با توجه به آشتی کنان قطر با عربستان، آسمان ایران با کاهش پروازهای قطری مواجه شده است.

به گزارش برات نیوز، به دنبال امضای بیانیه ای مشترک بحران 3 ساله قطر و ممنوعیت پروازی آن در آسمان عربستان پایان می یابد.

با پایان یافتن مشکلات قطری ها با عربستان و آغاز پروازهای این کشور از آسمان عربستان به نظر می رسد که تعداد پروازهای قطری از آسمان ایران کاهش یابد.

اختلافات و تنش قطر و کشورهایی از جمله عربستان سعودی، بحرین، امارات و مصرتقریبا از سه سال پیش افزایش یافت.

به طوری که تمامی تبادلات سیاسی و اقتصادی این کشور با سایر کشورها به دستور آمریکا قطع شد.

درهمین حال کشورهای مذکور آسمان خود را نیز بر روی پروازهای قطری بستند.

قطع روابط دیپلماتیک چهار کشور با قطر

بر اساس این گزارش چهار کشورعربستان سعودی، بحرین، امارات و مصر از پنجم ژوئن سال 2017 روابط دیپلماتیک خود با قطر را قطع کردند.

بسته شدن آسمان این کشورها و عدم صدور مجوز برای عبور هواپیماهای قطری از آسمان آن ها برای کشور قطر مشکلات زیادی را ایجاد کرد.

پس از این اتفاق سازمان جهانی هواپیمایی کشوری برای عبور هواپیماهای قطری از آسمان ایران درخواست خود را به سازمان هواپیمایی ایران ارائه داد.

بیشتر بخوانید: کابل دریایی راه اتصال شبکه برق ایران به قطر

پیش از این بیشترین پروازهای ایرلاین های قطری به سمت شمال آفریقا و جنوب اروپا صورت می گرفت.

روال این پروازها بدین شکل بود که هواپیماهای قطری ابتدا وارد حریم هوایی عربستان و سپس مصر می شدند.

اما با اجرای تحریم هوایی قطر، پروازهای قطری مجبور شدند تا  با عبور از حریم هوایی آسمان ایران، سپس عراق و اردن به سمت شمال آفریقا بروند.

تمایل پروازهای قطری در آسمان ایران در زمان تحریم های قطر

قطری ها با توجه به شناخت وجود امنیت در آسمان ایران و ظرفیت بالای خدمات رسانی این کشور پروازهای عبوری خود را از آسمان ایران آغاز کردند.

با توجه به طولانی تر شدن مسیر پروازهای قطری از آسمان ایران اما آن ها این شرایط را مساعد می دانستند.

پس از آغاز به کار هواپیماهای قطری در ایران ظرفیت مرکز کنترل فضای کشور به سرعت برای خدمات دهی به این هواپیماها افزایش یافت .

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران درباره پروازهای قطری در آسمان ایران اظهار کرد: شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران در روزهای پر تلاطم تحریم قطر به عنوان تنها محل عبور و مرور هوایی آن کشور مسوولانه وارد صحنه شد .

وی ضمن اشاره به کاهش پروازهای قطری در ادامه گفت: این سازمان با تحمل سختی‌ها و فشار زیاد بر زیرساخت‌ها و منابع انسانی دانش محور خود، بیشترین مساعدت را به کشور قطر داشت.

به دنبال بازگشایی آسمان ایران بر روی پروازهای قطری میزان قابل توجه ای پرواز این کشور در آسمان ایران تردد داشتند.

درآمدزایی ایران از پروازهای قطری در آسمان کشور

همچنین با توجه به تعدد پرواز در آسمان کشور میزان قابل توجهی نیز درآمد زایی برای ایران به همراه داشت.

اما دراین میان ترامپ و دولت آمریکا از این وضعیت و کسب درآمد ایران از پروازهای قطری ناراضی بودند.

درهمین راستا تمام تلاش خود را برای قطع شدن این درآمد انجام دادند و از هیچ اقدامی فرو نگذاشتند.

تا اینکه بالاخره در آذرماه 99 موفق شدند تا با متقاعد کردن کشور عربستان سعودی آسمان این کشور را برای پروازهای قطری بازگشایی کنند.

آمریکایی ها سعی داشتند تا با بازگشایی آسمان عربستان سعودی و انجام پروازهای قطر در این آسمان منبع درآمد ایران از انجام این پروازها در آسمان خود را قطع کنند.

براساس این گزارش ترامپ در واپسین روزهای دولت خود سعی دارد تا تمامی فشارها را بر دولت ایران وارد کند و ایران را با کاهش پروازهای قطری مواجه کند.

به طوری که اعلام شده واشنگتن معتقد است با انحراف پروازهای عبوری از آسمان ایران، می‌تواند مانع رسیدن میلیون‌ها دلار درآمد به تهران شود.

ممانعت آمریکا برای کسب درآمد ایران از پروازهای قطری

دیپلمات های آمریکایی اعلام کرده بودند که با بازگشایی آسمان عربستان بر روی هواپیماهای قطری مبلغ ۱۰۰ میلیون دلار سالانه از درآمدهای ایران کم می‌شود.

درهمین حال با توجه به ورود هواپیمای امیر قطر به شهر العلا، تحریم های هواپیماهای قطری در آسمان عربستان صعودی پایان یافت.

این گشایش درحالی رخ داد که اعلام شده سران کشورهای عضو سازمان شورای همکاری خلیج فارس بیانیه «العُلا» را برای پایان دادن به بحران بیش از سه ساله قطر امضاء کردند.

پس از امضای این بیانیه امیر کویت، به عنوان کشوری که بیشترین تلاش را برای پایان بحران قطر انجام داده، از همه کشورهای امضاء کننده این بیانیه و همچنین از «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا تقدیر کرده است.

بازگشایی آسمان مصر برای پروازهای قطری و کاهش پروازهای قطری در ایران

پس از عربستان سعودی، مصر نیز با بازگشایی حریم هوایی خود به روی هواپیماهای قطر موافقت کرده است.

این درحالی است که پیش بینی می شود با بازگشایی آسمان این کشورها بر روی هواپیماهای قطری، تعداد پروازهای عبوری از آسمان ایران کاهش یابد.

در همین زمینه مدیرعامل شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران اظهار کرده که باید توجه داشت در شرایطی ممنوعیت قطر برای پرواز بر فراز کشورهای همسایه‌اش  به طور میانگین در حدود 150 تا 200 پرواز از فضای ایران داشت .

اما  بعد از بسته شدن آسمان کشورهای عربستان، امارات و بحرین به روی پروازهای قطری، آمار این پروازها به 300 تا 400 پرواز روزانه افزایش یافته بود.

برطرف شدن تحریم های قطر و کاهش پروازهای قطری از آسمان ایران

پیش از این نیز سیاوش امیرمکری اعلام کرده بود که در صورت برطرف شدن تحریم های قطر با کاهش 150 تا 200 پرواز روزانه مواجه می شویم.

این درحالی است که با شیوع بیماری کرونا تعداد پروازها و میزان پروازهای عبوری از آسمان ایران بسیار چشمگیر کاهش یافت.

به طوری که مدیرعامل شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران اعلام کرده است: در مهرماه 99 پروازهای عبوری از فضای کشور 52 درصد نسبت به ماه مشابه سال گذشته کاهش داشته است.

وی ضمن اشاره به کاهش پروازهای قطری خاطر نشان کرده که میزان پروازهای عبوری از فضای کشور به عدد 11 هزار و 94 پرواز رسید و افزایش یافته است.

به گفته مکری در شهریور 99  رقم پروازهای عبوری 10 هزار و 376 پرواز بود.

امنیت و کوتاهی مسیر در آسمان ایران و جلب نظر شرکت های هواپیمایی دنیا

«کوتاهی مسیر» و «امنیت» یکی از ویژگی های منحصر به فرد فضای ایران برای شرکت های هواپیمایی دنیا محسوب می شود.

مدیرعامل شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران  اظهار کرده بود: مسیرهای هوایی ایران مانند بسیاری از مسیرهای هوایی سایر کشورها می‌تواند برای مقاصد برخی از نقاط دنیا کوتاه‌تر و مقرون به صرفه‌تر و برای برخی  بلندتر و گران‌تر باشد.

سیاوش امیرمکری تصریح کرد: در مقایسه با مسیرهای رقیب ( در کشورهای همسایه) برای مقاصدی مانند اروپای شمالی و مرکزی، چین و آمریکای شمالی که از مسیرهای به اصطلاح قطبی یا POLAR استفاده می‌کنند کوتاه‌تر و کاملا مقرون به صرفه است.

 به گفته وی عمده شرکت های فعال در کشورهای همسایه برای رسیدن به این مقاصد از مسیرهای هوایی ایران استفاده می‌کنند.

مسیر طولانی ایران برای دسترسی به مقاصد مدیترانه ای و جنوب اروپا

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران اعلام کرده است: در عین حال برای دسترسی به مقاصدی در جنوب اروپا، حوزه مدیترانه و آفریقا، مسیرهای هوایی ایران مسیرهای طولانی‌تر هستند.

وی در ادامه گفت: طبیعی است که شرکت های هواپیمایی منطقه از مسیرهای دیگر که تا حد زیادی کوتاه‌تر و مقرون به صرفه‌تر است استفاده می‌کنند.

مکری اعلام کرد: شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران نیز با تبعیت کامل از این استانداردها و سرمایه گذاری عظیم در بخش زیرساخت های عملیات هوانوردی از وضعیت مورد قبولی در سطح منطقه برخوردار است.

رعایت قوانین بین المللی توسط سرویس ناوبری هوایی ایران

این مقام مسوول اظهار کرد: این شرکت با ایجاد زیرساخت های مناسب ناوبری هوایی در سراسر کشور، خدمات ناوبری هوایی را با رعایت همه دستورالعمل ها به صورت کاملا استاندارد به هواپیماهای عبوری از فضای کشور ارایه می دهد.

وی افزود: به طور کلی سرویس ناوبری هوایی توسط ایران  و سایر کشورهای منطقه براساس قوانین ایکائو است.

براساس این گزارش و پیش بینی کارشناسان با افزایش پروازهای دنیا پس از ریشه کن شدن ویروس کرونا، پروازهای عبوری از فضای کشورمان افزایش بسزایی خواهد داشت.

این درحالی است که شواهد امر حاکی از این است که پس از بازگشایی آسمان عربستان سعودی برای پروازهای قطری ، با کاهش پروازهای قطری مواجه می شویم.

اشتراک گذاری :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *