بدون شک در نسل هشتم کنسول‌ها و به صورت خاص، با کنسول پلی استیشن 4 (PlayStation 4) خاطرات بسیار خوب و لحظات شگفت انگیزی را برای خود ساختیم. حالا که در انتهای راه این نسل زیبا و خاطره ساز قرار داریم و با عرضه کنسول‌های جدید، نسل بعدی رسما آغاز می‌شود، شاید فرصت خوبی باشد تا نگاهی به گذشته داشته باشیم و دوره‌ای طلایی را در تاریخ صنعت بازی‌های ویدیویی، با هم مرور نماییم. با رسانه برات نیوز در ادامه مطلب همراه باشید.

نسل هشتم کنسول‌های بازی رو به اتمام است و با عرضه کنسول‌های جدید سونی (Sony) و مایکروسافت (Microsoft)، رسما نسل جدیدی آغاز خواهد شد. اما به نظر فکر خوبی است که در انتهای نسل هشتم، به دوره‌ خاطره انگیز و فوق‌العاده‌ای که با نسل هشتم گذشت، نگاهی داشته باشیم و آن‌ را با هم مرور نماییم. در اولین قدم، بیایید قصه‌ی کنسول پلی استیشن 4 را با یکدیگر مرور نماییم و کمی با هم خاطره بازی کنیم! البته طرفداران و دارندگان کنسول ایکس باکس وان (Xbox One) نیز نگران نباشند، چرا که قرار است در مطلب بعدی، به سراغ مرور نسل هشتم، از زاویه دید کنسول نسل هشتمی مایکروسافت برویم.

کنسول پلی استیشن 4
پایانِ پلی استیشن 4؛ نگاهی به کنسول سونی در نسل هشتم

شاید همه ما به نوعی می‌دانیم که آغاز نسل هشتم برای شرکت سونی و برندِ پلی استیشن، به نوعی حساس و حیاتی بود و آن‌ها باید با یک آغاز کوبنده و عالی، نظرات را نسبت به خود جلب می‌کردند. با توجه به چالش‌هایی که سونی در نسل گذشته کنسول‌ها و با کنسول پلی استیشن 3 تجربه کرد، آن‌ها تنها به برد‌های متوالی و روندی ثابت قدم نیاز داشتند تا باز هم به اوج بازگردند و راه موفقیت را دوباره در پیش بگیرند. نسل هفتم و کنسول پلی استیشن 3، با وجود تمام اتفاقات هیجان انگیزی که در خود داشت، اما برای سونی یک موفقیت تمام قد و راضی کننده به شمار نمی‌آمد و برخی از تصمیم گیری‌های ضعیف و بحث برانگیز مدیرانِ وقتِ سونی، شرایط را برای این شرکت و برند پلی استیشن سخت کرده بودند. البته قصد نداریم در این مطلب در مورد تصمیمات غلط و نه چندان مناسب سونی در نسل هفتم صحبت کنیم، بلکه تنها یادآوری کردیم که آغاز نسل هشتم، چقدر می‌توانست برای سونی مهم و حیاتی باشد. با این حال، نسل هشتم و کنسول پلی استیشن 4، یک فرصت دوباره را برای سونی فراهم کرد تا آن‌ها باز هم در صنعت سرگرمی به اوج بازگردند و مانند نسل‌های قبلی، یعنی دوره‌های پلی استیشن 2 و پلی استیشن 1، باز هم به دوران شکوه خود برسند. امروز که در آستانه آغاز نسل نهم کنسول های بازی قرار داریم، می‌توانیم بگوییم که سونی کار خود را در نسل هشتم کنسول‌ها و با کنسول پلی استیشن 4، به خوبی انجام داده و توانسته همه را راضی نماید.

حالا شاید بهترین زمان است تا دوره‌ی طی شده به وسیله پلی استیشن 4 را با هم مرور نماییم و به صورت داستان وار، اتفاقات مهم رخ داده در نسل هشتم را از زاویه دید کنسول نسل هشتمی شرکت سونی، بررسی کنیم. اما پیش از این که رسما بحث اصلی خود را آغاز کنیم، می‌توانیم به جرئت بگوییم که پلی استیشن 4 یکی از بهترین سخت افزارهای ساخته شده در صنعت بازی‌های ویدیویی و البته یکی از بهترین محصولات ساخته شده به وسیله شرکت سونی محسوب می‌شود.

نمای جلویی پلی استیشن 4
امروز که در آستانه اتمام نسل هشتم قرار داریم، می‌توانیم بگوییم که سونی کار خود را در نسل هشتم کنسول‌ها و با کنسول پلی استیشن 4، به خوبی انجام داده و توانسته همه را راضی نماید.

این که می‌گوییم کنسول پلی استیشن 4 یکی از بهترین محصولات و سخت افزارهای تولید شده به وسیله شرکت سونی است، الزما به خاطر برتری‌های فنی و سخت افزاری آن نیست. بد نیست بدانید که کنسول پلی استیشن 4، در واقع در زمان عرضه در انتهای سال 2013، سخت افزاری نه چندان به روز و رده بالا داشت و به هیچ وجه نمی‌توانستیم آن را از نظر سخت افزاری با رایانه‌های شخصی قدرتمند در آن زمان مقایسه نماییم. همه این موارد در حالی بود که کنسول پلی استیشن 3 در زمان عرضه خود، با پردازنده‌ سلولی و خاص خود شناخته می‌شد و سونی روی قابلیت‌های فنی آن تبلیغ می‌کرد. اما یکی از بزرگترین ویژکی‌های سخت افزاری پلی استیشن 4، این بود که برخلاف پلی استیشن 3، درون خود معماری و ساختار سخت افزاری استاندارد داشت و کار بازی‌بازان را برای ساخت بازی‌های ویدیویی روی آن، بسیار راحت تر از نسل هفتم می‌‌ساخت (در نسل هفتم، ساختار و معماری سخت افزاری خاص پلی استیشن 3، باعث می‌شد کار برای توسعه دهندگان و سازندگان بازی‌های ویدیویی برای ساخت بازی یا پورت کردن بازی‌ها روی آن، سخت و طاقت فرسا نماید). همان طور که پیشتر اشاره کردیم، سونی در مورد کنسول نسل هشتمی خود، جایی برای اشتباه و خطا نداشت و به همین دلیل با یک سخت افزار بدون ریسک و کاملا سرراست برای بازی‌سازان، مسیر متفاوتی را پیش گرفت.

اما در ادامه بحثمان باید بگوییم که این سخت افزار استاندارد شده نیز به عنوان نقطه قوت پلی استیشن 4 به شمار نمی‌رفت و الماس زیبای روی تاج پادشاهی سونی و پلی استیشن در نسل هشتم کنسول‌ها، فهرست عناوین و بازی‌های آن محسوب می‌شد. زمانی که در طول تاریخ و در نسل‌های مختلف به کنسول‌های پلی استیشن نگاه کنیم، متوجه می‌شویم که این سیستم‌ها همیشه خانه‌ای دوست داشتنی برای بازی‌ها و عناوین بسیاری بوده‌اند و از بازی‌های ترد پارتی گرفته تا فرست پارتی و انحصاری، نقطه ضعفی را در این زمینه بروز نمی‌دادند. پلی استیشن 4 نیز قطعا یکی از همین نسل‌های درخشان، با بازی‌های فراوان، با کیفیت و دوست داشتنی است که به بهترین شکل بازی‌بازان و طرفداران خود را سرگرم کرد.

بازی Bloodborne برای پلی استیشن 4
الماس زیبای روی تاج پادشاهی سونی و پلی استیشن در نسل هشتم کنسول‌ها، فهرست عناوین و بازی‌های آن محسوب می‌شود.

تنها با یک یادآوری کوتاه و کوچک در طول نسل‌ها و سال‌های گذشته، متوجه می‌شویم که سونی با کنسول‌های پلی استیشن، چه عناوین فرست پارتی و انحصاری ماندگار و فوق‌العاده‌ای را عرضه کرده و در دسترس بازی‌بازان و طرفداران قرار داده است. به عنوان مثال، برای دوره پلی استیشن 1 و نسل پنجم کنسول‌ها، بازی‌هایی مانند Gran Turismo و Twisted Metal را به یاد بیاورید. برای دوره پلی استیشن 2 و نسل ششم کنسول‌ها، بازی‌هایی مانند Ratchet and Clank و God of War را به خاطر بیاورید. برای دوره‌ی پلی استیشن 3 و نسل هفتم کنسول‌ها نیز باید به عناوینی مانند Uncharted و The Last of Us اشاره کنیم. البته تعداد عناوین انحصاری سونی در هر نسل بسیاری بیشتر از این موارد است اما به صورت کلی، هر کدام از این بازی‌های به یادماندنی و تاثیر گذار، به تنهایی برای ترغیب کردن یک فرد در جهت خرید یک کنسول پلی استیشن کافی بوده‌اند. این قضیه دقیقا در مورد پلی استیشن 4 در نسل هشتم کنسول‌ها نیز وجود داشته و دارد. حتی می‌توانیم بگوییم که تمرکز سونی و استودیوهای زیر مجموعه‌اش برای ساخت تجربه های خاص و انحصاری، در نسل هشتم و با کنسول پلی استیشن 4، بیشتر از گذشته نیز شد.

در واقع بزرگترین برگ برنده‌ی سونی و پلی استیشن در نسل هشتم، بازی‌های انحصاری با کیفیت و فو‌ق‌العاده بود که هر کسی را برای خرید یک PS4 ترغیب می‌کرد. عامل اصلی ساخته و عرضه شدن این بازی‌ ها نیز سامان دهی عالی و مثال زدنی سونی در زمینه مدیریتِ‌ استودیوهای زیر مجموعه‌اش بود که باعث شد تعداد بسیاری بازی ویدیویی با کیفیت که نمونه‌شان در جای دیگری پیدا نمی‌شود، خلق گردند. دوست داریم عناوینی مانند Bloodborne ،Uncharted 4 A Thief’s End ،Horizon Zero Dawn ،God of War ،Astro Bot Rescue Mission ،Marvel’s Spider-Man ،Dreams ، The Last of Us Part 2 و Ghost of Tsushima را برای نمایش قدرت پلی استیشن 4 در نسل هشتم نام ببریم. این‌ها عناوینی بودند که همگی به وسیله استودیوهای زیر مجموعه سونی ساخته شدند و از هر نظر، استاندارد‌های جدیدی خلق کرده یا استانداردهای فعلی را ارتقا دادند. به غیر از این عناوین مشهوری که به آن‌ها اشاره کردیم، بازی‌های فرست پارتی و انحصاری دیگری نیز در این شش یا هفت سال اخیر برای پلی استیشن 4 ساخته و عرضه شدند که شاید آن چنان که باید و شاید نیز دیده نشدند. بازی‌هایی مانند The Last Guardian ،Gravity Rush 2 ،Days Gone ،Ratchet and Clank قطعا در این دسته قرار می‌گیرند که شاید به اندازه بازی‌هایی که پیشتر نام بردیم، خوب و کم نقص نبودند، اما قطعا ارزش تجربه بالایی دارند.

بازی Uncharted 4 برای پلی استیشن 4
در واقع بزرگترین برگ برنده‌ی سونی و پلی استیشن در نسل هشتم، بازی‌های انحصاری با کیفیت و فو‌ق‌العاده بود که هر کسی را برای خرید یک PS4 ترغیب می‌کرد. عامل اصلی ساخته و عرضه شدن این بازی‌ ها نیز سامان دهی عالی و مثال زدنی سونی در زمینه مدیریتِ‌ استودیوهای زیر مجموعه‌اش بود

در واقع می‌توان این موضوع را بیان کرد که در نسل هشتم و دوره پلی استیشن 4، استودیوهای زیر مجموعه سونی به جای انجام دادن کار همیشگی و عالی بودن در ساخت و توسعه بازی‌های ویدیویی، عناوینی شگفت انگیز را خلق کردند که بسیار کم نقص بودند و بازی‌بازان را در طول یک نسل سرگرم ساختند. استودیوهای بزرگ و کاربلدی مانند ناتی داگ (Naughty Dog)، گوریلا گیمز (Guerrilla Games)، سانتا مونیکا (SIE Santa Monica)، ساکر پانچ (Sucker Punch) و اینسامنیاک گیمز (Insomniac Games)، از جمله تیم‌هایی بودند که در نسل هشتم، شاید بهترین عناوین و بازی‌های تاریخ خود را برای پلی استیشن 4 خلق کردند و ساختند. و البته از یاد نبریم که کار خوب و خیره کننده استودیوی اینسامنیاک گیمز، باعث شد که سونی در طول نسل هشتم، این استودیو را به صورت کامل خریداری کرده و به جمع استودیوهای زیر مجموعه خود اضافه نماید.

اگر بخواهیم از عناوین انحصاری فرست پارتی و بازی‌هایی که به وسیله استودیوها و تیم‌های بازی سازی زیر مجموعه سونی ساخته شده‌اند، فاصله بگیریم، باید بگوییم که پلی استیشن 4 باز هم عناوین انحصاری دارد! واقعیت این جا است که تمام عناوین انحصاری پلی استیشن 4، فرست پارتی و محصول استودیوهای زیر مجموعه سونی نبوده‌اند و شرکت‌ها استودیوهای دیگر نیز برای این کنسول فوق‌العاده، بازی انحصاری تولید و عرضه کرده‌اند. این بازی‌ها یا به صورت کامل، در انحصار کنسول نسل هشتمی سونی بوده‌اند یا به غیر از PS4، تنها برای پلتفرم رایانه‌های شخصی منتشر شده‌اند. از عناوین شگفت انگیزی که در این دسته قرار می‌گیرند، می‌توان به Persona 5 ،Persona 5 Royal ،Nioh ،Nioh 2 ،Final Fantasy 7 Remake و Final Fantasy 14 اشاره کرد که با جرئت می‌توان گفت از بهترین عناوین عرضه شده روی کنسول پلی استیشن 4 هستند. اما اگر بخواهیم به صورت کلی از بحث بازی‌های انحصاری فرست پارتی و ترد پارتی خارج شویم، تازه به هزاران بازی مولتی پلتفرم می‌رسیم که هر کدام به نوعی بازی‌بازان را سرگرم کرده و می‌کنند.

بازی Ratchet and Clanck برای پلی استیشن 4
استودیوهای زیر مجموعه سونی به جای انجام دادن کار همیشگی و عالی بودن در ساخت و توسعه بازی‌های ویدیویی، عناوینی شگفت انگیز را خلق کردند که بسیار کم نقص بودند و بازی‌بازان را در طول یک نسل سرگرم ساختند.

همه ما می‌دانیم که همیشه فهرست کامل بازی‌ها و عناوین یک کنسول را تنها عناوین انحصاری نمی‌سازند، بلکه استودیوها و شرکت‌های مختلفی که وابسته به شرکت و کنسول خاصی نیستند، عناوین و محصولات سرگرم کننده خود را برای تمام پلتفرم‌ها عرضه می‌کنند.‌ به عنوان مثال، به بازی‌های کم نقص و خارق‌العاده‌ای مانند Red Dead Redemption 2 و The Witcher 3 Wild Hunt نگاه کنید که چگونه خود را در نسل هشتم جاودانه کردند و از آن‌ها به عنوان بهترین بازی‌های ویدیویی نسلی که گذشت، یاد می‌شود. یا تجربه‌های با ایراد اما جالبی مانند Prey و Destiny را در نظر بگیرید که چقدر سرگرم کننده بودند. نسل هشتم همچنین بهشتی برای طرفداران بازی‌های جهان آزاد یا Open World نیز به شمار می‌رفت و بازی‌های بزرگ و عظیمی مانند Assassin’s Creed Odyssey و GTA 5 ساعت‌های بی شماری در کنار بازی‌بازان بودند. علاوه بر این، علاقه مندان به سبک ترس یا وحشت بقا نیز با بازی های خوب و با کیفیتی مانند Resident Evil 2 Remake یا The Evil Within 2 پذیرایی شدند و حسابی ترسیدند! طرفداران تیراندازی و بازی های شوتر نیز با عناوین بسیاری مانند Titanfall 2 و نسخه‌های جدید سری های Wofenstein و Doom راضی شدند. نسل هشتم از منظر کنسول‌ پلی استیشن 4، همچنین پذیرای بازی های مستقل با کیفیت و فوق‌العاده‌ای مانند Hollow Knight و No Man’s Sky نیز بود و همچنین شاهد بازی های سرویس محور و آنلاین خوش ساختی مانند Rainbow Six Siege و Monster Hunter World بودیم. این نسل همچنین تعداد بسیاری بازی و عنوان عجیب و غافلگیر کننده، مانند Death Stranding و NieR Automata داشت که به طرق خاصی همه ما را سرگرم و درگیر خود کردند.

بازی God of War برای پلی استیشن 4
بازی‌ هایی که سونی در نسل هشتم کنسول ها روی کنسول خود داشت، همگی به وسیله استودیوهای زیر مجموعه سونی ساخته شدند و از هر نظر، استاندارد‌های جدیدی خلق کرده یا استانداردهای فعلی را ارتقا دادند.

همان طور که مشاهده می‌کنید، تنها با یک یادآوری ساده و جست و جو در میان فهرست و کتابخانه عناوین کنسول پلی استیشن 4، متوجه می‌شویم که این کنسول دوست داشتنی و محبوب، چه بازی‌های انحصاری و غیر انحصاری خوب و با کیفیتی دارد. تعداد، عمق و وسعت این بازی‌ها که تنها چند نمونه از آن‌ها در این مطلب نام بردیم، همه چیز را ثابت می‌کنند. با این که پلی استیشن 4 هم‌ اکنون به پایان راه خود رسیده و با عرضه کنسول پلی استیشن 5، نسل جدیدی رسما آغاز خواهد شد، اما جالب است بدانید که سونی اعلام کرده هنوز قصد پشتیبانی از کنسول نسل هشتمی خود را دارد و «سرگرم نگه داشتن» مخاطبان بسیار این کنسول را ضروری و الزامی می‌داند. در واقع مدیران سونی و پلی استیشن نمی‌خواهند جامعه کاربری پلی استیشن 4 را به ناگهان رها کرده و آن‌ها را تنها بگذارند.

نکته جالب دیگر در مورد کنسول پلی استیشن 4، قیمت به صرفه و فوق‌العاده‌ای آن در زمان عرضه است. سونی در نسل هفتم و با کنسول پلی استیشن 3، به خاطر تعیین قیمت نسبتا بالا برای کنسول نسل هفتمی خود، به طرز قابل توجهی از سوی بازی‌بازان و کاربران مجازات شد اما در نسل هشتم، کنسول پلی استیشن 4 تنها با قیمت 399 دلار معرفی شد. این بدان معنی است که با خرید یک کنسول پلی استیشن 4 در سال 2013 و تنها با قیمت 399 دلار، تا امروز به بهترین شکل ممکن با بازی‌های ویدیویی بسیار و متنوع سرگرم شده‌اید و یک معامله سراسر بُرد برای مشتری رقم خورده است! جالب است بدانید که حتی در سال 2016 و زمان معرفی کنسول میان نسلی پلی استیشن 4 پرو (PS4 Pro) نیز سونی محصول خود را با همان 399 دلار معرفی نمود و بازی‌بازان را خوشحال کرد. تصمیم‌های جالب سونی در ابتدای نسل، برای جلو افتادن از مایکروسافت و کنسول رقیب، یعنی ایکس باکس وان (Xbox One) نیز یکی از دلایل قابل توجه برای موفقیت این کنسول به شمار می‌رود.

بازی Spider Man برای پلی استیشن 4
با خرید یک کنسول پلی استیشن 4 در سال 2013 و تنها با قیمت 399 دلار، تا امروز به بهترین شکل ممکن با بازی‌های ویدیویی بسیار و متنوع سرگرم شده‌اید و یک معامله سراسر بُرد برای مشتری رقم خورده است!

البته پس از گفتن این موارد شگفت انگیز در مورد نسل هشتم از منظر کنسول بازی پلی استیشن 4، باید به یک سری نکات بحث برانگیز نیز اشاره کنیم و بگوییم که این مسیر چند ساله طی شده به وسیله کنسول سونی، بدون ایراد و نقص نبوده است. به عنوان مثال، یکی از نقاط ضعف کنسول پلی استیشن 4 (چه در مدل اولیه و چه مدل پرو)، صدای آزار دهنده فن خنک کننده‌ی آن بود؛ صدایی که بیشتر در هنگام اجرای بازی‌های پرتقاضا و سنگین می‌شنیدیم و گاهی اوقات حس می‌کردیم کنسول در حال به پرواز درآمدن است! علاوه بر این، در سال‌های گذشته بود که سونی با بحث بازی آنلاین میان پلتفرمی یا Cross Platform مخالفت کرد و در حالی که شرکت های دیگر مانند مایکروسافت، اجازه بازی میان پلتفرمی را داده بودند، سونی با این قضیه موافق نبود. البته در گذر زمان، این دیوارها و حریم‌های امنیتی سونی و پلی استیشن پایین‌تر آمدند و فرصت بیشتری را به بازی‌بازان پلتفرم‌های مختلف دادند. همچنین بد نیست اشاره کنیم که نسل هشتم کنسول‌ها، برای سونی بهانه‌ای شد تا برای تجربه آنلاین بازی‌های ویدیویی، از بازی‌بازان و کاربران پول بگیرد و تجربه عناوین آنلاین، به شرطی رخ می‌دهد که شما کاربر و عضو سرویس پلی استیشن پلاس (PS Plus) و ماهیانه یا سالانه مبلغی را بابت آن بپردازید. البته تجربه آنلاین و چند نفره بازی‌های رایگان یا Free to Play همچنان رایگان باقی ماند اما برای بازی‌های دیگر، باید پول پرداخت می‌شد.

کنسول پلی استیشن 4 پرو
حالا که دید خوب و کاملی نسبت به مسیر طی شده توسط پلی استیشن 4 در نسلی که گذشت، داریم، می‌توانیم به شکل واضح انتظاراتمان را از نسل نهم کنسول‌ها و به طور خاص، پلی استیشن 5 تعیین نماییم و آغاز یک نسل و یک مسیر کاملا تازه را شاهد باشیم

با در نظر گرفتن تمامی این تفاسیر، زمانی که در انتهای نسل هشتم به کنسول پلی استیشن 4 و مسیری که این کنسول محبوب طی کرده نگاه می‌کنیم، فقط موارد خوب و مثبت به یادمان می‌آید. سونی در نسل هشتم، با یک دید مشخص و تعیین شده وارد میدان شد و هر چه بیشتر سعی کرد از اشتباهاتی که در نسل هفتم مرتکب شده، خودداری نماید. این کنسول هنوز پس از گذشت حدود 7 سال از زمان عرضه، هنوز به یک سخت افزار غیر قابل تحمل و قدیمی به نظر نمی‌رسد و همچنان بازی‌های روز را با نرخ فریم و رزولوشن قابل قبولی اجرا می‌کند (چیزی که در نسل قبل و با پلی استیشن 3 شاهد آن نبودیم). به وجود آوردن یک جامعه کاربری پر تعداد و فوق‌العاده، بزرگترین کاری بود که سونی با پلی استیشن 4 انجام داد و حالا امیدوار است همین راه را با کنسول نسل بعدی خود، یعنی پلی استیشن 5 ادامه دهد.

حالا که دید خوب و کاملی نسبت به مسیر طی شده توسط پلی استیشن 4 در نسلی که گذشت، داریم، می‌توانیم به شکل واضح انتظاراتمان را از نسل نهم کنسول‌ها و به طور خاص، پلی استیشن 5 تعیین نماییم و آغاز یک نسل و یک مسیر کاملا تازه را شاهد باشیم. با توجه به موفقیت‌های پر شمار پلی استیشن 4، انتظارات سونی قطعا از موفقیت کنسول پلی استیشن 5 بالا است و دیگر مانند آغاز نسل قبل، دست پایین‌ را ندارد. پلی استیشن 5 سخت افزاری به دفعات قدرتمندتر از پلی استیشن 4 و آینده‌ای روشن تر از کنسول قبلی دارد، بنابراین، سخت است اگر تصور کنیم سونی روند موفقیت‌هایش را با کنسول جدید، از دست بدهد و قطع کند.

نظ شما در مورد پایانِ راه کنسول محبوب پلی استیشن 4 چیست؟ آیا از طرفداران و بازی‌بازان این کنسول دوست داشتنی بوده‌ و هستید؟ نظرات خوب خود را با رسانه برات نیوز به اشتراک بگذارید.

اشتراک گذاری :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *