درحالی که تاکسی داران از مشکلات شغلی خود گلایه دارند، مسوولان شهرداری اعلام کرده اند که تامین منابع مالی میلیاردی برای نوسازی ناوگان تاکسیرانی ضروری است.

به گزارش برات نیوز، این درحالی است که با توجه به سختی پیش روی تاکسی داران و رانندگان تاکسی، آن ها با مشکلات بسیاری دست و پنجه نرم می کنند.

ضرورت حمایت مسوولان دولتی از رانندگان تاکسی

نبود حمایت دولتی از تاکسی داران و رفع مشکلات آن ها از جمله مباحث اصلی مسوولان سازمان تاکسیرانی و رانندگان آن است که همیشه بر آن تاکید دارند.

درهمین حال، رانندگان تاکسی نسبت به مشکلاتی از جمله هزینه سنگین بنزین، فرایند طولانی افزایش کرایه‌های سالانه و فرسودگی ناوگان تاکسیرانی گلایه دارند.

همچنین راه اندازی تاکسی های اینترنتی و فعالیت خودروهای مسافربر شخصی از دیگر تهدیدهای شغلی برای رانندگان تاکسی به شمار می آیند.

اما علاوه بر تمامی این مشکلات، شیوع بیماری کرونا از دیگر مشکلاتی بود که بسیاری از رانندگان تاکسی را مبتلا و یا قربانی کرد.

اجرای طرح فاصله گذاری اجتماعی و کاهش 70 درصدی درآمد رانندگان

با شیوع این بیماری، علاوه بر خطر ابتلای رانندگان، اجرای پروتکل های بهداشتی و طرح فاصله گذاری اجتماعی کار را برای تاکسی داران  بسیار سخت کرد.

به طوری که برخی از رانندگان تاکسی ضمن اشاره به مشکلات موجود اظهار کرده اند که با آغاز به کار تاکسی‌های اینترنتی درآمد رانندگان تاکسی و یا تاکسی داران به یک سوم کاهش یافته بود.

درهمین حال و با توجه به شیوع بیماری کرونا و اجرای طرح فاصله گذاری اجتماعی تقریبا 30 درصد از درآمد اصلی تاکسی داران باقی مانده و 70 درصد آن از دست رفته است .

شرایط بداقتصادی و گرانی از یک طرف، خطر ابتلای به بیماری و کاهش درآمد تاکسی داران نیز از طرف دیگر وضعیت معیشتی زندگی آن‌ها را بسیار تحت الشعاع قرار داده است .

وعده های محقق نشده مسوولان برای بهبود وضعیت معیشتی رانندگان

این درحالی است که مسوولان پس از شیوع بیماری کرونا و اجرای طرح فاصله گذاری اجتماعی به هیچ یک از وعده های خود از جمله پرداخت وام‌های کمک معیشتی، رفع مشکل بیمه برخی از رانندگان و مواردی از این قبیل عمل نکردند.

درهمین حال، رانندگان تاکسی باید علاوه بر دغدغه درگیری و ابتلا به بیماری کرونا، باید نگران مشکلات روزمره زندگی ناشی از کاهش درآمد خود نیز باشند.

 خودروهای فرسوده و شرایط سخت نوسازی ناوگان حمل و نقل از جمله تاکسی ها نیز که یکی دیگر از مشکلات این قشر زحمت کش و آسیب دیده است.

این درحالی است که در شرایط فعلی، نقش مسوولان درجهت رفع مشکلات تاکسی داران و رانندگان تاکسی بسیار پررنگ تر از قبل دیده می‌شود و مسوولان باید بسیار به این موضوع توجه ویژه داشته باشند.

تامین مالی 5 هزار میلیاردی و اجرای نوسازی ناوگان تاکسیرانی

درهمین راستا، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران اظهار کرده است :

نوسازی یک سال و نیمه کل ناوگان تاکسیرانی در گرو تامین ۵ هزار میلیارد تومان منابع مالی است .

سید مناف هاشمی درباره وعده نوسازی شهرداری برای ده هزار تاکسی اظهار کرد:

درصورت تامین مالی 5 هزار میلیارد تومان منابع مالی، فرآیند یک سال و نیمه نوسازی همه تاکسی های شهر تهران وجود دارد .

این درحالی است که پیش از این اعضای شورای شهر اعلام کرده بودند که نوسازی ده هزار تاکسی عدد ناچیزی است و اعلام داشته اند که نوسازی تمامی تاکسی های تهران باید طی یک سال و نیم نوسازی شود .

درهمین حال، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران اظهار داشته که هزینه برآورد شده نوسازی برای تاکسی های نوسازی شده رقمی ما بین 900 تا هزار میلیارد تومان بوده است .

همراهی نوسازی ناوگان تاکسیرانی با رشد سه تا چهار برابری

وی درادامه گفت:

 برای تامین اعتبارنوسازی این تعداد تاکسی از ۵ منبع اعتبارات دولت، محل اعتبارات سازمان شهرداری‌ها، کمک‌های شهرداری و درآمد حاصل از طرح ترافیک استفاده شده و خواهد شد.

هاشمی درادامه گفت: همچنین از رانندگانی که نیاز به وام ندارند و به صورت مستقل خواهان معرفی برای تعویض خودروی فرسوده هستند، نیز کمک گرفته شده است .

وی اظهار کرده که منابع حاصل از بهینه سازی مصرف سوخت نیز یکی از منابعی است که ما در اجرای طرح نوسازی تاکسی های تهران درنظر گرفته ایم.

هاشمی ضمن تاکید بر اینکه با این ۵ راهکار در حال طی مسیر و تامین اعتبار هستیم، اضافه کرد:

پیش بینی ما این است که با این منابع ده هزار دستگاه را نوسازی کنیم و این رقم حدود سه تا چهار برابر سال‌های قبل است.

بیشتر بخوانید: کاربران تاکسی‌های اینترنتی مراقب باشند

سقف پیش بینی مسوولان برای نوسازی تاکسی ها، ده هزار دستگاه

این درحالی است که به اعتقاد مسوولان نمی توان مدعی نوسازی ده هزار تاکسی به یکباره شد چرا که به طور متوسط سالانه دو هزار دستگاه تاکسی نوسازی می‌شود .

براساس برنامه ریزی‌های انجام شده، سقف پیش بینی مسوولان برای نوسازی ده هزار دستگاه است.

درهمین حال، در ۵ ماهه نخست سال جاری به دلیل تعطیلی ایران خودرو و گرانی قیمت‌ها رسیدن به سقف ۵۰ درصد نوسازی عمل نشده است .

براساس این گزارش، مسوولان اعلام داشته اند که تاکنون دو هزار و دویست دستگاه تاکسی نوسازی شده و پیش بینی شده تا پایان سال به تعهدات خود عمل کنند .

علاوه بر نوسازی، مشکل بیمه برخی از رانندگان تاکسی یکی از مشکلات جدی است که با آن مواجه هستند و به طور مداوم از مسوولان درخواست کمک برای رفع این مشکل را دارند .

سه هزار راننده تاکسی در مراحل نهایی دریافت بیمه

درهمین راستا معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران اظهار کرد:

 آخرین تفاهماتی که با سازمان تامین اجتماعی و نائب رئیس مجلس داشتیم، مشکل بیمه رانندگان تاکسی انجام شده و اکنون سه هزار نفر از رانندگانی که بیمه نداشتند با فراخوان همکاران ما در تاکسیرانی در حال سپری کردن مراحل دریافت بیمه هستند.

وی همچنین بیان کرد:

همکاران راننده ما که بیمه آن‌ها مشکل دارد تعداد زیادی نیستند و بین ده تا دوازده هزار نفر هستند.

آن‌هایی که مشکل بیمه دارند و قبلا به هر دلیلی در لیست بیمه نبودند و چندین سال نیز در نوبت بودند به لیست بیمه اضافه می‌کنیم.

ضرورت پیگیری موضوع سختی کار رانندگان حمل و نقل عمومی

از طرفی با توجه به مشکلات موجود در حوزه فعالیت و شغلی رانندگان وسایل حمل و نقل عمومی از جمله رانندگان تاکسی و یا تاکسی داران، موضوع تعلق سختی کار به این افراد مدت هاست که مطرح شده است.

درهمین حال، موضوع سختی کار رانندگان در دولت نهم و دهم مورد پیگیری قرار گرفت ولی درو دولت یازدهم و دوزادهم مسکوت ماند.

اما با توجه به تغییر دولت و آغاز به کار دولت سیزدهم، امید است که این موضوع از سوی نمایندگان مجلس و دولت جدید پیگیری و به نتیجه برسد .

اشتراک گذاری :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *