در قرن 21، درست در جایی که جهان رو به پیشرفت روزافزون است، دریانوردی بانوان در ایران در دانشگاه تدریس نمی‌شود و متقاضیان باید به خارج کشور مهاجرت کنند.

به گزارش برات‌نیوز، دریانوردی بانوان پدیده عجیبی نیست.

مانند هر شغل دیگری، این شغل نیز علاقمندان خاص خودشان را در میان بانوان دارد.

اما نکته حائز اهمیت این است که دریانوردی به تحصیلات آکادمیک احتیاج دارد.

متأسفانه در دانشگاه‌های داخل کشور هیچ ظرفیتی برای بانوان وجود ندارد که بتوانند این علم را در داخل کشور فراگیرند.

دریانوردی بانوان همیشه در خارج از کشور به تحصیلات آکادمیک ختم شده است.

این یعنی هر بانوی ایرانی که بخواهد در این رشته تحصیل کند، مجبور به مهاجرت خواهد شد.

طبق آمار منتشر شده، بیش از یک میلیون و 650 هزار دریانورد در دنیا وجود دارد.

بانوان کل جهان تنها 2 درصد این جمعیت را تشکیل می‌دهند.

در ایران نیز در میان 130 هزار دریانورد،  تنها 140 بانوی دریانورد داریم.

این زنان دریانورد بیشتر پست‌هایی چون مهمانداری و ملوانی در دریای چنوب را بر عهده دارند.

این درحالی‌ست که کمتر بانویی در پست‌های افسر اول و دوم مشغول به کار است.

یکی از دلایل این معضل بزرگ، تفکر سنتی محدود کردن بانوان است.

مرضیه سادات طباطباییان به عنوان اولین زن دریانورد دریای خزر در رابطه با دریانوردی بانوان گفت:

متاسفانه هر چند که تقاضای بانوان برای ورود به رشته‌های دریانوردی رو به افزایش است اما هنوز بانوان اجازه تحصیل در دانشگاه‌های دریایی را ندارند.

دریانوردی بانوان نیاز به تحصیلات آکادمیک در داخل دارد

طباطباییان که افسر دوم زیر 3000 است می‌گوید:

درخواست دارم تا به زنان اجازه داده شود در دانشگاه‌های دریایی در داخل کشور تحصیلات آکادمیک داشته باشند.

خوشبختانه تقاضا از سوی بانوان برای ورود به رشته دریانوردی بسیار زیاد شده است.

هر روز شاهد افزایش علاقه مندی بانوان به این رشته هستیم.

در ایران تحصیلات آکادمیک و دانشگاهی در رشته ناوبری برای بانوان نداریم.

بارها درخواست داشتیم که سازمان بنادر و وزارت علوم تعاملی در این موضوع داشته باشند به یک توافقی برسند.

پتانسیل بالایی برای تربیت دریانوردان زن در کشور وجود دارد.

همچنین بانوان بسیار توانمند و با استعداد در این رشته داریم.

می‌توانیم دریانوردان خوبی را در سطح جهانی آموزش و تربیت کنیم.

وی در ادامه سخنانش به این نکته افزود که امروزه با وجود اینکه تحصیلات آکادمیکی برای دریانوردی بانوان در داخل کشور وجود ندادر اما آموزشگاه‌هایی هستند که به صورت آزاد زیر نظر سازمان بنادر افراد خبره‌ای تربیت می‌کنند.

وی در ادامه افزود:

البته می‌دانم که برخی از بانوان علاقه‌مند به این رشته در ایران برای تحصیلات آکادمیک مهاجرت کردند و در دانشگاه‌های ترکیه و ایتالیا پذیرش شدند.

من هم در ابتدا قصد تحصیلات دانشگاهی در خارج از کشور را داشتم اما با بررسی‌های بیشتر متوجه شدم که در تهران آموزشگاه‌هایی هستند که بانوان علاقه‌مند به این رشته را می پذیرند و در این آموزشگاه‌ها ثبت نام کردم.

در ابتدا در کلاس‌های ملوانی شرکت کردم و در طول مدت آموزش از رده ملوانی تا افسری باید در کلاس‌های جانبی متعددی هم شرکت می‌کردم به طوری که دوره‌های آموزشی متعددی از جمله آموزش‌های پزشکی، اطفای حریق، وظایف امنیتی و … را گذراندم.

تا پایه افسری در تمام این دوره‌های تکمیلی تا مدت بیش از 2 سال حضور داشتم.

دوره‌های آموزشی سختی‌های خودش را دارد

طباطباییان در ادامه به سختی‌های دوره‌های آموزشی دریانوردی بانوان اشاره کرد و گفت:

بعد از اتمام دوره آموزشی متأسفانه وارد صف طولانی و بلند پذیرش در دوره‌های کارآموزی می‌شویم.

این صف برای بانوان بسیار بیشتر است.

آقایان فارغ التحصیلان رشته ناوبری مخصوصا دانشجویان دانشگاه خارک هم در صف بلند ورود به دوره‌های کارآموزی هستند چه برسد به بانوان فارغ‌التحصیل.

قطعا این شرایط برای بانوان به مراتب برای بانوان سخت‌تر است به طوری که من پس از پایان دوره‌های آموزشی 17 ماه منتظر ماندم که تا یک مالک کشتی  بپذیرد که یک زن به عنوان افسر در کشتی وی دوره کارآموزی بگذراند.

هر چند فرصت حضور در کشتی‌های مسافری را داشتم اما از آنجایی که افسر زیر 3000 هستم باید دوره کارآموزی را در کشتی باری می‌گذارندم.

حتما باید در کشتی که عملیات تخلیه و بارگیری دارد حضور داشته باشیم تا دوره کارآموزی را به درستی طی کنیم.

او همچنین افزود:

در پروسه پذیرش تفکر سنتی غالب بود و تصور می‌کردند اگر یک زن افسر کشتی باشد و در محیط مردانه کشتی‌های باری حضور داشته باشد یک فاجعه بزرگ رخ می‌دهد.

اما این تصور از ریشه غلط است و در این ماه‌هایی را که بر روی کشتی و آب‌ها گذراندم هیچ بلایی بر سر من نیامد.

قرار هم نیست زنان در این محیط کاری آسیب ببینند.

وی خاطر نشان کرد دریانوردی بانوان بیشتر از حضور آن‌ها در سایر بخش‌های جامعه خطر ندارد.

او در این رابطه گفت:

بیش از 7 ماه تنها زن برروی کشتی بودم و هیچ محدودیتی برای کار در این محیط نداشتم .

پروسه پذیرشم در کشتی 17 ماه طول کشید

طباطباییان در رابطه با پروسه پذیرشش در کشتی گفت:

پس پایان دوران آموزشی، در نهایت پس از 17 ماه مالک یک کشتی در بندر نوشهر به نام آقای «هدایتی» مدیرعامل شرکت راجا موج پذیرفت که یک افسر زن وارد کشتی باری شود.

این فرصت به من داده شد تا بر رو ناوگان باری دوره کارآموزی را پشت سر بگذارم.

پس از تماس آقای هدایتی باور نمی‌کردم که بالاخره یک مالک حاضر شده که یک زن  را به عنوان افسر کارآموز بپذیرد.

اما هنوز چند ساعت نگذشته بود که مجددا تماس گرفته شد .

کنترل بازرسی بندر نوشهر اجازه حضور یک زن در کشتی را نمی‌دهد.

آن‌ها مدعی شدند که در ایران یک زن نمی‌تواند بر روی کشتی باربری مشغول به کار شود.

طباطباییان ادامه داد:

من سال‌ها کار حقوقی کرده‌ام و با قوانین کاملا آشنا و مطلع بودم هیچ قانونی مانع حضور بانوان در رشته های دریانوردی یا حضور بانوان برای کار بر روی ناوگان دریایی نمی‌شود.

بنابراین با آقای نوروزی رییس کنترل و بازرسی سازمان بنادر در تهران تماس گرفتم و نسبت به این موضوع اعتراض کردم.

پس از پیگیری‌ها مستمر گفته شد که امور دریایی مخالف حضور زن در کشتی است.

در تمام این مدت من بیین بخش‌های مختلف پاسکاری شدم تا از پیگیری خسته شوم.

اما در نهایت با پیگری‌های متعدد و مستمر متوجه شدند که من این کار و رشته را رها نمی‌کنم و قانونی هم نمی‌تواند دریانوردی زنان را منع کند.

رمز موفقیت اولین زن دریانورد دریای خزر

او رمز موفقیتش در پذیرش را اینگونه شرح داد:

من تمام مدارکی که یک مرد برای کار دریانوردی را باید کسب کند را کسب کرده و تمام دوره های جانبی را گذرانده بودم.

بنابراین نباید هیچ محدودیت و ممنوعیتی برای حضور بانوان در این رشته کاری و شغل وجود داشته باشد.

پس از قانع کردن تمام این مدیران توانستم وارد کشتی در بندر نوشهر شوم و دوره کارآموزی را شروع کنم.

اولین زنی هستم که توانستم بر روی کشتی باری در دریای خزر کار کنم.

از این موضوع بسیار خوشحالم که از حضور بانوان برای کار در ناوگان دریایی استقبال می‌شود.

دیگر تفکرات سنتی مانع از پیشرفت زنان دریانورد نمی‌شود.  

وی در پاسخ به این سوال که در حال حاضر در چه بخشی فعال است گفت:

در حال حاضر در مسیر دریای خزر از بنادر شمالی کشور بین کشورهای روسیه و حوزه قفقاز مشغول به کار هستم.

طباطباییان در رابطه با سختی کار در زمان کرونا گفت:

در آخرین ماموریت 7 ماه روی آب بودم و در تمام این مدت بر روی کشتی زندگی می ‌کنیم.

چراکه به دلیل کرونا در زمان پهلوگیری در بنادر کشورهای دیگر امکان پیاده شدن از کشتی وجود ندارد.

او در ادامه سخنانش تأکید کرد:

بانوان علاقه‌مند که برای تحصیل در رشته دریانوری بانوان با من تماس می‌گیرند.

به آنها ابتدا از سختی‌های کار می‌گویم چراکه بسیار تصورات رویایی از شغل دریانوردی دارند با تمام سختی ‌های این رشته آشنا نیستند.

زنان باید بدانند که تقریبا امکان ورود به شغل دریانوردی برای بانوان متاهل وجود ندارد.

چراکه مردان اجازه کار چند روزه یا چند ماهه به زنان خود بر روی ناوگان دریایی را نمی‌دهند.

ضمن اینکه دوری از خانه بسیار سخت است و با داشتن فرزند نخواهند توانست که به این شغل ادامه دهند.

دریانوردی بانوان با روحیه‌شان سازگار نیست

البته طباطباییان به این نکته نیز اشاره کرد که دریانوردی بانوان با روحیه‌شان سازگار نیست.

وی در این رابطه گفت:

البته کار در این محیط نیازمند روحیات خاص است.

شاید بانوانی که بدون مطالعه و شناخت وارد این رشته شوند در مواجهه با این محیط کم بیاورند.

پس ازپشت سر گذاشتن  یک ماموریت دریایی کم بیاورند و از کشتی پیاده شوند.

دریانوردی نیاز به اعصاب فولادی دارد.

بانوان باید بتوانند در هر شرایطی در محیط کار در ناوگان دریایی بتوانند خونسردی خود را حفظ کننند.

متاسفانه در دو سال اخیر ریزش دریانوردان بسیار زیاد بوده است.

چراکه در کنار مشکلات دوری از خانه و شرایط سخت کار بر روی آب، به دلیل حقوق  و دستمزد نامناسب دیگر تمایلی به حضور در این شغل ندارند.

در حال حاضر تنها نفتکش حقوق خوبی می‌پردازد.

کشتیرانی به بهانه های مختلف حقوق و دستمزد دریانوردان را کاهش داده است.

به طور مثال بخش دلاری را با نرخ دلار نیمایی و یا کمتر به صورت ریالی به دریانوردان می‌پردازد.

بنابراین در حال حاضر برخی از دریانوردان به صورت تک سفر وارد کشتی می شوند و قراردادهای یک سفر رفت و برگشت را منعقد می‌کنند.

از سوی دیگر با توجه به تحریم‌ها، متاسفانه سایر کشورها پاسپورت دریانوردان ایرانی را قبول نمی‌کنند.

چراکه ممکن است با بکارگرفتن نیروی ایرانی مشمول تحریم‌ها شوند. 

وی در پایان گفت دریانوردی بانوان هیچ خطری برای آنان ندارد.

او افزود:

زنان هم توانمندی اداره امور ناوبری و مدیریت انواع کشتی باری را دارند.

از سازمان بنادر درخواست داریم که برای حضور بانوان در این رشته و شغل از دوره ورود به دانشگاه تا ورود به بازار کار، موانع را برطرف کنند.

اشتراک گذاری :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *