1. خانه
  2. خودرو
  3. فروش خودرو در بورس؛ لاتاری ملی، رانتی بی هدف؟!
خودروگزارش و مصاحبهمنتخب سردبیر

فروش خودرو در بورس؛ لاتاری ملی، رانتی بی هدف؟!

فروش خودرو در بورس

امروز دوشنبه 26 دی ۱۰ هزار دستگاه دناپلاس در بورس کالا با قیمت ۳۸۰ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان فروخته شد؛ اما این اتفاق فروش خودرو در بورس به اعتقاد برخی رانتی بی هدف است!

به گزارش برات نیوز، عرضه خودرو در بورس که حالا سازمان بازرسی کشور نیز بدان ورود کرده به اعتقاد بسیاری کارشناسان و حتی مسئولان تاثیری در حمایت از حقوق مردم نخواهد داشت.

ورود خودرو به بورس کالا با هدف کاهش قیمت بازار و حمایت از حقوق مصرف کننده مدتهاست محل بررسی است و برخلاف هدف اولیه اش اما شاهد افزایش سرسام آور قیمت خودرو هستیم.

به عنوان مثال عرضه دنا پلاس در بورس با قیمت ۳۸۰ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان تا قیمت کف بازار 185 میلیون تومان فاصله دارد و این هجوم خرید در بورس باعث افزایش بیشتر قیمت خواهد شد.

فروش خودرو در بورس یا لاتاری ملی

جالب اینکه به گفته رییس سازمان بورس، فرآیند عرضه خودرو در بورس به نوعی لاتاری ملی است که باعث ایجاد رانتی بی هدف شده است.

مجید عشقی در میزگرد تبیین و بررسی اثرات عرضه خودرو در بورس کالا اظهار کرده، اگر فرایند ادامه پیدا کند و عرضه‌ها افزایش یابد، خود بازار به انتقادات در این حوزه پاسخ می‌دهد.

البته به شرط اینکه عرضه‌ها منظم باشد که بتواند پاسخ مشتریان را بدهد. تقاضای واقعی خودرو این اعداد نیست.

بر اساس آخرین آمار ثبت نامی نزدیک به ۱۰ میلیون نفر برای ۲۰ هزار خودرو ثبت نام کردند.

طبق محاسبات از ۸۵ میلیون نفر جمعیت کشور ۷۳ میلیون نفر به دلایل مختلف از جمله اینکه صاحب خودرو یا زیر ۱۸ سال هستند، نمیتوانستند شرکت کنند.

از ۱۲ میلیون نفر باقی مانده ۱۰ میلیون نفر شرکت کردند.

مجید عشقی این فرآیند را یک لاتاری ملی عنوان کرده و معتقد است: این یک لاتاری ملی به تمام معنا است. در یک بخت آزمایی میخواهیم خودرو بفروشیم، یک توزیع رانت بی هدف.

این فرایند غیر از تبعات اقتصادی باید از نظر علمی بررسی شود که چه تبعات اجتماعی دارد. اینکه ۱۰ میلیون نفر را درگیر لاتاری می کنیم و کلا ۲۰ هزار خودرو دست مردم می دهیم.

ورود سازمان بازرسی کل کشور به فروش خودرو در بورس

بر اساس این گزارش سازمان بازرسی کل کشور نیز حالا به عرضه خودرو در بورس ورود کرده است.

به گفته معاون نظارت و بازرسی امور تولیدی سازمان بازرسی کل کشور دلیل ورود این نهاد نظارتی به عرضه خودرو در بورس با دو هدف اولا اجرای صحیح قانون و پیشگیری از نقض آن و ثانیا حمایت از مصرف کننده است.

احمد اسدیان در این باره گفته است: تعداد خودروسازهای دولتی و خصوصی معدود هستند و به قدر نیاز جامعه خودرو تولید نمی‌شود و از طرفی اجازه واردات خودرو به اندازه نیاز مصرف داخلی هم داده نشده است.

لذا شورای رقابت به عنوان مرجع تشخیص انحصاری بودن کالا طی مصوبات متعدد عرضه خودرو را انحصاری تشخیص داده است و طبق بند ۵ ماده ۵۸ قانون نحوه اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی سال‌ها است که نسبت به تنظیم دستور العمل قیمت گذاری اقدام می‌کند.

در سال گذشته شورای عالی هماهنگی اقتصادی با هدف کاهش قیمت‌ها به مدت یک سال تنظیم بازار خودرو را به وزارت صمت و ستاد تنظیم بازار محول کرد و ریاست جمهور هم طی دستور العمل ۸ ماده‌ای که صادر کرد مقرر کرد که اولاً تولید خودرو ۵۰ درصد افزایش پیدا کند و ثانیاً قیمت‌ها ۱۵ درصد نسبت به سال ۱۴۰۰ کاهش پیدا کند.

به گفته این مسئول، مدت یک سال مذکور گذشت؛ اما نه تولید خودرو ۵۰ درصد افزایش پیدا کرد و نه قیمت خودرو کاهش یافت.

طبیعتاً بعد از اتمام مهلت تعیین شده باید شورای رقابت به ایفای نقش می‌پرداخت و با تنظیم دستور العمل جدید قیمت گذاری، مانع افزایش قیمت خودرو می‌شود؛ اما با انفعال شورای رقابت خودروسازها از فرصت استفاده کردند و با عرضه خودرو در بورس قیمت‌ها را نه تنها کاهش ندادند بلکه به صورت سرسام آوری افزایش دادند.

جالب اینکه او هم به مسئولان انتقاد دارد و می گوید: متاسفانه برخی از مسئولان دولتی هم به جای حمایت از مصرف کنندگان به حمایت از خودروسازها پرداختند.

به گفته اسدیان سازمان بازرسی اعلام کرد که شورای رقابت تولید و عرضه خودرو را انحصاری تشخیص داده است.

یا این شورا باید از نظر قبلی خود عدول کنند و خودرو را از انحصاری بودن خارج کند یا اگر بر نظر خود باقی است وظیفه دارد با تنظیم دستور العمل قیمت گذاری، مانع افزایش بی رویه قیمت خودرو شود؛ اما تاکنون اقدامی صورت نگرفته است.

گفتنی است با تمام اظهارات معاون سازمان بازرسی کل کشور اما عده ای معتقدند هدف از این اقدام سازمان بازرسی، حمایت از خودروسازان است!

طنز تلخ قیمت گذاری دستوری

از طرفی بحث قیمت گذاری دستوری خودرو روندی است که همچنان مسئولان درگیر آن هستند.

رئیس سازمان بورس با اشاره به قیمت گذاری دستوری خودرو گفت: این روند زیاندهی باعث شده است که هیچکدام از اصلاحاتی که لازم به نتیجه نرسد.

در یک سال گذشته بحث‌های زیادی درمورد واگذاری این خودروسازها مطرح شده است.

قیمت گذاری باعث شده است زیان انباشته این شرکت‌ها عدد عجیبی شود.

انگار میخواهیم بگوییم آقای سرمایه گذار اگر جرات داری این شرکت را بخر! درحالی که شرکت را آتش زدمی میگوییم بخر.

مشخص است کسی جرات نمی کند با این ساختار مالی این ریسک را بکند و در این صنعت سرمایه گذاری کند.

این سیاست‌ها باید باهم اتخاذ شوند و برنامه‌ای وجود داشته باشد تا فرایند قیمت گذاری دستوری، ساختار مالی و واگذاری اصلاح شود.

حال باید دید با عرضه های پی در پی خودروهای داخلی در بورس، بازار چه واکنشی خواهد داد و آیا بالاخره مردم عادی از خودروی با کیفیت با قیمت واقعی برخوردار خواهند شد؟!

 

تازه های برات نیوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست