با توجه به تاکید مقام معظم رهبری بر اهمیت موضوع توسعه هوش مصنوعی، کمیسیون هوش مصنوعی و علم داده سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران بیانیه‌ای صادر کرد.

به گزارش برات نیوز، این در حالی است که رهبر معظم انقلاب اسلامی در جمع نخبگان کشور براهمیت توسعه هوش مصنوعی در کشور بسیار تاکید داشتند.

بیانیه‌ی کمیسیون هوش مصنوعی و علم داده در حمایت از فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه «ایران جزء 10 کشور برتر حوزه‌ی هوش مصنوعی قرار گیرد» به شرح زیر است:

بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در خصوص شرکت‌های دانش‌بنیان خاصه شرکت‌های فعال در زمینه علم داده، هوش مصنوعی و مدیریت داده، توجه تمامی فعالان این حوزه به خصوص کمیسیون هوش مصنوعی و علم داده نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران، به‌عنوان یکی از کنشگران و بازیگران اصلی حوزه هوش مصنوعی در ایران را به خود جلب کرد.

  توجه ویژه ایشان به این موضوع راهبردی، باعث دلگرمی و جدیت بیشتر شد.

 لزوم استفاده از فناوری های تحول آفرین

این کمیسیون، همواره دغدغه لزوم استفاده از فن‌آوری‌های تحول‌آفرین همچون فن‌آوری هوش مصنوعی برای بهره‌گیری در نظام و مدیریت کشور را دارد.

 اگرچه تاکنون فعالیت‌های گوناگونی در این کمیسیون بر اساس اهداف و راهبردهای از پیش تعیین شده انجام شده است، اما تاکید سخنان ایشان بر این موضوع راهبردی، جدیت، اهتمام و بار مسئولیت این کمیسیون را صدچندان کرده است.

با عنایت به فرمایشات نافذ ایشان بر سه موضوع «اقتصاد دانش‌بنیان»، «فن‌آوری‌ هوش مصنوعی» و «نخبگان به‌عنوان سرمایه انسانی و زیرساخت توسعه کشور»، و مطالبه‌ی ایشان برای «قرارگیری ایران در میان ۱۰ کشور برتر دنیا در حوزه هوش مصنوعی»، بی‌شک ایستادن بر فراز قله‌های هوش مصنوعی نیازمند یک تلاش جمعی است.

براساس این گزارش، این مهم نیازمند اهتمام عملی همه وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها و نهادهای حاکمیتی است و چالاکی و چابکی و یاری ویژه‌ای برای رسیدن به این هدف امکان‌پذیر و بزرگ را طلب می‌کند.

کمیسیون هوش مصنوعی و علم داده با توجه به شناخت جامعی که از بازار و توانمندی مراکز علمی و صنعتی کشور دارد، تحقق این هدف را در یک برنامه مدون چند ساله عملی دانسته و این امر خطیر را به‌عنوان یکی از الزامات پیشرفت مستمر ایران و یکی از زیرساخت‌های حیاتی کشور می‌داند.

 آفت توسعه فناوری های نوین در کشور

همچنین آفت این موضوع را عدم توجه جدی به نظرات فعالان و دلسوزان با تجربه و خوش‌نام صنعتی و دانشگاهی این حوزه قلمداد می‌کند.

براساس این گزارش، این کمیسیون با پوشش صدها شرکت دانش‌بنیان و اساتید برجسته دانشگاه و فعالان حوزه هوش مصنوعی و علم داده کشور، به‌عنوان بزرگترین مجموعه صنفی در حوزه هوش مصنوعی، در یازده کارگروه تخصصی خود برای تحقق بخشیدن به این هدف مبارک، تلاش ویژه‌ای خواهد کرد.

لذا از تمامی افراد، صاحب‌نظران و نهادهای این حوزه دعوت می‌شود همکاری پیوسته و صمیمانه‌ای را با این کمیسیون تا رسیدن به نتیجه مطلوب، داشته باشند.

رئوس زیرساخت‌ها و اقدامات کلان توسعه هوش مصنوعی در کشور

در همین راستا برای هماهنگی بیشتر، رئوس زیرساخت‌ها، ساختارها، برنامه‌ها و اقدامات کلان مورد نیاز به شرح ذیل اعلام می‌شود:

1- تدوین،‌ تصویب و ابلاغ اسناد کلان کشور در حوزه هوش مصنوعی و تحول مبتنی بر علم داده با همکاری و کارشناسی نمایندگان دستگاه‌های مربوطه و نظام صنفی رایانه‌ای شامل:

1-1 تدوین سند چشم‌انداز هوش مصنوعی کشور در مجمع تشخیص مصلحت نظام

1-2 تدوین سند راهبردی و نقشه‌ راه توسعه هوش مصنوعی کشور در شورای‌عالی فضای مجازی

1-3 تقنین قوانین در حوزه هوش مصنوعی و به‌ویژه در حوزه آزادرسانی دادگان و حقوق مالکیت داده در مجلس شورای اسلامی

1-4 تدوین قانون برنامه هفتم توسعه با لحاظ کردن حوزه هوش مصنوعی بعنوان یکی از محورهای اصلی توسعه کشور و مورد تاکید رهبر فرزانه انقلاب

1-5 تدوین لوایح بودجه سنواتی سال‌های آتی و به‌خصوص سال 1401 برای توسعه کاربردی هوش مصنوعی به‌عنوان یک راهبرد توسعه کشور در برنامه هفتم توسعه در سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی

ضرورت تدوین برنامه های ویژه در هر وزارتخانه

2- تدوین برنامه‌های ویژه در هر یک از وزارتخانه‌ها و سازمان‌های حاکمیتی برای توسعه هوش مصنوعی در حوزه‌های بخشی شامل:

2-1 تدوین برنامه ویژه در تمامی وزارتخانه‌ها برای توسعه یا به‌کارگیری هوش مصنوعی با هدف:

▪ بهره‌گیری از هوش مصنوعی و علم داده در ارکان مختلف سازمانی اعم از اداری، امنیت، خدمات، ارتباطات و غیره

▪ آزادرسانی دادگان انباشت‌شده و به‌سازی شیوه ذخیره دادگان جهت بهره‌گیری از توان هوش مصنوعی در تحلیل کلان‌داده‌ها

▪ ایجاد معاونت‌ها یا دوایر ویژه برای به‌سازی فرایند‌ها و ذخیره‌سازی دادگان و شناخت ظرفیت‌های تحول‌آفرین مبتنی بر هوش مصنوعی و علم داده در سازمان مربوطه

2-2 تدوین برنامه ویژه سازمان مدیریت و برنامه ریزی در حوزه هوش مصنوعی به‌منظور:

• توجه ویژه بر فرهنگ‌سازی و ترویج «حل مسائل و چالش‌ها با رویکردهای داده‌محور در سطح کلان کشور» جهت بسترسازی، تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری هوشمند در لایه‌های مختلف مدیریت و برنامه‌ریزی کشور

تخصیص بودجه مناسب برای تحول دیجیتال

• تصویب، تخصیص و توزیع به‌موقع بودجه در خصوص تحول دیجیتال و هوشمندسازی همه نهادهای اجرایی و حاکمیتی کشور

2-3 تدوین برنامه ویژه برای توسعه نظام اداری در حوزه هوش مصنوعی در سازمان اداری و استخدامی به‌منظور:

• توانمندسازی مدیران ارشد سازمان‌های دولتی و حاکمیتی در موضوع مدیریت داده‌محور ذیل تشکیل کمیته راهبری فرهنگ‌سازی‌ تحول دیجیتال

• روزآمدسازی ساختار و تشکیلات سازمانی برای پوشش حوزه‌های علم داده و هوش مصنوعی بصورت مستقل با بهره‌گیری از مدیران ارشد فن‌آوری اطلاعات (یا مدیران ارشد دیجیتال) مجرب و آشنا با مفاهیم تحول دیجیتال در سازمان‌های دولتی و حکومتی

3- تعیین جایگاه مشخص برای هوش مصنوعی در نظام اداری کشور:

ضرورت تشکیل کمیته ویژه راهبری توسعه هوش مصنوعی در کشور

3-1 تشکیل کمیته ویژه راهبری توسعه هوش مصنوعی در کشور در نهاد ریاست جهموری با حضور نمایندگان سازمان‌های حاکمیتی و نمایندگان صنفی این حوزه جهت هماهنگی سران قوای سه‌گانه و پیگیری امور اکوسیستم هوش مصنوعی در سطح کلان مدیریتی کشور

3-2 معاونت یا کمیسیون هوش مصنوعی و علوم داده در شورایعالی فضای مجازی به منظور:

• حمایت‌گری، مطالبه‌گری، تسهیل‌گری راهبردی برای توسعه دانش‌ها و فناوری‌های نوظهور مرتبط با «متافیزیک رایانشی»، «علوم اقتصادی رایانشی»، «علوم انسانی دیجیتال»، «علوم اجتماعی رایانشی»، «علوم سیاسی رایانشی»، «روانپزشکی رایانشی»، «علوم اطلاعات رایانشی» و «حکمرانی الگوریتمیک» در جمهوری اسلامی ایران

• مدیریت تعارض منافع کنشگران و بازیگران راهبردی اکوسیستم هوش مصنوعی کشور

• حکمرانی بر اکوسیستم هوش مصنوعی کشور با تاکید بر توسعه چابک این اکوسیستم و خوشه‌های تخصصی آن

ضرورت سیاست گذاری کلان برای توسعه هوش مصنوعی

• حمایت‌گری، مطالبه‌گری، تسهیل‌گری راهبردی به منظور جهت‌دهی و سیاست‌گذاری کلان برای توسعه دانش نظری و فلسفی هوش مصنوعی با مشارکت ذینفعان مرتبط

• مدیریت اثربخش نقاط ضعف و قوت حکمرانی فضای مجازی در بکارگیری هوش مصنوعی

• اهتمام عملی و ویژه بر مدیریت فرصت ها و تهدیدها در حوزه هوش مصنوعی

• حمایت‌گری، مطالبه‌گری، تسهیل‌گری راهبردی برای تشکیل اتحادهای استراتژیک و ائتلاف‌های بین‌المللی برای تامین زیرساخت‌های موردنیاز اکوسیستم هوش مصنوعی ایران

• مانع‌زدایی برای رونق اقتصادِ هوش مصنوعی ایران و بهبود فضای کسب‌و‌کار و رفع دغدغه‌های فعالان حوزه هوش مصنوعی برای فعالیت در کشور

• حمایت‌گری، مطالبه‌گری، تسهیل‌گری راهبردی برای انتقال دانش و فناوری هوش مصنوعی از کشورهای پیشرفته در این حوزه

بیشتر بخوانید: برگزاری انتخابات جدید در “نصر” تهران

 یکپارچه سازی فرآیندهای سیاست پژوهی در زمینه هوش مصنوعی

• حمایت‌گری، مطالبه‌گری، تسهیل‌گری راهبردی برای طراحی و استقرار چارچوب اخلاق هوش مصنوعی و چارچوب رگولاتوری هوش مصنوعی با تاکید همزمان بر اصل شفافیت و اصل حفظ حریم خصوصی

• حمایت‌گری، مطالبه‌گری، تسهیل‌گری راهبردی برای استقرار نظام جامع مدیریت داده با تاکید بر دیسیپلین کیفیت داده در نهادهای دولتی و حاکمیتی

• یکپارچه‌سازی فرآیندهای سیاست‌پژوهی در زمینه‌ی هوش مصنوعی

3-3 معاونت یا کمیسیون هوش مصنوعی و علوم داده در سازمان فناوری اطلاعات ایران به منظورِ:

• فرهنگ‌سازی، بسترسازی و تسهیل‌گری امور استقرار و تولید سکوهای هوش مصنوعی، مراجع ملی وب معنایی، مرکز مدیریت داده و هوش مصنوعی کشور، داده‌های پیوندی، داده‌های باز، آنتولوژی‌های موضوعی

• شفاف‌سازی و رویه‌سازی نظام حکمرانی داده و هوش‌مصنوعی در سطوح کلان و بخشی.

تشکیل شوراها و کمیسیون های بخشی در حوزه علم داده و هوش مصنوعی

• اهتمام ویژه در دسترس قراردادن داده‌های ملی برای همه سازمان‌های مرتبط با تاکید بر اصل شفافیت

• پیگیری و مطالبه‌گری تکالیف قانونی جهت استقرار سامانه‌های انتشار داده‌های باز (Open Data) توسط همه سازمانهای ذیربط

• تشکیل شوراها و کمیسیون‌های بخشی در حوزه علم داده و هوش مصنوعی با حضور نمایندگان سازمان های حاکمیتی و نمایندگان صنفی جهت توصیه‌گری برای بهبود نقشه‌راه تحول دیجیتال ایران،‌ نقشه‌راه هویت دیجیتال ایران و نقشه‌راه هوشمندسازی ملی

• توجه ویژه در طرح شبکه ملی اطلاعات به خدمات پایه هوش مصنوعی مانند پلتفرم‌های خدمات هوش مصنوعی، تولید و شناسایی ویدئو و صوت، شناسایی جعل عمیق، سامانه‌های کاربردی پرسش و پاسخ، چت‌بات مترجم، تحلیل‌گر داده و فراداده و دستیارهای صوتی

سرمایه گذاری و ایجاد مراکز پردازشی فوق سریع دولتی در حوزه هوش مصنوعی

3-4 معاونت یا ستاد هوش مصنوعی و علم داده در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به منظور:

• حمایت‌گری و تسهیل‌گری ویژه مادی و معنوی و تخصیص بودجه‌های حمایتی برای فعالان حوزه هوش مصنوعی

• نهادینه‌سازی، جاری‌سازی، ترویج و رونق اقتصاد داده و اقتصاد هوش مصنوعی در کشور با تاکید بر رویکرد اقتصاد داده‌بنیان

• تخصیص بودجه ویژه برای پروژه‌های پرچم‌دار هوش مصنوعی در بودجه سال 1401 تا 1404

• نظارت و تسهیل در فرایند ارزیابی محصولات حوزه هوش مصنوعی شرکت‌های دانش بنیان

• توسعه تعاملات با صنایع، کسب و کارها، دانشگاه و پژوهشگاه ها و مراکز بین المللی جهت تعریف و اجرای پروژه های مشترک تحقیقی و کاربردی

• سرمایه‌گذاری و استقرار زیرساخت‌ها و مراکز پردازشی فوق‌سریع دولتی در حوزه هوش مصنوعی و علم داده به‌عنوان سرمایه‌گذاری ملی

حمایت از علوم آزمایشگاهی در حوزه هوش مصنوعی و دانش بنیان

• مدیریت متمرکز برای حمایت ویژه از پویش تولید دادگان فارسی و اصطلاحنامه‌ها و آنتولوژی‌های تخصصی

• کمک به تشکیل ائتلاف‌های بین المللی با کشورهای اسلامی در حوزه داده و هوش‌مصنوعی برای ارتقای جایگاه ژئواکونومی و ژئوپلیتیک هوش مصنوعی کشور

• حمایت‌گری و تسهیل‌گری ویژه برای توسعه شبکه آزمایشگاهی علوم داده‌بنیان، فناوری‌های داده‌بنیان دارک (فناوری دفاتر کل توزیع شده، فناوری هوش مصنوعی، فناوری واقعیت افزوده و فناوری رایانش کوانتومی) در تعامل سازنده با شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی در این معاونت

•  حمایت‌گری و تسهیل‌گری ویژه برای توسعه شبکه سندباکس داده و هوش مصنوعی در صنایع مختلف کشور

• حمایت‌گری و مطالبه‌گری ویژه برای تشکیل و توسعه فعالیت‌های کمیته تخصصی استانداردهای مدیریت داده و هوش مصنوعی در سازمان استاندارد ایران

تمرکز بر گسترش بازارهای بین المللی توسعه صادرات هوش مصنوعی

• تمرکز بر گسترش بازار بین المللی، تسهیل و توسعه صادرات خدمات و محصولات هوش مصنوعی فعالان بخش خصوصی

3-5 ستاد ویژه تحول دیجیتال و هوش مصنوعی در نهادهای متولی حسابرسی و بازرسی کشور به منظور:

• مطالبه‌گری، ممیزی مستمر و نظارت‌گری هدفمند در زمینه استقرار نظام مدیریت داده و هوش‌مصنوعی در نهادهای دولتی و حاکمیتی کشور

• ایجاد بستر مناسب برای استفاده از هوش مصنوعی در نظارت الکترونیک بر وزارت خانه‌ها و سازمان‌ها

• ارایه راهکارهای خلاقانه و عملی جهت هوشمند سازی بازرسی و نظارت

• ایجاد سازوکار تاییدیه برای شرکت‌های بهره‌مند از اطلاعات کاربران جهت عدم سوء استفاده از داده های کاربران

تدوین اوایح مورد نیاز توسعه هوش مصنوعی

• تدوین پیش نویس لوایح قوانین و مقررات، دستورالعمل ها و اصول اخلاقی مورد نیاز توسعه هوش مصنوعی

3-6 ایجاد صندوق سرمایه‌گذاری خطرپذیر مستقل و تخصصی هوش مصنوعی با همکاری بنیاد‌های ملی و ستاد اجرایی فرمان امام(ره)، به منظور:

• شتاب‌دهنده تخصصی هوش مصنوعی جهت حمایت از استارتاپ‌های تخصصی این حوزه

• سرمایه‌گذاری بر روی کسب‌وکارهای مخاطره پذیر هوش مصنوعی

• ارتقاء سطح فناوری های پایه هوش مصنوعی با حمایت از پروژه های تحقیقاتی فعالین صنعتی و دانشگاهی

ارایه خدمات کاربردی به شهروندان 

3-7 ستاد ویژه هوش مصنوعی در صدا و سیما به منظورِ:

• شناسایی و استفاده از ظرفیت های پردازش کلان داده در حوزه هوش مصنوعی در زمینه‌های صوت، تصویر و متن

• طرح ایده و ایجاد برنامه های گوناگون تولیدی در جهت ارتقا سطح آشنایی جامعه و نخبگان با فناوری‌ها، قابلیت‌ها، و ظرفیت‌های هوش مصنوعی در زمینه‌های اجتماعی، تخصصی و کسب و کار

• ایجاد دسترسی به آرشیو‌های دادگان برای توسعه فناوری‌های مبتنی بر هوش مصنوعی

3-8 ستاد ویژه هوش مصنوعی شهرداری‌ها و دهیاری ها در وزارت کشور و تسهیل همکاری این ستاد با سایر نهادهای شهری به منظورِ:

• ارایه راهکارهای خلاقانه و عملی جهت هوشمندسازی خدمات موجود شهری

• ارائه خدمات کاربردی به شهروندان با سرویس‌های مبتنی بر هوش مصنوعی و اینترنت اشیاء

اشتراک گذاری :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *