رفتن به سمت ارائه خدمات برخط و دیجیتال لازمه پیشرفت اقتصادی در هر کشوری است زیرا رشد و توسعه فناوری های به روز و به کارگیری آن در امور جامعه خود پله ای برای رشد و ترقی به ویژه در حوزه اقتصاد است. به این وسیله میتوان اقتصاد هوشمند را فراهم کرد. نسخه الکترونیکی سفته و تسهیلات و اعتبارات دیجیتال از جمله اولین اقدامات برای رسیدن به اقتصاد هوشمند بود.
از زمانی که اهمیت و میزان تاثیرگذاری خدمات آنلاین و استفاده از فناوری های روز دنیا برای همگان آشکار شد همه به سمت دیجیتال شدن و استفاده از خدمات آنلاین گام برداشتند تا بتوانند اقتصاد هوشمند را به وجود بیاورند.
در این راه کشور ما نیز عقب نمانده و با حرکت رو به جلو سعی دارد تا به سمت ارائه خدمات آنلاین درتمامی موارد به خصوص خدمات مالی گام برداشته و زمینه های رشد اقتصادی کشور را مهیا کند.
در همین راستا راه اندازی «نسخه الکترونیکی سفته» و «تسهیلات و اعتبارات دیجیتال» بسترهای لازم برای ایجاد و تحقق « اقتصاد هوشمند » راکه یکی از اهداف اصلی وزارت امور اقتصادی و دارایی است فراهم می کند.
معاون وزیر اقتصاد و دارایی از راه اندازی «نسخه الکترونیکی سفته» و «تسهیلات و اعتبارات دیجیتال» به عنوان یک ابزار کلیدی یاد کرده و گفته است: با راه اندازی این دو سرویس ارائه انواع خدمات مالی به مردم تسهیل شده و رشد اقتصادی کشور درگروی ارائه این گونه خدمات آنلاین است.
بیشتر بخوانید: سفته چیست و چه ویژگیهایی دارد؟
وی درادامه از ارائه خدمات مالی به صورت آنلاین خبر داده واظهار کرده است: درحال حاضر درتمامی مناطق کشور خدمات مالی به مردم آنلاین ارائه میشود که درصورت تداوم این امر رشد اقتصادی بهبود یافته و فقر درکشور کاهش می یابد.
عباس معمارنژاد همچنین اظهار کرده است: یکی از دغدغه های دولت موضوع «فراگیری مالی» است تا با ارائه خدمات درست و مناسب بتواند مردم را برای دسترسی به خدمات بانکی، بیمه ای و بورس یاری کند.
وی درباره موضوع «فراگیری مالی» بیان داشته است: راه اندازی «نسخه الکترونیکی سفته» و «تسهیلات و اعتبارات دیجیتال» زمینه های لازم برای «فراگیری مالی» را فراهم می کند و این خود در رشد اقتصادی کشور بسیار تاثیرگذار است.
معاون وزیر اقتصاد به آنلاین شدن تمامی خدمات بانکی اشاره کرده و گفته است: درحال حاضر همه خدمات دریافت تسهیلات و طی کردن مراحلی از جمله درخواست تسهیلات، امضای قرارداد، ارائه تضمین و دریافت و پرداخت اقساط آنلاین و دیجیتال شده و دیگر همانند گذشته لازم به حضور فیزیکی دربانک و مراجعات چند باره نیست.
معمارنژاد تاکید داشته است: وزارت امور اقتصادی و دارایی به دنبال تدوین استراتژی فراگیری مالی است و پروژههای الکترونیکی کردن و دیجیتالی کردن بانکها، بیمه ها و بورس در راستای فراگیری مالی تفسیر میشود.
وی همچنین گفته است: با ارائه خدمات آنلاین و دیجیتالی مالی ، مراجعه حضوری و فیزیکی به بانک کاهش یافته و شفافیت در امور بسیار مشهود میشود.