درحالی که با تصمیم ستاد ملی کرونا مقرر شده تا شرکت های هواپیمایی به دلیل حفظ فاصله اجتماعی و مقابله با کرونا تنها 60 درصد بلیت خود را به فروش رسانند و زمزمه های افزایش قیمت بلیت پروازهای هوایی شنیده می شود مسوولان سازمان هواپیمایی کشور از اختصاص ارز نیمایی به ایرلاین های داخلی خبر داده اند .

به گزارش برات نیوز، در پی جلسات و مذاکرات صورت گرفته وزیر راه و شهرسازی دستور داد تا کمیته‌ای در ستاد ملی مقابله با کرونا زیر نظر کمیته هوانوردی تشکیل شود تا هزینه‌های ارزی و ریالی ایرلاین‌ها جبران شود و آن‌ها بتوانند بدون افزایش قیمت بلیت هواپیما به حیات خود ادامه دهند.

هزینه های ایرلاین ها و نرخ بلیت ، دخل و خرجی هستند که با هم نمی‌خواند و دود آن به چشم مسافرانی می‌رود که برای مسافرت‌های کاری و تفریحی خود به ناچار از هواپیما استفاده می‌کنند.

در این میان برخی دلیل این ناهمخوانی‌ها را مصوبات جدید مسافرگیری و رعایت فاصله اجتماعی در سفرهایی هوایی عنوان می‌کنند.

سایه سنگین کرونا بر سر شرکت های هواپیمایی

9 ماه است که ویروس کرونا بر دنیا سایه افکنده است. سایه‌ای شوم که کسب‌وکارهای اقتصادی و زندگی مردم را با اختلال روبرو کرده و نگرانی‌های زیادی برای دولت ها به ارمغان آورده است.

مشکلاتی که می‌گویند ضربه بزرگی به اقتصاد جهانی و کشورها می‌زند و آنها را نظر اقتصادی چند پله به عقب برمی گرداند.

یکی از صنایعی که از همان روزهای ابتدایی به زانو درآمد و با مشکلات زیادی روبرو شد صنعت هوانوردی بود.

صنعتی هزینه‌بر و گران قیمت که به دلیل کاهش سفرهای مردم تا مرز ورشکستگی جلو رفت و همچنان هم با وضع قوانین جدید برای رعایت فاصله اجتماعی در سفرها این شرایط به قوت خود باقی است.

مشکلات ایرلاین های داخلی و صنعت هوایی کشور

افزایش قیمت این سفرها مردم را به این باور رسانده که ایرلاین ها گران فروشی و خرج اضافی خود را از جیب مردم تامین می کنند. موضوعی که با انکار یکی از اعضای انجمن شرکت های هواپیمایی مواجه شد.

این فعال حوزه هوایی می‌گوید: ایرلاین ها به دلیل وجود مشکلات زیادی که دارند و این مشکلات کاری کرده که هزینه های ایرلاین ها بالا و آنها مجبور به افزایش قیمت شوند.

صنعت هوانوردی ما با مشکلات دیگری هم مواجه است که ایرلاین‌های دیگر کشورها این مشکلات را ندارند.

محدودیت‌های خرید هواپیمای نو و تامین موتور و قطعات یدکی از سال پیش گریبان این صنعت را گرفته و به آنها فشار می‌آورد.

حالا این مشکلات در کنار مصوبه جدید محدودیت در مسافرگیری هم به آن اضافه شده و ادامه حیات را برای این کسب و کارها سخت تر کرده است. هرچند که مشکلات با تلاش‌های بی وقفه فعالان صنعت هوانوردی تاحدودی رفع شده اما مشکلات جدیدتری به آن اضافه شده است.

مشکلاتی چون عدم امکان سوخت گیری در فرودگاه‌های خارج از کشور و عدم امکان انتقال ارز حتی از طریق صرافی‌ها از جمله مشکلات جدیدی است که به تازگی برای آنها ایجاد شده است.

به همین دلیل محدودیت‌های فعلی که به واسطه وجود کرونا فشار بیشتری به آنها وارد کرده است.

هزینه بالای ایرلاین های ایرانی نسبت به ایرلاین های خارجی

یونس دقیق کیا عضو انجمن شرکت‌های هواپیمایی هزینه های ایرلاین ها در ایران بیشتر از ایرلاین دیگر کشورها است. افزایش نرخ دلار از ۳ هزار تومان به ۳۰ هزار تومان دیگر امان همه شرکت‌های هواپیمایی را بریده است. درآمدها با مخارج نمی‌خواند.

این دخل و خرج‌های ناهمخوان، شرکت‌های هواپیمایی را با مشکلات عدیده‌ای مواجه کرده و اگر شرایط به همین منوال ادامه یابد قطعا ضرر و زیان انباشته‌ای به آنها تحمیل می‌کند و ادامه حیات آنها را با اما و اگرهای زیادی مواجه می‌کند. ا

مروز هیچ پرواز داخلی کفاف هزینه های ایرلاین ها را نمی‌دهد. ادامه این شرایط ناوگان هوایی کشور را زمین‌گیر می کند.

این فعال صنعت هوایی معتقد است که قیمت بلیت هواپیما در مقایسه با سایر کالاها و خدمات، رشد نزولی داشته است.

انجام پروازهای هوایی موجب انتقال بیماری کرونا نیست

عده‌ای معتقدند که ایرلاین‌ها با اجرای مصوبات جدید پروازی که برای کنترل بیماری کرونا اجرایی می شود مخالفند اما دقیق کیا در این باره می گوید: مردم و مسافران مطمئن باشند که اگر ایرلاین‌ها معتقد هستند که انجام پرواز با ظرفیت کامل موجب انتقال ویروس نمی‌شود، واقعاً حقیقت را بیان می‌کنند.

آمار «یاتا» (انجمن بین المللی حمل و نقل هوایی) حاکی از آن است که از زمان شیوع ویروس کرونا در جهان بین یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون مسافر تنها ۴۴ مورد کرونا به ثبت رسیده است؛ به عبارتی ۱ مورد ابتلاء به کرونا از هر ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار مسافر هوایی؛ چراکه اصولاً جریان هوا در کابین مسافران مرتباً هر ۳ دقیقه یک بار صورت می‌گیرد که خود مانع انتقال ویروس به دیگران می‌شود.

به همین دلیل است که هیچ شرکت هواپیمایی در دنیا نسبت به فاصله گذار ی بین مسافران اقدام نکرده و حتی دولت‌ها هم چنین تأکیدی را به عمل نیاورده اند.

تقریباً همه جا مطرح شده است که سفر هوایی دارای کمترین ریسک نسبت به سایر وسایل حمل و نقل عمومی در ابتلاء به کرونا است.

عضو انجمن شرکت‌های هواپیمایی هم می‌گوید: ما هم طبق دستورالعمل سازمان بین المللی هوانوردی جهانی (ایکائو) عمل می کنیم. آنها هم هیچ دستور یا توصیه‌ای مبنی بر فاصله گذاری بین مسافران ارائه نکرده است. الزام به مسافرگیری 60 درصدی برای ایرلاین‌ها این شرکت ها را به مرز ورشکستگی می رساند.

تأمین هزینه های ایرلاین ها

و اما حالا بر اساس تصمیم اتخاذ شده قرار است برای جلوگیری از افزایش قیمت بلیت هواپیما با استفاده از ارز نیمایی و از طریق ستاد ملی مقابله با کرونا هزینه های ایرلاین ها تامین شود و بخشی دیگر از این پول هم به عنوان منابع ریالی در اختیار آن‌ها قرار داده شود تا هزینه‌های افزایش یافته آن‌ها به گونه‌ای جبران شود.

با توجه به این تصمیم و اجرای آن باید دید آیا خسارات شرکت های هواپیمایی تامین می شود و آیا دیگر بلیت افزایش قیمت نخواهد داشت .

رییس سازمان هواپیمایی کشوری گفت: تا کنون در این زمینه برنامه‌ریزی برای جبران هزینه‌های ارزی و ریالی شرکت‌های هواپیمایی انجام شده است و در ادامه باید به دنبال تصویب و ابلاغ آن در ستاد ملی مقابله با کرونا باشیم .

البته زنگنه اواخر هفته گذشته نیز در حاشیه بازدید از از کانترها و مراحل پذیرش مسافر در ترمینال های ۱ و ۲، ایرساید، اتوبوس ها و رمپ فرودگاه مهرآباد و همچنین پروازهای در حال انجام برخی شرکت های هواپیمایی اعلام کرده بود: هیچ گونه افزایش قیمتی نخواهیم داشت و پول این صندلی های خالی از مسافران دریافت نخواهد شد.

اشتراک گذاری :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *