راز پنهان در نقاشیهای معروف جهان چیست؟
به گزارش براتنیوز، کارشناسان حوزه هنر همواره در تلاشند تا بتوانند اسرار پنهان در نقاشیهای معروف جهان را رمزگشایی کنند.
بسیاری از این معماها ریشه در تاریخ و وقایع آن دارند.
با وجود سالها بررسی نقاشیهای معروف جهان، همچنان راز پنهان در این نقاشیها کشف نشده است.
پژوهشها و تحقیقات بسیاری برروی این شاهکارهای جهانی صورت گرفته اما هنوز به طور کامل رمزگشایی از این اسرار صورت نگرفته است.
در طول تاریخ، فیلمهای زیادی درباره برخی از این آثار و هنرمندانش ساخته شده است.
با این حال همچنان پرسشهای بی پاسخی در این رابطه در ذهن کارشناسان وجود دارد.
در این گزارش قصد داریم تا 4 تابلوی عجیب تاریخ را بررسی کنیم.
با ما همراه باشید.
یک نقاشی مملو از ضربالمثل
یک نقاش هلندی از دوره رنسانس به نام پیتر بروگل(۱۵۶۹–۱۵۲۵)، نقاشی عجیبی مملو از ضربالمثلهای هلندی از خود برجای گذاشته است.
در میان نقاشیهای معروف جهان، تابلوهای این هنرمند از مناظر طبیعی و زندگی روستایی شهرت بسیار دارند.
در تابلوی مذکور بروگل، بیش از ۵۰ ضربالمثل نهادینه شده است.
بروگل این تابلو را با کمک پسر بزرگش به تصویر کشیده و 16 نسخه از آن در جهان موجود است.
هرکدام از این تابلوها ضربالمثلهای مختلفی را در خود جای دادهاند.
طبق گزارشات واصله، پژوهشگران تاریخ هنر و البته ادبیات هلندی سالها برای پیدا کردن ضربالمثلهای موجود در این آثار نقاشی، وقت گذراندهاند.

نقاشی شام آخر عیسی مسیح(ع)
هرگاه نام نقاشیهای معروف جهان را میشنویم، حتما یکی از آنها تابلوی شام آخر عیسی مسیح(ع) است.
در طول تاریخ، بارها مراسم وداع عیسی(ع) با حواریونش با نام عشای ربانی یا شام خداوندی به تصویر کشیده شده است.
با این حال نقاشی هنرمند مرموز داوینچی، ماندگارترین اثر در این زمینه است.
چهره آرام عیسی مسیح(ع) در میان چهره یاران متعجبش که هر کدام داستانی را روایت میکنند، تنها ظاهر این نقاشی مرموز است.
داوینچی در به تصویر کشیدن این واقعه مذهبی، تلاش کرده تا به جای به تصویر کشیدن نمادین یک روایت مذهبی، صحنه و چهرههای واقعی خلق کند.
در این نقاشی، مسیح در مرکز تصویر نشسته و دو دستانش را روی میز قرار داده است.
ترکیب دستان و چهره او مثلثی را در مرکز تصویر ایجاد کرده است.
چهره او برخلاف سایر حواریون آرام است و در حالی که یکی از دستانش را به سمت نان برده است، به خوبی میداند که چه فاجعهای در انتظار او و یارانش است.
از سوی دیگر در این نقاشی چهره یهودا در حالی که یک دست خود را به سمت نان برده است در سایه قرار گرفته است.
گویی که قصد دارد تا پیشبینی مسیح (ع) را محقق کند.
در دست دیگر یهودا کیسهای میبینیم که طبق رمزگشاییهای کارشناسان به نظر میرسد از طرف حاکمان شهر برای تسلیم کردن مسیح(ع) به او رسیده است.
طبق گفته کارشناسان، قرار گرفتن چهره یهودا در سایه، تدبیر علمی برای منزوی کردن فرد خائن از سوی افراد جامعه است.
در گذشتههای دور نیز طبق یک آئین قراردادی و سنتی، منزوی کردن یهودا، با قرار دادن او در انتهای میز و جدا از مسیح و حواریون نشان داده میشد.
یکی از نقاط قوت نقاشی شام آخر داوینچی، شخصیتپردازی در چهره هر یک از حواریون و نشان دادن عکسالعملهای ناگهانی آنهاست.
دیگر چهرهی بر پحث این اثر تاریخی، فردیست که در سمت چپ حضرت مسیح قرار گرفته است.
برخی میگویند نام او جان و از حواریون مسیح است.
به گفته عدهای دیگر او مریم مجدلیه است.

پرتره آرنولفینی
از دیگر آثار عجیب دنیای نقاشیهای معروف جهان میتوان به پرتره آرنولفینی اشاره کرد.
این تابلو در سال 1434 توسط یان وان آیک کشیده شد.
در این نقاشی جیووانی دی نیکولا آرنولفینی و همسرش به تصویر کشیده شدهاند.
پژوهشگران در رابطه با این تابلو میگویند:
به نظر میرسد همسر آرنولفینی باردار است اما چنین نیست، بلکه دامن پیراهنش را به نشانهٔ مد آن زمان بالا گرفتهاست.
برخلاف عرف امضای نقاش در میانه تصویر و در کنار آینه قراردارد.
در آینه این نقاشی مرموز نیز تصویر دو نفر در چارچوب در منعکس شده است.
به گفته کارشناسان امکان دارد یکی از آنها خود وان آیک باشد.
آرنولفینی دست راستش را شاید به نشانه سلام کردن به طرف آنها بلند کردهاست.

مونالیزا پررازترین چهره تاریخ
یکی دیگر از نقاشیهای معروف جهان تابلو مونالیزاست که بازهم توسط داوینچی به تصویر کشیده شده است.
سالانه بیش از پنج میلیون نفر از تمام نقاط جهان، این تابلو را از پشت شیشههای ضدگلوله تماشا میکنند.
این پرتره از ۱۵۰۳ تا ۱۵۰۵ کشیده شده است.
کارشناسان عقیده دارند که احتمالا این نقاشی به یک بانوی فلورانسی به نام «لیزا زامبی دوژکوند» متعلق است.
البته حدس و گمانهای بسیاری در رابطه با اینکه مدل شاهکار داوینچی چه کسی بوده است، وجود دارد.
طبق اطلاعات تاریخی، مونالیزا همسر تاجری اهل فلورانس بود.
در اظهار نظری جالب، برخی از پژوهشگران هنری عقیده دارند که داوینچی در این اثر چهره خودش را ترسیم کرده است.
برخی کارشناسان تاریخی عقیده دارند که داوینچی گرایشهای جنسی مردانه داشته است.
با توجه به این موضوع و با در نظر گرفتن حالتهای نهچندان زنانه چهره مونالیزا، این فرض بسیار قوت گرفته است.
برخی دیگر از کارشناسان معتقدند که این نقاشی، پرتره کاترینا داوینچی مادر این نقاش بزرگ است.
به عقیده برخی کارشناسان، مونالیزا ترکیبی از دو کلمه لاتین Amon و Elisa است.
این نظریه ثابت میکند که «مونالیزا» نرماده ـ ترکیبی از دو جنس زن و مرد ـ بوده است.
به عقیده برخی از متخصصان نیز ممکن است صورت این زن اسرارآمیز، ترکیبی از چند چهرهی مختلف باشد.
دن براون در کتاب پرفروش کد داوینچی تئوری جالبی مطرح کرده است.
به عقیده او وجود مثلثی طلایی در نقاشی برجسته داوینچی، قرینگی کامل این تابلو را به اثبات میرساند.
با وصل کردن نقاط طلایی این نقاشی، شکلی جاممانند ظهور میکند که گفته میشود همان جام مقدس مسیحیان است.
با این حال با گذشت سالها، همچنان رمزگشاییها از آثار مرموز داوینچی توسط کارشناسان و پژوهشگران تاریخ هنر ادامه داشته و همچنان برخی از این رازها سر به مهر باقی ماندهاند.
