در حالی که اواخر هفته گذشته دو خودروساز داخلی اقدام به افزایش قیمت خودروهای داخلی کردند، رییس جمهوری دستور لغو این افزایش قیمت ها را صادر کرد و جالب اینکه روز بعد از آن خبر اصلاح قیمت خودرو از سوی رییس سازمان بورس مجددا بازار را با بحرانی دیگر مواجه ساخت.

به گزارش برات نیوز، این در حالی است که چند روز گذشته رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار از مطرح شدن مجدد اصلاح قیمت خودرو در ستاد تنظیم بازار و اعمال آن خبر داده است.

این بی نظمی دولت در تصمیمگیری قیمت گذاری خودرو به نوعی حکایت از ضعف مسئولان بالارتبه دستگاه اجرایی دارد.

در جایی که رییس جمهور دستو لغو افزایش قیمتگذاری جدید ایران خودرو و سایپا را می دهد و روز دیگر مدیر بورس خبری ضد آن مبنی اصلاح قیمت گذاری خودرو میدهد.

اصلاح قیمت خودرو اندر خم یک کوچه

جالب اینکه رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار بعد از اعلام اصلاح قیمت گذاری خودرو گفته است: در پی انتشار اطلاعیه اصلاح قیمت خودرو، نماد شرکت‌های اصلی که این اطلاعیه را دادند، در روز چهارشنبه (۱۹ آبان) قبل از معاملات بسته شد تا شرکت‌ها شفاف سازی کنند و اطلاعات تکمیلی را ارایه دهند.

عشقی با بیان اینکه اعلام حذف قیمت گذاری دستوری سه شنبه گذشته (۱۸ آبان) باعث خوشبینی در بازار شد و اثر مثبتی در سایر سهام داشت افزود: پنج شنبه ۲۰ آبان به واسطه اختلاف نظری که درباره نحوه اجرای سیاست حذف قیمت گذاری دستوری ایجاد شد این اطلاعیه ملغی و روز شنبه به دلیل ملغی شدن این سیاست، بازار سرمایه منفی شد.

به گفته وی سیاست دولت در بلند مدت پرهیز از قیمت گذاری دستوری است این سیاست بارها توسط رئیس جمهور و تیم اقتصادی دولت اعلام شد و در دستور کار دولت قرار گرفت.

اما با وجود این سیاست دولت سوال اصلی این است که هنوز اندر خم یک کوچه مانده است و نمی تواند تصمیم درستی چه در حوزه واردات و چه در حوزه قیمتگذاری خودرو داشته باشد؟

به گفته کارشناسان بازار خودرو این بلاتکلیفی و تصمیمات بی تعقل دولت، ناشی از بی تجربگی مسئولان و مدیران رده بالا و عدم مدیریت صحیح در این حوزه است.

حالا بعد از گذشت دو روز از اعلام رییس سازمان بورس مبنی بر اصلاح قیمت گذاری خودرو  هنوز مسئولان عالی رتبه! اعلامی در این زمینه نداشته اند.

باید دید که تصمیم بعدی دولت و مسئولان مربوطه در حوزه خودرو چه خواهد بود و آیا به شتابزدگی و غیرعقلانی بودن گذشته خاتمه خواهند داد؟!

به گفته بسیاری از کارشناسان اگر منظور از عدم دخالت دولت، بهانه‌ای برای آزاد سازی قیمت خودرو و رساندن قیمت کارخانه به بازار برای سود بیشتر خودروسازان و زیان مردم در بازار انحصاری فعلی و بدون آزادسازی واردات است، بهتر است انجام نشود.

اشتراک گذاری :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *