یوتیوب که امروزه به یکی از محبوب‌ترین پلتفرم‌های جهان تبدیل شده است، عمری کمتر از 20 سال دارد و بعد از گوگل پر طرفدارترین پلتفرم مجازی دنیاست. امروزه بحث کسب درآمد از یوتیوب یکی از داغ‌ترین بحث‌های فضای مجازی‌ست.

به گزارش برات‌نیوز ، در فوریه سال 2005 بود که سه تن از کارمندان سابق شرکت پی‌پال، اقدام به راه‌اندازی این پلتفرم کردند. چاد هورلی، استیو چن و جاوید کریم بعد از موفقیت در راه‌اندازی وبگاه فلیکر که برای بارگذاری عکس طراحی شده بود، تصمیم به راه‌اندازی وبگاهی برای ویدئو گرفتند و این تصمیم به راه‌اندازی یوتیوب انجامید. جاوید کریم، خود شخصی بود که برای اولین بار یک ویدیو با نام “من در باغ‌وحش” در یوتیوب بارگزاری کرد. اگر تمایل به دیدن این ویدیو داشته باشید با یک سرچ ساده در یوتیوب به آن دست خواهید یافت.

بعد از این اتفاق، در جولای 2006 یوتیوب رشد کم‌سابقه‌ای را تجربه کرد و موسسان آن اعلام کردند که در هر روز 65 هزار ویدیو در این پلتفرم بارگذاری می‌شود که هرکدام آن‌ها 100 میلیون بار دیده می‌شوند. در نوامبر 2006 بود که شرکت گوگل مبلغ 1.65 میلیارد دلار را برای خرید این پلتفرم پیشنهاد داد که با استقبال سه کارمند سابق پی‌پال روبه‌رو شد. حالا یوتیوب پلتفرمی‌ست که به‌عنوان زیرمجموعه گوگل درحال فعالیت است.

سازوکار یوتیوب چگونه است؟

در این پلتفرم کاربران می‌توانند ویدیوهای خود را آپلود کرده و با دیگران به اشتراک بگذارند و به آن‌ها امتیاز بدهند. درست کردن لیست پخش اختصاصی، گزارش تخلف و دنبال کردن سایر کاربران از دیگر ویژگی‌های این پلتفرم اجتماعی‌ست. شما می‌توانید کلیپ‌های ویدئویی، کلیپ‌های نمایش تلویزیونی، نماهنگ و فیلم‌های موسیقی، فیلم‌های کوتاه و مستند، ضبط صدا، تیزر فیلم، پخش مستقیم و مطالبی مانند وبلاگ‌نویسی فیلم، فیلم‌های کوتاه اصلی و فیلم‌های آموزشی را در این شبکه اجتماعی دنبال کنید.

اگر می‌خواهید نظرات خود با دیگر کاربران درمیان بگذارید و یا در این پلتفرم ویدیو آپلو کنید باید حتما در یوتیوب ثبت‌نام کنید. برای ثبت‌نام رایگان تنها نیاز به آدرس ایمیل معتبر و فعال دارید.

امروزه یوتیوب در چه وضعیتی‌ست؟

یوتیوب حالا به شانزده‌سالگی خود نزدیک می‌شود و می‌توان آن را یکی از تاثیرگذارترین پلتفرم‌های اجتماعی دانست. یوتیوب بیش از دو میلیارد کاربر فعال در هرماه دارد. امروزه بیش از 100 کشور ورژن یوتیوب مخصوص به خود دارند و این پلتفرم تبدیل به دومین موتور جستجوی بزرگ جهان شده است.

۸۱ درصد کاربران اینترنت آمریکا که بین ۱۸ تا ۲۵ سال سن دارند، کاربر یوتیوب هستند. یوتیوب دومین پلتفرم محبوب کسب‌وکارها و سومین پلتفرم محبوب برای بازاریابی محتوایی اینفلوئنسرهاست. طبق بررسی‌های صورت گرفته در آمریکا و اروپا، یک تبلیغ در یوتیوب در تلفن همراه، ۸۴ درصد بیشتر از یک تبلیغ تلویزیونی جلب مشتری خواهد داشت. از این آمار درمی‌یابیم که در میان کانال‌های دیجیتال، یوتیوب بیشترین تاثیر را در خرید دارد.

آیا یوتیوب به کاربرانش پول می‌دهد؟

یوتیوب نه تنها برای جوانان و نوجوانان بلکه برای افراد مسن‌تر نیز جذاب است. این پلتفرم برای کاربران خود امکانی را فراهم کرده است که بتوان از طریق تبلیغات پولی یا بازاریابی محتوایی از آن کسب درآمد کرد. یکی از مهم‌ترین سوالاتی که در این رابطه مطرح می‌شود این است که میزان پولی که یوتیوب به کاربرانش می‌دهد چقدر است؟ هنوز میزان دقیق پولی که یوتیوب به کاربرانش می‌دهد مشخص نیست اما به ازای هر 1000 بازدید بین یک تا دو دلار به شما پرداخت خواهد شد.

البته لازم به ذکر است که یوتیوب در ازای دیدن تبلیغ‌های ویدئو به شما پول می‌کند. مشکلاتی مانند رد کردن چند ثانیه از فیلم توسط بیننده برای جلوگیری از پخش تبلیغ و یا استفاده از ابزارهای مسدودکردن تبلیغ یا نسخه premium یوتیوب مانع درآمدزایی شما از یوتیوب خواهد شد.

یکی از امکاناتی که یوتیوب در اختیار شما قرار می‌دهد این است که می‌توانید چندین تبلیغ را در فیلم خود قرار دهید تا مبلغ بیشتری از یوتیوب دریافت کنید. به‌طور مثال شما می‌توانید چهار تبلیغ در ویدئوی خود قرار دهید، در این صورت یوتیوب به ازای هر ۱۰۰۰ بازدید حدودا بین چهار تا هشت دلار به شما پول پرداخت می‌کند. با این حساب اگر فرض بگیریم که هر ویدیو شما تقریبا ۱۰۰ هزار بازدید داشته باشد و چهار تبلیغ در آن قرار داده باشید، در ازای هر ویدیو تقریبا ۴۰۰ دلار درآمد خواهید داشت. ایننکته را نیز به خاطر داشته باشید که اگر بتوانید فیلم‌های آموزشی جذاب و پرمخاطب تولید کنید، درآمد شما از سایرین بیشتر خواهد شد؛ چراکه یوتیوب به محتوای علمی بیشتر بها می‌دهد.

استفاده از یوتیوب در ایران چگونه است؟

یوتیوب بارها برای کاربران ایرانی فیلتر و رفع فیلتر شدهاست اما در سال 88 و بعد تنش‌های حاصل از انتخابات ان سال، این سرویس به‌طور کامل فیلتر شد. اما ماجرای فیلترینگ این سرویس نتوانست به استفاده ایرانیان از این پلتفرم و کسب درآمد از آن خاتمه دهد.

با وجود تمام نقاط قوتی که در رابطه با این سرویس یاد شد، هنوز هم نقاط ضعفی در آن وجود دارد. با این حال این موارد به حدی اثرگذار نیستند که بر محبوبیت این پلتفرم خدشه وارد کنند. شما نیز اگر علاقمند به کسب درآمد از یوتیوب هستید می‌توانید به صورت رایگان در آن ثبت‌نام کرده و هنر یا علم خود را از طریق انتشار ویدیو به اشتراک بگذارید.

اشتراک گذاری :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *