نبود زیرساخت های لازم در کشور موجب بروز مشکلات جدی در حوزه کسب و کارهای انلاین شده است .

به گزارش برات نیوز، این درحالی است که با شیوع بیماری کرونا و همه گیری آن مردم بیشتر به انجام خرید آنلاین روی آوردند و کسب و کارهای آنلاین رونق گرفت.

اما در این میان صاحبان کسب و کارهای آنلاین با افزایش میزان تقاضا با مشکلات جدی مواجه شدند که ناشی از فراهم نبودن زیرساخت های لازم بود.

در همین حال و با توجه به شرایط حاکم بر کشور به دلیل شیوع این بیماری همه گیر، تمامی روش های کسب درآمد و خرید و فروش ها از حالت حضوری به حالت غیر حضوری و آنلاین تغییر یافت.

به طوری که پس از کرونا، مردم به سمت خرید انلاین روی آوردند و موجب رشد کسب و کارها در فضای مجازی و دیجیتال شدند.

رونق و توسعه کسب و کارهای انلاین در دوران پساکرونا

در این میان برخی از کارشناسان حوزه فضای مجازی براین باورند که رشد و توسعه کسب و کارها در فضای مجازی تاحدی چشمگیر بوده که اتتظار می رود در دوران پساکرونا نیز کسب و کارها به صورت مجازی مشغول فعالیت باشند.

نکته قابل تامل در این خصوص اینکه فراهم نبودن زیرساخت ها و بسترهای لازم موجب شده تا صاحبان کسب و کارهای آنلاین با مشکلات جدی مواجه شوند.

درحالی که در سایر کشورهای دنیا، پس از شیوع بیماری کرونا و حرکت جمعی مردم به سمت استفاده از خدمات آنلاین به ویژه خرید آنلاین اما هیچ مشکلی آن ها را تهدید نمی کند.

اما در کشور ما صاحبان کسب و کارهای آنلاین و یا مردم با مشکلاتی در انجام معاملات آنلاین خود مواجه می شوند که ناشی از نبود زیرساخت ها و بسترهای لازم است .

از طرفی برخی از کارشناسان حوزه فضای مجازی براین باورند که درحوزه کسب و کارهای انلاین موضوع اعتمادسازی اصولی انجام نشده است .

عدم اطمینان سازی و اعتماد سازی در حوزه فضای مجازی

درهمین راستا، عضو کمیسیون فناوری اطلاعات و ارتباطات اتاق ایران ضمن اشاره به رونق کسب و کارها در فضای مجازی در دوران کرونا اظهار کرد:

پیش از شیوع بیماری کرونا، فرهنگ استفاده از اینترنت، در سنین بالا کشور چندان جا نیفتاده بود؛ اما بعد ازهمه گیری کرونا و لزوم خانه‌نشینی شرایط تا حدودی بهبود پیدا کرد و اقتصاد فضای مجازی رضایت‌بخش شد.

عبدالرضا نوروزی در ادامه با بیان اینکه هنوز با ایده‌آل‌ها فاصله زیادی داریم، افزود:

 من خودمان را با گذشته خودمان مقایسه کردم چرا که ما در ایران در استفاده از اینترنت حتی به نسبت کشورهای همسایه خیلی عقب هستیم.

به گفته نوروزی، کسب و کارهای انلاین در بخش خدمات مشکل ویِژه‌ای دارند چراکه هنوز در زمینه اطمینان سازی و اعتماد سازی اقدام اصولی انجام نگرفته است.

نبود زیرساخت های لازم و مشکلات مردم در خرید آنلاین

عضو کمیسیون فناوری اطلاعات و ارتباطات اتاق بازرگانی ایران، ضمن اشاره به ضعف نظارتی در فروش آنلاین، خاطر نشان کرد:

گزارش‌های متعددی به‌دست ما می‌رسد که در خرید آنلاین یا کالا اشتباه به‌دست خریدار رسید و یا کیفیت مد نظر را نداشت.

چشم امید فعالان حوزه فضای مجازی به دولت سیزدهم

این درحالی است که چشم امید فعالان حوزه فضای مجازی به دولت سیزدهم بود که با ارائه راهکارهای تاثیرگذار بتواند درجهت بهبود وضعیت فعالان حوزه فضای مجازی گام بردارد.

درهمین حال، بهره گیری رییس جمهوری سیزدهم از ظرفیت های اینترنت و فضای مجازی در معرفی کابینه خود نیز موجب امیدواری هرچه بیشتر فعالان این حوزه شد.

درهمین راستا، یک کارشناس حوزه کارچندی پیش اظهار کرده بود:

امید می رود همچنانکه دولت رئیسی برای معرفی وزیران کابینه از بستر اینترنت و فضای مجازی استفاده کرد از ظرفیت کسب و کارهای اینترنتی برای تحقق برنامه اشتغال میلیونی خود بهره برداری کند.

بیشتر بخوانید: “ای نماد” مانعی بزرگ سر راه پرداخت یارها

راه اندازی کسب و کارهای انلاین و مزایای آن

علیرضا حیدری مزیت‌های راه اندازی مشاغل اینترنتی را مورد اشاره قرار داد و گفت:

اگر کسی بخواهد در فضای کسب و کار نگاه بلندمدت داشته باشد و سود بلندمدت خود را ببیند، باید به سمت اعتماد سازی برود که بخشی از این اعتماد سازی در حوزه مالی و بخش دیگر خدمات پس از فروش است.

وی افزود: در بسیاری از فروش های آنلاین و خریدهای اینترنتی، افراد تا یک هفته امکان مرجوع کردن کالا را دارند و این الگوی شرکت های موفق توزیع کالا و خدمات در کشورهای توسعه یافته است.

این کارشناس حوزه کار تاکید کرد: مهم‌ترین بحث درخصوص کسب و کارهای اینترنتی فضایی است که در آن شکل می‌گیرند و اگر بخواهیم در بازار فضای مجازی که یک فضای کاملا رقابتی است حضور پیدا کنیم باید دو اصل کیفیت و قیمت را مد نظر قرار بدهیم.

حیدری ادامه داد: فضای رقابتی به معنای واقعی کلمه فضایی است که در آن خریدار قیمت را با کیفیتی که اعلام می‌شود، ملاحظه می کند و بر اساس آن سفارش کالا می دهد .

و در صورتی که کالای خریداری شده مغایرت داشت می تواند کالا را مرجوع کند بدون آنکه هزینه ای کرده باشد.

فعالیت در فضای مجازی و ایجاد رفاه برای مصرف کننده

وی افزود: وقتی وارد فضای اینترنتی می شویم ناگهان به فضایی دسترسی پیدا می‌کنیم که از مرزهای جغرافیایی هم ممکن است فراتر باشد.

اما این فضا چکار می کند؟ این فضا در عین رقابتی بودن، رفاه مصرف کننده را هم افزایش می دهد و سطح رفاه با دو شاخص کیفیت و قیمت کالا بالا می رود.

این کارشناس حوزه کار تنوع قیمت وکاهش وقت و زمان را صرفنظر از کیفیت و قیمت از دیگر مزیت های کسب و کارهای اینترنتی از دید مصرف کننده عنوان کرد و ادامه داد:

تولیدکننده هم به نوعی از این بازار استفاده می کند و هزینه های توزیع را به حداقل می رساند.

ما امروز وارد عرصه جدیدی از کسب و کار شده ایم که این عرصه هزینه های تولید کننده و مصرف کننده را کاهش می دهد.

حیدری تصریح کرد:با توجه به اینکه امروز این فضا به شکل معناداری در حال گسترش است .

باید بستر فضای کسب و کار را به شکل معناداری فراهم کنیم تا بازیگران این حوزه بتوانند به راحتی وارد شوند و از این بستر استفاده کنند.

علاوه بر این باید بتوانیم به این بستر نظم و انضباط بدهیم و آن را قانونمند کنیم.

خلاء قانونی درحوزه کسب و کارهای آنلاین در کشور

این درحالی است که موضوع تدوین قانون های مشخص و فراهم کردن بسترهای لازم برای فعالیت در فضای مجازی و انجام معاملات امن از جمله موضوعات اصلی است که دولت جدید باید به آن بپردازد.

همچنین کارشناسان این حوزه از دولت جدید تقاضای حمایت از بخش خصوصی فعال در حوزه فضای مجازی و کمک به رشد کسب و کارهای آنلاین را دارند.

جیدری در ادامه با بیان اینکه کسب و کارهای اینترنتی ضوابط و قانونمندی های خودش را دارد، اظهار کرد:

اگر کالایی خریداری شود اما این کالا اورجینال و اصل نباشد خریدار می تواند سازمان تعزیرات را در جریان امر قرار دهد.

 

اشتراک گذاری :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *