کافه بازار اخیرا یک گزارش تحلیلی بازی های موبایلی ایرانی در سال ۹۸ منتشر کرده که این بازیها را از نظر نرخ رشد، طول عمر، روندها و چرخه عمر بازیها مورد بررسی قرار داده است. بر اساس این گزارش، تا انتهای سال۹۸، ۱۸ هزار بازی فعال در بازار در مجموع، ۸۳ میلیون نصب فعال داشتهاند. به این ترتیب ۱۲ درصد از مجموع محتوای موجود در بازار بازی بوده است.

بهگزارش برات نیوز، از مقایسه دو سال ۹۷ و ۹۸ میشود اینطور نتیجه گرفت که تعداد بازیهای فعال سال گذشته نسبت به سال ۹۷ کاهش داشته، اما نصب فعال بازیها در بازار طی سال ۹۸ با افزایش ۱۵ درصدی همراه بوده است. همچنین با وجود کاهش عرضه بازی، تقاضای بیشتری برای نصب آن وجود داشته است.
این گزارش بر اساس دادههای بازیهای منتشرشده در کافهبازار تا پایان سال ۹۸ انجام شده و نمایانگر آن است که ۱۸ هزار بازی فعال در سال پیش مجموعا ۶۷۰ میلیون بار دانلود یا بهروزرسانی شدهاند و در نهایت در ۲۹ اسفند ۹۸ تعداد کل نصب فعال بازیها به عدد ۸۳ میلیون رسیده است. و از طرفی بررسی خریدها و درآمدزایی این بازیها نشان میدهد در سال ۹۸ یک میلیون خریدار بیش از ۶ میلیون باز تقریبا ۷/۷ هزار فروشنده ایرانی خرید موفق داشتهاند و مجموعا به عدد جالب ۶۹ میلیارد تومان درآمد خالص میرسیم که نصیب صنعت بازیسازی ایران شده است.

کافه بازار بازیهای ایرانی را از نظر چرخه عمر و میزان درآمدزایی در طول عمر مختلف نیز مورد بررسی قرار داده است. از این منظر این گزارش نشان میدهد که بازیها بهطور میانگین بازیها بخش مهمی از درآمد کلشان را در ماههای ابتدای انتشارشان بهدست آوردهاند، بهعبارتی بهطور میانگین تقریبا ۵۳ درصد از کل درآمدشان را در شش ماهه اول بعد از انتشار کسب میکنند. توسعهدهندگان بازی نیز ۸۰ درصد از کل درآمدشان را در ۲۰ ماهه اول بعد از انتشار بازی بهدست آوردهاند.
بخش دیگر گزارش به رشد بازیها اختصاص یافته و نشان میدهد بازیهای دسته معمایی و امتیازی سریعترین رشد و بازیهای خانوادگی و اکشن کندترین رشد را نسبت به بقیه دستهها دارند. این گزارش نمایانگر آن است که بازیهای با درآمد بالا نسبت به بقیه بازیها در طول عمر بیشتری کسب درآمد میکنند.

در ادامه گزارش به طول عمر بازیها می رسیم. کافه بازار در این گزارش میگوید ۱۵ درصد بازیها تا شش ماه اول و ۸۰ درصد آنها تا سال چهارم بعد از انتشار با کار خود پایان میدهند. نیمه عمر بازیهای با درآمد بیشتر ۴۳ ماه و بازیهای کمدرآمد ۱۵ ماه است. همچنین این گزارش به این نکته هم اشاره میکند که ۵۳ درصد از بازیهای ایرانی تا سال دوم بعد از انتشار همچنان فعال هستند. نیمه عمر بازیها نیز در دستههای مختلف متفاوت است و از ۲۱ ماه برای دسته ماجرایی تا ۳۹ ماه برای دسته کلمات و دانستنیها متغیر است.

بخش بعدی گزارش کافه بازار به روند خرید بازیها پرداخته است و نشان میدهد تقریبا تمام دستهها در آذرماه و همینطور پایان سال رشد ناگهانی در تعداد خرید داشتهاند؛ البته دلیل این رشد در گزارش نیامده است. در دستههای مختلف بازیهای کافه بازار، دستههای استراتژی، خانوادگی، تفننی و اکشن در مقایسه با سایر دستهها روند رشد بهتری در سال۹۸ داشتهاند. روند رشد کلمات و دانستنیها، ورزشی، ماجراجویی و آموزشی نیز در طول سال روند رشد منفی داشتهاند اما در پایان سال این روند مثبت شده است.

در آخر این گزارش نیز به «روند تمرکز نصب فعال بازیها» میرسیم. کافه بازار در تعریف کاهش تمرکز در نصب فعال میگوید که بهمعنای توزیع متوازن نصب فعال بین بازیهای مختلف یک دسته است. به این شکل که تعداد بیشتری از بازیها در یک دسته، نصب فعال تقریبا یکسانی را تجربه میکنند. نمودارهای این گزارش نشان میدهد در اغلب دستههای بازی، تمرکز در نصب فعال بهمرور در سال ۹۸ با کاهش مواجه شده است. البته این را هم اضافه میکند که تمرکز در دسته ماجراجویی در نیمه دوم سال ۹۸ افزایش داشته که بهمعنای رشد ناگهانی نصب فعال این بازیهاست.

کافه بازار در انتهای این گزارش به رقابت بازیهای جدید با بازیهای قدیم در درآمدزایی میپردازد و میگوید بازیهای جدید سال ۹۸ در دستههای ماجرایی، آموزشی، معمایی و ورزشی روند رشد بهتری در افزایش سهم داشتهاند.

متن کامل گزارش تحلیلی بازی های موبایلی را میتوانید در اینجا بخوانید.