روش ­های بهبود کیفیت و پیاده سازی سیستم های کیفیت، بی­ شک بر عملکرد سازمان­ ها تاثیرگذار است. پاسخگویی در قبال نیازها و انتظارات مشتریان و ارباب رجوعان باید به طور مداوم طراحی و از نظر کیفی سنجیده شود. به همین دلیل روزی به نام روز ملی کیفیت در تقویم ما وجود دارد که به این مهم اشاره می کند. با برات نیوز همراه باشید. 

کیفیت چیست؟

رسیدن به استانداردهای از پیش تعیین شده را کیفیت می­ گویند. این استانداردها براي‌ داده ‌ها (شامل ‌مواد، نيروي‌ انساني‌، تجهيزات‌، فضا، پول‌ و…) و فرآيندها با نیاز ارباب رجوع و مشتری مشخص می­شوند و در حین تعیین آن باید به ظرفیت و توانایی سازمان و فرآیندها و متغیرهای محیطی تاثیرگذار توجه داشت.

با توجه‌ به‌ این‌ تعریف‌ ابتدا استانداردهای تولید محصول‌ یا ارایه ‌خدمت‌ مشخص‌ شده‌‌ و سپس ‌فعالیت‌ها در جهت‌ دستیابی به‌ این‌استانداردها انجام‌ می شود و استانداردها را برای داده‌ها (شامل ‌مواد، نیروی انسانی، تجهیزات‌، فضا، پول‌ و…) و فرآیندها در نظر می گیرند.

در کیفیت کار درست را بار اول انجام می دهند و انتظار دارند که دفعات بعد بهتر از بار اول انجام دهند. تمایلات و سمت گیری کلی یک سازمان نسبت به کیفیت که توسط مدیران سازمان به طور رسمی بیان می گردد نیز خط مشی شرکت­ها نسبت به کیفیت را تشکیل می دهد.

تاریخچه مدیریت کیفیت

حفظ کیفیت و رعایت اصول آن به 3000 سال قبل میلاد برمی ­گردد. در آن زمان استانداردهایی وجود داشت که بابلی­ها برای سنجش و اندازه گیری از آنها استفاده می ­کردند. آنها برای حفظ کیفیت اصولی را تدوین کرده بودند. به گونه ای که جمله نوشته شده روی تابلویی گِلی مربوط به سال  ۴۲۹  قبل از میلاد شاهدی برای قدمت تضمین کیفیت است. این عبارت چنین است :

“در مورد حلقه های طلایی که زمردی به روی آن نصب شده است؛ ضمانت می کنیم که برای  ۲۰  سال آینده زمرد از روی حلقه طلایی نمی افتد. اگر چنانچه قبل از پایان۲ سال زمردی از روی حلقه بیفتد بابت آن به میزان … نقره به مالک غرامت خواهیم پرداخت.”

امر بازرسی کیفی کالاها و مهر تائید روی کالای خوب نیز در قرن یازدهم میلادی در کشور انگلیس استارت خورد و سال 1456 نیز آزمون مرغوبیت کالا از زمان هنری ششم جهت اطمینان از کیفیت کالا در این کشور مرسوم شد.

روز ملی کیفیت

در تقویم ما 18 آبان به نام روز ملی کیفیت نامگذاری شده تا اهمیت این موضوع مهم را به اطلاع سازمان­ها و ادارات برساند. در این روز از سازمان­هایی که در زمینه ارتقای کیفیت فعالیت­ های چشمگیری انجام داده­ اند تقدیر می ­شود و به بهترین و نوآور ترین آنها در بخش های مختلف اقتصادی، عمومی، عملیاتی، استارتاپی و کسب­ وکارهای کوچک و متوسط جوایزی اهدا می ­شود.

جایزه ملی کیفیت ایران

پس از شکل گیری جایزه ملی کیفیت ایران با تلاش‌های صورت گرفته روز ۹ نوامبر (روز جهانی کیفیت) مطابق با ۱۸ آبان توسط شورای عالی فرهنگ عمومی به عنوان روز ملی کیفیت نام گذاری و در تقویم رسمی کشور درج گردید و توسط کمیته فنی جایزه ملی کیفیت ایران مستندات لازم شامل: نظام نامه، روش اجرایی ارزیابی‌ها، سطوح مختلف جایزه، نحوه انتخاب متقاضیان براساس ارزش ‌ها و زیرمعیارهای کیفیت و سرآمدی، راهنمای متقاضیان و فرم‌های تقاضانامه و راهنمای تکمیل اظهارنامه‌ها، تدوین شد .

شورای سیاست­گذاری عالی‌ترین مرجع تصمیم‌گیری در جایزه ملی کیفیت ایران و مجری جایزه، دبیرخانه جایزه ملی کیفیت ایران مستقر در مؤسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران است که مسئولیت کلیه عملیات اجرایی مرتبط با جایزه را دارد. لازم به ذکر است که یک کمیته فنی متشکل از ۲۱ نفر کارشناس متخصص در زمینه مدیریت کیفیت و مباحث سرآمدی نیز، دبیرخانه و شورای سیاست‌گذاری را در طرح‌ریزی و اجرای ملی کیفیت ایران یاری می‌نمایند.

اشتراک گذاری :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *