خطوط هوایی ایران باید مقابل میلیون‌ها مشتری وفادار خود درباره شایعه تبانی شکست خورده، گران فروشی سازمان یافته و تصمیم برای حرکت به سمت مردم، پاسخگو باشند.

به گزارش برات نیوز، بالا رفتن قیمت تمامی کالاها و خدمات در کشور معمولا با بالارفتن دلار همراه است؛ اما عکس این فرایند چندان طبیعی و معمولی نیست!

چنین فرایندی را می‌توانید به راحتی از سوپرمارکت سر کوچه خود تا گیشه فروش بلیت لابی فرودگاه تجربه کنید.

البته توجیه این فرایند شاید درباره خرید کره و روغن و پنیر و بادام با قیمت قبلی تا حدودی قابل قبول باشد که البته بحث جداگانه‌ای دارد.

بیشتر بخوانید: ارز نیمایی ایرلاین‌های داخلی را یاری می‌کند؟

اما درباره کاهش قیمت بلیت هواپیما که سوخت خود را در لحظه می خرد، قطعات خود را با دلار روز به بخش خدمات و تعمیر ارسال می‌کند و همیشه مظهر واقعی به روز بودن است، هرگز توجیه پذیر نیست که نیست!

باورپذیری متن تکذیبیه مقامات هواپیمایی و صنف آژانس‌های هواپیمایی نیز چندان ساده نیست.

تعیین تکلیف کاهش قیمت بلیت هواپیما تا هفته آینده

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی ضمن رد کردن مسئله تبانی ایرلاین‌ها برای بالا بردن قیمت بلیت هواپیما، گفته است: «بر خلاف مسائلی که بعضا مطرح می‌شود، از مرداد سال ۱۳۹۷ تا کنون حتی یک دلار ارز دولتی به شرکت‌های هواپیمایی داده نشده است!»

این مشکل سرچشمه ای دارد که انکار آن به راحتی پاراگراف قبلی نیست، معاون هوانوردی و امور بین الملل سازمان هواپیمایی کشوری به تاریخ 15 آبان 1399 از تعیین تکلیف قیمت بلیت هواپیما تا پایان هفته آینده خبر داد و گفت: متوجه شدیم که ایرلاین‌ها به صورت هماهنگ شده برخی کلاس‌های نرخی را حذف کردند و از این طریق قیمت بلیت هواپیما را افزایش دادند که این مصداق تبانی و تخلف است و به آنها هشدار دادیم اگر این رویه ادامه یابد با آنها برخورد جدی می‌کنیم.

از زمانی که ارز به اصطلاح ریخت، اهالی خطوط هواپیمایی منتظر کاهش قیمت بلیت هواپیما بودند اما در نهایت این اتفاق رخ نداد که هیچ حتی در برخی موارد طی همین چند روز گذشته شاهد افزایش قیمت هم بودیم.

خطوط هوایی ایران ایر

دامنه نرخی بر اساس دلار 11 هزار تومانی

طبق مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا شرکت‌های هواپیمایی باید 60 درصد ظرفیت خود را بفروشند که این موضوع در مورد هواپیماهای ATR میزان 50 درصد ظرفیت صندلی‌ها است و در انواع مختلف هواپیما تا 65 الی 66 درصد مورد استفاده قرار می‌گیرد و همین موارد موجب افزایش هزینه شرکت‌های هواپیمایی می‌شود.

ابوالقاسم جلالی، معاون هوانوردی سازمان هواپیمایی کشوری در این خصوص گفته است: «دامنه نرخی که در سال 98 تعیین شد و هم اکنون هم اجرا می‌شود با دلار 11 هزار تومانی بسته شده و شرکت‌های هواپیمایی آن زمان بر اساس آن قیمتِ دلار، هزینه های خود را در نظر گرفته‌اند، اما با توجه به شرایط اقتصادی کشور هزینه‌ها بسیار بیشتر شده است.»

او معتقد است که به دلیل شیوع ویروس کرونا اردیبهشت و خرداد امسال مسافر چندانی برای حمل و نقل هوایی وجود نداشت و شرکت های هواپیمایی با یک چهارم و بعضاً یک پنجم ظرفیت ناوگان خود اقدام به جابجایی مسافران می‌کردند. این در حالی بود که در تابستان تعداد سفرها افزایش یافت و تقاضا برای حمل و نقل هوائی رو به فزونی نهاد.

موضوع مهم این است که مردم مقصر شرایط به وجود آمده نیستند و البته سعی می‌کنند مانند همیشه مشکلات را درک کنند، مشکلاتی که مسبب آنها انصافا فقط کرونا و تحریم نیست و حتی اگر اثباتش سخت است در حد یک ادعا بگوییم که سوء مدیریت در این حوزه نیز ردپایش قابل ردیابی است.

دلایل افزایش نجومی قیمت بلیت به غیر از کرونا 

وب سایت ای- توربونیوز، در گزارشی از این وضعیت ضمن نقل قول‌هایی که پیش از این به آنها اشاره شد آورده است: مشکلات اقتصادی در همه دنیا وجود دارد و بحران کرونا خطوط هوایی کشورهایی مثل ایران و ترکیه را با مشکلات جدی همراه کرده است اما مشکل بزرگ ایران جدا از بحران کرونا، تحریم‌های ناعادلانه آمریکا است که باعث شده تا قیمت و هزینه ترابری هوایی در این کشور افزایش بی سابقه‌ای داشته باشد.

وب سایت علمی تحلیلی AviationPros نیز در بخشی از گزارش کلی خود از ارزیابی خطوط هوایی جهان با اشاره به وضعیت ایران نوشته است: کهنه بودن ناوگان هوایی جمهوری اسلامی ایران به ارتباط با شرایط گرانی شدید قیمت بلیت هواپیماها نیست، هزینه تعمیر این ناوگان بسیار بالا به نظر می رسد و مردم هم البته توان خرید بلیت هواپیما را ندارند.

با توجه به مشکلات مطروحه اما انتظار عمومی بر این است که مانند سایر اتفاقات روزهای اخیر در زمینه کاهش قیمتها، کاهش قیمت بلیت هواپیما را هم شاهد باشند که حالا مشخص نیست مقاومت ایرلاینها این انتظار را به چه سرانجامی منتهی کند.

اشتراک گذاری :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *