علاقه بسیار زیاد به تدریس ، شعر و کتاب داشته است.

سعید نفیسی نویسنده و پژوهشگر گرانقدر کشورمان از بستگان نزدیک و مایه افتخارش است.

“ندا نفیسی” معلم جوان مقطع ابتدایی که معتقد است باید با عشق تدریس کرد.

او که متولد سال 1373 است از کودکی علاقه بسیار به کتاب و تدریس داشته و به گفته خود در زمان دانش آموزی شعر کودک و نوجوان می سروده که در مجلات مدرسه چاپ می شد.

حال در دوران کرونا برای بچه ها که عاشقانه دوستشان دارد مدل جدیدی برای آموزش مجازی طراحی کرده که تأثیر بسیار در دانش آموزان و حتی خانواده هایشان داشته است.

این معلم باانگیزه و خلاق معتقد است:

“باید از فضای سنتی و شیوه سقراطی به سمت آموزش نوین قدم برداریم و به عبارتی انقلابی عظیم در آموزش کشور باید ایجاد کرد.”

گفتگوی برات نیوز با این معلم جوان، خلاق و تأثیرگذار را بخوانید.

مجازی شدن آموزش و ایجاد انگیزه و خلاقیت

برات نیوز: از ورود به دنیای معلمی و مفطع دبستان بگویید.

همیشه از کودکی وقتی که دانش آموز بودم یکی از علاقه هایم چاپ کتاب شعر کودک بود.

هنوز هم همچین فکری را در سر دارم.

زیرا علاقه زیاد به حس و حال کودکان و دنیای بچه ها دارم.

با توجه به اینکه خانواده ام علاقه زیاد به مطالعه داشتند و یکی از افتخاراتم وجود نویسنده بزرگ “سعید نفیسی” که از بستگان نزدیکم است.

تمامی اینها همواره باعث نوعی انگیزه و حرکت و پویایی در من به سمت تدریس و معلمی بود.

با شیوع ویروس منحوس کرونا و مجازی شدن آموزش من در مقطع دوره ششم ابتدایی تدریس می کردم.

 شاهد این بودم که بچه ها به دلیل دوری از کلاس، از حس و حال داخل کلاس، تماس چشمی، پویایی گذشته را ندارند.

به عبارتی ما معلمها از دیدن حالات بچه ها همه به نوعی دور شدیم.

بنابراین سعی کردم  درکلاس  با شعر خواندن و با بازیهای متنوع، فضایی شاداب ایجاد کنم.

 مخصوصا دوره اول ابتدایی که بچه ها در کنار آموزش نیاز به بازی یا شعرخوانی دارند.

زیرا شعر خواندن قبل از آموزش برای بچه ها ایجاد انگیزه می کند.

من همیشه سعی میکردم که در پایه های ابتدایی حتما قبل از شروع تدریسم یک شعر مرتبط با درس یا یک داستان مرتبط با درس را برای بچه ها بخوانم.

ساختن کلیپ یا انیمیشن

تا بچه ها بتوانند فضاسازی در ذهنشان انجام دهند.

یا اینکه یک کلیپ مرتبط با آن درس را برایشان ارسال کنم.

یا یک انیمیشن که باعث ایجاد انگیزه برای آنها شود تا بتوانند با محیط درس آشنا شده و پذیرش درس برایشان راحت تر شود.

این روند در کلاس های من به طور مطلوبی جواب میداد.

اما با آمدن کرونا و مجازی شدن آموزش خیلی سخت بود که ما بخواهیم با شیوه های قدیمی و به روش سقراط فقط روی تخته بنویسیم و درس را تمام کنیم.

 زیرا دانش آموزان ابتدایی، زود خسته میشوند و نیاز دارند که فضای تدریس یک فضای شاداب و مهیجی برایشان باشد.

نسل جدید نیاز به یک انقلاب آموزشی دارد

برات نیوز: یعنی آموزش به روش گذشته را تغییر دادید؟

بله، زیرا به اعتقاد من استفاده از شیوه های قدیمی واقعا دیگر کارساز نیست.

زیرا در عصر حاضر، بچه ها بسیار به تکنولوژی مسلط هستند و شاید خیلی بهتر از پدر مادرها بتوانند از تکنولوژی استفاده کنند.

اینکه بخواهند از ساعت 8 تا 12 صبح، فیلم من را روی تخته نگاه کنند مسلما بسیار برایشان خسته کننده و کسل آور خواهد بود. خیلی زود دلزده از درس می شدند .

ایجاد فضای متفاوت تدریس

به همین دلیل از همان ابتدا به فکر این بودم که چگونه میتوان فضای متفاوت تری را برای تدریسم ایجاد کنم.

وقتی خواستم برای پایه دوم ابتدایی تدریس را شروع کنم خیلی فکرکردم.

به این نتیجه رسیدم که بچه ها مخصوصا در دوره اول، عاشق کارتن و انیمشین هستند.

اگر این کارتن برایشان جذاب باشد انقدر آن را تماشا میکنند که گاهی تک تک کلمات آن را از حفظ می گویند.

 یعنی خودشان را جای آن کاراکتر می گذارند.

مثلا شخصیتهایی مثل عموپورنگ که بی اغراق از پرطرفدارترین برنامه ها البته غیر انیمیشن است یا از کارتن ها السا، فرقی نمیکند یک شخصیت کارتنی.

به همین خاطر فکر کردم چرا درس شبیه یک فیلم کارتنی نباشد.

اول از همه عروسکی را انتخاب کردم به عنوان یک دوست در داخل کلاس یا یک کاراکتر که در کنار من باشد.

یعنی عروسک به عنوان یک دانش آموز که بچه ها بتوانند با آن همذات پنداری کنند.

مثلا سوالات را از طرف بچه ها بپرسد.

سوالاتی که از نظرم در ذهن بچه ها پیش می آمد و دغدغه بچه ها بود را از طریق این عروسک بیان می کردم و گام به گام مثل یک دانش آموز در کلاس کنار من بود.

برات نیوز: برای این کار از نرم افزار خاصی استفاده کردید؟

بله، برای تولید محتوا از خیلی از برنامه های مختلفی استفاده کردم.

از نرم افزارهای کامپیوتر، موبایل البته هیچ برنامه به اندازه کاین مستر برای من جذاب نبود به خاطر اینکه ما یک فضاسازی خیلی زیبا می توانستیم داشته باشیم .

درس در قالب کارتن

من برای ساختن کلیپ هایم از نرم افزارهای مختلف استفاده می کردم.

اما نرم افزاری که خیلی کامل و آسان برای استارت اولیه باشد، نرم افزار ” این شات” بود.

در ادامه برای ارتقای سطح کارم، از برنامه “کاین مستر” استفاده کردم.

نرم افزار “کاین مستر” یا “پرده سبز” این امکان را می دهد که بتوانیم فضا را برای بچه ها طوری ایجاد کنیم که احساس کنند داخل کلاس درس هستند.

یا درس را در قالب یک کارتن می بیند.

یعنی با فضاسازی زیبا باعث ایجاد علاقه زیاد دانش آموزان به درس می شویم.

 در شهرستان آمل از این برنامه استفاده کرده ام.

اولین کلیپ هم وقتی پخش شد درس “کتابخانه ما” بود که مورد استقبال ویژه ای قرار گرفت

چون من فضای خانه را انتخاب کرده بودم که داشتم کتابهایم را طبقه بندی می کردم در مورد کتابخانه صحبت می کردم.

یک چوب جادویی داشتم که من را به داخل فضای کتابخانه می برد و تدریس را به این صورت شروع کردم.

بنابراین باید بگویم ایجاد انگیزه از مهمترین موارد یک تدریس خوب است.

من دلم میخواست این ایجاد انگیزه را به بهترین نحو انجام دهم.

تا بچه ها در آن فضای کارتنی قرار بگیرند. حتما از موزیک استفاده کنم.

موزیکهای شاد و شعر خواندن برایم خیلی مهم بود.

حتما سعی میکردم برای فارسی یا شکلهای ریاضی از شعر استفاده کنم.

گاهی اوقات خودم شعرهایی را می گویم شعرهای انگیزشی برای تشویق دانش اموزان که این شعرها خیلی مورد استقبال بچه ها قرار گرفتند.

وقتی این فیلمها را ساختم یک گروهی در شاد بعد از شنیدن و دیدن این کلیپها خیلی خوششان آمد معلمهایی بودند که می خواستند بدانند این پرده سبز به چه صورت است.

برات نیوز: آیا مخالف و نارضایتی هم داشتید؟

بله مخالفتهایی شد زیرا ما مدارس غیر دولتی بودیم و مدارس دولتی کمی خرده می گرفتند که این صحیح نیست و این عادت می شود که همه باید این کار انجام دهند.

موهبت مجازی شدن آموزش

اما حرف ما این بود که با مجازی شدن آموزش دیگر روشهای کهنه قدیمی کارساز نیست.

با وجود همه مخالفتها کار را ادامه دادم.

با کمک دوستانی که کنارم بودند و حمایتم کردند.

به ویژه حمایت همسرم که در ساخت کلیپ که زمان زیادی وقت می برد و شاید ساعتها طول میکشید و او صبورانه کنار من بود.

خوشبختانه کسانی که مخالفت کردند در آخر خودشان وارد همین راه شدند و حالا دیگر تولید محتوا انجام می دهند.

مخصوصا تولید محتوای درس ریاضی که بسیار سخت است.

برات نیوز: روش تولید محتوایتان را کمی شرح دهید.

من برای تدریس از یک کاراکتر استفاده کردم که به عنوان دانش آموز سوالات متداولی که بچه ها ممکن بود بپرسند مطرح میکرد.

او از من می پرسید و من اینگونه درس را برای بچه ها توضیح میدادم.

همچنین در انتها سوالی به عنوان ارزشیابی مطرح می شد تا کاراکتر بتواند آن را پاسخ دهد و بعد از آن سوالی به بچه ها برای داخل منزل داده میشد. یعنی روند کلیپهای من به این صورت بود.

شیوه تدریس در تمامی کلیپها به یک گونه است اما در دادن تکالیف سعی بر این است که با توجه به هر دانش آموز ارائه تکالیف مختلف باشد.

بیشتر تکالیفی که من ارائه میدهم همراه با بازی است.

سعی می کنم در کلاس درسم از گیمیفیکیشن استفاده کنم یعنی کلاس را از حالت کسل کننده و خسته کننده خارج کنم. یعنی علاوه بر کلیپها، بازی هم طراحی می کنم.

تلفیق بازی و درس

 باور من این است که وقتی بازی با درس تلفیق شود نتیجه بسیار مطلوبی دارد.

به دلیل اینکه بچه ها خودشان را وارد یک فضای رقابتی می بینند.

رقابتی دوستانه. وقتی ما با گوشی بازی میکنیم حس رقابت عجیبی به ما دست می دهد که من حتما باید برنده شوم و تمام تلاش خودم را می کنم.

انقدر بازی می کنم که در آن بازی ماهر و استاد شده و سعی میکنم بالاترین امتیاز را آورده و اهمیت آن براین دو چندان می شود.

من سعی کردم بازی را وارد درس کنم. ناگفته نماند که این ابتکار از استادم خانم قهرمانی عزیز فراگرفتم.

در حال حاضر هم  اکثر معلمها از کاین مستر استفاده می کنند.

ناگفته نماند که همین نرم افزار باعث آشنایی من با جناب نیک پی شد که ایشان طراح طرح کیو آر کد هستند.

این طرح به عنوان یک طرح ملی ثبت شد.

ما فیلمهایی را تولید کردیم که در سایت “مازندمحتوا” بارگذاری شد.

برای درس فارسی پایه دوم و همچنین درس ریاضی.

بچه ها با اسکن یک کد می توانستند به محتوای آن درس دسترسی داشته باشند که به نظرم طرحی بسیار جذاب بود.

همچنین در مسابقه ای که توسط دکتر حسن پور، با مشارکت کانال ریاضی تهران و بابل برگزار شد در مقطع ابتدایی به عنوان مدرس برتر در تولید محتوا انتخاب شدم.

مزایای تولید محتوا در تدریس

از مزایای تولید محتوا این است که از فقیر تا پولدار می تواند از این امکانات استفاده کند.

یعنی این امکانات را در اختیار تمام بچه ها قرار می دهیم.

یعنی تمامی بچه ها می توانند از یک امکانات شبیه هم برخودار باشند و تمایزی وجود ندارد.

نکته مهم دیگر جنسیت است پسرها عاشق بازی اکشن هستند اما دخترها بازی های لطیف تر را دوست دارند.

بنابراین باید نوع بازی ها را با توجه به نوع جنسیت و روحیات بچه ها تولید و طراحی کرد.

به خصوص شخصیت مورد علاقه شان باعث جذابتر شدن بازی خواهد شد.

در مجموع من سعی کردم از این روشها استفاده کنم تا کلاسم حال و هوای بهتری داشته باشد.

کلاس من به اینگونه طراحی شده و از کلاس خشک دورتر است.

به عبارتی هدفم این است که بچه ها را به چالش بکشانم. 

چیزی به اسم امتحان در کلاسهای من وجود ندارد.

من جمع و تفریق را با بازی مار و پله به بچه ها آموختم.

یعنی مار و پله ای داشتیم که هنگام بازی در هر خانه ای که می آمدیم با توجه به آن خانه باید جمع و تفریق را انجام میدادیم و واقعا خانواده ها عاشق این بازی شده بودند.

خانواده ها عاشق فضای کلیپها شدند و همراه با بچه ها تماشا می کردند و فیدبکهای بسیار خوب و زیادی از این دست داشتم.

اکثرا میگفتند فضای کلیپها چنان لذت بخش است که فکر نمیکنیم شما تدریس می کنید و بچه های ما احساس خستگی نمی کنند.

سیستم سقراطی دیگر جوابگوی دانش آموز امروز نیست

برات نیوز: رمز موفقیت خود را در چه می بینید؟

باعث افتخار من است که رضایت خانواده ها و دانش آموزانم را می بینم.

همیشه به دنبال این هستم که روشهای جدیدی را یاد بگیرم و شعار من این است:

برای اینکه درس ما جذابیت بیشتری داشته باشد قبل از آموزش باید ایجاد انگیزه کنیم.

به دلیل اینکه با ایجاد انگیزه درس به راحتی در ذهن بچه ها تثبیت می شود.

ما معلمها هر چقدر تلاش کنیم به همان مقدار هم نتیجه مثبت میگیرم.

 به نظر من نسل جدید نیاز به یک انقلاب آموزشی دارد.

یعنی تدریس پای تخته به شیوه سقراطی دیگر جوابگوی نسل جدیدمان نیست.

به دلیل مجازی شدن آموزش تکالیف باید با یک چالش همراه باشد.

مثل یک نبرد باشد.

مجازی شدن آموزش و خلق شیوه های جدید

من موفقیت خود را در خلق شیوه جدید و نوع نگاه به فضای جدید می دانم.

مثلا به جای اینکه به دانش آموز بگوییم:

نمره ات 18 شده، بگوییم در این مرحله از بازی 1800 امتیاز کسب کردی.

اینجا دانش آموز ضعیف، احساس ضعف نمی کند.

اگر نمره اش 14 باشد احساس تنبلی و ضعف نمی کند بلکه می داند که 1400 امتیاز گرفته است که این سیستم باعث ایجاد انگیزه برای دانش آموز میشود.

 از طرفی نکته مهم دیگر دادن شخصیت و ارائه کاراکتر برای دانش آموزان است.

زیرا بچه ها عاشق شخصیتهای کارتنی هستند.

مثلا شخصیتی مثل السا یا آنا.

شخصیت دادن به بچه ها باعث ایجاد انگیزه می شود.

بنابراین ارائه شخصیت و امتیازبندی بسیار مهم است.

یکی از رموز موفقیتم ارائه کاراکتر و نقش آفرینی بود.

البته این اتفاق زمانی اثربخش است که مانند یک بازی از پیش طراحی شده دارای قوانین باشد.

طبق همان قانونها پیش برویم.

مثلا در هر بازی هم تشویق داریم هم مجازات.

ما در دوره ابتدایی با مجازات اصلا کاری نداریم اما میتوانیم تشویق داشته باشیم.

 

اشتراک گذاری :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *