گوگل اخیرا اعلام کرده که سال گذشته، ۲/۷ میلیارد تبلیغ را که در فهرست تبلیغات بد و مضر این شرکت قرار گرفتهاند، حذف کرده است. تبلیغاتی که قوانین این شرکت را زیر پا بگذارند، در فهرست تبلیغات بد گوگل (Bad Ads) جای میگیرند.
این رقم، افزایش قابلتوجهی نسبت به ۲/۳ میلیارد تبلیغ بد گوگل در سال ۲۰۱۸ داشته است. همچنین در سال ۲۰۱۹، گوگل ۱/۲ حساب کاربری ناشرین تبلیغاتی را بسته و بیش از ۲۱ میلیون تبلیغ در صحفات گوگل را که توسط این حسابهای کاربری صورت گرفته بودند، حذف کرده است.
گوگل معمولا مناطق و موضوعاتی را که نسبت به آنها حساسیت بالایی دارد، اعلام میکند. هرگونه تبلیغ نامناسب در این بخشها، سریعا در فهرست تبلیغات بد این شرکت قرار میگیرند. برای مثال، گوگل اعلام کرده که در سال ۲۰۱۹، برای مردمی که به دنبال تمدید پاسپورت خود بودهاند، فیشینگهای زیادی انجام شده است. این تبلیغات مردم را به دام میانداختند تا اطلاعات ضروری آنها مانند جزئیات کارتهای اعتباری را هک کنند.
گوگل همچنین در سال ۲۰۱۹ نسبت به کلیکهای تبلیغاتی دروغین هم حساسیت بالایی نشان داده و بسیاری از آنها را سرکوب کرده است. در کنار این موارد، تبلیغاتی نظیر وامهای شخصی که اطلاعات غلطی را در اختیار مردم قرار میدادند، جزو تبلیغات بد گوگل قرار گرفتند. از این جهت گوگل، قوانین خود را برای تبلیغکنندگان مرتبط با سیستم وامدهی بروزرسانی کرد. هر شخصی که قصد انجام این کار را داشته باشد، علاوهبر مجوزات لازم، نیاز است تا تمامی ریسکها، هزینهها، سودها و موارد مشابه را در اختیار کاربران بگذارند. در غیر این صورت، تبلیغ این افراد در فهرست بدها قرار خواهد گرفت و حذف میشود.
تبلیغکنندگان مسائل مربوط به ویروس کرونا مراقب باشند
پس از شیوع ویروس کرونا، ترافیک اینترنت افزایش چشمگیری داشته است و در پی آن، شاهد فعالیتهای مخربی بودهایم. کلاهبرداران با سو استفاده از مسائل مرتبط با ویروس کرونا، تبلیغات نامناسبی را در دید مردم قرار میدادند. به این منظور، گوگل تیمی اختصاصی برای توسعه یک تکنولوژی جدید بهمنظور شناسایی چنین تبلیغاتی ایجاد کرده است. گوگل حتی تبلیغ ماسکهای صورت را که اطلاعات غلطی در اختیار کاربران قرار میداد، سریعا مسدود کرد.
اسکات اسپنسر (Scott Spencer)، معاون ارشد امنیت و حریم خصوصی تبلیغات گوگل در این خصوص میگوید:
در چند ماه اخیر، ما میلیونها تبلیغ مرتبط با ویروس کرونا را بهدلیل نقض قوانین گوگل، مانند گرانفروشی، سرمایهگذاری روی کمبود عرضه لوازم پزشکی، انتشار اطلاعات غلط درمورد درمان کرونا و بسیاری از مسائل دیگر، مسدود و حذف کردیم.
اسکات اسپنسر
با اینکه گوگل در این زمینه حساسیت بالایی به خرج میدهد، در عین حال به تبلیغکنندگان اجازه میدهد تا تبلیغات مرتبط اما موثق درمورد کووید-۱۹ را منتشر کنند.
هفته پیش گوگل اعلام کرد که از این پس نیاز است تا تبلیغکنندگان، مستندات و دیگر اطلاعات هویتی و شناسایی کسب و کار خود را برای هرگونه تبلیغات در گوگل، ارسال کنند تا بتوانند حکم تایید خود را دریافت کنند.