دیجی کالا امروز ۳۰ تیرماه اولین گزارش سالانه خود را منتشر کرد و در اختیار رسانهها قرار داد. گزارش سال ۹۸ دیجی کالا بهنوعی بهروزرسانی نسخه گزارش شش ماهه اول سال ۹۸ است و تفاوت چندانی با گزارش قبلی ندارد.
بهگزارش برات نیوز، تیم هوش تجاری دیجی کالا این گزارش را تهیه کرده و در این گزارش به بررسی رفتار خرید کاربر و مصرفکننده ایرانی در فضای اینترنت، بازارگاه و کسبوکارهای ایرانی، زیرساختهای تکنولوژی و محصولات و برندها در سال ۹۸ پرداخته است. دیجی کالا مدعی است این گزارش میتواند به ۶۰ هزار کسبوکار ایرانی که محصولات خود را از طریق دیجی کالا در اختیار مشتریهایشان میگذارند کمک کند و عرضه محصولات خود را بهتر کنند.
دیجی کالا در یک نگاه

گزارش عملکر دیجی کالا در سال ۹۸
دیجی کالای امروز با دیجی کالایی که ۱۴ سال پیش کار اولین روز فعالیتش را آغاز کرد بسیار فرق کرده و تنها یک خردهفروش آنلاین نیست. حالا دیجی کالا بزرگ شده است و چندین زیرمجموعه دارد. فروشگاه کتاب الکترونیکی و صوتی فیدیبو، فروشگاه پوشاک دیجیاستایل، سوپر مارکت آنلاین، زیرساخت پرداخت الکترونیکی دیجیپی، مرکز نوآوری دیجیکالا نکست، سرویسهای تبلیغات آنلاین و آفلاین، لجستیک، سرویسهای ابری و محتوایی و غیره از جمله خدماتی هستند که دیجی کالا طی این سالها به فعالیتهایش اضافه کرده و در اختیار کاربرانش میگذارد.
ادغام سرویس ادرو، پلتفرم فعال در حوزه تبلیغات دیجیتال در تیم خرده فروشی آنلاین دیجیکالا و سرمایه گذاری در استارتآپ کمدا در اواخر سال ۹۸ از دیگر فعالیتهای دیجیکالا برای وسعت دادن به دامنه فعالیتش در بازار تجارت الکترونیکی کشور بوده است. دیجیکالا افتتاح مرکز پردازش کالای دانش در تهران را یکی از اصلیترین نقطه قوت خود میداند که براساس ادعای این شرکت یکی از بزرگترین مراکز پردازش کالا در خاورمیانه و شمال آفریقا به حساب میآید. این مرکز با مساحت ۵۰ هزار متر مربع، ظرفیت انبارش ۵ میلیون قلم کالا و ظرفیت پردازش ۵۰۰ هزار کالا در روز را دارد که دیجیکالاییها معتقدند با این وسعت و قدرت در پردازش کالا قابل مقایسه با پیشروترین نمونههای جهانی است.

۵.۴ میلیون نفر در روز از این فروشگاه از طریق سایت و اپلیکیشن بازدید میکنند و در هر روز ۱۲ هزار مشتری جدید به دیجی کالا اضافه میشود. به شکل روزانه ۳٫۱۵۴ کالا به دیجیکالا اضافه میشوند و ۳۰۰ هزار کالا سفارش داده میشود. از سوی دیگر مبلغ متوسط هر سفارش نیز ۴۹۶ هزار تومان ذکر شده است. از سوی دیگر، دیجیکالا در جدیدترین گزارش خود اذعان دارد که تنها ۲ درصد از بازار خرده فروشی در ایران، آنلاین است.

سهم ایران از خردهفروشی آنلاین در مقایسه با سهم خرده فروشی آنلاین کشورهای بزرگ جهان آنقدر اندک است که به چشم نمیآید. چین با ۲۵ درصد، کره جنوبی و بریتانیا با ۲۲ درصد، آمریکا و کانادا با ۱۱ درصد پنج کشوری هستند که بیشترین سهم را در خرده فروشی آنلاین جهان دارند. البته گزارشهای مختلف نشان میدهد که با رشد شیوع ویروس کرونا در جهان، سهم خرده فروشی آنلاین از کل بازار خرده فروشی با رشد خیرهکنندهای همراه بوده است.

یکی دیگر از نمودارهای مهم این گزارش مربوط به ارزش خالص کالای فروش رفته یا NMV است. دیجیکالا میگوید در ۸ سال گذشته به شکل میانگین رشد ۱۱۲ درصدی در سال را تجربه کرده است. آخرین آمار مقایسهای رشد ۹۷ به ۹۷ هم ۱۵۶ درصد بوده است. یکی از دلایل این موضوع افزایش تنوع محصولات دیجیکالا بوده است. در نمودار پایین میبینیم که صرفاً ۱ میلیون ۱۵۳ هزار کالای جدید در سال ۹۸ به دیجیکالا اضافه شدهاند.

در گزارش کلی سال ۹۸، این شرکت اعلام میکند که تنوع کالا جدید در سال گذشته روی این پلتفرم به ۱ میلیون و ۱۵۳ هزار کالا رسیده و کل تنوع کالایی روی آن نیز برابر با ۲ میلیون و ۲۳۸ هزار و ۲۸۷ کالا است. مدیران دیجیکالا معتقدند اضافه شدن کالاهای غیر دیجیتالی در سال ۹۴ و در گام بعدی اضافه شدن مدل مارکت پلیس به این پلتفرم در سال ۹۶ باعث رشد تنوع کالایی در دیجیکالا شده است.
خرید از همه جای ایران
خدمات دیجی کالا محدود به تهران نیست و کاربران از سراسر ایران امکان تهیه کالا به کمک این پلتفرم را دارند. تا پایان سال ۹۸ تعداد کاربران ۱۲ هزار و ۲۳۰ روستا از دیجیکالا خرید کردهاند. همچنان طولانیترین مسیری که یک سفارش از سمت دیجیکالا به کاربرش تحویل داده شده، مربوط به روستا پسابندر در استان سیستان و بلوچستان بوده که یک دسته بازی HV-G69 را سفارش داده است.

کاربران در دیجی کالا دنبال چه هستند؟
مطالعه جستوجوهای کاربران دیجیکالا در سال ۹۸ نشان میدهد که این کاربران بیشتر از همه موبایل،هدفون و کنسول بازی را جستوجو کردهاند. البته به نظر میرسد با نزدیک شدن به ماه پایانی سال و شیوع ویروس کرونا توجه کاربران به خرید کالاهای بهداشتی و سلامتی هم افزایش پیدا کرده است. به طوری که در جایگاه ششم جستوجوها ماسک تنفسی قرار دارد. این در حالی است که در نیم اول سال ۹۸، بعد از موبایل، هارداکسترنال، پاور بانک کالاهایی مانند فلش مموری، ساعت و هندزفری در بین جستوجوی کاربران در این پلتفرم خرید آنلاین قرار داشتند.

دروازههای کاربران به دیجی کالا
بخش جالب دیگر گزارش عملکرد دیجیکالا در سال ۹۸ مربوط به ابزارهایی است که کاربران هنگام خرید آنلاین از آن استفاده میکنند. کاملا قابل حدس است که بیشترین ابزاری که کاربران به کمک آن اقدام به خرید از طریق دیجیکالا میکنند گوشیهای موبایل است. در این زمینه سهم ابزارهای مختلف از کل بازدیدها، تعداد سفارشها و حجم فروش ریالی دیجیکالا مورد بررسی قرار گرفته است. در تمام این زمینهها سهم اپلیکیشن موبایل دیجیکالا بیشتر از دیگر ابزارها یعنی کامپیوتر و موبایل وب بود است.

بازخورد مشتریها
در سال ۹۸ حدود ۱۰ درصد مشتریان دیجیکالا پس از خرید خود در نظر سنجی این سرویس شرکت کردهاند که براساس نمودارهایی که دیجیکالا در این زمینه منتشر کرده، این سرویس تا کسب رضایت کامل از مشتریان خود فاصله زیادی دارد.

تاثیر کرونا
ماههای انتهای سال گذشته همزمان با شیوع کرونا و مشکلات در کمبود مواد ضدعفونی، ماسک و … دیجیکالا به عنوان بزرگترین فروشگاه آنلاین آنطور که مدیرانش ادعا میکنند تلاش کرد تا اقلام بهداشتی مورد نیاز کاربران را به سرعت و با قیمت منطقی در اختیار آنها بگذارد؛ اما در نهایت صداوسیما در یک گزارش تلویزیونی این شرکت را محکوم به احتکار و گرانفروشی در این زمینه کرد. البته دیجیکالا در همان روزها با صدور اطلاعیه و انتشار مدارک لازم این اتهامات را رد کرد.

در همین زمینه دیجیکالا کالاهای محبوب مشتریان دیجیکالا را هم مشخص کرده که در رتبه اول آن گوشی سامسونگ گلکسی A50 دو سیمکارت ۱۲۸ گیگابایتی قرار دارد. در رتبه دوم و سوم کالاهای محبوب نیز به ترتیب هدفون بیسیم شیائومی Redmi AirDots و مچ بند هوشمند شیائومی Mi Band 4 Global قرار دارند.
خانه ۶۱ هزار کسبوکار ایرانی
دیجیکالا یکی از برگهای برنده خود را که باعث توسعه کسبوکارش و همچنین گسترش کسبوکارهای مختلف شده، راهاندازی پلتفرم به صورت مارکت پلیس میداند. پلتفرمی که تولیدکننده، فروشنده، صنعتگر و هنرمند ایرانی را مستقیما به بازار کل ایران متصل میکند. در این پلتفرم تمامی سرویسهای لجستیکی، انبارداری، بستهبندی، تولید محتوا، بازاریابی، بینش بازار و خدمات پس از فروش به کسبوکارها ارائه میشود تا آنطور که دیجیکالا میگوید تولیدکننده ایرانی روی این پلتفرم دغدغهای جز تولید نداشته باشد.

گزارش دیجی کالا نشان میدهد در سال ۹۸ هر فروشنده فعال مارکت پلیس به طور متوسط ماهانه ۳۹ میلیون تومان فروش داشته است. در بهمن ماه سال گذشته یکی از فروشندگان مارکت پلیس موفق شده ۳۲ میلیارد تومان بفروشد که این عدد رکورد فروشندگان مارکت پلیس در یک ماه است. دیجیکالا در این گزارش میگوید در سال گذشته ۱۰۵ هزار و ۷۱۲ کسبوکار برای فروشندگی در مارکت پلیس درخواست دادهاند که ۵۷ درصد این کسبوکارها شرایط فروشنده شدن در دیجیکالا را احراز کرده و به فروشندگان این پلتفرم اضافه شدهاند.
در این مطلب سعی کردیم به مهمترین بخشهای این گزارش بپردازیم، اگر مایلید که گزارش کامل را بخوانید میتوانید در اینجا این گزارش را مطالعه کنید.