کرونا موجب کساد شدن بازار گردشگری و شرکت های هواپیمایی در سراسر دنیا شد. با اینکه این شرکت ها تا 45% هزینه های خود را کاهش داده اند، اما کاهش درآمد 61 درصدی را تجربه کردند.

به گزارش برات نیوز، انتظار می رود که این زیان درآمدی همچنان ادامه داشته باشد، چون امیدی به بازگشت تعداد مسافرات به سطح سال 2019 نیست و احتمالا این وضعیت تا سال 2024 ادامه دارد.

انجمن بین المللی حمل و نقل هوایی (یاتا) نیز در همین زمینه ضمن اعلام به چالش افتادن صنعت هوانوردی جهان به دلیل بحران کرونا اذعان داشت شرکت های هواپیمایی برای بقای خود در سال 2020 می جنگند و ضرر و زیان های این ساعت در سال آینده میلادی هم ادامه دارد.

لکساندر دی جونیاک، دبیرکل و مدیرعامل یاتا گفت:«این بحران مخرب و بی رحم است. شرکت‌های هواپیمایی سراسر جهان 45.8 درصد از هزینه‌های خود را کم کرده‌اند ولی درآمد آنها 60.9 درصد کاهش یافته است.

در نتیجه، این شرکت‌ها برای هر مسافری که در سال جاری جابجا شده 66 دلار ضرر کرده اند و ضرر و زیان خالص آنها به 118.5 میلیارد دلار می رسد. این رقم در 2021، 80 میلیارد دلار کاهش می یابد. ولی دورنمای 38.7 میلیارد دلار ضرر و زیان در سال آینده اصلاً خبر خوبی نیست».

 وی اضافه کرد:«ما باید مرزها را بدون قرنطینه بازگشایی کنیم تا مردم دوباره پرواز کنند. انتظار می‌رود شرکت‌های هواپیمایی حداقل تا سه ماهه چهارم 2021 کاهش درآمد داشته باشند بنابراین هیچ زمانی برای از دست دادن نداریم».

کاهش هزینه میلیاردی شرکت های هواپیمایی

طبق گزارشی که این سازمان ارائه داده است، هزینه شرکت های هواپیمایی 365 میلیارد دلار کاهش یافته (از 795 میلیارد دلار در 2019 تا 430 میلیارد دلار در 2020) ولی درآمد آنها 500 میلیارد دلار پایین آمده است (از 838 میلیارد دلار در 2019 تا 328 میلیارد دلار).

جونیاک گفت:«تاریخ 2020 را به عنوان بدترین سال مالی برای صنعت هوانوردی ثبت خواهد کرد. شرکت‌های هواپیمایی به طور متوسط روزانه یک میلیارد دلار در 2020 از هزینه های خود کم کرده‌اند و ضرر و زیان آنها هنوز هم ادامه دارد. اگر حمایت 173 میلیارد دلاری دولت ها نبود، شاهد ورشکستگی های عظیمی بودیم».

همچنین انجمن یاتا در مورد بهبود طولانی مدت و بازگشت سخت به دوران پیش از کرونا در این صنعت هشدار داد و گفت علیرغم اینکه این صنعت در سال 2021 نسبت به 2020 بهبود عملکرد خواهد داشت، اما روند ریکاوری دشوار است. همچنین انتظار نمی رود تعداد مسافران تا 2024 به سطح سال 2019 بازگردد. روند رشد بازار داخلی سریع‌تر از خدمات بین المللی خواهد بود.

اشتراک گذاری :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *