ایران در رده پیشتازان استفاده از شبکه‌ های اجتماعی در جهان قرار گرفت.

به گزارش برات‌نیوز، طبق آمار و نظرسنجی‌های منتشر شده، ایران در زمینه استفاده از سوشال مدیا از بسیاری از کشورها سبقت گرفته است. سال گذشته ضریب نفوذ شبکه‌ های اجتماعی به زندگی شهروندان ایرانی، 64 درصد اعلام شد؛ حالا در سال 2021 این ضریب حدود 11 درصد رشد کرده و برابر با 71 درصد اعلام شده است.

اکنون که در ماه‌های پایانی سال 2021 به سر می‌بریم، آماری از میزان نفوذ شبکه‌ های اجتماعی در کشورهای مختلف منتشر شده است؛ در این گزارش تعداد کاربران فعال در شبکه های اجتماعی در جهان حدود 4.2 میلیارد نفر به ثبت رسیده و این یعنی ضریب نفوذ سوشال مدیا در جهان 53.6 درصد شده است. این رقم نسبت به سال قبل، 9 درصد افزایش یافته است.  

وب سایت linkfluence، این آمار را با انتشار نقشه جغرافیایی جهان بر اساس منبع Russian Source Marketing بروزرسانی کرده است. بر طبق این نقشه، ضریب نفوذ شبکه‌ های اجتماعی نسبت به جمعیت کشورها و مناطق جهان به ترتیب زیر به ثبت رسیده است:

استرالیا و اقیانوسیه  71 درصد

جنوب شرق آسیا  78 درصد

شرق آسیا 82 درصد

 جنوب آسیا 31 درصد

 آسیای میانه 21 درصد

 اروپای شرقی 56 درصد

 شمال اروپا 79 درصد

آفریقای مرکزی 11 درصد

آمریکای شمالی 83 درصد

آمریکای مرکزی 81 درصد

آمریکای جنوبی 83 درصد

ضریب نفوذ شبکه های اجتماعی در ایران

طبق گزارش‌های جهانی منتشر شده در سال 2019، ایران در همان سال 47 میلیون کاربر شبکه‌ های اجتماعی داشته است؛ طبق این گزارش، ضریب نفوذ شبکه‌ های اجتماعی در ایران 57 درصد تخمین زده شده بود. در گزارش مشابهی که در ژانویه سال 2021 منتشر شد، تعداد کاربران فعال شبکه های اجتماعی در ایران در سال 2020 حدود 53.36 میلیون نفر گزارش شده است.

این میزان در سال 2021  به حدود 59.36 رسید. با کمی حساب سرانگشتی مشخص می‌شود که ضریب نفوذ شبکه های اجتماعی در ایران در سال 2020 حدود 64 درصد بوده و در سال جاری این شاخص 11 درصد رشد کرده و به حدود 71 درصد رسیده است.

به گفته کارشناسان، افزایش ضریب نفوذ شبکه های اجتماعی با افزایش دسترسی شهروندان به اینترنت رابطه مستقیم دارد. به عبارت دیگر ضریب نفوذ شبکه های اجتماعی یکی از مهم‌ترین پارامترهایی‌ست که دولت‌ها با اتکا به آن می‌توانند تهدیدهای موجود را برطرف کرده و مشکلات شبکه‌های اینترنتی را رفع نمایند.

شبکه‌های اجتماعی داخلی به کجا رسیدند؟

شاید یکی از بزرگ‌ترین پرسش‌ها در زمینه شبکه‌ های اجتماعی این باشد که سرنوشت پیام رسان‌های داخلی چه شد؟ با گذشت چند سال از معرفی شبکه های اجتماعی داخلی، این روزها به وضوح می‌دانیم که این پیام رسان‌ها توان رقابت با شبکه های اجتماعی خارجی را ندارند. این درحالی‌ست که تاکنون بودجه زیادی برای ارتقاء اپلیکیشن‌هایی چون سروش در نظر گرفته شده است.

طبق آخرین آمار به دست آمده از مرکز افکار سنجی دانشجویان ایران، 15.7 درصد از کاربران ایرانی از شبکه های اجتماعی داخلی استفاده می‌کنند، سروش با 5.1 درصد بالاترین آمار و گپ با ۰/۳ درصد کمترین آمار را به خود اختصاص داده است. با این حال واتس‌آپ در ایران توسط ۷۱ درصد مردم و تلگرام توسط ۴۰ درصد مردم مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این آمار نشان می‌دهد که حتی فیلترینگ تلگرام نیز باعث نشده تا شبکه‌ های اجتماعی داخلی گوی سبقت را از این پیام رسان خارجی بربایند. حالا با توجه به این شرایط این جمله که شبکه‌ های اجتماعی برای ارتباط با دنیای خارج از کشور نیازمند مقبولیت بین‌المللی هستند، بیش از پیش معنا پیدا می‌کند.

در همین زمینه یک کارشناس فضای مجازی، موفقیت پیام رسان‌های داخلی را وابسته به کیفیت می‌داند و می‌گوید طرح‌هایی مانند طرح صیانت نمی‌تواند سبب مقبولیت شبکه‌ های اجتماعی داخلی شود.

به گفته این کارشناس، قانون‌گذاری در حوزه فضای مجازی در بسیاری از کشورهای جهان در حال شکل‌‌گیری است که با این قوانین آسیب‌‌های ناشی از فضای مجازی کاهش پیدا کند، اما در ایران ماهیت این طرح بیشتر برای کاهش دسترسی و امنیت کاربران در فضای مجازی است. با این حال فیلترینگ شبکه‌ های اجتماعی خارجی نمی‌تواند افراد را مجبور کند که از پیام‌رسان‌های داخلی استفاده کنند.

اشتراک گذاری :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *