پست بانک یکی از بانک های دولتی است که فعالیت خود را جهت خدمت رسانی به نقاط محروم و مناطق روستایی در سال 1375 آغاز کرد. این بانک با داشتن ده‌هزار دفتر خدمات ارتباطی روستایی گسترده‌ترین بانک کشور از نظر دسترسی در نقاط دوردست ایران است. در ادامه با برات نیوز همراه باشید تا در مورد این بانک بیشتر بخوانید.

آمار و ارقام پست بانک

پست بانک، گسترده‌ترین بانک کشور از نظر دسترسی در نقاط دوردست ایران به‌شمار می‌آید. ماهیت فعالیت‌های پست‌‌بانک بیشتر بانکداری خرد، بر بستر الکترونیک و خدمات بانکی یکپارچه است. عمده‌ترین سهامداران پست بانک ایران موارد زیر هستند: وزارت امور اقتصادی و دارایی، ۵۱ درصد، شرکت‌های سرمایه‌‌گذاری استانی (سهام عدالت)، ۲۵ درصد، سازمان خصوصی‌سازی (وکالتی)، ۵ درصد.  این بانک یازدهمین بانک دولتی است که هم اکنون به عنوان یکی از شرکت‌های مهم و کلیدی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات است که با نظارت بانک مرکزی جمهوری اسلامی در حال حاضر با دارا بودن حدود 407 شعبه،  6500 دستگاه پایانه و باجه بانکی روستایی و 13 هزار دفتر خدمات بانکی شهری و روستائی، در سراسر کشور انواع خدمات بانکی و مالی را به هموطنان عزیز ارائه می‌دهد.

فعالیت در داخل کشور تنها فعالیت این بانک نیست و پست بانک ایران در عرصه  بین المللی نیز به عنوان یکی از اعضاء مهم و تاثیرگذار در موسسه بانکهای پس انداز جهانی WSBI که همواره با حضور فعال و موثر در جلسات این موسسه موجب اثربخشی درفرایند تصمیمات شده ونقش مهمی درمعرفی بانکداری اسلامی و ارائه خدمات بانکی درقالب عقود اسلامی، توسعه بانکداری اسلامی، همگرایی و همکاری منطقه‌ای و بانکی و استفاده ازکسب وکار درمنطقه ایفاء می‌کند. مجموعه ویژگی های پست بانک موجب شد، بخش عمده ای از نتایج و خروجی فعالیت های آن مطابق رسالتهای تعیین شده از سوی قانونگذار، در عرصه اقتصاد روستایی و مناطق غیر برخوردار به ثمر بنشیند. که از جمله آن می توان به حضور عملیاتی پست بانک در 10 هزار دفتر خدمات بانکی روستایی تا پایان برنامه چهارم توسعه، اشاره کرد. این بانک دارای 1634 دستگاه خود پرداز، بیش از 6 میلیون کارت صادر شده و بیش از 400 شعبه است.

پست بانک
مجموعه ویژگی های پست بانک موجب شد، بخش عمده ای از نتایج و خروجی فعالیت های آن مطابق رسالتهای تعیین شده از سوی قانونگذار، در عرصه اقتصاد روستایی و مناطق غیر برخوردار به ثمر بنشیند

تاریخچه

پست ‌بانک پس از تصویب اساسنامه توسط هیئت وزیران از دی ماه سال ۱۳۷۵ فعالیت خود را به طور رسمی آغاز کرد و هم‌اکنون نیز به کار خود ادامه می‌دهد. ماهیت فعالیتهای پست بانک بیشتر بانکداری خرد بر بستر الکترونیک و خدمات بانکی یکپارچه ‌است و تلاش می‌کند خلا خدمات بانکی در نقاط دوردست کشور و مناطق روستایی را پر کند. درست است که فعالیت رسمی این بانک از سال 1375 آغاز شد اما پیشنهاد ایجاد پست مالی و ارائه خدمات بانکی از طریق شبکه پستی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات از سال 1362 به هیات وزیران داده شد. ارائه مقدمات و تاسیس پست مالی در سال‌های میانی دهه شصت انجام گرفت و جداسازی وظایف پست مالی از شرکت و تاسیس شرکت پست بانک به موجب مصوبه مجلس شورای اسلامی در سال 1374  اجرایی شد.

ضرورت ارائه خدمات بانکی درسطح کشور به ویژه شهرهای توسعه نیافته و روستاهای دورافتاده، تامین نیازهای اقتصادی مردم، تقلیل ایاب و ذهاب طولانی ساکنین و همچنین به منظور کاهش ترافیک، جلوگیری از اتلاف وقت، پرهیز از هزینه های غیرضروری و بهبود محیط زیست و رفع نیازهای عمومی پولی و مالی به موجب مصوبه مورخ 21/6/74 مجلس شورای اسلامی، پست بانک ایران با وظایف و اختیاراتی از قبیل: انجام خدمات مربوط به حوالجات داخلی و بین المللی ، افتتاح و انجام خدمات مربوط به حساب جاری، انجام خدمات در زمینه های پولی و مالی و سرمایه گذاری و… تأُسیس گردید. در سال 75، اساسنامه پست بانک توسط هیات وزیران به تصویب رسید.

از آنجا که شورای پول و اعتبار در نهصد و هشتمین مصوبه خود ، لزوم بازنگری در اساسنامه پست بانک و پذیرش کلیه سیاست ها و مقررات پولی و بانکی و بخشنامه های بانک مرکزی را مورد تأکید قرار داده بود و هیأت دولت در جلسه مورخ 25/7/78 بهنگام بررسی آیین نامه های مالی و معاملاتی مقرر نمود ، اساسنامه پست بانک با هماهنگی بانک مرکزی مورد تجدید نظرقرارگرفته و اصلاحیه لازم جهت تصویب به هیأت دولت ارائه و متعاقباً آیین نامه های مالی ومعاملاتی مطرح شود . درهمین راستا اساسنامه اصلاحی با هماهنگی بانک مرکزی تنظیم و پس از تصویب در مجمع عمومی و شورای پول و اعتبار در جلساتی  در سال 1381 اصلاحیه اساسنامه پست بانک با نظر بانک مرکزی به تصویب رسید. در سال 1382 همین اساسنامه توسط هیئت دولت و شورای نگهبان نیز به تصویب رسید. بر اساس مصوبه ای در اواسط سال 95 مجلس شورای اسلامی و تایید شورای نگهبان، پست بانک ایران به عنوان بانک توسعه ای و تخصصی حوزه ICT کشور و همچنین بزرگترین خرده بانکدار حوزه روستایی تعیین شد.

به دنبال استقبال چشمگیر مردم از دفاتر ICT روستایی، این دفاتر بعنوان پیشخوان دولت در مناطق روستایی، در نظر دارد تا با ایجاد تنوع در سبد خدمات قابل ارائه این دفاتر، زمینه استقبال هر چه بیشتر مردم از این دفاتر فراهم شود. لذا در گام نخست علاوه بر ارائه کامل خدمات بانکی در آنها، مجوز کارگزاری خدمات بیمه ای از بیمه ایران اخذ و مراحل نهائی عملیاتی را سپری می کند. همچنین در همین راستا و با هدف فراهم آوردن زمینه مشارکت روستائیان و مردم مناطق غیر برخوردار و محروم شهری در بازارهای سرمایه و هدایت نقدینگی موجود در این بخش به سوی فعالیت‌های مولد اقتصادی و برخورداری مردم این مناطق از مواهب مادی و معنوی بازارهای سرمایه کشور، پست بانک در صدد است پس از اخذ مجوز کارگزاری بورس اوراق بهادار، خدمات کارگزاری خود را نیز به مردم این مناطق ارائه کند تا از این طریق موجبات رونق بیش از پیش اقتصاد روستایی فراهم شود.
نرم افزار یکپارچه پست بانک قادر به ارائه کلیه خدمات بانکی و مالی بصورت برخط(online) است که این ویژگی در سطح شبکه بانکی کشور منحصر به فرد است.

بیشتر بخوانید: معرفی خدمات و شرح فعالیت های بانک قوامین

اهداف و استراتژی

ماهیت فعالیتهای پست بانک بیشتر بانکداری خرد بر بستر الکترونیک و خدمات بانکی یکپارچه ‌است و تلاش می‌کند خلأ خدمات بانکی در نقاط دوردست کشور و مناطق روستایی را پر کند. به منظور گسترش خدمات پست مالی در شهرها و روستاهای کشور ( موضوع بند4 ماده4 قانون تشکیل شرکت پست جمهوری اسلامی ایران – مصوب 1366 ) کمک به سیستم و تسهیلات بانکی تحول نظام اداری، بهبود حمل ونقل شهری وانجام نمایندگی درپرداخت ودریافت از طرف مردم و درنتیجه کاهش مسافرت های شهری و روستایی وهزینه های مربوط ، به موجب این قانون شرکت دولتی پست بانک که از این پس به اختصار شرکت نامیده می شود، وابسته به وزارت پست و تلگراف وتلفن با رعایت مقررات اتحادیه جهانی پست با وظایف زیر تأسیس می شود .

پست بانک
کمک به سیستم و تسهیلات بانکی تحول نظام اداری، بهبود حمل ونقل شهری وانجام نمایندگی درپرداخت ودریافت از طرف مردم و درنتیجه کاهش مسافرت های شهری و روستایی وهزینه های مربوط از اهداف این بانک است

بیانیه ماموریت پست بانک

پست بانک ایران با دارا بودن نیروی انسانی متخصص، شبکه گسترده بانکی و فناوری های پیشرفته، خود را عهده دار ارائه خدمات نوین و متمایز بانکی به کل کشور می داند. یکپارچگی کانال های ارائه خدمات بانکی، سفارشی سازی و هوشمند سازی خدمات و توسعه همکاری با شرکای کلیدی، پست بانک را در پیاده سازی بانکداری دیجیتالی پیشگام ساخته است. آنها بر این باورند که با خلاقیت و نوآوری، منابع مشتریان و ذی نفعان خود را حفظ کرده و قادر خواهند بود در اقتصاد دیجیتال و توسعه مناطق روستایی و کمتر توسعه یافته نقش آفرین باشند.

ماموریت‌های پست بانک ایران شامل موارد زیر است:

  • گسترش خدمات پولی و مالی در شهرها و روستاهای کشور
  • کمک به توسعه سیستم بانکی و گسترش تسهیلات بانکی
  • انجام نمایندگی در پرداخت و دریافت ناشی از مبادلات تجاری
  • کمک به کاهش مسافرت‌های شهری و روستایی و هزینه‌های مربوط
  • کمک به توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) کشور
  • توسعه خدمات مالی خرد

وظایف پست بانک:

از جمله وظایف پست بانک می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • انجام خدمات مربوط به حوالجات داخلی و بین المللی . جریان نقدی مربوط به این حوالجات باید از طریق سیستم بانکی صورت گیرد و رعایت سیاست ها و مقررات پولی و بانکی ضروری است .
  • افتتاح و انجام خدمات مربوط به اندوخته پستی .
  • افتتاح و انجام خدمات مربوط به حساب جاری ( قبول وجوه و چک های مردم در حساب های دیداری و پرداخت بدهیهای مالیاتی و صورتحساب های آب ، برق ، گاز وتلفن مشترکین و سایر خدمات مشابه به تقاضای آنان از محل موجودی حساب مذکور).
  • توزیع کالا و واریز وجوه آن به حساب صاحب کالا .
  • پرداخت حقوق شاغلان و مستمری بگیران در محل کار یا سکونت آنان .
  • انجام خدمات مربوط به کارت های اعتباری و خرید پست .

لوگوی پست بانک

آرم پست ‌بانک‌ ایران که به صورت دایره در نظر گرفته شده بنا به گفته سایت این بانک، به ‌عنوان نمادی از پول (سکه) است که خطوط شیار‌گونه سفید آن نمادی از حرکت را تداعی می‌کند و معمولاً در فعالیت‌های پستی استفاده از خطوط هاشور و شیار‌گونه از نشانه‌های متداول است و در زبان بین‌المللی نیز پست را تداعی می‌کند. همچنین شکل خطوط به‌صورت باندهای اسکناس طراحی شده‌ تا موضوع پول را درقالب اسکناس‌های بسته که به‌صورت منظم و به سمت داخل دایره در حرکت هستند را تداعی می‌نماید.

البته در قرن اخیر موج به‌عنوان اولین نشانه عصر‌ارتباطات مطرح گردیده و هاشورها هم به نوعی سکه‌ای مواج را در فضا تداعی می‌کند. در طراحی این آرم سعی شده تا سادگی آن حفظ و از زیبائی آن نیز کاسته نشود. به‌همین دلیل تا آنجائی که ممکن بود تلاش گردید تا یک نشان به یاد ماندنی و قابل استفاده در برنامه‌های تبلیغاتی طراحی گردد.

گفتنی است: لوگو (نوشته نستعلیق) پست‌بانک ایران در سال 1380 توسط استاد برجسته خطاطی معاصر کشورمان سیدمحمد احصائی تحریر گردیده و آرم نیز در همین سال توسط حسین خسروجردی هنرمند برجسته معاصر کشورمان طراحی و مورد تصویب هیأت مدیره وقت بانک قرار گرفت.

لوگو
(نوشته نستعلیق) پست‌بانک ایران در سال 1380 توسط استاد برجسته خطاطی معاصر کشورمان سیدمحمد احصائی تحریر گردیده است

 مدیران

بهزاد شیری، مدیرعامل و عضو هیئت ‌مدیره پست بانک ایران است. او دارای دکترای پول و بانکداری است و از جمله سوابق کاری وی می توان به موارد زیر اشاره کرد: ریاست اداره کل اعتبارات و سرمایه گذاری پست بانک ایران، عضو هیئت علمی پژوهشی وزارت جهاد، عضو هیئت مدیره بانک سپه، رییس هیات مدیره شرکت کویر تایر، عضو هیات مدیره لیزینگ امید، عضو هیات مدیره شرکت سرمایه تامین امین، مشاور رئیس کل گمرک ایران، معاون طرح و برنامه گمرک ایران، معاون برنامه ریزی و امور بین الملل گمرک، مدیر امور سازمان و برنامه ریزی بانک سپه و رییس هیئت مدیره گروه سرمایه گذاری امید. از اعضای هیئت مدیره نیز می توان به غلامحسین صباغی، احتشام فلاح فر و محمد حسین مهرانی اردبیلی اشاره کرد. برای ارتباط مستقیم با مدیر عامل می‌توانید روی این قسمت کلیک کنید. این بخش مستقیماً توسط مدیرعامل بانک دیده می‌شود لذا شما می‌توانید پیام مورد نظر خود را از طریق صندوق دریافت نظر زیر به اطلاع مدیرعامل بانک برسانید.

خدمات

در راستای سیاست خصوصی‌سازی بخش‌های دولتی و کاستن از تصدی‌گری دولت، تشکیلاتی بنام دفاتر خدمات ارتباطی بر اساس مجوز صادره به اشخاص از سوی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ایجاد که مجاز به ارائه قسمتی از خدمات ارتباطی در بخش‌های مخابرات، پست و پست‌بانک است. با توجه به گستردگی دفاتر مذکور در سراسر کشور و به منظور سهولت استفاده آحاد جامعه از خدمات پست ‌بانک، امکان ارائه تعداد زیادی از سرویس‌های پست‌بانک توسط دفاترخدمات ارتباطی فراهم شده است. سرویس‌های پست ‌بانک که در حال حاضر قابل ارائه از سوی دفاتر خدمات ارتباطی است، بشرح ذیل است: ۱- قبول و پرداخت حواله ۲- دریافت وجوه قبوض مصرفی (آب، برق، گاز، تلفن ثابت و همراه) ثبت نام و اقساط تلفن ۳- حساب سپرده قرض‌الحسنه پس‌انداز ۴- دریافت و پرداخت وجوه به نمایندگی از موسسات دولتی و خصوصی ۵- حساب سپرده سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت ۶- قبول و وصول چک.

خدمات ریالی

  • محصولات و خدمات الکترونیک
  • سپرده ها
  • صدور ضمانت نامه های ریالی
  • تسهیلات در قالب عقود اسلامی
  • سایر خدمات

انواع تسهیلات

  • تسهیلات فروش اقساطی
  • جعاله تعمیر مسکن
  • مضاربه
  • وام قرض الحسنه
  • مشارکت مدنی
  • اجاره به شرط تملیک
  • سلف
  • خرید خودرو
  • خرید دین – یارا کارت بر پایه عقد مرابحه
  • کارت اعتباری بر پایه عقد مرابحه و سایر تسهیلات

انواع سپرده

  • قرض الحسنه جاری
  • سپرده بلند مدت
  • سپرده کوتاه مدت
  • قرض الحسنه پس انداز

محصولات الکترونیکی

  • کارت ‌بانکی
  • همراه بانک
  • پیام کوتاه بانکی
  • اینترنت بانک
  • تلفن‌بانک
  • خودپرداز
  • پایانه فروش
اینترنت بانک
اینترنت بانک پست بانک

اینترنت بانک:

سامانه اینترنت بانک در راستای اصل مشتری مداری و ارتقاء سامانه بانکداری با مزایای کاربری آسان، افزایش سرعت کاربران و امنیت بالاتر راه اندازی شده است.بدین منظور می‌توانید با دریافت رمز اینترنتی از هر یک شعب پست بانک ، بسیاری از امور بانکی خود را از طریق اینترنت، در محل کار یا منزل خود، در کوتاه‌ترین زمان و بدون نیاز به مراجعه به شعبه به انجام برسانید.

خدمات قابل ارائه در سامانه اینترنت بانک :

  • مشاهده سپرده ها در یک نگاه
  • مشاهده روزشمار مالی شامل: (مشاهده صورتحساب سپرده‌ها بر روی صفحه روزشمار، دریافت صورتحساب)
  • انتقال وجه شامل:
  • انتقال وجه عادی (انتقال وجه بین سپرده های شخصی و سپرده های دیگران در داخل بانک)
  • انتقال وجه کارت به کارت (انتقال وجه به کارتهای شتابی و محلی)
  • انتقال وجه دسته ای ( انتقال وجه از سپرده خود به چندین سپرده در داخل بانک)
  • انتقال وجه پایا دسته ای ( انتقال وجه از سپرده خود به چندین سپرده در بانکهای دیگر از طریق کدشبا)
  • انتقال وجه بین بانکی پایا ( انتقال وجه از سپرده خود به سپرده ای در بانک دیگر از طریق کدشبا)
  • گزارش گیری شامل ( جزییات انتقال وجه بین بانکی پایا، دریافت دوباره رسید، تاریخچه عملیات کاربر، گزارش گیری انتقال وجه بین بانکی پایا، گزارش گیری، گزارشگیری تراکنشهای کارت، تنظیمات گزارش دوره ای)
  • تماسها( ثبت شماره کارت و شماره سپرده های مقصد )
  • مدیریت چک شامل

         مشاهده لیست چکهای یک دسته چک و جزییات آن، انسداد برگه ای از چک

         چکهای واگذار شده به سپرده

  • مدیریت تسهیلات شامل:

         مشاهده تسهیلات

         پرداخت قسط ( امکان پرداخت تسهیلات خود و دیگران با ثبت مبلغی بیشتر یا کمتر از مبلغ قسط)

  • مدیریت کارت

         انتقال وجه کارت به کارت

         دریافت موجودی کارت

         انسداد کارت

    تغییر رمز دوم کارت

      پرداخت قبض با کارت پست بانکی

پرداخت قبض دسته ای با کارت پست بانکی

معرفی شرکت های وابسته

پست بانک در میان سایر بانک‌ها فعالیت کمتری در بنگاه‌داری دارد به طوری که تنها با شرکت صرافی فراز اعتماد فعالیت خارج از حوزه بانکداری انجام داده است.

نشانی و اطلاعات

نشانی: تهران- خیابان شهید مطهری- بین سرافراز و کوه نور شماره 229 کد پستی: 1587618118

تلفن: ۰۲۱۸۴۲۸۴

دورنگار: ۰۲۱۸۱۵۶۴۰۴۹

وب‌سایت: www.postbank.ir

پست الکترونیک: [email protected] / [email protected] / [email protected]

اداره کل روابط عمومی:

تلفن: 88540777 – 81564049 (021)

تلفن گویا: 84284

شماره پیامک: 5000284284

ایمیل: [email protected]

[email protected]

اداره کل بازرسی، رسیدگی، پاسخگویی به شکایات و ارزیابی عملکرد:

تلفن: 81564052 – 88506887

تلفن گویا: 84284

ایمیل: [email protected]  

اشتراک گذاری :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *