دادستانی کسب و کارهای اینترنتی فعال در حوزه نیازمندی خودرو و مسکن را موظف کرده تا کاربران، خود را از اول مهر از طریق سامانه امتا احراز هویت کنند.

به گزارش برات نیوز، این اقدام واکنش‌های عموما منفی در رسانه ها و فضای مجازی به همراه داشته است.

کارشناسان معتقدند استفاده از این سامانه پلتفرم‌های آگهی آنلاین را فلج می‌کند و بسیاری از کاربران با مهاجرت به اینستاگرام و تلگرام بدون هیچ نظارتی بازار سیاه می‌سازند که خود موجب عدم شفافیت، فساد بیشتر و در نتیجه افزایش افسارگسیخته قیمت‌ها می‌شود.

100 روز پیش دادستانی دستور داد که سایت‌های ثبت آگهی قیمت خودرو و مسکن را حذف کنند و در همین مدت شاهد تورم ۳۰ درصدی در این حوزه‌ها بوده‌ایم که نشان از شکست سیاست‌های این‌چنینی دارد.

بر اساس این گزارش منظور از کسب و کارهای اینترنتی فعال در حوزه نیازمندی خودرو و مسکن یعنی سایت‌ها و اپلیکیشن‌هایی است که مردم آگهی فروش خودرو یا اجاره و فروش ملک خود را روی آن‌ها قرار می‌دهند یعنی همان دیوار و شیپور و … حالا به حکم دادستانی، ما شهروندان به عنوان کاربران آن اپلیکیشن‌ها باید قبل از درج آگهی ملک و خودرو، در سامانه امتا احراز هویت شویم.

گفتنی است سامانه امتا، سامانه احراز مشتریان تجارت الکترونیکی (امتا)، با هدف رفع نیاز کسب و کارهای الکترونیکی در خصوص شناسایی و احراز مشتریان خود وهمچنین تسهیل فرآیند تعامل مشتریان با کسب و کارها طراحی و پیاده‌سازی شده است.

در این سامانه دولتی، افراد برای یک بار احراز هویت می‌شوند یعنی با ابزارهایی مثل ارائه مدارک و … تشخیص داده می‌شود که فرد پشت سیستم در دنیای واقعی چه هویتی دارد و بعد از آن دیگر، در همه سامانه‌ها، آن احراز هویت پذیرفته است.

پیش‌تر کسب و کارهای اینترنتی درخواست کرده بودند به‌جای الزام آنان به استفاده از یک روش احراز هویت یا استفاده از یک سامانه امکان احراز هویت کاربران به روش‌های گوناگون به آنان داده شود؛ اما به نظر می‌رسد دادستان طی نامه خود به اتحادیه کشوری کسب و کارهای مجازی آنان را ملزم کرده تا فقط از طریق سامانه امتا احراز هویت کنند.

مشکلات سامانه امتا

الزام به احراز هویت از طریق سامانه امتا برای اولین بار برای ثبت‌نام خودرو اجرایی شد و در آن زمان از طریق این سامانه بیش از ۷ میلیون نفر احراز هویت شدند اما مشکل اینجاست که فرآیند احراز هویت در این سامانه کمی سخت است و به نظر می‌رسد کاربران زیادی به خصوص در میان سالمندان، خیلی برای استفاده از این سامانه راحت نباشند و از این رو قید آگهی دادن در این اپلیکیشن‌ها و سایت‌ها را بزنند و به سراغ روش‌های سنتی یعنی نیازمندی‌های روزنامه‌ای یا مشاورین املاک و بنگاه‌های خودرو بروند.

این ماجرا در واقع شوک دوم به سایت‌های آنلاین آگهی فروش یا اجاره ملک و فروش خودرو هستند. شوک اول زمانی بود که به دستور دادستانی این پلتفرم‌ها از نمایش قیمت املاک و خودرو منع شدند و حالا هم که اعلام شده همه کاربران برای دادن آگهی باید احراز هویت شوند.

جالب است بدانید که نامه دادستانی برای همه کسب و کارهای فعال در فضای مجازی است اما در مرحله اول اولویت با کسب و کارها و پلتفرم‌هایی است که در حوزه فروش خودرو و املاک فعالیت می‌کنند.

 

اشتراک گذاری :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *