با توجه به اعمال تحریم ها و شیوع بیماری کرونا طی چند سال اخیر، صنعت گردشگری تا مرز ورشکستگی و نابودی پیش رفته است.

به گزارش برات نیوز، این در حالی است که مسوولان کشور برای افزایش سهم صنعت گردشگری در کشور بسیار تلاش کرده بودند.

به طوری که سهم ایران از درآمدهای صنعت گردشگری و تولید ناخالص داخلی تا پیش از شیوع کرونا بیش از سه درصد بود.

اما با توجه به همه گیری بیماری کرونا طی دو سال گذشته، آنچه مسلم است میزان سهم صنعت گردشگری در کشور کاهش یافته است.

از طرفی اعمال تحریم‌های آمریکا نیز بر کاهش سهم این صنعت کم تاثیرگذار نبوده و هرروز ریشه این صنعت پردرآمد و مهم را سست تر می کند.

تحریم‌ها و کرونا و خسارات چند هزار میلیاردی فعالان این حوزه

در همین حال، با توجه به مشکلات موجود در حوزه صنعت گردشگری،خسارات بسیاری متوجه فعالان این حوزه شد .

به طوری که براساس آمار اعلام شده تا چند ماه پیش، خسارت مالی صنعت گردشگری ایران در دوران کرونا فراتر از ۳۲ هزار میلیارد تومان شده است.

همچنین طی این دوسال، آمار بیکاری در این صنعت، طبق اعلام معاونت گردشگری، به بیش از ۴۴ هزار نفر رسیده است.

با توجه به آمار بیکاری و خسارات فعالان صنعت گردشگری، نگرانی آنان درخصوص ادامه دادن در این مسیر پرشیب افزایش یافته است.

در همین حال بسیاری از کارشناسان و فعالان این حوزه بر این باورند که صنعت گردشگری در ایران در آستانه نابودی و ورشکستگی قرار گرفته است.

این در حالی است که آن ها معتقدند که مسوولان نقش مهم و تاثیرگذاری در حمایت از فعالان صنعت گردشگری دارند و باید در شرایط نامساعد فعالان این حوزه آن ها را یاری کنند.

ضرورت حمایت مسوولان برای جذب گردشگر و رونق این صنعت

فعالان و کارشناسان حوزه گردشگری معتقدند که مسوولان باید با به کارگیری راهکارهای اساسی به جذب گردشگران به کشور و رونق این صنعت کمک کنند.

در همین راستا، رییس اتاق بازرگانی ایران اظهار کرده که بی توجهی به ظرفیت‌های عرصه گردشگری در کنار مشکلاتی که تحریم و کرونا به وجود آورده‌اند، باعث شده بسیاری از فعالان صنعت گردشگری ایران در آستانه ورشکستگی قرار بگیرند.

غلامحسین شافعی در نشست هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران، بیان کرد: ایران از نظر ظرفیت‌های بالقوه گردشگری شرایط بسیار مطلوبی دارد و در صورت استفاده از این ظرفیت‌ها، ما می‌توانیم در میان اصلی‌ترین مقاصد گردشگری منطقه قرار بگیریم.

 با این وجود متاسفانه تاکنون به ظرفیت‌های این بخش توجه چندانی صورت نگرفته است.

سهم ناچیز ایران از گردشگری نسبت به سایر کشورها

وی با اشاره به سهم اقتصاد گردشگری از تولید ناخالص داخلی ایران، بیان کرد:

شورای جهانی سفر و گردشگری در آخرین ارزیابی خود اعلام کرده که سهم گردشگری از اقتصاد ایران حدودا 4.2 درصد است که این عدد نسبت به بسیاری از کشورهای منطقه نیز بسیار پایین است.

شافعی تصریح کرد: در همین گزارش اعلام شده که سهم گردشگری در اقتصاد ترکیه پنج درصد، در عربستان سعودی 7.1 درصد و در قطر 7.5 درصد بوده است.

سهم 6.5 درصدی اشتغال ایران از حوزه گردشگری

رییس اتاق بازرگانی ایران ادامه داد:

همچنین کل سهم صنایع گردشگری از اشتغال ایران حدودا 6.5 درصد ارزیابی می‌شود.

این عدد در امارات متحده عربی 9.5 و در ترکیه 8.1 درصد بوده است.

این آمارها نشان می‌دهد که ما نتوانسته‌ایم از ظرفیت‌های گردشگری ایران برای رقابت با کشورهای منطقه نیز به درستی استفاده کنیم.

به گفته شافعی، در شاخص رقابت پذیری گردشگری، از میان 140 کشور جهان، ایران در رده 89 قرار داشته که نشان می‌دهد ما مقدمات لازم برای سرمایه گذاری در این حوزه را نیز فراهم نکرده‌ایم.

با توجه به ضرورت رونق و احیای دوباره صنعت پردرآمد گردشگری در کشور، مسوولان معتقدند که این کار نیازمند چاره جویی اساسی است.

لزوم برنامه ریزی برای احیای دوباره صنعت گردشگری در کشور

درهمین راستا، رییس اتاق بازرگانی با بیان اینکه گردشگری ایران برای احیا نیاز به یک برنامه ریزی دقیق دارد، بیان کرد:

استفاده نکردن از ظرفیت‌های موجود در کشور، عملا یک ثروت ملی را به فراموشی سپرده است. بخش خصوصی معتقد است برای استفاده از این ظرفیت باید یک برنامه دقیق ارائه شود.

شافعی افزود: عدم استفاده از ثروت‌های ملی در عرصه گردشگری باعث شده تاثیر تحریم و کرونا نیز در این بخش بسیار زیاد باشد و همین موضوع فشاری جدی بر فعالان این صنعت وارد کرده است.

ما امیدواریم با فعال کردن دوباره این بخش، شاهد افزایش سرمایه گذاری در گردشگری و بهره بردن تمام اقتصاد ایران از توانایی‌های این بخش باشیم.

اولویت حفظ سلامتی مردم نسبت به رونق صنعت گردشگری

این درحالی است که برخی از کارشناسان و فعالان این حوزه علاوه بر تاکید بر ضرورت رونق صنعت گردشگری براین باورند که

حفظ سلامتی مردم نسبت به موضوع رونق دوباره این صنعت اولویت دارد.

درهمین راستا، محمدرضا محبوب‌فر، کارشناس و پژوهشگر بحران های محیطی نیز با یادآوری بحران‌های صنعت گردشگری در دوران کرونایی به ایرنا گفت:

تا پایان مهرماه امسال، میزان خسارتی که بابت کرونا به صنعت گردشگری کشور وارد شده چندین هزار میلیارد تومان بوده است.

این کارشناس حوزه گردشگری اظهار کرد:  در این زمینه با توجه به شرایط شیوع کرونا، ضرورت حفظ سلامتی مردم نسبت به آغاز به کار صنعت گردشگری از اهمیت بالایی برخوردار است.

وی ادامه داد:شمار گردشگران خارجی به کشور نسبت به پیش از بیماری کرونا در مواقعی تا ۱۰۰ درصد کاهش پیدا کرده است.

بیکاری حدود 2 میایون نفر شاغل در زمان شیوع بیماری کرونا

محبوب فر خاطر نشان کرد: ۴۰ درصد آنها مشکلات اقتصادی دارند و سفر نمی‌کنند و روز به روز بر تعدادشان افزوده می‌شود.

کرونا تا کنون حدود ۲ میلیون شاغل در بخش گردشگری کشور را بیکار کرده است.

وی تصریح کرد: در بخش هتلداری و تاسیسات گردشگری، ضعیف عمل می‌شود به‌گونه‌ای که تعداد زیادی از هتل‌ها یا تعطیل شدند یا نیمه‌فعال و با یک سوم ظرفیت کار می‌کنند.

این کارشناس و پژوهشگر بحران های محیطی ادامه داد:

اصفهان، شیراز، خراسان رضوی، تبریز و همچنین بخشی از استان‌های شمالی از جمله شهرهایی هستند که در حوزه گردشگری با بحران مواجه شده‌اند.

ضرورت اجرای کامل واکسیناسیون عمومی و رونق دوباره گردشگری

محبوب‌فر واکسیناسیون عمومی را عاملی در جهت رونق دوباره گردشگری خواند و گفت:

البته با توجه به رونق واکسیناسیون در دولت جدید، تا حدودی شاهد تثبیت وضعیت موجود و ورود گردشگران خارجی به کشور هستیم.

این فعال حوزه گردشگری اعلام کرد:

با توجه به محدودیت‌هایی که در این صنعت به دلیل شیوع بیماری کرونا وجود دارد معیشت و اقتصاد کشور نیز با خطر جدی روبروست.

از یک طرف نظام جمهوری اسلامی ایران با توجه به تحریم‌ها نیازمند ورود ارز به کشور است و این بدان معناست که  صنعت گردشگری باید فعال شود.

وی خاطر نشان کرد:  تا بتوان بخشی از کمبود ارز در کشور جبران شود و مشاغلی هم که در دوران کرونا از دست رفته، به‌تدریج رونق و بهبود یابند و افراد بیکار شده به کار خود بازگردند.

مقاومت صنعت گردشگری و لزوم حمایت مسوولان از این صنعت

این در حالی است که با توجه به مشکلات تحریم و شیوع بیماری کرونا، صنعت گردشگری در کشور ما به طور کلی متوقف نشده است .

همچنین این صنعت با توجه به ظرفیت های بسیار درجهت رشد و گسترش حوزه گردشگری طی این چند سال سخت باز هم مقاومت کرده است.

اما آنچه مسلم است اینکه این مقاومت فعالان صنعت گردشگری بدون حمایت دولت ادامه دار نخواهد بود و باید راهکاری اساسی و مناسب از سوی مسوولان ارائه شود.

اشتراک گذاری :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *