همان طور که می‌دانید،‌ در‌‌ آستانه آغاز نسل جدیدی از کنسول‌های بازی هستیم و هیجان پیرامون این محسولات جدید، روز به روز بیشتر می‌شود. از آن جایی که با شروع نسل جدید، کنسول‌های نسل فعلی به محصولاتی متعلق به نسل قبل تبدیل می‌شوند، با خود گفتیم بد نیست که این بار، نسل هشتم کنسول‌ها را از زاویه دید کنسول شرکت مایکروسافت، یعنی کنسول ایکس باکس وان (Xbox One) نگاه کنیم و به این شکل آن را مورد بررسی دهیم. در ادامه مطلب همراهِ‌ برات نیوز باشید.

اگر یادتان باشد، در قسمت گذشته به بررسی نسل هشتم کنسول‌ها از زاویه دید کنسول نسل هشتمی سونی، یعنی پلی استیشن 4 (PlayStation 4) پرداختیم و وضعیت انتشار این کنسول، سخت افزار و بازی‌های انحصاری و ترد پارتی آن را به صورت اجمالی مورد بررسی قرار دادیم. حال، از آن جایی که کنسول ایکس باکس وان نیز رقیب مستقیمی برای کنسول پلی استیشن 4 به حساب می‌آید، تصمیم گرفتیم یک بار دیگر نسلی که سپری شد را از دید این کنسول و محصول مورد بررسی قرار دهیم تا طرفداران ایکس باکس و مایکروسافت ناراحت نشوند! با عرضه کنسول‌های نسل بعدی ایکس باکس سری ایکس (Xbox Series X) و ایکس باکس سری اس (Xbox Series S)، نسل کنسول ایکس باکس وان به نوعی به پایان می‌رسد و چه زمانی از این بهتر، می‌توان دوره‌ و نسل این کنسول را مرور و بررسی کرد؟

نسل هشتم کنسول‌ها برای ایکس باکس وان و مایکروسافت (Microsoft)، نسلی پر از افت و خیز بود. مدل‌های مختلفی از ایکس باکس وان منتشر شد و همچنین شاهد عرضه کنترلرهای رسمی متعددی بودیم. همچنین سرویس های مهم و آینده‌ نگرا‌نه‌ای در این نسل معرفی شدند که شاید نقطه عطف فعالیت‌های مدیران ایکس باکس در سال‌های گذشته محسوب می‌شوند. اما بیایید کمی دقیق‌تر شویم و قضیه را کمی جدی‌تر دنبال کنیم.

لوگوی کنسول ایکس باکس وان
پایان ایکس باکس وان؛ نگاهی به کنسول مایکروسافت در نسل هشتم

شرکت مایکروسافت برای اولین بار در نسل ششم کنسول‌ها و با کنسول ایکس باکس (کلاسیک)، پا به عرصه کنسول‌های خانگی گذاشت. این شرکت توانست با سرمایه گذاری فوق‌العاده روی بخش گیم و بازی‌های ویدیویی، یک کنسول قدرتمند را به بازار عرضه کند و یک بازی نمادین مانند Halo Combat Evolved نیز به عنوان دلیلی برای خریدن کنسول معرفی نماید. با این که موفقیت‌های مایکروسافت با اولین ایکس باکس محدود و نه چندان چشمگیر بود، اما آن‌ها در نسل بعدی و با کنسول ایکس باکس 360، حتی بهتر از گذشته عمل کردند و رسما به رقیبی خطرناک و مستقیم برای شرکت سونی (Sony) تبدیل شدند. پس از موفقیت فوق‌العاده کنسول ایکس باکس 360 در نسل هفتم، قطعا شرکت مایکروسافت برنامه داشت تا باز هم رو به جلو حرکت کرده و در نسل هشتم با عرضه یک کنسول بهتر و برنامه ریزی‌های بهتر، به راحتی سونی و پلی استیشن را شکست دهند. با این حال، امروز پس از اتمام نسل هشتم، می‌توانیم بگوییم که وضعیت این گونه پیش نرفت و نسلی که ایکس باکس وان تجربه کرد، پر از افت و خیز بود. وضعیت مایکروسافت با ایکس باکس وان، ما را به یاد وضعیت شرکت‌های نینتندو (Nintendo)، سونی، سگا (Sega) با کنسول‌های نینتندو 64، پلی استیشن 3 و سگا سترن (Sega Saturn) می‌اندازد.

واقعیت این جا است که سال‌های اولیه عمر کنسول ایکس باکس وان، پر از دردسرهایی بود که وجودشان الزامی نبود! مایکروسافت از همان ابتدا، مسیر درستی را برای کنسول نسل هشتمی خود تعیین نکرد و ایکس باکس وان را به عنوان یک دستگاه همه کاره برای رسانه و سرگرمی در نظر گرفت و تمرکز اصلی روی بازی‌های ویدیویی قرار نگرفت. علاوه بر این، تمرکز و تاکید عجیب مایکروسافت روی حسگر حرکتی کینکت (Kinect) که در نسل هفتم به محبوبیت رسید، باعث شد تا هزینه اولیه کنسول ایکس باکس وان بالا برود. این‌ها تصمیماتی بودند که بازی‌بازان و مردم را هر چه بیشتر به سمت کنسول رقیب، یعنی پلی استیشن 4 سوق دادند.

کنسول ایکس باکس وان ایکس
نمایی از کنسول ایکس باکس وان ایکس که به عنوان کنسول میان نسلی در نسل هشتم از سوی مایکروسافت عرضه شد و سخت افزاری قدرتمندتر از کنسول بازی دیگر داشت. این کنسول در سال 2017 منتشر شد.

درست به مانند کنسول پلی استیشن 4 که حتی در سال 2013 نیز دارای سخت افزار قدرتمند و پیشگامی نبود، کنسول ایکس باکس وان نیز چنین وضعیتی را داشت و جالب است بدانید که ایکس باکس وان حتی از نظر توان پردازشی و سخت افزاری، از کنسول پلی استیشن 4 نیز در رده پایین‌تری قرار می‌گرفت. با تمام این تفاسیر، تصور کنید که کنسول نسل هشتمی مایکروسافت با یک کینکت اجباری درون جعبه کنسول، 100 دلار گران تر از کنسول سونی به فروش می‌رفت و این از جمله موارد منفی برای این کنسول محسوب می‌شود. علاوه بر این، مایکروسافت در نسل هفتم و با کنسول ایکس باکس 360 قصد داشت در کشور ژاپن که به صورت کامل متعلق به سونی و نینتندو بود، برای خود طرفدار و کاربر پیدا کند و یک سری از عناوین، مانند Lost Odyssey را نیز با همین هدف تولید و عرضه کرد اما به طرز عجیبی در نسل هشتم، ورق برگشت و در همان ابتدای راه، بازار ژاپن توسط مایکروسافت فراموش شد. در نتیجه، ایکس باکس وان یک سال دیرتر در دسترس بازی‌بازان ژاپنی قرار گرفت و از همان زمان تا کنون نیز با فروش بسیار بد و ناامید کننده‌ای همراه است؛ حتی با وجود تلاش‌های مدیر کنونی ایکس باکس (فیل اسپنسر) که برای توافق با شرکت‌های ژاپنی، چند بار به این کشور سفر کرد. بسیاری از بازی‌های پر طرفدار و بزرگ ژاپنی، مانند Yakuza و Nier Automata و Dragon Quest برای مدت زمان بسیاری در انحصار کنسول‌ پلی استیشن بودند و برخی دیگر از بازی‌ها مانند Nioh و Persona تا کنون نیز انحصاری کنسول سونی باقی مانده‌اند.

بازی Forza برای ایکس باکس وان
بازی Forza Horizon 4، یکی از بهترین بازی‌های انحصاری و به صورت کلی، یکی از بهترین عناوین عرضه شده برای کنسول‌ ایکس باکس وان است که شاید بهترین انتخاب برای طرفداران سبک ریسینگ یا اتومبیلرانی نیز محسوب می‌شود.

همان طور که مشاهده می‌کنید، ایکس باکس وان در نسلی که گذشت، مشکلات بسیاری را تجربه کرد و دردسرهای قابل توجهی را از سر گذراند. این موارد، آسیب‌های بسیاری به مایکروسافت و برندِ ایکس باکس وارد کرد اما شاید مهمترین این آسیب‌ها و صدمات جبران ناپذیر، ضعف در ساخت و عرضه بازی‌های انحصاری با کیفیت و پر تعداد بود. می‌توان به جرئت گفت که بزرگترین مشکل ایکس باکس وان در نسل هشتم، بحث کمبود بازی‌ انحصاری با کیفیت و ممتاز محسوب می‌شود و این در حالی بود که در آن سوی میدان، شرکت رقیب با پلی استیشن 4، بهترین بازی‌های انحصاری را عرضه می‌کرد. در نسل هفتم، مایکروسافت با تکیه بر نام و عناوین محبوب و مشهوری مانند Halo و Gears of War و Forza و Fable، توانست در بحث بازی انحصاری برای خود اعتبار به دست آورد اما در نسل هشتم، به غیر از Forza خروجی خوب و تاثیر گذاری از این فرانچایزها مشاهده نشد و به صورت کلی تعداد و کیفیت بازی‌های انحصاری ایکس باکس وان، راضی کننده نبودند.

فرانچایز Halo زیر نظر استودیوی اینداستریز (343 Industries)، عرضه خوبی را با مجموعه پر از ایرادِ‌ The Master Chief Collection تجربه نکرد و همچنین بازی کاملا جدید آن‌ها که Halo 5 نام داشت، یکی از ضعیف‌ترین نسخه‌های ساخته شده در سری به شمار می‌رود. سری Gears of War زیر نظر استودیوی کوالیشن (The Coalition) با عرضه بازی Gears of War 4 کار خود را آغاز کرد که الزاما بازی بد و ضعیفی نبود اما به دلیل عدم ریسک پذیری استودیوی سازنده و عدم ارائه موارد جدید و تازه، به نوعی شکست محکوم شد. البته استودیوی کوالیشن با ساخت بازی Gears 5 در اواخر نسل توانست نظر بسیاری از بازی‌بازان و طرفداران را به دست آورد. فرانچایز محبوبی مانند Fable که روی ایکس باکس 360 به اوج محبوبیت رسیده بود، در نسل هشتم به صورت کلی حضور نداشت و بازی مورد انتظار و امیدوار کننده‌ای مانند Fable Legends پس از سال‌ها روند توسعه و ساخت، لغو و به دست فراموشی سپرده شد. در این میان، سری Forza همچنان به روند خوب خود ادامه داد و می‌توان گفت بازی‌های سری Forza Horizon، شاید بهترین عناوینی باشند که مایکروسافت در طول تاریخ خود تولید و عرضه کرده است.

بازی‌های کنسول ایکس باکس وان
می‌توان به جرئت گفت که بزرگترین مشکل ایکس باکس وان در نسل هشتم، بحث کمبود بازی‌ انحصاری با کیفیت و ممتاز محسوب می‌شود و این در حالی بود که در آن سوی میدان، شرکت رقیب با پلی استیشن 4، بهترین بازی‌های انحصاری را عرضه می‌کرد

البته بحث عناوین فرست پارتی و انحصاری ناامید کننده ایکس باکس وان و مایکروسافت در نسل هشتم، به همین جا ختم نمی‌شود و می توان نمونه‌های دیگری را نیز مثال زد. به عنوان مثال، بازی Ryse: Son of Rome را در نظر بگیرید که به عنوان یکی از بازی‌های زمان عرضه برای ایکس باکس وان عرضه شد و با این که هیجان پیرامون آن بسیار بود، اما به یک تجربه ناامید کننده تبدیل شد. یا بازی Quantum Break را در نظر بگیرید که شاید یکی از بی ثبات‌ترین بازی‌های استودیوی خوشنام رمدی (Remedy) به حساب می‌آید و نتوانست انتظارات را آن طور که باید و شاید، برآورده نماید. عنوانی خوب ساخت و سرگرم کننده مانند Sunset Overdrive نیز نتوانست مخاطب را به اندازه کافی تحت تاثیر قرار دهد. در میان، عناوینی مانند ReCore به معنی واقعی کلمه ناامید کننده و بد بودند و به سرعت فراموش شدند. از طرفی، یک عنوان مانند Crackdown 3 با آن روند ساخت طولانی و هیجان پیرامون‌اش، واقعا نتوانست انتظارات را برآورده نماید و آن بازی نیز به سرعت فراموش شد. مایکروسافت حتی برای بالا بردن سطح بازی‌های انحصاری خود، با استودیوی حرفه‌ای و کاربلد پلاتینوم گیمز (Platinum Games) برای ساخت بازی Scalebound قرارداد بست اما در حالی که همه به این بازی اکشن و هیجان انگیز امید داشتند، به ناگهان مایکروسافت روند ساخت آن را لغو و تعطیل کرد!

البته اگر بگوییم تمام عناوین انحصاری و فرست پارتی کنسول ایکس باکس وان، بازی‌های بد، بی کیفیت و ناامید کننده‌ای بودند، عادلانه صحبت نکرده‌ایم. یک سری از عناوین، مانند نسخه‌های مختلف سری Forza یا بازی Gears 5، دو نسخه Ori و حتی Flight Simulator، عناوین با کیفیت و بسیار لذت بخشی بودند که باعث می‌شدند تا کنسول ایکس باکس وان از منظر عناوین فرست پارتی و انحصاری‌، به یک ویرانه شبیه نباشد. به غیر از بحث بازی‌های انحصاری، باید اشاره کنیم که از سال 2017 به بعد، اوضاع رفته رفته برای کنسول ایکس باکس وان بهتر شد و سیاست‌های درست و جدید شرکت مایکروسافت، این کنسول و به صورت کلی مجموعه ایکس باکس را از خطر سقوط نجات داد. به عنوان مثال، مایکروسافت و تیم ایکس باکس از آن سال‌، تمرکز جدی خود را روی بحث پشتیبانی همه جانبه از نسل گذشته یا Backwards Compatibility آغاز کردند و به بازی‌بازان و طرفداران اجازه داده شد تا رفته رفته، عناوین بیشتری را از نسل‌های قبل (بازی‌های ایکس باکس 360 و ایکس باکس کلاسیک)، روی کنسول ایکس باکس وان خود تجربه نمایند و حتی با کنسول ایکس باکس سری ایکس (کنسول میان نسلی و قدرتمند‌ مایکروسافت)، این عناوین را با کیفیت بصری و عملکرد بهتری اجرا نمایند. تبلیغات و بازاریابی شرکت مایکروسافت برای کنسول ایکس باکس وان ایکس، به عنوان پر قدرت‌ترین کنسول بازی ساخته شده در تاریخ نیز یکی از مواردی بود که روی آن برای نشان دادن ایکس باکس وان، حساب می‌شد. این کنسول تقریبا تمام عناوین را بهتر از هر کنسول دیگری اجرا می‌کرد و قدرت بیشتری را به مخاطبان و بازی‌بازان هدیه می‌داد.

کنسول ایکس باکس وان و بازی‌هایش
تبلیغات و بازاریابی شرکت مایکروسافت برای کنسول ایکس باکس وان ایکس، به عنوان پر قدرت‌ترین کنسول بازی ساخته شده در تاریخ نیز یکی از مواردی بود که روی آن برای نشان دادن ایکس باکس وان، حساب می‌شد

اما شاید بتوان گفت که بزرگترین و بهترین سیاست و برنامه‌ای که شرکت مایکروسافت در نسل هشتم معرفی کرد و دنیا و جامعه طرفداری ایکس باکس را با آن احیا نمود، معرفی یک سرویس کاملا جدید به نام ایکس باکس گیم پس (Xbox Game Pass) محسوب می‌شود. سرویس ایکس باکس گیم‌ پس که در ماه ژوئن سال 2017 آغاز به کار کرد و هر روز هم بزرگ و بزرگتر می‌شود، به بهترین شکل ممکن، چهره مایکروسافت را به عنوان یک شرکت تغییر داد و همچنین چهره جدیدی نیز به ایکس باکس وان و جامعه ایکس باکس هدیه داد. امروزه پس از گذشت بیش از 3 سال از آغاز کار سرویس ایکس باکس گیم پس، این سرویس به عنوان یک موفقیت تمام عیار برای مایکروسافت و یک معامله بی نظیر برای بازی‌بازان به شمار می‌رود و هر ماه عناوین بزرگ، پر طرفدار و خلاقانه از بزرگترین استودیوهای بازی‌سازی جهان، به گنجینه بازی‌های آن اضافه می‌شود. به غیر از عناوین فرست پارتی و انحصاری مایکروسافت که از روز اول در دسترس مشترکین این سرویس قرار می‌گیرد، بازی‌های ترد پارتی بزرگ و کوچک بسیاری نیز وارد این سرویس می‌شوند و کار بازی‌بازان و طرفداران را راحت می‌سازند. با برنامه‌هایی که مایکروسافت برای آینده‌ گیم پس ارائه داده (خرید شرکت بتسدا و اضافه کردن بازی های EA Play)، ایکس باکس گیم پس در آینده به مراتب بزرگتر و همه گیر تر می‌شود و پتانسیل‌های بی نظیری دارد. امروزه بازی‌بازان ایکس باکس می‌گویند که با خرید اشتراک ماهیانه یا سالیانه ایکس باکس گیم پس، دیگر نیازی به خرید بازی در طول ماه یا سال نیست و تنها کافی است تمام عناوین موجود در گنجینه بازی‌های این سرویس را که هر روز به تعداد آن‌ها اضافه می‌شود، دانلود نمایید.

بازی Sea of Thieves برای ایکس باکس وان
بازی Sea of Thieves یکی از عناوین انحصاری سرگرم کننده‌ی ایکس باکس وان به شمار می‌رود که قطعا بی نقص نیست اما پر از ماجراجویی است و می‌تواند مدت‌ها شما را سرگرم سازد.

در واقع سرویس ایکس باکس گیم پس توانست به تنهایی، کنسول ایکس باکس وان را به یک محصول جذاب برای هر فردی تبدیل نماید؛ از بازی‌بازان حرفه‌ای گرفته تا افراد کم تجربه تر، همه می‌توانستند خیلی راحت و با پرداخت مبلغی کاملا منصفانه، عضو سرویس ایکس باکس گیم پس شوند و به فهرست بلند و بالایی از عناوین انحصاری و ترد پارتی منتخب و ممتاز، دسترسی داشته باشند. علاوه بر این، در نظر داشته باشید که مایکروسافت در اواسط و انتهای نسل هشتم، اقدام به عرضه مدل‌های ارزان تر از کنسول نسل هشتمی خود کرد. به عنوان مثال، کنسول ایکس باکس وان اس (Xbox One S) و ایکس باکس وان تمام دیجیتالی (Xbox One S All-Digital Edition)، محصولاتی بودند که گویی کافی بود آن‌ها را خریداری نمایید و عضو سرویس گیم پس باشید و تا مدت‌ها سرگرم شوید.

سرویس محبوب ایکس باکس وان
امروزه پس از گذشت بیش از 3 سال از آغاز کار سرویس ایکس باکس گیم پس، این سرویس به عنوان یک موفقیت تمام عیار برای مایکروسافت و یک معامله بی نظیر برای بازی‌بازان به شمار می‌رود و هر ماه عناوین بزرگ، پر طرفدار و خلاقانه از بزرگترین استودیوهای بازی‌سازی جهان، به گنجینه بازی‌های آن اضافه می‌شود.

واقعیت این جا است که مایکروسافت در نسل هشتم و با کنسول ایکس باکس وان، به شکل ضعیف و ناامید کننده‌ای راه خود را آغاز کرد اما با گذشت زمان و اتخاذ سیاست‌های درست و پر طرفدار، توانست وضعیت را برای کنسول نسل هشتمی خود بهبود ببخشد. با این حال، بسیاری از سیاست‌ها و اقداماتی که مایکروسافت در چند سال اخیر انجام داده، عملا منفعت خاصی برای کنسول ایکس باکس وان به همراه نداشته‌اند، بلکه نگاه رو به آینده‌ی مایکروسافت را نشان می‌دهند. به عنوان مثال، مایکروسافت در چند سال اخیر به صورت مرتب در حال خرید استودیوهای بازی سازی شناخته شده و کاربلد از سراسر جهان بوده است تا فهرست استودیوهای زیر مجموعه خود را بزرگتر کند و تعداد بازی‌های انحصاری با کیفیت خود را با رشد مواجه سازد. هم‌اکنون، استودیوها و شرکت‌های بزرگی مانند بتسدا (Bethesda)، آبسیدین (Obsidian Entertainment)، پلی گراند گیمز (Playground Games)، دابل فاین (Double Fine)، نینجا تئوری (Ninja Theory)،‌ کوالیشن (The Coalition)، استودیوی Rare و بسیاری دیگر از تیم‌های حرفه‌ای در زمینه ساخت بازی ویدیویی، در زیر مجموعه تیم ایکس باکس قرار گرفته‌اند و همگی در حال ساخت بازی برای کنسول‌های ایکس باکس هستند. بازی‌های جدید این استودیوها شاید نفعی برای ایکس باکس وان نداشته باشند اما قطعا می‌توانند آینده‌ی ایکس باکس، به خصوص کنسول ایکس باکس سری ایکس را بسازند و شکل دهند.

بازی Gears 5 برای ایکس باکس وان
واقعیت این جا است که مایکروسافت در نسل هشتم و با کنسول ایکس باکس وان، به شکل ضعیف و ناامید کننده‌ای راه خود را آغاز کرد اما با گذشت زمان و اتخاذ سیاست‌های درست و پر طرفدار، توانست وضعیت را برای کنسول نسل هشتمی خود بهبود ببخشد.

در حالی که سونی در آن سوی میدان، تمام نسل را با کنسول پلی استیشن 4 با روندی موفقیت آمیز و خوب دنبال کرد و همیشه از نظر فروش سخت افزاری و نرم افزاری از رقیب خود، یعنی مایکروسافت و ایکس باکس وان جلوتر بود، اما شرایط شرکت مایکروسافت در نسل هشتم متفاوت جلوه می‌کرد. این شرکت کار خود را در ابتدای نسل، ضعیف و شاید در حد فاجعه آغاز کرد و کنسول ایکس باکس وان به نوعی قربانی سیاست‌های اشتباه شد. با این حال،‌ تغییرات مدیریتی در تیم ایکس باکس سبب شد تا این کنسول سقوط را تجربه نکند و بتواند در اواسط و مخصوصا اواخر نسل هشتم، حرفی برای گفتن داشته باشد. بازی‌های انحصاری بهتر و با کیفیت‌تر، سرویس‌ها و برنامه‌های پر طرفدار، عرضه یک کنسول قدرتمند که دقیقا در نقطه مقابل سخت افزاری پایین کنسول پایه و اولیه قرار گرفت و به صورت کلی، تغییر نگرش مدیران به ایکس باکس و صنعت بازی‌های ویدیویی، سبب شد تا ایکس باکس بار دیگر احیا شود و حالا به آینده آن با کنسول‌های ایکس باکس سری ایکس و ایکس باکس سری اس، امیدوار باشیم.

استودیوهای بازی‌سازی ایکس باکس وان
مایکروسافت در چند سال اخیر به صورت مرتب در حال خرید استودیوهای بازی سازی شناخته شده و کاربلد از سراسر جهان بوده است تا فهرست استودیوهای زیر مجموعه خود را بزرگتر کند و تعداد بازی‌های انحصاری با کیفیت خود را با رشد مواجه سازد

با بررسی و مرور نسل هشتم کنسول‌ها از زاویه دید کنسول ایکس باکس وان، شاید در انتها به این نتیجه برسیم که عملکرد مایکرسافت و ایکس باکس وان به صورت کلی در این دوره، موفقیت عظیمی را نمایش نداد و شاید شرکت مایکروسافت پس از عملکرد بسیاری خوبی که با ایکس باکس 360 در نسل هشتم تجربه کرده بودند، انتظارات بسیار بهتری داشتند اما با توجه به شکست‌های پیاپی آن‌ها و تصمیمات غلطی که در ابتدای نسل هشتم گرفتند، شاید بهتر باشد به همین جایگاهی که هم‌اکنون در آن قرار دارند، راضی باشند. در انتها، می‌توان گفت که ایکس باکس وان با وجود نمام شکست‌ها و موفقیت‌هایش، زمینه را در جهت یک آینده روشن تر برای مجموعه و دنیای ایکس باکس، فراهم کرد.

نظر شما در مورد کنسول ایکس باکس وان و نسل هشتم از زاویه دید این کنسول بازی چیست؟ آیا از دارندگان و طرفداران کنسول نسل هشتمی مایکروسافت محسوب می‌شوید؟ نظرات خوب خود را با رسانه برات نیوز به اشتراک بگذارید.

اشتراک گذاری :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *