درحالی که نرخ خودرو در بازار طی دو سال اخیر بسیار افزایش یافته، خودرو دیگرکالای مصرفی نیست و به یک کالای سرمایه‌ای تبدیل شده است .

به گزارش برات نیوز، این درحالی است که نرخ خودرو در بازار تا جایی پیش روی کرده که مردم دیگر حتی قادر به خرید ارزان ترین خودروهای داخلی نیز نیستند.

به طوری که براساس آخرین آمار ارائه شده، پراید به عنوان ارزانترین خودروی داخلی تا مرز 160 میلیون تومان پیشروی کرده و خرید این خودرو نیز دیگر برای خریداران غیر ممکن شده است .

البته که کارشناسان و فعالان این حوزه براین باورند که اعلام قیمت‌های کاذب و بی پشتوانه موجب تشویش و ناآرامی در بازار خودرو می‌شود.

کاهش عرضه خودرو و افزایش نرخ خودرو در بازار

در همین حال شواهد از افزایش نرخ خودروهای داخلی در بازار خرید و فروش خودرو حکایت دارند.

همینطور فروشندگان خودروها مدعی‌اند که تعداد خودروهای صفر برای فروش در بازار کاهش یافته است.

از اینرو نرخ گذاری این خودروها در بازار سلیقه ای شده است و هرکس قیمت مورد علاقه خود را اعلام می کند.

از طرفی هم موضوع تحریم‌ها و مشکلات خودروسازان درتولید خودرو نیز موجب بروز نابه‌سامانی‌هایی در بازار خودرو شده است .

بر همین اساس، مسوولان معتقدند که انحصارگرایی از صنعت خودرو دور شده تا خودروسازان بتوانند تولید خودرو با کیفیت و مناسب را اجرایی کنند.

انحصارگرایی مانع رشد تولید خودرو در کشور

درهمین راستا، نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس بیان کرد:

 انحصار، مانع از رشد تولید خودرو شده است و باید خودرویی با سه ویژگی ارزان قیمت، رقابت پذیر و صادرات محور تولید کنیم.

سیدجواد حسینی کیا درباره قیمت خودرو اظهار کرد:  اکنون خودروسازان هر گونه که دلشان می‌خواهد با مردم رفتار می‌کنند.

حدود 550 هزار نفر از بخش قطعه سازی و 150 هزار نفر نیز از بخش خودروسازی نان بر سر سفره خانواده‌هایشان می برند.

وی ادامه داد: اما خودرویی که الان تولید می شود در تراز جمهوری اسلامی ایران نیست.

به طوری که بعد از 40 سال هنوز در تامین قطعات مشکل داریم.

تبدیل خودرو به یک کالای سرمایه ای در کشور

نماینده مردم سنقر در مجلس با بیان اینکه در ایران، خودرو کالایی سرمایه‌ای شده است، ادامه داد:

در همه جای دنیا خودرو یک کالای مصرفی است و تنها در ایران کالای سرمایه ای است.

حسینی کیا تصریح کرد: باید توجه داشته باشیم مسئله انحصار، مانع از رشد تولید خودرو شده است.

بیشتر بخوانید: واردات خودرو بدون انتقال ارز!

وی تاکید کرد: ما نیاز به تولید خودروی ارزان قیمت، رقابت پذیر و صادرات محور داریم  اما این هدف تاکنون محقق نشده که یکی از دلایل مهم آن همین انحصار است.

 ضرورت گردش سرمایه برای تعدیل نرخ خودرو در بازار

این نماینده مجلس ضمن اشاره به اینکه صنعت خودروسازی در حال حاضر نیازمند سرمایه در گردش است، ادامه داد:

انحصار از کیفیت لازم کاسته و بر قیمت افزوده است، در نتیجه هم خودروساز نگران است و هم مردم از خودرویی که با مبلغ گران به دستشان می رسد و متناسب با توقعاتشان نیست ناراضی اند.

وی ضمن اشاره به افزایش نرخ خودرو در بازار ادامه داد: بنابراین باید هم از صنعت خودروسازی حمایت و هم به صورت  پلکانی واردات خودرو آزاد شود.

این درحالی است که چندی پیش طرح آزادسازی واردات خودرو درصحن علنی مجلس مطرح شد ولی هنوز این موضوع به نتیجه نرسیده است.

برهمین اساس، بسیاری از خریداران و متقاضیان خودرو نیز براین باورند که تا زمان نهایی شدن قانون آزاد سازی واردات خودرو از سوی مجلس دست نگه دارند.

این موضوع موجب شده که رکود بر آشفته بازار خرید و فروش خودرو حاکم شود.

عوامل و مولفه های تاثیرگذار بر بازار خودرو

درهمین راستا نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس اعلام کرد:

در طرح ساماندهی بازار خودرو به چهارعامل کلیدی توجه دارد؛ عامل اول صادرات خودرو، دوم قطعات، مبحث سوم خدمات فنی و نکته چهارم هم ارز موردنیاز واردات است که منشا آن باید مشخص باشد.

حسینی کیا درادامه مطرح کرد: اگر واردات زیاد شود و بتواند میزان عرضه و تقاضا را جواب دهد، انحصار به وجود آمده شکسته می شود و خودروساز هم به دنبال ارتقای کیفیت خودروهایش می رود.

در حال حاضر قیمت خودروی خارجی در ایران 8 برابر واقعی آن است. در حالی که اگر این پروسه طی شود، نقدینگی از خودرو به سمت دیگری می رود. طرح مجلس هم طرح هوشمندی است که نقدینگی را از بازار دلالی خودرو بیرون می برد.

واردات خودرو به شرط ارائه خدمات فنی

این نماینده مجلس ادامه داد:  این طرح در راستای حمایت از تولید است.

نگاه ما این است که همه افراد واجد شرایط در ازای ارائه خدمات فنی بتوانند واردات خودرو انجام دهند.

نگاه دوم کیفیت محوری و هدف سوم هم مدیریت بازار است.

نائب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس درباره اینکه خودروسازان می گویند دولت دخالتی در امور نداشته باشد و به بخش خصوصی واگذار کند، بیان کرد:

هرچند این حرف درست است اما خودروسازان در این ادعا راستگو نیستند.

وی ادامه داد: به این معنا که در صورتی که دولت سیاست گذار باشد می تواند از طریق تعرفه واردات بازار خودرو را ساماندهی کند.

یعنی اگر خودروساز در حق مصرف کننده اجحاف کرد، واردات را آزاد کند و اگر خودروساز عملکرد خوبی داشت، تعرفه واردات را افزایش دهد.

اما از آنجا که اکنون این مهم محقق نشده، خودروسازان هرطور که دلشان می خواهند با مردم رفتار می کنند.

عدم امکان کاهش قیمت خودرو تا پایان سال جاری

از طرفی چندروز پیش وزیر صمت از کاهش قیمت خودرو تا پایان سال جاری خبر داده بود .

اما با توجه به این وعده وزیر صنعت،معدن و تجارت دولت سیزدهم،کارشناسان و فعالان حوزه بازار براین باورند که وعده کاهش قیمت خودرو امکان پذیر نیست.

در همین راستا عضو هیات‎ مدیره گروه صنعتی پارت لاستیک اظهارکرده است:

 این وعده وزیر صنعت، معدن و تجارت مبنی بر کاهش قیمت خودرو تا پایان سال مربوط به قیمت آن در بازار آزاد است.

زیرا با قیمت‎گذاری محصولات از سوی شورای رقابت، بهای  خودرو در کارخانه اکنون نیز پایین است.

 وی درادامه گفته است: به طور قطع وزیر صنعت، معدن و تجارت طرحی برای عرضه بیشتر خودرو به بازار دارد تا قیمت‎ها شکسته شود.

افزایش تیراژ تولید و منطقی شدن حاشیه سود بازار

برنامه تولید صنعت خودرو در سال آینده یک‌میلیون و ۶۰۰ هزار دستگاه است تا به این ترتیب فروش خودرو از حالت قرعه‎کشی خارج شود.

پیمان یزدان‎بخش ضمن اشاره به افزایش نرخ خودرو در بازار بیان کرد: افزایش تیراژ تولید، حاشیه سود بازار را منطقی می‎کند.

وی همچنین افزود: با شرایط فعلی مردم ناچار به ثبت‎نام بوده و برای یک مدل ممکن است چند هزار نفر در صف انتظار قرار گیرند.

این مقام مسوول بیان کرده است:  در صورت برنده شدن در قرعه‎کشی صاحب خودرو خواهند شد.

سود چند برابری فروش خودروهای ثبت نامی در بازار

البته بخش زیادی از این خودروها در نهایت با حاشیه سود چند برابری در بازار به‎فروش می‎رسد.

از طرفی، با توجه به اینکه خودروسازان تولید و عرضه خودرو به بازار را کاهش داده اند روند نرخ خودرو در بازار افزایشی شده است.

همچنین بلاتکلیفی قیمت گذاری خودروها در شورای رقابت و زمزمه آزادسازی قیمت ها موجب شده تا نرخ خودروهای داخلی در بازار با روند صعودی همراه شود.

بر همین اساس، امید است که مسوولان دولت سیزدهم و نمایندگان مجلس با همراهی هم بتوانند اقدامی را درخصوص ساماندهی بازار خودرو و تنظیم معقول قیمت‌ها در بازار داشته باشند.

اشتراک گذاری :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *