درحالی که موج گرانی ها بر مردم می تازد، قیمت میوه نیز از این موج جا نمانده و افزایش قیمت میوه در بازار نسبت به ماه گذشته با رشد 20 درصدی همراه شده است .

به گزارش برات نیوز، این درحالی است که می توان گفت تورم و افزایش قیمت کالاهای اساسی تقریبا ساعتی شده و هر ساعت اقلام مورد نیاز مردم با افزایش قیمت همراه است .

با توجه به تاکید مسوولان در کنترل قیمت کالاهای اساسی و عرضه آن در بازار، روند افزایشی قیمت کالاهای اساسی ادامه دار بوده و مردم همچنان تحت فشار هستند.

درهمین حال، بازار میوه نیز از بازار کالاهای اساسی و افزایش قیمت ها جا نمانده و با افزایش چشمگیری همراه شده است .

به طوری که براساس آمار ارائه شده از بازار، قیمت میوه نسبت به ماه پیش نیز گران تر شده است .

گرانی قیمت میوه در بازار و عدم کمبود در عرضه

بر اساس این گزارش، اما دراین میان، با توجه به کاهش نسبی ورودی میوه به میادین میوه و تره بار، اما هیچ کمبودی در بازار میوه گزارش نشده است .

به اعتقاد کارشناسان و فعالان حوزه میوه و تره باردلیل این موضوع کاهش قدرت خرید مردم به دلیل گرانی میوه از جمله دلایل اصلی عدم کسری میوه در بازار شده است .

این در حالی است که با توجه به بروز بیماری همه گیر کرونا، ضرورت مصرف میوه و دریافت ویتامین برای مردم بسیار توصیه شده اما این افزایش قیمت ها موجب ناتوانی مردم در خرید میوه شده است .

بر اساس این گزارش، با توجه به افزایش چشمگیر قیمت میوه در بازار، مسوولان افزایش 20 درصدی قیمت میوه را نسبت به ماه پیش تایید کرده و اعلام داشته اند که هیچ گونه کمبودی دربازار میوه وجود ندارد .

افزایش 20 درصدی قیمت میوه نسبت به ماه پیش در بازار

در همین راستا، عضو هیئت مدیره اتحادیه میوه و تره‌بار استان تهران از افزایش ۲۰ درصدی قیمت میوه نسبت به ماه گذشته و کاهش خرید مردم خبر داده است .

اکبر یاوری ضمن تاکید بر اینکه در یک‌ماه گذشته شاهد نوسان در قیمت محصولات کشاورزی بودیم، اظهار کرد:

برخی از محصولات کشاورزی افزایش قیمت و برخی دیگر کاهش قیمت را طی یکماه گذشته تجربه کرده‌اند.

وی ادامه داد:

در میوه‌های داخلی نسبت به ماه گذشته افزایش قیمت 15 تا 20 درصدی را داشته‌ایم.

البته بسته به نوع میوه‌ میزان افزایش متغییر بوده است.

بیشتر بخوانید: عرضه میوه به میزان کافی در نوروز

سرمازدگی درختان و کاهش تولید و گرانی قیمت میوه در بازار

یاوری با بیان اینکه بخشی از این افزایش قیمت مربوط به سرمازدگی درختان و کاهش تولید است، افزود:

 بخشی دیگر از افزایش قیمت نتیجه افزایش هزینه تمام شده تولید است.

وی تصریح کرد:

به رغم کاهش تولید، کمبودی در بازار نیست.

انواع میوه در میادین و بازار یافت می‌شود.

گاهی در میادین میوه‌وتره‌بار با بار اضافه مواجه می‌شویم.

به گفته یاوری؛ کاهش خرید مردم نیز بر فور میوه در مراکز عرضه و ماندن بار در میادین موثر بوده است.

چرا که شرایط بد اقتصادی و افزایش قیمت امکان خرید را از بسیاری گرفته است.

عدم تغییر قیمت میوه های وارداتی در بازار

وی درباره وضعیت عرضه و قیمت میوه‌های وارداتی در بازار نیز گفت:

انبه نسبت به ماه گذشته افزایش قیمت و موز و آناناس نسبت به ماه گذشته تقریبا بدون تغییر بوده است.

وی همچنین قیمت سبزی و صیفی را نسبت به ماه قبل بدون تغییر دانست.

یاوری از افزایش قیمت قابل توجه در برخی محصولات فرنگی‌جات خبر داد و گفت:

به طور مثال قیمت هر کیلوگرم هویج از 7 تا 8 هزار تومان در ماه قبل به 14 تا 15 هزار تومان در ماه‌جاری افزایش داشته است.

این عضو هیئت مدیره اتحادیه میوه و تره‌بار استان تهران یادآور شد:

البته در عین حال برخی از این محصولات کاهش قیمت را تجربه کرده‌اند .

داستان تکراری افزایش قیمت ها ادامه دار شده است.

هر چند یک بار نوبت به یکی از اقلام مصرفی مورد نیاز مردم می رسد.

مردم زیر بار فشار افزایش قیمت اقلام مصرفی  

این افزایش قیمت کالاهای اساسی از گوشت، مرغ، تخم مرغ، برنج، حبوبات گرفته تا میوه در بازارهای مختلف اجرایی می شود

 و هربار مردم بیشتر و بیشتر برای تهیه مایحتاج روزمره خود تحت فشار قرار می گیرند.

در ادامه سناریوی تکراری گرانی کالاهای اساسی، این بار نوبت به بازار میوه رسیده است.

تا این بازار پرتقاضا  نیز از این افزایش قیمت ها بی نصیب نماند.

اما در این میان برخی از فعالان و مسوولان حوزه میوه و تره بار درباره افزایش قیمت های میوه اعلام داشته اند که:

هزینه های تولید و حمل و نقل موجب گرانی میوه شده است.

هزینه بالای تولید و حمل و نقل و گرانی قیمت میوه در بازار

این در حالی است که چندی پیش نیز، رئیس اتحادیه میوه و سبزی تهران درباره افزایش قیمت ها در بازار میوه اعلام کرده بود:

با توجه به هزینه‎ بالای تولید و حمل و نقل، قیمت میوه نسبت به سال قبل بالاست که این موضوع ارتباطی به گران‌فروشی ندارد.

اسداله کارگر رئیس اتحادیه میوه و سبزی تهران از آرامش بازار میوه خبر داد و گفت:

 با توجه به شیوع کرونا و کاهش مهمانی‌ها و مجالس، تقاضای چندانی برای خرید میوه در بازار وجود ندارد.

وی ضمن اشاره به اینکه کمبودی در عرضه میوه نداریم، افزود:

با توجه به هزینه بالای کارگری، حمل و نقل و نهاده‌های تولید میوه نسبت به سال قبل در میدان گران است.

این موضوع هیچ ارتباطی به گران فروشی ندارد.

 این مقام مسئول ضمن اشاره به اینکه گرانی میوه ارتباطی به صادرات ندارد، تصریح کرد:

 هم اکنون مقداری کاهو و هندوانه به بازارهای هدف صادر شده است.

 به دلیل فراوانی تولید تاثیر چندانی در بازار نگذاشته است.

افزایش دو برابری قیمت هویج و ایجاد بازار سیاه

در همین حال و با توجه به افزایش قیمت میوه در بازار، برخی از منابع خبری از افزایش دو برابری قیمت هویج در بازار خبر داده اند.

این در حالی است که کارشناسان بر این باورند که:

صادرات محصولات کشاورزی با توجه به تحریم ها و مشکلات در تولید داخلی برای کشارورزان به صرفه تر است .

در همین راستا، نایب رئیس اول اتحادیه عمده فروشان میوه و تره بار اصفهان اظهار کرده بود:

در ادامه افزایش قیمت ها در بازار میوه و تره بار، بازار سیاه هویج در اصفهان و کشور ایجاد شده است.

عرضه این محصول بسیار کم و قیمت آن در سطح عمده فروشی بالای ۱۵ هزار تومان است.

صرفه اقتصادی صادرات محصولات کشاورزی به جای تولید

محمدصادق ریاحی درباره قیمت بالای میوه و سبزی در اصفهان، گفته است:

در حال حاضر با توجه به نوسانات نرخ ارز و دلار، صادرات محصولات کشاورزی برای کشاورز نسبت به عرضه داخلی صرفه اقتصادی دارد.

نایب رئیس اول اتحادیه عمده فروشان میوه و تره بار اصفهان همچنین ضمن اشاره به اینکه بی آبی و خشکسالی نیز موجب افزایش قیمت میوه و سبزی در بازار شده است، گفت:

 افزایش قیمت کود و سم، بذر، دستمزد کارگران، هزینه بار و مواردی از این دست موجب گرانی میوه و سبزی در بازار شده است.

وی دلیل ایجاد بازار سیاه هویج را کم آبی و خشکسالی و کشت نشدن این محصول عنوان کرد و گفت:

به دلیل شرایط موجود سطح زیر کشت هویج کاهش یافته و از سوی دیگر به دلیل شیوع کرونا و توصیه پزشکان تقاضا برای خرید این محصول افزایش یافته است.

عدم کمبود میوه و سبزی در بازار

نایب رئیس اول اتحادیه عمده فروشان میوه و تره بار اصفهان با تاکید بر اینکه امروز در بازار میوه و سبزی کمبود نداریم و تنها درگیر گرانی هستیم، گفت:

اگر تقاضا مردم برای خرید میوه و سبزیجات همانند گذشته بود، به نوعی با قحطی مواجه بودیم.

اما با توجه به قیمت بالای محصولات کشاورزی مردم قدرت خرید ندارند.

وی تاکید کرد:

امروز به دلیل کم آبی سطح زیر کشت بسیاری از محصولات کشاورزی کاهش یافته است.

از سوی دیگر مخارج تولید محصولات کشاورزی بالا رفته است.

کارگری که قبلا روزانه با ۸۰ هزار تومان کار می کرد، امروزه درخواست حقوق بالای ۲۵۰ هزار تومان را دارد.

ریاحی خاطر نشان کرد:

همچنین کرایه بار حدود یک میلیون و نیم به بالای ۵ میلیون تومان افزایش یافته است.

این هزینه ها به طور قطع بر قیمت تمام شده میوه و سبزی اثرگذار است.

اشتراک گذاری :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *