بروزرسانی اخیر یوتیوب و ابزارهای شرکتهای تبلیغاتی، باعث شد که تبلیغکنندگان بتوانند محتویاتی که تبلیغشان روی آنها پخش میشود را فیلتر کنند. اما این کار به ضرر تولیدکنندگان محتوا تمام شده است. در ادامه با برات نیوز همراه باشید تا بخوانیم چگونه هدفمندسازی تبلیغات یوتیوب باعث ضرر آنها میشود.
یوتیوب (Youtube) در بروزرسانیهای اخیر خود، سعی کرد تا مسدودسازی ویدیوهایی را که ممکن است برای شهرت شرکتهای تبلیغ کننده پرخطر باشد، آسان و قابلدسترس کند. اما این کار سهوا ممکن است هدفگذاری این تبلیغکنندگان را تغییر دهد یا بینتیجه باقی بگذارد و در عین حال، به تولیدکنندگان محتوا هم ضربه بزند.
یوتیوب اخیرا اعلام کرد که درحال همکاری با چند توسعهدهنده تکنولوژی تبلیغات مانند Integral Ad Science ،DoubleVerify و VuePlanner است تا به تبلیغکنندگان اجازه دهند که پیش از انتشار تبلیغ، ویدیوهای نامناسب موجود در یوتیوب را که برای تبلیغشان مناسب نیست؛ با استفاده از کلمات کلیدی یا تبلیغات هدفمند، مسدود کنند.
قبلا تبلیغکنندگان، از طریق مشاهده گزارش شرکتهای تبلیغاتی، محتوایی را که احساس میکردند برایشان مناسب نیست؛ از فهرست قرارگیری تبلیغ خود روی آنها حذف میکردند. از این راه شرکتهای تبلیغکننده مشاهده میکردند که آیا محتواهایی که تبلیغشان روی آنها قرار میگیرد، از کلمات کلیدی نامناسب و خطرناک استفاده کردهاند یا خیر. سپس تبلیغکننده تصمیم میگرفت که آیا خرید تبلیغ روی چنین ویدیوهایی، ضروری است یا خیر. با ابزارهایی که شرکتهای تبلیغاتی مانند Integral Ad Science قرار میدهند، تبلیغکننده میتوانست این تصمیمات را برای خود اتخاذ کند.

ضرر تولیدکنندگان محتوا با هدفمندسازی تبلیغات یوتیوب
این ابزارها بازخوردهای شفافتری برای بازاریابها ایجاد کردند تا بتوانند محتوایات را دستهبندی کنند و بدون اینکه دستیابی ویدیوی خود به بازار هدف را از دست دهند؛ کنترل بیشتری بر نمایش تبلیغشان بهدست میآوردند. اما این اختیار باعث شد تا برخی از آنها، سهوا برعکس این کار را انجام دهند.
مثلا ابزار هدفگذاری تبلیغاتی شرکت Integral Ad Science، از فهرستهای ارجح گوگول و همچنین فهرست اختصاصی کانالهای کمریسک خود، برای هدفگذاری تبلیغات شرکتهای تبلیغ کننده بهره میبرد. این ابزار میتواند از نظر محتوا و زبان، ویدیوهای موردنظر را دستهبندی کند. برای مثال، محتوای کودکان را نسبت به محتواهای دیگر طبقهبندی میکند؛ اما مشکل اینجا است که حالا با توجه به بروزرسانی اخیر یوتیوب، هدفگذاریها بهجای اینکه بر اساس ویدیوها باشند، بر مبنای سطح کانالها دستهبندی میشوند.
فیلتر بر اساس ویدیوها، تنوع بسیار بیشتری به نسبت فیلتر بر اساس دستهبندی کانالها دارد. به این صورت، میتوان ویدیوهای مناسبتری برای درج تبلیغ شناسایی کرد. هدفگذاری بر اساس سطح کانالها دقیقا مانند فهرست سیاه کلمات کلیدی، میتواند گسترده باشد و تبلیغ کننده را به هدف خود نرساند. کریستین دنکل (Christian Dankl)، مدیر پلتفرم تبلیغاتی Precise.TV در این خصوص میگوید:
ریسک اینگونه ابزارها این است که تبلیغکنندگان با استفاده از آنها، محتوایی که فکر میکنند برایشان مناسب نیست را بلاک میکنند؛ اما در حقیقت، برعکس این ماجرا رخ میدهد. این اتفاق روی عملکرد کمپینهای تبلیغاتی آنها تاثیر میگذارد و همچنین برای تولیدکنندگان محتوای یوتیوب هزینهبر است.
کریستین دنکل، مدیر پلتفرم تبلیغاتی Precise.TV
البته شرکتهای دیگری نظیر VuePlanner، به تبلیغ کنندگان اجازه میدهند تا تصمیم بگیرند که تبلیغشان روی چه ویدیوییهایی به نمایش درآید. بنابراین به کمک این شرکتها، تبلیغ کنندهها میتوانند هدفگذاری تبلیغاتی شخصی خود را داشته باشند و تبلیغشان را روی ویدیوهای مرتبط پخش کنند.
نتیجه تمام این اتفاقها، ضرر به تولیدکنندگان محتوا بوده است. این مسئله باعث شد تا ضربه درآمدی به تولیدکنندگان محتوای یوتیوب وارد شود. مخصوصا آنهایی که برای هر ویدیو، صدها هزار یا حتی میلیونها بازدیدکننده دارند و درآمدشان فقط از این طریق است. سیستم فیلتر تبلیغکنندگان باعث شد که برخی از تولیدکنندگان محتوا، حتی با وجود اینکه شاهد افزایش بازدید کنندگان خود هستند؛ دچار ریزش درآمد شوند. برخی از تولیدکنندگان محتوا مانند کانال VidCon، اعلام کرد که این کانال یوتیوب، شاهد ریزش درآمد ۲۸ درصدی بوده است، پایینترین حد خود از سال ۲۰۱۳ تا به امروز.
البته شرایط حال حاضر دنیا و شیوع ویروس کرونا هم میتواند یکی از دلایل این مسئله باشد و در حال حاضر، شرکتهای دنیا بهمنظور کنترل هزینههای خود، بخش بازاریابی را متوقف یا محدود کردهاند.
منبع: DigiDay