1. خانه
  2. فناوری
  3. رویداد گیلان ویکند با رویکرد ترندهای فناوری برگزار شد
فناوریمنتخب سردبیر

رویداد گیلان ویکند با رویکرد ترندهای فناوری برگزار شد

گیلان ویکند

برای نخستین بار رویداد 3 روزه گیلان ویکند با رویکرد ترندهای فناوری در دوران پساکرونا برگزار شد.

به گزارش برات نیوز، رویداد 3 روزه گیلان ویکند با رویکرد ترندهای فناوری در دوران پساکرونا در کارخانه نوآوری گیلان استارت خورد. این رویداد جمعه 28 خرداد به پایان رسید. وبسایت سخت‌افزارمگ به عنوان حامی رسانه‌ای در این ویکند استارتاپی حضور داشت و در ادامه این مطلب گزارش ما از گیلان ویکند را مطالعه خواهید کرد. با ما همراه باشید.

روز اول: دید و بازدید و معرفی

بعد از ظهر روز گذشته (چهارشنبه 26 مرداد) رویداد گیلان ویکند با سخنرانی آرش سروری، تسهیلگر و دبیر راهبردی این رویداد آغاز شد.‌ آرش مراسم را با خوش‌آمد به مهمانان و معرفی سخنرانان آغازی رویداد آغاز کرد. پس از آن نوبت به نیما حسن‌زاده، دبیر اجرایی این رویداد رسید که برای لحظاتی کوتاه روی صحنه بیاید و سخنرانی خود را برگزار کرد. دکتر باستنی، مدیر پارک علم و فناوری گیلان هم برای دقایقی روی صحنه آمد و از حضور مهمانان تشکر و از برگزاری این رویداد ابراز خوشحالی کرد. او به شرکت کنندگان این وعده را داد که پارک علم و فناوری می‌تواند برترین ایده و استارتاپ‌ها در این رویداد را تحت حمایت خود قرار دهد. مسعود موسوی، مدیر کارخانه نوآوری گیلان و مدیران b2cfa نیز چند دقیقه‌ای در حضور مهمانان سخنرانی کردند.

پس از سخنرانی‌های اولیه، نوبت به ارائه تسهیلگر رویداد، آقای سروری رسید. او در این بخش به بیان نکاتی در رابطه با شکل گیری ایده استارتاپی، شیوه صحیح ارائه ایده‌ها و تشکیل تیم مناسب برای تشکیل استارتاپ و اجرای ایده‌ها پرداخت.

در بخش بعدی این رویداد پنل گفتگو با بابک سهرابی، بنیانگذار و مدیرعامل جاجیگا با موضوع ترند‌های گردشگری و چالش‌های منابع انسانی در خارج از پایتخت برگزار شد.‌ سهرابی در این پنل که با حضور آرش سروری و میثم زرگرپور (هم‌بنیان‌گذار پادکست ده صبح) برگزار شد عنوان که کسب‌وکارهای جدید باید با توجه به موقعیت، شرایط اقلیمی و اجتماعی و نیازمندی جامعه اقدام به شروع فعالیت خود کنند. او دارایی اصلی یک استارتاپ را ایده و خلاقیت عنوان کرد و افزود:‌ «حضور افرادی که پیش از پیوستن به تیم دارای موفقیت در حوزه کاری خود بوده‌اند به رشد بیشتر کمک خواهد کرد».

پس از سخنرانی مدیرعامل جاجیگا نوبت به معرفی 20 منتور گیلان ویکند رسید. علی امیری (هم‌بنیانگذار زرین پال)، حامد بیدی (مدیر استارتاپ کارزار)، افشین قلی‌نژاد (موسس ادنگاه)، محمدرضا رحمانی (مدیر اجرایی نی‌نی سایت)، بهار سیار (مدیر روابط عمومی هلدینگ نیک اندیش)، سحر سلیمی  (مدیر روابط عمومی نماشا)، مانوئل اوهانجانیانس (بنیانگذار ایسمینار)، محمدرضا سبحان (هم‌بنیانگذار و مدیرعامل تیوان) و محسن سالک (مدیر ویکی‌پدیای فارسی) از جمله منتورهای حاضر در گیلان ویکند به حساب می‌آمدند.

صف ایده بخش بعدی این رویداد در روز اول بود. جاییکه شرکت کنندگان حاضر و مشتاق به اشتراک گذاری ایده، در مدت یک دقیقه (ارائه آسانسوری) با معرفی خودشان و نام ایده، در مدت کوتاهی در رابطه با کلیت ماجرا و افرادی که در تیم خود به آنها نیاز دارند صحبت می‌کردند. پس از اتمام ارائه شرکت کنندگان که بیش از 50 ایده را مطرح کردند، نوبت به رأی‌گیری رسید. حاضرین در رویداد گیلان ویکند در کنار تیم منتورها به ایده‌های برتر از نگاه خود رأی دادند و در پایان پس از شمارش آرا 10 ایده برتر انتخاب شدند و به آنها فرصتی مجدد برای تشریح ایده‌هایشان داده شد.

10 ایده منتخب روز اول گیلان ویکند:

  • آراپیرا
  • فکروساز
  • دات لاین
  • تی‌وَر
  • تیمیتو
  • باجه
  • میگو
  • سهمینو
  • تجربه‌تو
  • هان سیک

در پایان روز اول به ایده‌های برتر فرصتی برای تشکیل تیم جهت پیاده‌سازی ایده داده شد. این تیم‌ها که امکان حضور 24 ساعته در مکان رویداد برایشان در نظر گرفته شده بود، قرار بود که در روز دوم با راهنمایی منتورها و تسهیلگران به ایده‌های خود شکل داده و در صورت امکان به آنها جامه عمل بپوشانند.

روز دوم: کارگاه، آموزش و باز هم کارگاه

در روز دوم این رویداد چهار کارگاه با هدف تعلیم بهتر کار آموزها برگزار شد، البته در میان برگزاری کارگاه‌ها منتورها با حضور بر سر میز تیم‌ها راهنمایی‌های خودشان برای شکل‌گیری بهتر ایده‌های نوپا را به اعضای تیم‌ها منتقل می‌کردند.

تیم‌ها با حضور در کارگاه‌های بوم‌ناب، اعتبار سنجی، MVP (کمینه محصول قابل ارائه) و ارائه موثر و حرفه‌ای شانس این را داشتند که به ایده‌هاش در اندازه یک بیزنس مدل نزدیک شوند و با استفاده از زبان مشترک میان منتورها و خودشان  برای ایده نوپا و تازه شکل گرفته اعتبارسنجی کرده و‌ بتوانند به MVP مطلوب دست پیدا کرده و آن را نمایش دهند. یکی دیگر از اهداف کارگاه‌های روز دوم این بود که تیم‌ها بتوانند از منتورهای متخصص و باتجربه سوال بپرسند و ایده‌یشان را به شکل درست نمایش داده و در صورت نیاز تغییراتی در آنها اعمال نمایند.

 

آرش سروری، دبیر راهبردی این رویداد در مصاحبه اختصاصی با سخت‌افزارمگ در روز دوم هدف کلی برگزاری گیلان ویکند را «آموزشی-تجربی» عنوان کرد. او افزود: «تیم‌ها در یک محیط شبیه سازی شده به مدت 54 ساعت (2 روز و نیم) این فرصت را خواهند داشت تا کشف کنند در دنیای واقعی کسب و کار چگونه شکل می‌گیرد. بدین ترتیب این اشخاص در رویداد افتتاحیه بدون هیچ پیش‌زمینه‌ای و صرفا با یک ایده که حتی ممکن است در طول رویداد تغییر کند، حضور پیدا می‌کنند». سروری «ساختن» را بهترین هدف رویدادهای اینچنینی عنوان کرد.

روز دوم گیلان ویکند با مصاحبه اختصاصی با محمدرضا رحمانی، مدیر اجرایی نی‌نی سایت به پایان رسید. رحمانی در پاسخ به پرسش سخت‌افزارمگ مبنی بر اینکه بهترین دستاورد این رویداد چه چیزی می‌تواند باشد، گفت: «استارتاپ ویکندها هدف مشترکی دارند و دلیل حضور منتورها در این رویداد اینست که بخش بزرگی از شرکت‌کنندگان تجربه راه‌اندازی یک کسب‌وکار را ندارند. آموزشی که در این رویدادها در اختیار آنها قرار می‌گرد، قدم اولیست که باید بردارند. در استارتاپ ویکندها یاد خواهند گرفت که ایده راه‌اندازی کسب‌وکار آنها تا چه اندازه شدنی است و بدین‌ترتیب از اتلاف وقت و سرمایه در پروژه‌ای که اجرا شدنی نیست یا رقبای بسیار قدرتمندی دارد جلوگیری می‌کند».

رحمانی در رابطه با کارگاه بوم‌ناب که در روز دوم و با حضور او برگزار شد، عنوان کرد که «بوم به ایده‌پردازان کمک می‌کند تا قدم به قدم پروژه را بررسی کنند. به عنوان مثال اولین قدم با پرسش از مسأله، دلیل راه‌اندازی کسب‌وکار را به چالش می‌کشد و قرار هست که به چه قشری از جامعه سرویس‌دهی داشته باشید. در قدم بعدی این پرسش مطرح می‌شود که آیا رقیبی برای کسب‌وکار در بازار وجود دارد یا خیر و در صورت وجود چه مشخصه‌ای سرویس شما را از آن متمایز کرده و کاربران را به شما متمایل می‌کند؟ راهنمایی در جهت تغییر ایده برای پشت سر گذاشتن رقبا، مدیریت هزینه و درآمدزایی در کنار تلاش برای همکاری تیمی از دیگر اتفاقاتی است که در کارگاه بوم به آن خواهیم پرداخت».

مدیر روابط عمومی نی‌نی سایت در پایان  گیلان ویکند و به‌طور مشخص برگزاری آن در کارخانه نوآوری گیلان که فضایی مناسب برای کار تیمی دارد را اتفاق خوبی دانست که به واسطه آن تیم‌ها می‌توانند حتی بعد از پایان آن نیز به همکاری با یکدیگر در این فضا ادامه دهند.

روز سوم: تمرین نهایی، آماده‌سازی و اجرا

روز سوم و پایانی گیلان ویکند زمان اجرای نهایی، داوری و انتخاب تیم‌های برتر بود. اما 10 تیم برتر شانس آن را داشتند که در حضور منتورها یک اجرای 5 دقیقه‌ای داشته باشند و در مدت 3 دقیقه به صبحت‌های آنها در رابطه با ایرادات موجود و راه‌های برطرف کردن آن گوش دهند.

پس از اتمام اجراهای آزمایشی و حضور داوران در سالن، نوبت به اجرای نهایی تیم‌ها در حضور داوران و حضار رسید. لازم به ذکر است که در این رویداد اشکان آرمندهی (مدیر عامل سایت دیوار)، محمد خلج (مدیرعامل اسنپ)، دانیال سمیعی (مدیر صندوق پژوهش و فناوری گیلان)، بهاره شریفیون (مدیر عامل هلدینگ سپاس)، طاهره صابری (هم بنیانگذار فرهنگسرای گردشگری بوم اندیش) و ساسان عظیمی (مدیر نوآوری مرکز نوآوری هلدینگ بهسازان فردا) به عنوان داور حضور داشتند.

گیلان ویکند

پس از اجرای 10 تیم منتخب، شش داور حاضر با احتساب امتیازاتی که برای تیم‌ها تعیین کرده بودند، تیم‌های برگزیده خود را اعلام کردند. در نهایت با روی هم قرار دادن آرای داوران، تیم‌های برتر این استارتاپ ویکند انتخاب شدند.

تیم‌های برنده گیلان ویکند:

  • تیم اول: باجه (ارائه طرحی برای سیستم تفکیک زباله‌ با ساخت دستگاه بازیافت و هدف درآمدزایی برای خانواده‌ها)
  • تیم دوم: تی‌وَر (ایده ساخت شبکه‌اجتماعی ورزش‌محور با مرتبط کردن ورزشکاران با امکان ورزشی و یکدیگر)
  • تیم‌های سوم: دات‌لاین (ایجاد پل ارتباطی فریلنسرها با شرکت‌های خارجی و درآمدزایی ارزی بدون نگرانی از بابت بلاک شدن سرمایه) و تجربه‌تو (ساخت پلتفرمی برای اشتراک گذاری تجربیات خرید و بررسی محصول و فروشگاه‌ها)

اشکان آرمندهی، مدیر سایت دیوار و یکی از داوران این رویداد در رابطه با گیلان ویکند به سخت‌افزارمگ گفت:‌ «این رویداد پس از 2 سال نیم، 3 سال شکل گرفته (پس از آخرین رویداد در سال 98 و پیش از آغاز کرونا) و باوجود شور و شوق و دانشگاه‌های قدرتمندی که در گیلان وجود دارد، جایگاه این اکوسیستم در گیلان تثبیت نشده است و کرونا تا حدی مانع آن شده است. اما با این رویداد دوباره شور و شوق بازگشته و این می‌تواند نوید بخش بازگشت دوباره پتانسیل لازم باشد».

در آخرین مصاحبه به سراغ محمد خلج، مدیرعامل اسنپ رفتیم و در اولین سوال از او در رابطه با آینده تیم‌های حاضر در رویدادهای اینچنینی پرسیدیم و اینکه آیا آینده روشنی برای آنها متصور می‌شود یا صرفاَ یک دورهمی‌ای که پس از چند روز به دست فراموشی سپرده می‌شود. خلج با اشاره به حضور خود در رویدادهای مشابه گیلان ویکند در گذشته و مشاهده نتایج آن به سخت‌افزارمگ گفت:‌«اینگونه نیست که پس از اتمام رویداد همه چیز به پایان برسد». او ابراز امیدواری کرد که این رویداد نیز مانند موارد پیشین پیامدهای مثبتی برای جوانان شرکت‌کننده داشته باشد.

مدیرعامل اسنپ ضمن اشاره به این موضوع که داشتن ایده به خودی خود نمی‌تواند برای شما موفقیتی به همراه داشته باشد، عنوان کرد که شبکه‌سازی و یادگیری که در این رویداد صورت گرفته می‌تواند در نهایت موجب به بار نشستن برخی از ایده‌ها شود. خلج در ادامه افزود که «قرار نیست تمامی استارتاپ‌ها یونیکورن شوند و حتی می‌توانند در مقیاس کوچک‌تر هم به درآمدزایی برسند و هم به هدف اصلی خود که منفعت‌رسانی به جامعه است، برسند». او اذعان داشت که برگزاری چنین رویدادهایی می‌تواند به شناخت بهتر ظرفیت‌های هر استان و آشنایی شرکت‌کنندگان با مسئولین از نزدیک و درک این موضوع که این افراد دست‌یافتنی هستند کمک کنند و هرچه این اتفاقات در کشور بیشتر رخ دهد، می‌تواند موثرتر باشد.

خلج همچنین عنوان کرد که امکان وجود تیم‌هایی در این رویدادها وجود دارد که بتوانند به شرکت‌های بزرگتر ارائه سرویس کنند و یا خودشان تبدیل به یک کسب‌وکار بزرگ شوند. او سازگاری آنها با سیستم و متصل شدن به اکوسیستم را نیز دستاور خوبی برای تیم‌ها دانست و در جایگاه مدیرعامل اسنپ این پتانسیل را در ایده چند تیم دید که بتوان در صورت «صیقل دادن و رسیدگی به آنها» در آینده به مجموعه اسنپ یا مجموعه‌های مشابه اضافه شوند.

در پایان رویداد گیلان ویکند برندگان اول تا سوم به ترتیب 10، 6 و 4 میلیون تومان اعتبار هدیه جهت استفاده از خدمات آژانس دیجیتال مارکتینگ بی‌توسی‌فا دریافت کردند. از داوران، منتورها، اصحاب رسانه و تیم اجرایی نیز تقدیر به عمل آمد. همانطور که پیش‌تر اشاره کردیم رویداد گیلان ویکند در روزهای 26، 27 و 28 مرداد توسط آژانس دیجیتال مارکتینگ b2cfa  و با همکاری کارخانه نوآوری گیلان برگزار شد. سخت‌افزارمگ به عنوان حامی رسانه‌ای گیلان ویکند در این رویداد حضور داشت و علاوه‌بر پوشش خبری به تیم‌های برتر این رویداد وعده حمایت رسانه‌ای و پوشش خبری در جهت شناخته‌شدن بیشتر آنها را داد.

تازه های برات نیوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست