خودروسازان مکلف به عرضه خودرو در بورس کالا با قیمت مصوب شورای رقابت شدند.

به گزارش برات نیوز، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس از تکلیف خودروسازان به عرضه انواع خودروهای تعیین شده توسط شورای رقابت در بورس کالا با قیمت مصوب شورای رقابت خبر داد.

روح اله ایزدخواه با اشاره ضمن اشاره به اصلاح طرح ساماندهی خودرو در کمیسیون صنایع و معادن مجلس اعلام کرد:

هرچند ماده 4 طرح ساماندهی خودرو اعاده شده از شورای نگهبان در این کمیسیون اصلاح شد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن تصریح در ادامه گفت:

با توجه به رای نیاوردن گزارش کمیسیون در صحن علنی مجلس، این ماده در جلسه دیروز دوباره بررسی و اصلاح شد.

وی در تشریح اصلاحات انجام گرفته در ماده 4 گفت:

در شرایطی که بازار خودرو با عدم تعادل مواجه شده و تقاضا برای انواع خودرو بنا به تشخیص شورای رقابت بیشتر از عرضه آنها باشد،

خودرو سازان مکلفند ورود خودرو به بورس کالا را انجام دهند.

انواع خودروهای تعیین شده توسط شورای رقابت را، صرفا از طریق بورس کالا عرضه کنند.

 ورود خودرو به بورس کالا با نظارت شورای رقابت

 قیمت پایه عرضه خودرو در بورس کالا، قیمت مصوب شورای رقابت است.

این نماینده مجلس اضافه کرد:

بر اساس این طرح فروش خودروهای خریداری شده از بورس کالا تا مدت 3 سال پس از زمان خرید، مشمول مالیات به میزان 30 درصد قیمت خریداری شده می‌شوند.

نماینده مردم تهران، شمیرانات، ری، اسلامشهر و پردیس خاطر نشان کرد:

30 درصد از منابع حاصل از مابه التفاوت قیمت پایه و فروش خودروها در بورس کالا، صرف توسعه حمل و نقل عمومی می‌شود.

البته با اولویت خرید داخل و جایگزینی خودروهای فرسوده.

 70 درصد از منابع باقی مانده نیز بصورت تسهیلات قرض‌الحسنه و با یارانه تسهیلات با موعد باز پرداخت حداکثر پنج ساله در اختیار شرکت های دانش بنیان قرار می گیرد.

بیشتر بخوانید: عدم عرضه خودرو در بورس جرم است

اختصاص بخشی از منابع فروش خودرو به شرکت های دانش بنیان

این منابع با ترتیب اولویت طرح های افزایش شمارگان تولید خودروهای مشمول این ماده، اعطای مشوق های صادراتی و طرح‌های اعلامی خودروسازان

به منظور کاهش وابستگی به واردات قطعات خودروبه این شرکت ها واگذار می شود.

ایزدخواه تصریح کرد: طراحی و تجاری سازی پلتفرم های خودرویی با حداقل مشارکت مالی 30 درصدی خودروسازان،

توسعه فناوری های جدید خودرویی بویژه خودروهای تمام برقی و ترکیبی هیبریدی از دیگر طرح های مورد حمایت است .

همچنین طرح های بومی سازی قطعات در تمامی رشته‌های صنعتی که با تضمین خرید محصول همراه هستند

در اختیار شرکت‌های دانش‌بنیان با حداقل 51 درصد سهام بخش خصوصی ایرانی جهت تحقیق، توسعه و تجاری سازی قرار می‌گیرد.

بررسی 4 طرح ساماندهی بازار خودرو در مجلس

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس نیز در تشریح نشست این کمیسیون گفت:

جلسه کمیسیون صنایع به منظور بررسی و تصمیم گیری درباره ماده 4 طرح ساماندهی بازار خودرو ارجاعی از شورای نگهبان برگزار شد.

حجت اله فیروزی ادامه داد: این جلسه با حضور نمایندگان دولت و مرکز پژوهش‌های مجلس تشکیل می شود.

پس از تبادل نظر حاضران ایراد شورای نگهبان که در جلسه قبل مرتفع شده بود، به شرح پیشین مورد تاکید قرار گرفت.

در ذیل این ماده، با عنایت به پیشنهادهای دریافتی از تعدادی از نمایندگان مجلس متنی بعنوان مصوبه کمیسیون مورد تصویب قرار گرفت.

همچنین نماینده مردم فسا در مجلس شورای اسلامی نیز گفت:

در شرایطی که بازار خودرو با عدم تعادل مواجه و تقاضا برای انواع خودرو بنا به تشخیص شورای رقابت بیشتر از عرضه آنها باشد.

براساس پیشنهاد کمیسیون مقرر است خودروسازان باید خودروهای تعیین شده توسط شورای رقابت را فقط از طریق بورس کالا عرضه کند.

تعیین قیمت پایه ورود خودرو به بورس کالا توسط شورای رقابت

فیروزی اضافه کرد: قیمت پایه ورود خودرو به بورس کالا در این پیشنهاد توسط شورای رقابت تعیین می‌شود.

شورای رقابت مکلف است قیمت مبنا مورد استفاده در قیمت گذاری نهایی خودروهای مشمول این ماده را مستقیما بر مبنای محاسبه قیمت تمام شده در همان سال اعمال کند.

وی ادامه داد: البته که قیمت تمام شده باید با لحاظ هزینه های تحقیق و توسعه باشد.

همچنین هزینه های مالی موضوع تبصره 2 ماده (9 مکرر) و هزینه های مالی تولید نیزتصویب شود.

همچنین باید با تایید حسابرس رسمی در قیمت تمام شده از سوی شورای رقابت اعمال و تصویب شود.

30 درصد منابع مذکور برای توسعه حمل و نقل عمومی

این نماینده مردم در مجلس یازدهم بیان کرد:

مابه التفاوت حاصله از قیمت مصوب شورای رقابت و فروش خودروها در بورس کالا، به حساب خاصی نزد خزانه‌داری کل کشور واریز می شود.

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن اعلام کرد:

مبلغ مابه التفاوت در اختیار ستاد نهضت قطعه‌سازی است.

30 درصد از منابع مذکور برای توسعه حمل و نقل عمومی صرف می شود.

البته با اولویت خرید داخل و جایگزینی خودروهای فرسوده.

70 درصد باقی مانده بصورت تسهیلات قرض‌الحسنه صرف می شود.

این منابع مالی با ترتیب اولویت طرح های افزایش شمارگان تولید خودروهای مشمول این ماده، اعطای مشوق های صادراتی، طرح‌های اعلامی خودروسازان صرف می‌شود.

هدف از آن کاهش وابستگی به واردات قطعات خودرو است.

اشتراک گذاری :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *