اخیراً در نشستی در زمینه بازی های رایانه ای ایرانی دبیر شورای عالی فضای مجازی از سهم اندک ایران در زمینه این بازی‌ها سخن گفت.

به گزارش برات‌نیوز، این روزها بحث نظارت و کنترل فضای مجازی بر اساس موازین اسلامی و قوانین کشور بسیار داغ است. کارشناسانِ موافق با اجرای این نظارت‌ها معتقدند که یکی از راه‌های کنترل فضای مجازی، تدوین شاخص‌های الگوی ایرانی اسلامیِ طراحی و ساخت بازی های رایانه ای است. به گفته آن‌ها حوزه علمیه نهادی‌ست که باید نظارت بیشتری در این زمینه داشته باشد.

اما نکته قابل توجه در این مسأله، به کارگیری صحیح نیروی متخصص انسانی و تأمین هزینه‌های مربوط به تولید این نوع بازی‌هاست. همچنین باید بدانیم که حجم زیادی از هزینه‌های پروژه‌های تولید بازی، صرف تأمین هزینه‌های نیروی کار خواهد شد. خبر خوب اینکه ایران به لحاظ برخورداری از نیروی کار جوان و متخصص در جایگاه خوبی قرار گرفته و به راحتی می‌تواند زمینه‌های تولید بازی های رایانه ای ایرانی را فراهم سازد.

امروز در این گزارش قصد داریم تا به کم و کاستی‌های حوزه طراحی و ساخت بازی های رایانه ای ایرانی بپردازیم و نظر کارشناسان ایرانی را در این زمینه مورد بررسی قرار دهیم.

بازی های رایانه ای ایرانی ابزاری برای انتقال فرهنگ به دنیا

بر همگان واضح است که همچون تولید فیلم و سریال، بازی های رایانه ای ایرانی نیز ابزاری برای انتقال فرهنگ به دیگر کشورها محسوب می‌شوند. در همین راستا، با توجه به پیشرفت چشم‌گیر دنیا در زمینه طراحی و ساخت بازی های رایانه ای، بازی‌های تولید شده در ایران باید از سطحی از کیفیت برخوردار باشند که صادرات آن‌ها با استقبال دیگر کشورها مواجه شود.

این موضوع بیانگر آن است که در طراحی و ساخت یک بازی، تیم تولیدکننده باید به علم روز دنیا اشراف داشته و تمامی ابزار مورد نیاز برای ساخت این بازی‌ها در اختیار داشته باشند. امروزه در کشورهای مختلف دوره‌های آموزشی تخصصی برای ساخت بازی های رایانه ای در قالب دوره‌های کوتاه مدت و بلندمدت برگزار می‌شود. حتی در برخی کشورها این مهارت‌ها در قالب تحصیلات آکادمیک در دانشگاه‌ها تدریس می‌شوند.

در کشور ما نیز رشته طراحی و ساخت بازی های رایانه ای ایرانی در برخی دانشگاه‌ها تدریس می‌شود اما امکانات و دانش مورد نیاز این حوزه در سطحی که متناسب با پیشرفت جهان باشد، در اختیار دانشجویان و مدرسان این رشته نیست. ما نه تنها در بخش آموزشی و پژوهشی کمبودهایی داریم، بلکه در بخش زیرساخت‌ها و تجهیزات فنی و حتی در بخش محتوایی نیز نواقصی مشاهده می‌شود.

این یعنی اگر نیاز داریم تا در این رشته به پیشرفت‌های چشم‌گیر در سطح جهانی برسیم، باید بودجه هنگفتی برای این منظور کنار گذاشته شود.

زمینه توسعه بازی های رایانه ای چگونه فراهم می‌شود؟

برای توسعه کسب و کار در زمینه بازی های رایانه ای ایرانی نیاز به یکسری الزامات حس می‌شود. در همین زمینه، شورای عالی فضای مجازی در جلسه مورخه 24 آذر 1394، طرح تعرفه گذاری و دریافت عوارض از بازی های رایانه ای خارجی و ارائه تسهیلات مالیاتی به محصولات داخلی توسط وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی و با همکاری وزارت اقتصاد و دارایی، وزارت صنعت معدن و تجارت و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات را به تصویب رساند.

پیشرفت در حوزه بازی‌های رایانه‌ای از چند جهت برای ما مهم است. اولین وجه مثبت ماجرا، اشتغال و درآمدزایی برای قشر متخصص و جوان است. این موضوع نقش مهمی در پیشرفت اقتصاد کشور دارد. از سوی دیگر، در حال حاضر شمار بازی های رایانه ای خارجی در کشور بسیار بالاست؛ هر کدام این بازی‌ها به علت تکثیر غیرمجاز و انتشار رایگان در فضای مجازی، با قیمتی بسیار کمتر از بازی‌هایی که در داخل تولید می‌شوند به دست مصرف کنندگان می‌رسند. همین امر سبب شده تا بازار رقابتی برای تولید داخل کم رونق شود؛ این موضوع خود یکی از دلایل مصوبه نام برده شده شورای عالی فضای مجازی است.

از همین رو باید قوانینی برای ساماندهی فضای مجازی و حوزه طراحی و ساخت بازی های رایانه ای ایرانی تنظیم و اجرا شوند.

الزامات ساماندهی بازار بازی‌های رایانه‌ای

طبق گزارش منتشر شده از خبرگزاری تسنیم، الزامات ساماندهی به بازار بازی های رایانه ای ایرانی به شرح زیر تعریف شده‌اند:

سازماندهی بازار و نظارت بر توزیع و کاربری بازی های رایانه ای ایرانی در کشور و جلوگیری از توزیع و کاربری بازی‌های غیرمجاز داخلی و خارجی و تنظیم و هدایت بازی های رایانه ای از تولیدات خارجی به سمت تولیدات داخلی و بومی

تعرفه گذاری شناسه‌ها، با در نظر گرفتن شرایط بازار بازی‌های رایانه‌ای ایرانی و با هدف تنظیم و هدایت مصرف بازی های رایانه ای از تولیدات خارجی به سمت تولیدات داخلی و بومی

تعیین میزان حق‌الامتیاز صدور پروانه انتشار و حق‌السهم درآمدی برای بازی‌های برخط بر پایه طرح کسب و کار و در سه سطح بزرگ، متوسط و کوچک

معافیت کلیه بازی‌های برخط تولید شده اشخاص حقیقی و حقوقی ایرانی از پرداخت حق‌الامتیاز صدور پروانه انتشار و حق‌السهم درآمدی

دریافت هزینه شناسه به ازای هر بار دریافت بازی

نشست حکمرانی و بازی‌های رایانه‌ای

یکشنبه نهم آبان ماه 1400، نشستی در زمینه چیستی و ضرورت حکمرانی بازی‌ های رایانه ای ایرانی با حضور دبیر شورای عالی و رییس مرکز ملی فضای مجازی و به صورت حضوری در سالن جلسات مؤسسه امام خمینی (ره) برگزار شد.

دبیر شورای عالی فضای مجازی در این نشست از سهم اندک ایران در زمینه بازی های رایانه ای ایرانی در بازار 159 میلیارد دلاری دنیا سخن گفت. به گفته او، در حال حاضر ۹۵ درصد از بازی‌های داخل کشور خارجی هستند؛ حتی سخت افزارهای مورد نیاز این بازی‌ها نیز ۱۰۰ درصد از خارج کشور وارد می‌شوند.

سید ابوالحسن فیروزآبادی دبیر شورای عالی فضای مجازی  در نخستین نشست از سلسله نشست‌های حکمرانی و بازی‌های رایانه‌ای اظهار کرد: این آمار اهمیت بازی‌ها و تأثیر آن بر اقتصاد را نشان می‌دهد چرا که اقتصاد بازی‌ها در دنیا 159 میلیارد دلار و اقتصاد هالیوود در حدود 45 میلیارد دلار است.

او در ادامه افزود: فضای مجازی، فضایی را فراهم می‌کند که برای نخستین بار بشر بدون اجازه می‌تواند خدمتی را از جمله خدمت اطلاع رسانی و یا سرگرمی بچشد. این خصلت در حقیقت باعث شده بسیاری از پدیده‌ها به دلیل موانع زمان و مکان در این فضا محقق شود.

فیروزآبادی اضافه کرد: در گذشته تنوع بازی وجود نداشت اما اکنون شرایط در مورد بازی‌ها متفاوت شده و بخش مهمی از اکوسیستم بشر را تشکیل داده و در حقیقت فضای حقیقی و مجازی با هم در آمیخته این در حالی‌ست که فضای مجازی ادامه فضای فیزیکی است و در صورت فقدان این فضا، بقای فضای مجازی از بین خواهد رفت.

حوزه علمیه باید مفاهیم را بازتعریف کند

به گفته رییس مرکز ملی فضای مجازی، همه مطالب در فضای فیزیکی نیاز به باز تعریف دارد. یکی از وظایف حوزه‌های علمیه باز تعریف مفاهیم در بازی‌ها است و باید این تعریف انجام شود تا فهم مشترک بین اذهانی داشته باشیم .تعریف چیستی بازی‌ها کار بسیار دشواری است. بازی‌ها دربردارنده شاخصه‌هایی منحصر به فرد از جمله شاخصه‌ آموزش، تبلیغ، رسانه، زیست و سبک زندگی است.

وی تصریح کرد: چینی‌ها در پلتفرم گوگل، آمازون و فیسبوک عقب‌تر از آمریکا هستند اما عمق تکنولوژی آن‌ها از آمریکایی‌ها در بازی بیشتر است. هم اکنون سازندگان سخت افزارهای ژاپنی، آمریکایی هستند و ادامه این روند در آینده برای آن‌ها نگران کننده خواهد بود.

فیروزآبادی در تشریح مفهوم حکمرانی گفت: خلق فضای جدید از کنار حاکمیت رخ می‌دهد؛ حاکمیت به دنبال پیاده کردن هنجارهایی است که مستقل از حکومت‌ها و قدرت عرفی است . با توجه به اینکه بیشتر نیاز کشور در زمینه بازی های رایانه ای از خارج تأمین می‌شود، باید در حکمرانی مشارکت فعال داشته باشیم . طبق آمار در حکمرانی فضای مجازی مصرف کننده هستیم این در حالی‌ست که حکمرانی بر فضای مجازی اعمال حاکمیت است و باید از نقاط ضعف استفاده کنیم.

به عقیده فیروزآبادی بازی‌سازی تنها فرصت طلایی برای ایجاد تغییر، زبان و فرهنگ ملی است. یکی از چالش‌ها تفاوت با سایر کشورهاست و باید این روند را اصلاح کرد. موضوع سیاست نیست؛ بحث اختلاف فاحش در فرهنگ است و باید روی آن تمرکز کرد.

او در پایان افزود: کار بازی، چند رشته‌ای بوده و هنر، تکنولوژی و فهم اجتماعی را در بر می‌گیرد و نظام غربی، بازی را ناظر به این مشخصات می‌سازد تا بتواند پول بیشتری از جیب مردم خارج کند که این امر در ایران بسیار ضعیف است؛ در حالی که کشورهای مختلف رشته‌های دانشگاهی مخصوص بازی‌ها دارند و به صورت تخصصی بر روی آن کار می‌کنند.

اشتراک گذاری :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *