1. خانه
  2. خودرو
  3. ایران
  4. فرصت طلایی همکاری خودرویی ایران و روسیه
ایرانمنتخب سردبیر

فرصت طلایی همکاری خودرویی ایران و روسیه

خودروسازان ایران و روسیه

در حالی که چندی پیش مقرر شد تا خودروسازان ایران و روسیه با هم دیگر در ساخت تولید مشترک خودرو همکاری کنند، مسوولان براین باورند که بازار روسیه قطعا می تواند فرصتی برای خودروسازان و قطعه سازان ایرانی باشد.

به گزارش برات نیوز، این درحالی است که چندی پیش پس از دیدار مسوولان روس و ایران و براساس مذاکرات انجام شده، مقرر شد تا ایران و روسیه خودرو مشترک بسازند.

درهمین حال؛ براساس آمار ارائه شده، داستان تولید مشترک ایران و روسیه از حدود 7 تا 8 سال پیش از سوی مسوولان ترک مطرح شده بود.

تاکید بر تولید خودروی اقتصادی و تولید مشترک

به طوری که نماینده انجمن خودروسازی ترکیه اعلام کرده بود که سه کشور ایران، روسیه و ترکیه باید یک پلت‌فرم و خودرو داشته باشند و هر کدام برای بازار خود تولید کنند.

همچنین ترک ها معتقد بودند که برای این‌که این خودرو مشترک اقتصادی‌تر باشد، می‌تواند تبادل قطعات صورت بگیرد.

اما حالا پس از انجام مذاکراتی ایران و روسیه به توافق رسیدند تا خودروی مشترک تولید کنند.

این درحالی است که برخی از کارشناسان و مسوولان فعال در حوزه تولید خودرو براین باورند که فرصت تولید خودروی مشترک میان ایران و روسیه و بازار این کشور برای خودروسازان و قطعه سازان ایرانی فرصتی طلایی و غنیمت به شمار می آید.

لزوم استفاده خودروسازان از فرصت‌های موجود برای فعالیت در بازار روسیه

درهمین راستا، معاون صنایع حمل و نقل وزارت صنعت، معدن و تجارت اظهار کرده است: فرصت طلایی که در گذشته در بازار خودروی روسیه ایجاد کرده بودیم، از دست رفته و امروز با توجه به خروج خودروسازان خارجی از این کشور، باید بتوانیم در این بازار فعالیت‌ها را آغاز و از فرصت‌ها استفاده کنیم.

منوچهر منطقی ضمن اشاره به برگزاری نمایشگاه «اتومبیلیتی» روسیه در هفته آینده و حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت کشورمان در این رویداد، افزود: روسیه بازاری است که در دهه ۸۰ در آن حضور یافتیم و عرضه خودرویی نظیر سمند در این کشور مورد استقبال قرار گرفت.

وی بیان کرده است: روسیه جزو بازارهای هدف صادراتی ما بوده و هست، اما قطع ارتباطات خودرویی سبب شد تا امروز برای حضور مجدد در این کشور انرژی، زمان و هزینه بیشتری صرف کنیم.

منطقی ادامه‌داده است: برای ورود مجدد به بازار این کشور، باید خودروهایمان را در نمایشگاه‌های مختلف روسیه به نمایش گذاشته، شبکه‌ خدمات پس از فروش ایجاد کرده و تبلیغات ویژه کنیم تا محصولات‌مان را بشناسند.

رقابت چینی‌ها با ایران و ضرورت مانور تولیدات ایرانی در بازار روسیه

معاون وزیر صمت یادآور شده است: با وجود همسایگی با روسیه و روابط سیاسی خوب با این کشور، اما تاکنون چینی‌ها بهره‌برداری بهتری از این فرصت اولیه کرده‌اند، در عین حال فرصت ثانویه هنوز باقیست و آن اینکه محصولات‌مان را در معرض نمایش قرار دهیم.

وی اضافه‌کرده است: به احتمال زیاد، درخصوص قطعات و محصولات، تفاهم‌نامه‌ها و شاید قراردادهایی بتوان با طرف‌های روسی منعقد کرد و باید بتوانیم از فضای مثبت موجود حداکثر استفاده را انجام دهیم.

وی یادآور شد: وقتی خودروی سمند در دهه ۸۰ در بازار روسیه ارائه شد، در بیش از ۵۰ شهر این کشور از جمله مسکو نمایندگی‌هایی به منظور ارائه خدمات پس از فروش ایجاد شد و امروز در این زمینه نیازمند مطالعه و بخش ‌بندی بازار بزرگ این کشور هستیم.

تولید مشترک

ایجاد پلتفرم‌های مشترک خودرویی

این مقام مسوول وزارت صمت تاکید کرده است: حضور پُرقدرت در بازار یک کشور، نیازمند مشتری‌شناسی، آمادگی لازم برای پشتیبانی از محصولات و بسیاری پارامترهای دیگر دارد.

وی در ادامه درخصوص مطرح شدن ایجاد پلتفرم خودرویی مشترک با روس‌ها و چینی‌ها، اظهار داشت: این مسائل، فعلا در حد ایده اولیه است و شاید بتوان در گام‌ها و مراحل بعدی درباره آن صحبت کرد.

لزوم طراحی یک پلت فرم جامع و مالکیت سه کشور

درهمین حال برخی دیگر از کارشناسان و فعالان حوزه معتقدند که رسیدن به یک تولید مشترک نیازمند طراحی یک پلت فرم کامل و جامع از سوی سه کشور است.

درهمین راستا، محمدرضا نجفی‌منش، رییس انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازی کشور درخصوص اینکه با توجه به شرایط تحریم دو کشور ایران و روسیه آن ها می توانند تولید مشترک داشته باشند گفته است :

اگر ایران، ترکیه و روسیه در سطح کلان تصمیم بگیرند که خودرویی را طراحی کنند که برای خودشان باشد، این اتفاق می‌افتد. در حال حاضر خودروهایی که ما داریم، برای خودمان نیست. یا پلت‌فرم رنو یا پژو است.

وی ادامه داده است که ما باید یک پلت‌فرم داشته باشیم و مالکیت آن نیز برای سه کشور باشد. سه کشور باید براساس نیاز خود، طراحی خودرو را انجام دهند و خودرو را تولید کنند.

تحریم‌ها و حذف قطعات تحریم شده از تولیدات روسی

نجفی منش خاطر نشان کرده است: از سوی دیگر، اگر سه کشور با یکدیگر توافق کنند، می‌توانند از شرکت‌های بین‌المللی که طراحی خودرو را انجام می‌دهند، کمک بگیرند؛ ضمن این‌که ما نیز توان طراحی خوبی داریم، ترک‌ها توان خوبی برای تامین قطعه دارند و روس‌ها نیز مواداولیه را به خوبی می‌توانند تامین کنند.

رییس انجمن صنایع همگن نیرو محرکه اعلام کرده است که روسیه برای این‌که تولید خودروی خود را متوقف نکند، ناچار است که آپشن‌ها را حذف کند. روسیه یا باید تولید را متوقف می‌کرد، یا آپشن‌ها را حذف می کرد.

وی خاطر نشان کرده است: در واقع در رابطه با قطعاتی که روسیه وابستگی عمیق به غرب داشت و بدون آن‌ها نمی‌توانست تولید کند، این قطعات را کم کرده است. شاید اگر ما هم به این تصمیم می‌رسیدیم، این همه دچار مشکل نمی‌شدیم و تولیدمان بالا می‌رفت. مشکلی که در حال حاضر در تولید خودرو داریم، مربوط به قطعات وارداتی است و تولید داخل ندارد.

درهرحال، با توجه به عدم نهایی سازی توافق تولید خودروی مشترک و اینکه تاکنون اقدام خاصی را دراین خصوص انجام نشده مسوولان باید از فرصت های موجود در بازار روسیه استفاده کنند و این فرصت را با حمایت ویژه در اختیار خودروسازان و قطعه سازان ایرانی قرار دهند.

تازه های برات نیوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست