آخرین آمار به دست آمده از پژوهش های بنیاد ملی بازی های رایانه ای نشان می دهد که تعداد گیمرهای ایرانی از رقم 16 میلیون در سال 89 به 32 میلیون نفر در سال 99 رسیده است.

هر ایرانی نیم ساعت گیم بازی می کند

به گزارش برات نیوز، ایران 32 میلیون گیمر دارد که تعداد آنها نسبت به دو دهه پیش دو برابر شده است. شاید علت این موضوع را بتوان در اختیار داشتن امکانات بیشتر و علاقه بیشتر دهه هشتادی ها دانست.

به نظر می رسد در حالی که بیشتر دهه شصت و هفتادی های کشور این روزها به دنبال دغدغه های معیشتی خود هستند و زیاد فرصت بازی ندارند، ممکن است دهه هشتادی و نودی­ها جبران کرده و تعداد کلی گیمرهای ایرانی را تا دو برابر بالا بردند.

به طور کلی و فارغ از سن، ۳۲ میلیون کاربر بازیهای دیجیتال در کشور وجود دارد. سرانه مصرف هر ایرانی در گیم 31 دقیقه و سرانه مصرف گیمرها 93 دقیقه در روز است.  

بیشتر بخوانید: افزایش تعداد گیمرهای انلاین تا ۳۲ میلیون

سید صادق پژمان مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای اعتقاد دارد که این مجموعه  متولی حمایت، نظارت، سیاست گذاری و تنظیم گری در زیست بوم بازی های دیجیتال  است.

32 میلیون گیمر ایرانی

او در آیین افتتاحیه مدرسه «بازی سازان فردا» که از شبکه شاد پخش شد گفت: آنچه اهمیت دارد و باید به آن بپردازیم این است که اسناد بالادستی در این حوزه کم نیستند. یکی از موارد پرتکرار در این اسناد، تربیت نیروی انسانی متخصص در صنعت بازی های رایانه ای است.

پژمان ادامه داد: آخرین داده های بررسی شده در پیمایش های بنیاد نشان می دهد در یک دهه اخیر از سال ۸۹ تا کنون مجموعه بازیکنان بازی های دیجیتال ۲ برابر شده و از ۱۶ به ۳۲ میلیون نفر رسیده است. سرانه مصرف هر ایرانی ۳۱ دقیقه و سرانه مصرف بازیکنان ۹۳ دقیقه در روز است.

اثرات تربیتی و گردش مالی بازی ها

مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای در مورد اهمیت بازی های رایانه ای در کشور گفت: از اثرات تربیتی و گردش مالی گرفته تا هزینه مصرفی بازیکنان، بازی سراهای فعال و … همگی نشان می دهد مسئله بسیار مهم است. مجموعه بنیاد برای پیگیری همین موضوع تاسیس شده است. در این سال ها از تربیت نیروی انسانی متخصص غفلت کرده ایم.

تربیت نیروی انسانی

پژمان افزود: تربیت نیروی انسانی از این بُعد که موتور محرکه و قلب این صنعت نیروی انسانی است، اهمیت دارد، این مجموعه برای گسترش فضای حیاتی خویش به نیروی انسانی برای افزایش گیمرهای ایرانی نیاز دارد.

وزارت آموزش و پرورش، وزارت ارشاد و وزارت علوم به عنوان نهادهای متولی در سندی بالادستی ماموریت تربیت نیروی انسانی متخصص را برعهده دارند. این دغدغه در ذهن مسئولین آموزش و پرورش وجود داشته و باعث شده است که این موضوع را به طریقی دنبال کنند.

آموزش و بازی در کنار یکدیگر

تغییر شیوه آموزش و آنلاین شدن آن در دوران کرونا موجب شد که دانش آموزان زیادی رو به استفاده از گوشی آورند. آنها در اوقات فراغت خود با موبایل بازی می کنند. اما می توان آموزش و بازی را با هم ترکیب کرد. مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای با اشاره به این تغییر روش آموزشی گفت: همراه شدن آموزش ها و بازی ها با همدیگر می تواند کمک کننده باشد.

 این موضوع در جهان مورد توجه است که سرگرمی و آموزش به طور هدفمند همدیگر را پوشش دهند. شیوع کرونا برخی موضوعات چون آموزش های مجازی را تسریع کرد.

پژمان افزود: کانال مدرسه بازی سازان فردا در شبکه شاد قرار است شروعی برای آموزش های فراگیر باشد به طور یکه آموزش ها فقط متمرکز در تهران و مراکز استان ها نباشد. چون بنیاد در تهران بود، مابقی استان ها از این ظرفیت محروم بودند. بالغ بر ۴۰ هزار نفر در ابتدای کار عضو کانال شده اند.

اما برای تحول بخشی در این صنعت نیازمند استخدام نیروی انسانی است. پژمان در خصوص استعدادیابی در این زمینه می­گوید: قرار است مبانی را در بخش های مختلف آموزش دهیم و برای دوره پیشرفته طراحی های دیگری صورت گیرد. تلاش ما فراگیر شدن آموزش هاست و امید است یک استعدادیابی تحولی در این عرصه به وجود بیاید.

افزایش سواد دیجیتال

پژمان در انتها به ظرفیتهای بسیار خوب بازی های داخلی و بومی و ضرورت بهره برداری از آن ها در رشد گیمرهای ایرانی اشاره کرد و افزود: دو ماموریت آموزش و ارتقای سواد بازی را در مدرسه بازی سازان فردا مدنظر داریم. نگاه خانواده ها و فرزندان به بازی نباید یک نگاه ساده باشد.

باید سواد دیجیتالمان را افزایش دهیم و درباره بازی ها تحلیل داشته باشیم. ساده ترین مسئله این است که رده بندی سنی را مورد توجه قرار دهیم و با چیزی که مصرف می کنیم آشنا باشیم.

اشتراک گذاری :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *