انجمن صنفی سی ان جی کشور خواستار لغو مصوبه مجلس برای ورود LPG به سبد سوخت خودرو شده است .

به گزارش برات نیوز، رییس هیات مدیره انجمن صنفی سی ان جی کشور از ارسال نامه ای به شورای نگهبان برای لغو مصوبه مجلس درخصوص ورود LPG به سبد سوخت خودرو خبر داد.

این در حالی است که مجلسی ها روز گذشته وزارت نفت را موظف کردند تا میعانات گازی را با استفاده از ضمانت بانکی به فروش برساند.

البته به گونه‌ای که وصول به‌موقع منابع حاصل از فروش به شرکت‌های داخلی تضمین شود.

تعهد وزارتخانه های نفت و کشور برای تامین زیرساخت های لازم

  همچنین نمایندگان مجلس، وزارتخانه‌های نفت و کشور را موظف کردند تا شرایط احداث زیرساخت‌های استفاده از گاز LPG را تا ۲ میلیون تن در سال فراهم کنند.

در همین حال رئیس هیات مدیره انجمن صنفی سی‌ان‌جی کشور از عواقب جبران‌ناپذیر مصوبه اخیر مجلس درباره ورود ال‌پی‌جی به سبد سوختی کشور گفته است .

وی همچنین از ارسال نامه ای از سوی انجمن صنفی سی ان جی کشور به شورای نگهبان خبر داده است.

در آن این انجمن درخواست لغو مصوبه مجلس را در خصوص ورود LPG به سبد سوخت خودرو ارائه کرده است.

هشدار درباره عواقب جبران ناپذیر مصوبه اخیر مجلس

رییس هیات مدیره انجمن صنفی سی ان جی کشوراعلام کرده است:

با توجه به عواقب جبران ناپذیر مصوبه اخیر مجلس درباره ورود ال‌پی‌جی به سبد سوخت کشور، درخواست لغو این مصوبه به شورای نگهبان ارائه داده شده است.

محسن جوهری ضمن اشاره به اصرار عجیب نمایندگان مجلس شورای اسلامی نسبت به تصویب و استفاده ال‌پی‌جی به عنوان سوخت خودرو، تصریح کرد:

اگر این موضوع اجرایی شود، در آینده نه چندان دور دچار خسارت های متعددی خواهیم شد.

بیشتر بخوانید: بی توجهی به توسعه سوخت سی.ان.جی

زیان 14 هزار میلیارد تومانی از عدم صادرات گاز مایع

وی در ادامه بیان کرد:

بر اساس پیش بینی های صورت گرفته با احتساب فروش ۲ هزار میلیارد تومانی گازمایع در داخل، زیان سالانه کشور بیش از ۱۴ هزار میلیارد تومان خواهد بود. 

این زیان از عدم صادرات گاز مایع و فروش آن در داخل است.

جوهری با اشاره به مزیت نسبی سی‌ان‌جی در مقایسه با ال‌پی‌جی اظهار کرد:

در برهه ای تصمیم گرفته شد عرضه ال‌پی‌جی به عنوان سوخت خودرو در کشور متوقف و جایگاه‌های عرضه ال‌پی‌جی تعطیل شوند.

بعد از این اتفاق دولت ضمن سرمایه‌گذاری در حوزه سی‌ان‌جی تلاش کرد سرمایه‌های بخش‌خصوصی را به این حوزه سوق دهد.

 دراین مسیر زیرساخت های مناسبی نیز تعبیه شد.

بی اعتمادی سرمایه گذاران حوزه سی ان جی به دولت و مجلس

رییس هیات مدیره انجمن صنفی سی ان جی کشور تصریح کرد:

اما علی رغم توجه به این موضوع امروز دوباره شاهد پیشنهاد ورود ال‌پی‌جی به عنوان سوخت خودرو از طرف نمایندگان مجلس هستیم.

به گفته وی چنین تغییرات ناگهانی و غیرکارشناسی در برنامه‌های اقتصادی و سیاست‌گذاری‌ها باعث بی اعتمادی سرمایه گذاران می شود.

در چنین شرایطی سرمایه‌گذار دیگر به مجموعه دولت و مجلس اعتماد نخواهد کرد.

جوهری خاطر نشان کرد: سرمایه گذاران سرمایه خود را از کشور خارج می کند.

آن هم در شرایط اقتصادی پیش رو که سیاست دولت بر مبنای جذب و افزایش انگیزه سرمایه گذاران قرار گرفته است.

انصراف سرمایه داران از سرمایه گذاری در حوزه سی ان جی

این مقام مسوول در انجمن صنفی سی ان جی کشور اعلام کرد:

متاسفانه در حال حاضر این اتفاق در حوزه سی ان جی رخ داده است.

 بسیاری از سرمایه گذاران این حوزه، از ادامه راه انصراف داده اند.

جوهری این طرح را طرحی شکست خورده دانست و توضیح داد:

در حال‌ حاضر دو هزار و ۵۰۰ جایگاه سی‌ان‌جی در سراسر کشور وجود دارد.

 با وجود این تعداد جایگاه همچنان در کلان‌شهرها مشکل نبود کافی جایگاه به اندازه ظرفیت مصرف کاملا محسوس است.

وی افزود: حال چگونه می شود صرفا با احداث ۱۵۰ جایگاه ال‌پی‌جی نیاز کشور را برطرف کرد؟ 

هزینه تراشی برای مهیا کردن بستر توزیع ال پی جی

این مقام مسوول در انجمن صنفی سی ان جی کشور اظهار کرد:

در این جریان از یک سو بخش‌خصوصی و دولتی باید مجدد مبلغی بالغ بر ۲۵هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری کند.

این مبلغ جهت ساخت صرفا ۱۵۰ جایگاه و دوگانه‌سوز کردن خودروها به صورت استاندارد است.

 در حالی که اگر نیاز مبرم به مصرف ال‌پی‌جی در سبد سوخت باشد در بیشتر شهرها باید به اندازه نیاز جایگاه احداث شود.

 این بستر نیاز به سرمایه‌گذاری بیشتری دارد.

عدم امکان تامین فرآورده برای جایگاه های LPG

 از سوی دیگر باید در نظر داشت امکان تامین فرآورده برای جایگاه‌های ال‌پی‌جی از طریق خط لوله همانند گاز سی‌ان‌جی وجود ندارد.

این مقام مسوول در انجمن صنفی سی ان جی کشورعنوان کرد:

به همین دلیل ناگزیر به استفاده از حمل‌ونقل جاده‌ای برای تأمین ال‌پی‌جی مورد نیاز جایگاه‌های ال‌پی‌جی هستیم که خود عواقب متعددی را در پی دارد.

وی  با اشاره به اینکه حوادث جاده ای در کمین نفتکش های جاده پیما هستند، ادامه داد:

زمانی که جایگاه ال‌پی‌جی احداث شود جهت تامین آن از پالایشگاه تا هر جایگاه باید میزان قابل توجهی گازوئیل یارانه‌ای به کامیون و تانکرها اختصاص دهیم .

خطرات اختصاص سوخت LPG به کامیونداران

 اختصاص میزان قابل توجه به کامیونداران معضلات متعددی را در بردارد.

این موضوع باعث ترافیک، خطرات جاده‌ای حمل این سوخت پرخطر، افزایش آلودگی هوا و همچنین سبب افزایش مصرف گازوئیل یارانه‌ای خواهد شد.

وی همچنین با اشاره به ارزش صادراتی سوخت ال‌پی‌جی گفت:

ارزش دلاری صادراتی ال پی جی در برخی از فصول بالاتر از بنزین است.

میزان تقاضای خرید آن طی سال‌های اخیر به دلیل ارزش بالای حرارتی با شیب زیادی در حال افزایش است.

ضرورت توجه به دریافت ارزش چند برابری از سوخت LPG

رییس هیات مدیره انجمن صنفی سی ان جی کشور اعلام کرد:

نباید از این نکته غافل شد که با استفاده از ال پ جی به عنوان خوراک پتروشیمی‌ها می‌توان ارزش چند برابری از این محصول خام دریافت کرد.

وی در ادامه گفت: با این اوصاف اینکه چرا حامیان این طرح بر موضوع صادرات بنزین به عنوان ابزاری برای ورود ال‌پی‌جی به سبد سوخت اصرار می‌کنند، جای تعجب است!

 

اشتراک گذاری :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *