اطلاعات کمی از پرواز حادثه ساز هواپیمای بوئینگ 737 در دست است.

به گزارش برات نیوز، یک سازمان خبری محلی گفته است: «مقامات گزارشی از سقوط هواپیما در یک جزیره غیر مسکونی در نزدیکی منطقه‌ای در شمال پایتخت دریافت کرده‌اند.»

این حادثه، بار دیگر صنعت هواپیمایی اندونزی را به حالت بحرانی در آورده است.

این کشور جنوب شرقی آسیا در دهه گذشته یک سری سقوط هواپیما داشته است.

از میان آن‌ها می‌توان به فاجعه پرواز حادثه ساز 610 هواپیمای لیون که منجر به کشته شدن 189 نفر در سال 2018 شد، اشاره کرد.

این اولین مورد از بوئینگ 737 است که قبل از قرارگیری بر روی زمین، سقوط می‌کند.

در دسامبر 2014 نیز گروه پرواز حادثه ساز آسیایی بی ایچ دی با 162 سرنشین در دریای جاوا فرو رفت.

عملیات پرواز حادثه ساز

در برخی از تصادفات گذشته، آب وهوا عامل مؤثری بوده است.

روز شنبه، باران شدید جاکارتا به مدت 90 دقیقه، پرواز حادثه ساز به پونتیاناک در جزیره بورنئو را به تأخیر انداخت.

طبق داده‌های ردیابی رادار پرواز حادثه ساز 24، حدود سه دقیقه پس از بلند شدن، تقریباً برای یک دقیقه در ارتفاع حدود 10000 تا 11000 پا صعود نمود.

اما بعد از 14 ثانیه، به سرعت سقوط کرد.

به این معنی که سرعت آن در هر دقیقه بیش از 40،000 فوت کم می‌شود که خیلی بیشتر از سرعت در عملیات معمولی است.

جفری گوزتی، رئیس سابق تحقیقات سوانح هواپیمایی فدرال ایالات متحده، گفت:

«بدون دسترسی به جعبه سیاه هواپیما، غیرممکن است تا بفهمیم چه عاملی سبب سقوط ناگهانی شده است.»

وی افزود : « با توجه به اطلاعات پراکنده، این مسیر پرواز حادثه ساز می‌تواند متناسب با بسیاری از سناریوها مانند سردرگمی خدمه پرواز، مشکلات ابزار دقیق، خرابی‌های مکانیکی فاجعه بار یا حتی یک اقدام عمدی باشد.»

هواپیمایی که دچار سانحه شده است، یک مدل بسیار قدیمی تر از هواپیمای ماکس 737 است.

ریچارد ابولافیا، تحلیلگر هوانوردی در شرکت گروه تیل در مصاحبه تلفنی گفته است:

«این مدل حتی مدل قبلی ماکس هم نیست. هزاران هواپیما ساخته شده است.

بیش از 20 سال است که تولیدش به پایان رسیده است.

بنابراین، بعید است که سقوط به دلیل خطایی در طراحی باشد، زیرا در این صورت، تاکنون چیزی کشف شده بود.»

شرایط خاص صنعت هوایی

ناپدید شدن این هواپیما در حالی صورت می‌گیرد که صنعت هوانوردی از اثر همه‌گیری ویروس کرونا به زانو در آمده است.

کووید 19 یک مشکل بی سابقه است.

به لحلظ كاري، ترک حامل‌ها همراه با مجموعه‌ای از تولیدکنندگان هوافضا، فرودگاه‌ها و شرکت‌های لیزینگ در حفره‌اي عميق قرار گرفته‌اند.

اتحادیه حمل و نقل هوایی بین‌المللی هفته گذشته اعلام کرد:

«تقاضای مسافران جهانی در ماه نوامبر به میزان قابل توجهی کاهش یافته است.

در مسیرهای مسافربری درآمد 70 درصد کاهش یافته است.»

بیشتر بخوانید: بدترین سال برای خطوط هواپیمایی ؛ کرونا

ادامه خبر حادثه

ابولافیا گفت: «ما هیچ چیز دیگری در مورد علت این سقوط نمی دانیم،

اما نگرانی جدی در مورد استانداردهای ایمنی هوایی اندونزی است،

که سال‌ها پیش توسط آژانس ایمنی هواپیمایی اتحادیه اروپا و سایرین شناسایی شده است.»

او افزود: «من کاملاً مطمئن نیستم که رویه‌های صحیح اعمال شده است.»

مقامات اندونزی گفتند چندین کشتی جستجو از جاکارتا به آخرین مکان شناخته شده هواپیما در دریای جاوا فرستاده شده است.

اين مكان فقط 25 متر عمق دارد و غواصان در حال جستجوی جعبه سیاه هواپیما هستند.

تلویزیون محلی گزارش داد:

«اولین ناجيان برای کمک به بازماندگان احتمالی در سایت مستقر شدند.

رسانه های محلی گزارش دادند، از 62 نفر مسافر، 56 نفر بزرگسال، 7کودک، 3 نوزاد، 2 خلبان و 4 خدمه کابین بودند.

در اين پرواز حادثه ساز هیچ شهروند خارجی حضور نداشت.»

اعزام ناجیان برای کمک به بازماندگان احتمالی
اعزام اولین گروه از ناجیان برای کمک به بازماندگان احتمالی

بيانيه‌های هواپيمایی در مورد سانحه

زوئه لئونگ، سخنگوی بوئینگ در بیانیه‌ای گفت:

«نسبت به گزارش رسانه‌ها از جاکارتا مطلع هستیم و از نزدیک وضعیت را زیر نظر داریم.

همچنين، در حال تلاش برای جمع آوری اطلاعات بیشتر هستيم.

هواپيمايي سريويجايا سعي دارد تا اطلاعات دقیق‌تری در مورد پرواز حادثه ساز به دست بياورد

و بعداً بیانیه رسمی را منتشر خواهد کرد.»

هیئت ایمنی حمل و نقل ملی ایالات متحده، در بیانیه‌ای از طریق ایمیل، محققين ارشدي را برای کمک به این تحقیق تعیین کرده است.

اما قبل از مشخص شدن براي اعزام تيم، منتظر اطلاعات بیشتر است.

در بیانیه‌ای که از طریق ایمیل ارسال شده است،

هیئت ایمنی حمل و نقل ملی ایالات متحده یک محقق ارشد را برای کمک به این تحقیق تعیین کرده است.

اما قبل از تعیین شود آیا تیمی اعزام می‌کند، منتظر اطلاعات بیشتر است.

طبق معاهده سازمان ملل، NTSB به همراه کارشناسان فنی بوئینگ و احتمالاً سازندگان سایر قطعات در کاوش شرکت می‌کنند.

زیرا این جت در ایالات متحده ساخته شده است.

این مدل جت برای اولین بار در سال 1989پرواز کرد

طبق وب سایت ردیابیPlanespotters.net، این هواپیمای خاص اولین بار در ماه مه 1994 پرواز کرد.

به گفته بودی کاریا سومادی، وزیر حمل و نقل اندونزی، آخرین تماس جت در ساعت 2:40 بعد از ظهر بود.

آوار و نشت روغن

بر اساس ویدئویی که کانال خبری محلی مترو تی وی نشان داده است،

ماهیگیران در زمان جستجو در جزایر، هزاران تکه آوار و همچنین، روغن نشتی در آب پیدا کردند.

این فیلم همچنین قسمت‌هایی که مشکوک به سرسره اضطراری هواپیما می‌باشد را نشان می‌دهد.

که کلماتی از جمله «بوئینگ» و «737» بر روی برچسب نوشته شده است.

وی به وب سایت خبری محلی Detik.com گفت،

«پادشاه هزار جزیره، گزارشی از سقوط هواپیما در جزیره لاکی را بعد از ظهر شنبه دریافت کرد.

اندونزی که تا پیش از کووید 19 یکی از سریع‌ترین صنایع هواپیمایی در جهان را در اختیار داشت،

در مورد سوانح هوایی سابقه ایمنی کمی دارد.

قدمت هوایی ضعیف باعث شد که شرکت‌های حمل‌کننده از سوی اتحادیه اروپا در سال 2007 ممنوع شوند

و فقط در ژوئن 2018 بود که ممنوعیت کامل برداشته شد.

در سال 1997، پرواز حادثه ساز گارودا ایندونزیا 152 با نزدیک شدن به یک فرودگاه در مدان در شمال سوماترا سقوط کرد

و منجر به کشته شدن 234 نفر شد.

پرواز حادثه ساز خط آسیا 8501 نیز که در اواخر سال 2014 سقوط کرد، از سورابایا به سنگاپور می‌رفت.

در تاریخ 29 اکتبر 2018، بوئینگ 737 مکس که توسط خط لیون پرواز می‌کرد.

این هواپیما تنها 13 دقیقه پس از پرواز حادثه ساز به دریای جاوا فرو رفت.

و همه 189 مسافر و خدمه را به کام مرگ کشاند.

این دومین سانحه هواپیمایی اندونزی در پشت پرواز حادثه ساز 152 گارودا بود.

گلایه بوئینگ

ویروس کرونا حمل و نقل هوایی را پیچیده کرده است.

خلبانان فرصت کافی برای پرواز را پیدا نمی‌کنند،

زیرا شرکت‌های هواپیمایی به دلیل کسری تقاضا، هواپیماهای خود را به زمین انداخته و عملیات خود را کاهش داده‌اند.

در 15 سپتامبر، یک پرواز حادثه ساز اندونزیایی که 307 مسافر و 11 خدمه خود را به لندن می‌برد،

پس از فرود لحظه‌ای از باند خارج شد.

تحقیقات توسط مسئول ایمنی حمل و نقل کشور آغاز شد.

و مشخص شد خلبان در 90 روز گذشته، کمتر از سه ساعت پرواز کرده است.

افسر اول میز، از اول فوریه اصلا پرواز نکرده بود.

حادثه روز شنبه نیز به دنبال یک دوره پر فراز و نشیب برای بوئینگ رخ داد.

فقط در ماه نوامبر بود. ماکس 737 خود را برای پرواز دوباره، توسط اداره هواپیمایی فدرال ایالات متحده فرستاده شد.

این تاریخ، پایان طولانی‌ترین زمین‌گیری هواپیمای مسافربری در تاریخ ایالات متحده است.

خط هوایی گل لینهاس آئراس اینتلیجنتس اس ای برزیل، اولین خط هوایی بود که پروازهای عادی خود را با استفاده از جت از سر گرفت

و از 9 دسامبر در مسیرهای داخلی سائوپائولو شروع به پرواز کرد.

پس از آن، گروه خطوط هوایی آمریکا ماکس را در پروازهای میامی – نیویورک نمجدداً معرفی کرد.

گلایه بوئینگ از حمل و نقل هوایی
گلایه بوئینگ از وضعیت حمل و نقل هوایی در دوران همه‌گیری ویروس کرونا

توافق

در اوایل این ماه، بوئینگ به توافق 2.5 میلیارد دلاری با وزارت دادگستری برای حل اتهام کیفری مبنی بر کلاهبرداری از دولت ایالات متحده رسید.

همچنین، با پنهان کردن اطلاعات مربوط به 737 مکس و تحقیقات دو ساله‌ای که باعث اعتبار شهرت بوئینگ برای مهارت مهندسی شد، توافقی انجام داد.

خط هوایی سیرجیا در نوامبر 2003 تأسیس شد.

ناوگان آن از خانواده هواپیماهای بوئینگ 737 و محصولات توربو ATR 72- 600 تشکیل شده است.

در حالی که این شرکت در درجه اول خدمات داخلی دارد، پروازهای بین المللی خود را به پنانگ، مالزی و دیلی، و تیمور لست انجام می‌دهد.

حامل پرچم گرودا PT اندونزی مدت کوتاهی در سال 2018 عملیات سیرویجیا را برای تسریع در بازسازی بدهیش، از جمله ترخیص حقوق برای واحد گرودا، بر عهده گرفت.

طبق اطلاعات ناوگان موجود در Planespotters.net، هواپیمای بوئینگ مورد بحث از سال 2012 توسط خط هوایی سیرویجیا اداره می شد و قبلاً توسط خطوط هواییContinental و United Airlines Holdings Inc استفاده می‌شد.


اشتراک گذاری :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *