی در ادامه اظهارات خود از عدم پاسخگویی مسئولان اقتصادی در قبال تصمیماتشان انتقاد و اظهار داشت: آن‌ها هیچ‌گاه توضیح نمی‌دهند و زیر بار مسئولیت نمی‌روند. متاسفانه علاوه‌براینکه برخی از این افراد دانش کافی ندارند، تصمیم‌گیری‌ها را نیز محدود به اطلاعات گروه‌های محفلی و شبه‌کارشناسی می‌کنند و در نهایت هیچ مسئولیتی را در این رابطه نمی‌پذیرند. ما در موضوع FATF رسما دست به خودتحریمی زدیم درحالی‌که عملا می‌توانستیم از بروز بخشی از مشکلات جلوگیری کنیم. بنده ادعا ندارم که اگر الزامات آن را می‌پذیرفتیم تمام مشکلات بانکی ما حل می‌شد؛ اما معتقدم بر مشکلات ما هم افزوده نمی‌شد! یعنی قرار گرفتن در لیست سیاه FATF مشکلات تحریمی را مضاعف کرده و حتی اگر این تحریم‌ها یک سال دیگر برداشته شود، با حضور در این لیست، شرایط سختی پیش‌روی ما خواهد بود. قطعا بسیاری از تعاملات ما پرهزینه و محدود به بانک‌های کوچک می‌شود که از این راه می‌توانند منافعی بزرگتر از عملیات بانکی داشته باشند؛ اما بعید است بانک‌های بزرگ تمایلی به کار با اقتصاد ایران داشته باشند. به همین دلیل حتی پس از تحریم‌ها نیز عملیات بانکی بسیار هزینه‌بر خواهد بود.

پرسش دیگری مبنی‌بر اینکه راهکار اصلی در شرایط کنونی چیست؟ مطرح شد و سلطانی اینگونه به آن پاسخ داد: بنده راهکاری برای این شرایط درنظر ندارم چون راهکار سیاسی‌ست و به نوعی ما در تصمیم‌گیری از دقیقه 90 عبور کردیم و به آستانه‌ای رسیده‌ایم که وابسته به انتخابات آمریکا هستیم. درواقع ما دعا می‌کنیم تا ترامپ در انتخابات پیروز نشود تا حداقل با مذاکره دولت جدید، چهار سال فشار اقتصادی از بین برود. البته باید توجه داشت که معلوم نیست حتی با پیروزی بایدن، برداشتن تحریم‌ها کی و چه زمانی جواب دهد چون بعید می‌دانم سیاست‌های بنیادی آمریکا در ایران و خاورمیانه تغییر کند هرچند ممکن است لحن سیاستمداران و تاکتیک‌های آن‌ها متفاوت باشد.

اشتراک گذاری :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *