همه ما می‌دانیم که زمان زیادی تا آغاز نسل جدیدی از کنسول‌های بازی باقی نمانده و شرکت‌های سونی (Sony) و مایکروسافت (Microsoft) برای عرضه کنسول‌های نسل بعدی خود، یعنی پلی استیشن 5 (PlayStation 5) و ایکس باکس سری ایکس (Xbox Series X) آماده می‌شوند این مدت کوتاهی که تا شروع نسل و دوره‌ای جدید در دنیای گیمینگ باقی مانده، بد نیست نگاهی رو به عقب داشته باشیم و کنسول‌های جدید و مدرن را با کنسول‌های نسل قبل که حالا قدیمی و مسن شده‌اند، مقایسه نماییم. تا به حال برایتان سوال پیش آمده که کنسول‌های نسل هشتم، چه تفاوت‌هایی نسبت به کنسول‌های نسل نهم دارند؟ امروز در برات نیوز همراه شما هستیم تا پاسخ کامل و بی نقصی به این سوال مهم بدهیم. با ما در ادامه مطلب همراه باشید.

طبق اعلام قبلی، شرکت‌های سونی و مایکروسافت قصد دارند کنسول‌های پلی استیشن 5 و ایکس باکس سری ایکس را در انتهای سال جاری میلادی و در ماه نوامبر عرضه نمایند. با این که از مشخصات سخت افزاری و بسیاری از ویژگی‌های منحصر به فرد این دو کنسول بازی با خبر هستیم، اما هنوز نمی‌دانیم که قیمت نهایی آن‌ها چقدر است و برای خریدشان، باید چقدر جیب خود را خالی کنیم. اما قطعا عاملی که سبب می‌شود بازی‌بازان یا در مقیاس وسیع‌تر، مردم، نسبت به خرید کنسول‌های نسل بعدی ترغیب شوند، دید و برنامه‌هایی است که شرکت‌های اشاره شده دارند و چگونگی پیاده سازی آن می‌تواند نقش بسیار مهمی در موفقیت یا شکست یک کنسول، یا به صورت کلی یک محصول داشته باشد. حرکت شرکت مایکروسافت به سمت نسل آینده، بسیار جالب و منحصر به فرد است. این شرکت به صورت کلی قصد دارد یک پلتفرم واحد تشکیل داده و با جمع آوری طرفداران و کاربران بسیار، سرویس‌های وسوسه انگیزی مانند ایکس باکس گیم پس (Xbox Game Pass) و پروژه Cloud را رشد دهد. علاوه بر این، آن‌ها قصد دارند با تمام استودیوهای زیر مجموعه خود، بازی‌های فرست پارتی و انحصاری با کیفیت و شایسته‌ای خلق کنند و از اشتباهات خود در نسل‌ گذشته، درس بگیرند.

ایکس‌ باکس سری ایکس دربرابر ایکس باکس وان؛ 15 تفاوت بزرگ میان کنسول‌های مایکروسافت
ایکس‌ باکس سری ایکس دربرابر ایکس باکس وان؛ 15 تفاوت بزرگ میان کنسول‌های مایکروسافت

ما در این مطلب قصد داریم تا با قرار دادن کنسول ایکس باکس سری ایکس (کنسول نسل نهمی) دربرابر کنسول ایکس باکس وان (کنسول نسل هشتمی)، هر چه بیشتر با تفاوت‌ها و تغییرات صورت گرفته در نسل جدید آشنا شویم و اهداف مایکروسافت برای محصول جدید خود را بیش از پیش درک نماییم. با این که ممکن است تفاوت‌های ریز و درشت، بسیار باشند، اما در این مطلب به 15 تفاوت اساسی و ویژگی چشمگیر درباره ایکس باکس سری ایکس می‌پردازیم و آن‌ها را با یکدیگر مرور می‌کنیم. با ما در ادامه همراه باشید.

قدرت بی بدیل سخت افزاری

یکی از بزرگترین نقاط ضعف کنسول نسل هشتمی مایکروسافت، یعنی ایکس باکس وان، ضعف در قدرت سخت افزاری آن محسوب می‌شود. از همان زمان معرفی این کنسول، با نگاه به مشخصات سخت افزاری و توان محاسباتی آن، برتری کنسول رقیب، یعنی پلی استیشن 4 مشهود بود اما این ضعف سخت افزاری زمان به اوج خود رسید و خود را نشان داد که در اواخر نسل (دوره کنونی)، تقریبا هیچ عنوان بزرگی روی کنسول ایکس باکس وان معمولی (اس) درست و بدون نقش اجرا نمی‌شود. بازی‌های جدید در چند سال اخیر، همیشه با افت رزولوشن یا نرخ فریم روی سخت افزار قدیمی و ضعیف ایکس باکس وان رو به رو می‌شوند و تجربه چندان دلگرم کننده و راضی کننده‌ای را به بازی‌بازان نمی‌دهند. این وضعیت با کنسول میان نسلی ایکس باکس وان ایکس، تغییر کرد و این کنسول با توان سخت افزاری خود، تبدیل به قدرتمندترین کنسول در تاریخ شد. حال، مایکروسافت قصد دارد با کنسول ایکس باکس سری ایکس نیز چنین برنامه‌ای را هدف قرار دهد و کنسولی با قدرت سخت افزاری بی بدیل و بسیار قدرتمند تحویل طرفداران و مخاطبان بدهد. با این که قطعا هر دو کنسول نسل بعدی پلی استیشن 5 و ایکس باکس سری ایکس، نقاط قوت سخت افزاری خاص خود را دارند اما تا کنون و روی کاغذ، کنسول نسل نهمی مایکروسافت، دارای قدرت سخت افزاری و توان محاسباتی بالاتری بوده و امیدهای بسیاری به آن می‌رود. اما این توان سخت افزاری دقیقا تا چه حد است؟ ادامه مطلب را برای یافتن پاسخ خود از دست ندهید.

ایکس‌ باکس سری ایکس دربرابر ایکس باکس وان؛ 15 تفاوت بزرگ میان کنسول‌های مایکروسافت
کنسول ایکس باکس سری ایکس با توان سخت افزاری بالای خود، به قدرتمندترین کنسول تاریخ بازی‌های ویدیویی تبدیل خواهد شد.

پردازنده مرکزی ایکس باکس جدید

پیش از این که بحث پردازنده‌های مرکزی و گرافیکی را پیش بکشیم، شاید بهتر باشد درباره معماری سخت افزار کنسول‌های بازی توضیحاتی ارائه شود. درون یک رایانه شخصی (دسکتاپ یا لپتاپ)، قطعات از یکدیگر مجزا هستند؛ به عنوان مثال، یک قطعه به نام پردازنده یا CPU در یک بخش از برد اصلی و یک قطعه به نام کارت گرافیک یا GPU در بخش دیگری از برد، متصل هستند. با این که تمام قطعات، دستورهای خود را از CPU دریافت می‌کنند اما هر قطعه درون رایانه‌های شخصی، قدرت و وزن خود را دارد. با این حال، درون یک کنسول بازی، چنین چیزی را شاهد نیستیم. درون کنسول‌ها (مثلا ایکس باکس سری ایکس)، یک قطعه سیلیکون کوچک (در تصویر پایین قابل مشاهده است) به عنوان مغز و پردازنده اصلی استفاده می‌شود که درون آن میلیاردها ترانزیستور قرار گرفته و این چیپ سیلیکونی، تقریبا تمام کارها با کمک رابط‌ها انجام می‌دهد. پردازنده مرکزی استفاده شده در کنسول ایکس باکس وان در سال 2013، قطعا پردازنده بالا رده و بسیار قابلی نبود و همان زمان نیز به سختی می‌توانست بازی‌ها را با رزولوشن فول اچ دی اجرا نماید. این پردازنده 8 هسته‌ای با سرعت 1.75 گیگاهرتز کار می‌کرد و پس از آن کنسول میان نسلی ایکس باکس وان ایکس، با همان معماری سابق، با 8 هسته و 2.3 گیگاهرتز سرعت معرفی شد. حال، با کنسول ایکس باکس سری ایکس،‌ یک جهش فوق‌العاده را در زمینه CPU شاهد هستیم و پردازنده مرکزی این کنسول نسل نهمی، بر پایه معماری Zen 2، با 8 هسته و سرعت 3.8 گیگاهرتز (3.6 گیگاهرتز بدون SMT) مشغول به کار خواهد شد.

ایکس‌ باکس سری ایکس دربرابر ایکس باکس وان؛ 15 تفاوت بزرگ میان کنسول‌های مایکروسافت
نمایی از چیپ سیلیکونی کنسول ایکس باکس سری ایکس که عبارت Project Scarlet روی آن به چشم می‌خورد. درون این چیپ کوچک، میلیاردها ترانزیستور قرار گرفته‌‌اند.

پردازنده گرافیکی

اما جهش و پیشرفت کنسول نسل نهمی مایکروسافت در زمینه پردازنده گرافیکی یا GPU، از جهش آن در زمینه پردازنده مرکزی نیز بیشتر است!‌ برای مقایسه، بد نیست اشاره کنیم که کنسول ایکس باکس وان معمولی در سال 2013، با یک پردازنده گرافیکی با توان محاسباتی 1.23 ترافلاپس عرضه شد و به صورت کلی، 12 واحد محاسباتی یا Compute Unite داشت. در میان نسل هشتم، کنسول ایکس باکس وان ایکس وارد عمل شد و تعداد واحد‌های محاسباتی را به 40 افزایش داد و میزان توان محاسباتی را به 6 ترافلاپس رساند. حال، شگفت زده خواهید شد اگر بگوییم که کنسول ایکس باکس سری ایکس قرار است علاوه بر تغییر ساختار GPU به معماری مدرن RDNA 2، تعداد 52 واحد محاسباتی داشته باشد که با سرعت 1.82 گیگاهرتز کار می‌کنند و 12.16 ترافلاپس توان محاسباتی را به بازی‌بازان ارائه نماید. اعداد و ارقام نشان می‌دهند که کنسول نسل نهمی مایکروسافت، توان سخت افزاری فوق‌العاده‌ای برای اجرای بازی‌های ویدیویی دارد و بی صبرانه دوست داریم آن را در تقابل با پرتقاضا ترین و سنگین ترین بازی‌ها مشاهده نماییم.

ایکس‌ باکس سری ایکس دربرابر ایکس باکس وان؛ 15 تفاوت بزرگ میان کنسول‌های مایکروسافت
اعداد و ارقام نشان می‌دهند که کنسول نسل نهمی مایکروسافت، توان سخت افزاری فوق‌العاده‌ای برای اجرای بازی‌های ویدیویی دارد و بی صبرانه دوست داریم آن را در تقابل با پرتقاضا ترین و سنگین ترین بازی‌ها مشاهده نماییم.

مموری

میزان RAM یا مموری در دسترس برای کنسول‌های بازی، همیشه یک موضوع مهم برای اجرای بازی‌ها به حساب می‌آمده و علاوه بر مقدار و میزان آن‌ها، باید به سرعت و نوع حافظه نیز توجه کرد. کنسول ایکس باکس وان در سال 2013 با 8 گیگابایت رم DDR3 به بازار عرضه شد که قطعا اعداد و ارقام غافلگیر کننده‌ای نبودند اما مقایسه آن با حافظه GDDR5 کنسول پلی استیشن 4 نمایانگر سرعت به مراتب پایین‌تر برای آن بود. کنسول ایکس باکس وان ایکس در سال 2017 وضعیت را برای طرفداران ایکس باکس به طرز فوق‌العاده‌ای بهبود داد و از 12 گیگابایت حافظه‌ی GDDR5 بهره می‌برد که بسیار خوب به نظر می‌رسد. حال، کنسول نسل بعدی ایکس باکس سری ایکس قرار است میزان 16 گیگابایت حافظه‌ی GDDR6 داشته باشد که بسیار هیجان انگیز و فوق‌العاده به شمار می‌رود. نکته جالب این جا است که 10 گیگابایت از این مموری با سرعت و پهنای باند 560 گیگابایت بر ثانیه کار می‌کند و شش گیگابایت دیگر نیز با سرعت یا پهنای باند 336 گیگابایت بر ثانیه به کار گرفته می‌شود.

ایکس‌ باکس سری ایکس دربرابر ایکس باکس وان؛ 15 تفاوت بزرگ میان کنسول‌های مایکروسافت
کنسول نسل بعدی ایکس باکس سری ایکس قرار است میزان 16 گیگابایت حافظه‌ی GDDR6 داشته باشد که بسیار هیجان انگیز و فوق‌العاده به شمار می‌رود

دیگر خبری از ESRAM نیست

ESRAM یا رم ثابت الکترونیکی، یک قطعه سخت افزاری است که در مدل اولیه کنسول نسل هشتمی شرکت مایکروسافت، یعنی ایکس باکس وان استفاده شد. از آن جایی که طراحان کنسول اولیه در نسل هشتم، تصمیم گرفتند از نوع مموری DDR3 استفاده کنند، سرعت انتقال اطلاعات به کندی انجام می‌شد. همان طور که می‌دانید، مموری DDR3 بسیار قدیمی و تاریخ مصرف گذشته است و قطعا در هنگام اجرای بازی‌های روز، سرعت کافی و مناسبی را برای منتقل کردن اطلاعات ارائه نمی‌دهد همین موضوع سبب شد تا مایکروسافت از ESRAM استفاده نماید که با وجود حافظه اندک‌اش، بسیار سریع‌تر از یک مموری DDR3 بود. در کنسول میان نسلی ایکس باکس وان ایکس، مایکروسافت تصمیم گرفت تا از ESRAM استفاده نکند و برای افزایش سرعت مموری، به سراغ حافظه‌‌ی مدرن‌تر GDDR5 رفت. حال، در کنسول نسل بعدی ایکس باکس سری ایکس نیز قرار نیست از ESRAM استفاده شود و از حافظه GDDR6 که حافظه بسیار سریعی است، استفاده خواهد شد.

ایکس‌ باکس سری ایکس دربرابر ایکس باکس وان؛ 15 تفاوت بزرگ میان کنسول‌های مایکروسافت
در کنسول نسل بعدی ایکس باکس سری ایکس نیز قرار نیست از ESRAM استفاده شود و از حافظه GDDR6 استفاده می‌شود.

درایو SSD

احتمالا می‌دانید که دوره‌ی هارد دیسک‌های مکانیکی یا همان HDD به پایان رسیده و هم‌اکنون توصیه می‌شود برای تمام دستگاه‌ها، از جمله لپتاپ، رایانه‌های شخصی یا کنسول‌های بازی، از درایو SSD یا حالت جامد استفاده شود. پیش از این گفته بودیم که وجود درایو ذخیره سازی SSD درون کنسول‌های نسل بعدی سونی و مایکروسافت، می‌تواند تفاوت‌های بسیاری را رقم بزند و بسیار هیجان انگیز باشد. از بین رفتن یا کوتاه شدن زمان صفحات بارگذاری درون بازی‌های ویدیویی یا سرعت بالا خواندن اطلاعات برای نوع طراحی مرحله و مشاهده نکردن Pop in درون بازی‌ها، تنها چند نمونه از فواید درایو SSD محسوب می‌شود و وجود آن در کنسول ایکس باکس سری ایکس، قطعا یک برتری به حساب می‌آید. طبق شنیده‌ها و اطلاعات روی کاغذ، شاید سرعت درایو SSD کنسول مایکروسافت به پلی استیشن 5 نرسد اما قطعا قابلیت‌های خاص خود را دارد. SSD کنسول ایکس باکس سری ایکس که از نوع NVMe است، 1 ترابایت ظرفیت دارد و می‌تواند اطلاعات را با پهنای باند 2.4 گیگابایت بر ثانیه انتقال دهد. در طرف دیگر، این درایو می‌تواند با سرعت یا پهنای باند 5.5 گیگابایت بر ثانیه داده‌ها را فشرده نماید که به بازی‌سازان اجازه انجام کارهای هیجان انگیزی را در بازی‌های نسل بعدی می‌دهد.

ایکس‌ باکس سری ایکس دربرابر ایکس باکس وان؛ 15 تفاوت بزرگ میان کنسول‌های مایکروسافت
وجود درایو ذخیره سازی SSD درون کنسول‌های نسل بعدی سونی و مایکروسافت، می‌تواند تفاوت‌های بسیاری را رقم بزند و از جهات مختلفی و بسیار هیجان انگیز باشد

معماری Velocity ایکس باکس سری ایکس

معماری Velocity که درون کنسول ایکس باکس سری ایکس قرار گرفته، یکی از مواردی است که مایکروسافت و تیم ایکس باکس به شدت برروی آن تاکید دارند و برای اجرای بازی‌ها روی این قابلیت حساب باز می‌کنند. اما معماری Velocity دقیقا چیست؟ معماری Velocity به صورت خلاصه، بهره بردن همزمان از چندین تکنیک خاص است که به خواندن داده، منتقل کردن و استریم کردن آن مربوط می‌شود و رابطه مستقیمی با درایو SSD و البته مغز اصلی کنسول، یعنی CPU دارد. این تکنیک‌های خاص شامل رفع فشار شتاب یافته سخت افزاری (Hardware Accelerated Decompression)، رابط برنامه نویسی اپلیکیشن جدید برای فضای ذخیره سازی (New DirectStorage API) و Sampler Feedback Streaming می‌شود که هر کدام کار خاص و مشخصی را انجام می‌دهند.

ایکس‌ باکس سری ایکس دربرابر ایکس باکس وان؛ 15 تفاوت بزرگ میان کنسول‌های مایکروسافت
معماری Velocity به صورت خلاصه، بهره بردن همزمان از چندین تکنیک خاص است که به خواندن داده، منتقل کردن و استریم کردن آن مربوط می‌شود

فناوری Ray Tracing

فناوری Ray Tracing چندین سال است که در صنعت انیمیشن و فیلم سازی مورد استفاده قرار می‌گیرد اما حضور این فناوری در بازی‌های ویدیویی و به صورت پردازش همزمان یا Real Time، تنها 2 یا 3 سال سابقه دارد. با عرضه پردازنده‌های گرافیکی سریع‌تر و پیشرفته‌تر، فناوری Ray Tracing در برخی از بازی‌های ویدیویی پیاده سازی شده و جلوه‌های بصری زیبا و واقع گرایانه‌ای را در زمینه بازتاب‌ها، سایه‌ها، نورپردازی و… به وجود آورده است. با این حال، این موارد تا کنون در انحصار رایانه‌های شخصی بوده و بازی‌بازان کنسولی از Ray Tracing سهمی دریافت نکرده‌اند. حال، این وضعیت قرار است تغییر کند و پردازنده‌های پیشرفته‌ی کنسول‌های نسل بعدی، از جمله ایکس باکس سری ایکس، قرار است به صورت همزمان  Ray Tracing را در بازی‌ها پردازش کرده و به نمایش بگذارند. با وجود محبوبیت این فناوری در چند سال اخیر در میان بازی‌بازان، چندان عجیب نبود که آن را روی کنسول‌ها مشاهده کردیم و باید ببینیم پردازنده قدرتمند ایکس باکس سری ایکس، تا چه حد می‌تواند از پس پردازش همزمان Ray Tracing بربیاید. تاکنون نسخه Ray Tracing بازی Minecraft را روی ایکس باکس سری ایکس مشاهده کرده‌ایم که به نظر فوق‌العاده زیبا می‌رسید و قطعا در بازی‌های بزرگتر، زیباتر نیز خواهد شد.

ایکس‌ باکس سری ایکس دربرابر ایکس باکس وان؛ 15 تفاوت بزرگ میان کنسول‌های مایکروسافت
پردازنده‌های پیشرفته‌ی کنسول‌های نسل بعدی، از جمله ایکس باکس سری ایکس، قرار است به صورت همزمان Ray Tracing را در بازی‌ها پردازش کرده و به نمایش بگذارند

قابلیت Quick Resume

قابلیت Quick Resume یا ادامه سریع بازی‌ها، شاید تاثیر خاصی برروی نوع طراحی بازی‌ها یا جلوه‌های بصری آن‌ها نداشته باشد اما قابلیتی است که قطعا می‌تواند بازی‌بازان را با هر سلیقه‌ و نگاهی راضی نماید. با استفاده از قابلیت Quick Resume، شما می‌توانید روی کنسول ایکس باکس سری ایکس، چند بازی مختلف (از جمله بازی‌های نسل قبل) را همزمان اجرا نمایید و به سرعت میان هر کدام از آن‌ها سوییچ کنید. به عنوان مثال، بازی X را بدون بستن و از بین رفتن اطلاعات، کنار می‌گذارید و به سراغ بازی Y می‌روید و به همین شکل، چند عنوان بزرگ و کوچک را اجرا می‌کنید. حال، برای ورود دوباره به هر کدام، دقیقا از همان جایی که بازی را رها کرده بودید، گیم‌پلی را ادامه می‌دهید و این کار فقط در عرض چند ثانیه انجام می‌شود. این قابلیت به صورت کلی یک فناوری جدید نیست و پیش از این در کنسول‌های دستی مانند پلی استیشن ویتا آن را مشاهده کرده بودیم اما حالا روی کنسول ایکس باکس سری ایکس قرار است بازی‌های بزرگ و پرتقاضا و سنگینی را به صورت همزمان اجرا کرده و در هر زمان که بخواهیم، میان آن‌ها سوییچ کنیم. این قابلیت قطعا کاربردی و هیجان انگیز است.

ایکس‌ باکس سری ایکس دربرابر ایکس باکس وان؛ 15 تفاوت بزرگ میان کنسول‌های مایکروسافت
با استفاده از قابلیت Quick Resume، شما می‌توانید روی کنسول ایکس باکس سری ایکس، چند بازی مختلف (از جمله بازی‌های نسل قبل) را همزمان اجرا نمایید و به سرعت میان هر کدام از آن‌ها سوییچ کنید

کنترلر جدید

برخلاف سونی و تیم پلی استیشن که تاکید بسیاری برروی ایجاد تغییرات بزرگ و انقلابی درون کنترلر کنسول پلی استیشن 5 بودند و حتی با تغییر نام دوال شاک (DualShock) به دوال سنس (DualSense)، موضع تغییر و تحول خود را اعلام کردند، مایکروسافت و تیم ایکس باکس، قصد ندارند درون کنترلر فوق‌العاده‌ی ایکس باکس وان، تغییر بنیادین و خاصی را به وجود بیاورند. دید و نگاه مایکروسافت نسبت به کنترلر به این شکل است که کنترلر ایکس باکس وان به خودی خود، بی عیب و ایراد است و نیازی به تغییر اساسی و خاصی نسبت به گذشته نیست. با این حال، یک سری از تغییرات و قابلیت‌های کنترلر ایکس باکس سری ایکس، اعلام شده است. به عنوان مثال، هم‌اکنون D-Pad حالت ضربدر و شکل بشقاب گونه دارد و همچنین قرار است لگ داخلی یا Input Latency کنترلر جدید به لطف قابلیت و سیستمی که مایکروسافت نام آن را Dynamic Latency Input می‌گذارد، به شدت کاهش پیدا کرده و تجربه بهتری را به بازی‌بازان تقدیم کند. همچنین بد نیست اشاره کنیم که کنترلر جدید (همان طور که داخل تصاویر مطلب مشاهده می‌کنید)، روی کلید‌های بامپر و تریگر، نقطه ‌های ریز و جالبی دارد.

ایکس‌ باکس سری ایکس دربرابر ایکس باکس وان؛ 15 تفاوت بزرگ میان کنسول‌های مایکروسافت
مایکروسافت و تیم ایکس باکس، قصد ندارند درون کنترلر فوق‌العاده‌ی ایکس باکس وان، تغییر بنیادین و خاصی را به وجود بیاورند

دکمه‌ی اشتراک گذاری

در نسل هشتم، قابلیت به اشتراک گذاری تصاویر یا گیم‌پلی توسط بازی‌بازان کنسولی، به شدت اوج گرفت که قسمت عمده‌ی آن را باید مدیون دکمه اشتراک گذاری یا Share Button روی کنترلر پلی استیشن 4 باشیم. این قابلیت در نسل هشتم برای کنترلر کنسول ایکس باکس وان وجود نداشت اما حالا برای کنترلر کنسول ایکس باکس سری ایکس، در نظر گرفته شده است. وجود دکمه اشتراک گذاری روی کنترلر ایکس باکس وان، شاید مهمترین تغییر آن برای بازی‌بازان باشد. با این که وجود دکمه اشتراک گذاری، قابلیت جدید و ساختار شکنی محسوب نمی‌شود، اما قطعا می‌تواند فضا را برای بازی‌بازانی که به ثبت و ضبط و به اشتراک گذاری تصاویر گیم‌پلی و ویدیو‌های بازی خود علاقه مند هستند، بیشتر باز نماید.

ایکس‌ باکس سری ایکس دربرابر ایکس باکس وان؛ 15 تفاوت بزرگ میان کنسول‌های مایکروسافت
وجود دکمه اشتراک گذاری روی کنترلر ایکس باکس وان، شاید مهمترین تغییر آن برای بازی‌بازان باشد

ویژگی Smart Delivery

با عرضه کنسول‌های نسل بعدی و البته حضور کنسول‌های نسل قبلی که همچنان طرفداران بسیاری دارند و درون بیشترِ خانه‌ها دیده می‌شوند، سازندگان و توسعه دهندگان سعی می‌کنند بازی‌های خود را تا حد امکان به صورت میان نسلی بسازند و برای هر دو نسل، عرضه نمایند. حال، مایکروسافت به عنوان یکی از شرکت‌هایی که در زمینه پشتیبانی از نسل‌های قبل سرآمد است و با قابلیت‌هایی مانند Play Anywhere، تجربه بازی‌هایش در هر کجا را راحت‌تر کرده، ویژگی جدیدی به نام Smart Delivery معرفی کرده است. با استفاده از قابلیت Smart Delivery، بازی‌بازان می‌توانند بازی‌های ویدیویی محبوب خود را برروی هر نسل و کنسولی که دوست دارند خریداری نمایند اما برای تجربه نسخه دیگر روی کنسول دیگر، حتی یک پنی نیز خرج نمی‌کنند. به عنوان مثال، اگر بازی Cyberpunk 2077 را روی کنسول ایکس باکس وان خریداری نمایید، می‌توانید نسخه نسل بعدی این بازی مورد انتظار را روی کنسول ایکس باکس سری ایکس به صورت رایگان تجربه نموده و لذت ببرید. البته استفاده از قابلیت Smart Delivery برای سازندگان اجباری نیست و برخی از شرکت‌های بازی‌سازی نیز قیمت نسخه نسل بعدی بازی خود را بیشتر در نظر می‌گیرند (به عنوان مثال، بازی NBA 2K21 یا Call of Duty Black Ops Cold War). با این حال، قابلیت و ویژگی Smart Delivery به صورت کلی مشتری مدارانه به شمار می‌رود.

ایکس‌ باکس سری ایکس دربرابر ایکس باکس وان؛ 15 تفاوت بزرگ میان کنسول‌های مایکروسافت
با استفاده از قابلیت Smart Delivery، بازی‌بازان می‌توانند بازی‌های ویدیویی محبوب خود را برروی هر نسل و کنسولی که دوست دارند خریداری نمایند اما برای تجربه نسخه دیگر روی کنسول دیگر، حتی یک پنی نیز خرج نمی‌کنند.

مصرف برق ایکس باکس سری ایکس

از سخت افزار و ویژگی‌های هیجان انگیز کنسول ایکس باکس سری ایکس گفتیم اما فراموش نکنیم که تمام این قطعات و فناوری‌ها، برای راه افتادن نیاز به الکتریسیته یا برق دارند و از آن جایی که کنسول‌های بازی ساعت‌های بسیاری را برای تجربه بازی‌های ویدیویی مختلف روشن هستند، قطعا میزان مصرف برق آن‌ها برای خریداران اهمیت دارد. بحث میزان مصرف برق برای کنسول ایکس باکس وان، موضوعی نبوده که مایکروسافت درباره آن به صورت رسمی صحبت کند اما طبق گزارش‌های منتشر شده، به نظر می‌رسد که ایکس باکس جدید تا 300 وات برق مصرف می‌کند که نسبت به مصرف برق 170 واتی کنسول ایکس باکس وان ایکس، یک جهش بزرگ محسوب می‌شود. به نظر می‌رسد که ایکس باکس سری ایکس، به صورت کلی یک وسیله برقی پر مصرف است!

ایکس‌ باکس سری ایکس دربرابر ایکس باکس وان؛ 15 تفاوت بزرگ میان کنسول‌های مایکروسافت
طبق شنیده‌ها، به نظر می رسد که کنسول ایکس باکس سری ایکس به صورت کلی یک محصول پر مصرف باشد.

بدون Halo در زمان عرضه

از همان ابتدای روند ساخت و توسعه‌ی بازی Halo Infinite، شرکت مایکروسافت اعلام کرده بود که این عنوان مورد انتظار قرار است در روز عرضه کنسول نسل بعدی آن‌ها، یعنی ایکس باکس سری ایکس عرضه شود و در واقع بازی لانچ آن کنسول لقب بگیرد. عرضه بازی Halo Infinite در روز انتشار کنسول ایکس باکس سری ایکس، قطعا می‌تواند فروش این کنسول را تضمین و به افزایش آن، کمک بسیاری کند اما طبق اعلام جدید تیم سازنده، انتشار بازی Halo Infinite با تاخیر مواجه شده است! کاملا مشخص است که سازندگان پس از دریافت واکنش‌های نه چندان خوبی که از نمایش اخیر بازی گرفتند (مخصوصا از نظر فنی و گرافیکی)، قصد دارند تا عنوان مورد انتظار خود را به کیفیت بالاتری برسانند و برای عرضه آن، عجله‌ای نکنند. قطعا تجربه بازی Halo جدید بدون مشکل بهتر خواهد بود اما از آن جایی که به نظر نمی‌رسد ایکس باکس سری ایکس بازی زمان عرضه بزرگ و خاصی در فهرست عناوین خود داشته باشد، وجود یک Halo بزرگ و مورد انتظار می‌توانست به فروش و موفقیت زودهنگام آن کمک بسیاری کند. با این حال، در این وضعیت مایکروسافت و تیم ایکس باکس باید به فکر بازی‌های زمان عرضه ترد پارتی یا فرست پارتی متعددی برای روز عرضه کنسول ایکس باکس سری ایکس باشند تا کنسول آن‌ها در روزهای اول، فروش خوبی را تجربه کند و مردم را برای خرید آن، ترغیب نماید.

ایکس‌ باکس سری ایکس دربرابر ایکس باکس وان؛ 15 تفاوت بزرگ میان کنسول‌های مایکروسافت
طبق اعلام جدید تیم سازنده، انتشار بازی Halo Infinite با تاخیر مواجه شده و هیلو جدید دیگر بازی لانچ ایکس باکس سری ایکس نیست.

پشتیبانی فرست پارتی

پشتیبانی فرست پارتی یا همان بازی و محتوای انحصاری برای کنسول‌های ایکس باکس، زمینه‌ای است که مایکروسافت در چند سال اخیر در آن ضعف نشان داده و در مقابل حریف قدیمی خود، یعنی سونی و پلی استیشن درخشان ظاهر نشده است. با این حال، طرفداران امیدوار هستند که آینده‌، بسیار درخشان باشد. مایکروسافت در چند سال اخیر به صورت مرتب به دنبال خرید استودیوهای بازی‌سازی در سراسر جهان بود و سعی دارد تا با بالا بردن تعداد استودیوهای بازی‌سازی زیر مجموعه خود، تعداد محصولات نرم افزاری و بازی‌های با کیفیت را افزایش دهد و در هر سبک و ژانر، بازی ویدیویی برای طرفداران خود داشته باشد. تا کنون استودیوهای بسیاری خریداری یا تاسیس شده‌اند که هنوز از بازی‌ها و عناوین برخی از آن‌ها رونمایی نشده و امیدوار هستیم در نسل نهم، پشتیبانی فرست پارتی مایکروسافت برای کنسول ایکس باکس سری ایکس، بیشتر و بهتر از گذشته شود. پشتیبانی فرست پارتی و بازی انحصاری با کیفیت متعدد، چیزی است که مایکروسافت و ایکس باکس به آن احتیاج بسیاری دارد و با وجود تمام سرویس‌ها و امکاناتی که تیم ایکس باکس در اختیار بازی‌بازان و طرفداران قرار داده، وجود بازی‌های انحصاری با کیفیت با کمک استودیوهای زیر مجموعه‌، می‌تواند موفقیت کنسول نسل بعدی مایکروسافت را تضمین نماید.

ایکس‌ باکس سری ایکس دربرابر ایکس باکس وان؛ 15 تفاوت بزرگ میان کنسول‌های مایکروسافت
مایکروسافت در چند سال اخیر سعی دارد تعداد استودیوهای زیر مجموعه خود را برای ساخت بازی و محتوای با کیفیت بالا ببرد.

هر چه اطلاعات بیشتر و کامل‌تری درباره کنسول‌های نسل بعدی به دست می‌آوریم و دانش خود را درباره آن‌ها ارتقا می‌دهیم، انتظار برای عرضه و تجربه این کنسول‌ها و بازی‌های نسل بعدی، سخت و سخت‌تر می‌شود. اگر تاخیر و مشکل خاصی در این مدت پیش نیاید، قرار است کنسول‌ ایکس باکس وان ایکس را در ماه نوامبر سال جاری در بازار مشاهده کنیم. در این مطلب سعی کردیم با پرداختن به ویژگی‌های تایید شده و بزرگ کنسول ایکس باکس سری ایکس به نوعی دید خوبی از این محصول جدید به شما بدهیم و در طرف دیگر، آن را با نسل یا نسل‌های قبل (ایکس باکس وان) مقایسه نماییم. کنسول جدید مایکروسافت، پر از ویژگی‌ها و امکانات جدید و هیجان انگیز است که امتحان کردن آن‌ها برای بازی‌بازان، می‌تواند بهترین اتفاق ممکن باشد.

نظر شما در مورد کنسول‌ ایکس باکس سری ایکس و قابلیت‌ها و ویژگی‌های آن چیست؟ نظرات خوب خود را با برات نیوز به اشتراک بگذارید.

اشتراک گذاری :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *